Ga naar de inhoud van deze pagina Ga naar het zoeken Ga naar het menu
Vorige pagina

Gemeenteraad

donderdag 25 september 2025

19:30
Locatie

Gemeentehuis Bladel, Raadszaal, Markt 21, 5531 BC Bladel

Voorzitter
M.A.G. (Maurits) van den Bosch
Toelichting

De raadsvergadering vindt plaats om 19.30 uur in de Raadzaal van het gemeentehuis van Bladel. De conceptagenda voor deze vergadering tref je hier aan.


Het betreft een openbare raadsvergadering, die openstaat voor insprekers en die rechtstreeks te is volgen via deze pagina.
Insprekers die tijdens de vergadering wensen in te spreken op een geagendeerd agendapunt, melden zich vooraf aan via griffie@bladel.nl


De uitzending wordt automatisch ondertiteld waardoor woorden en zinnen fouten kunnen bevatten. De ondertiteling is een paar uur na de vergadering zichtbaar. Je kunt de ondertiteling aanzetten door links onderin het scherm op de CC knop te klikken.

Agenda documenten

Agendapunten

  1. 1
    OPENING EN AANWIJZING PRIMUS
  2. 1.1

    Op verzoek van raadslid Lisa van Hoof-Coolen heeft de voorzitter van de gemeenteraad haar per 24 september 2025 tijdelijk ontslag verleend als raadslid.


    Het tijdelijk ontslag is verleend op grond van artikel X10 en X11 van de Kieswet en gaat in per 24 september 2025. Het tijdelijk ontslag heeft een duur van zestien weken, zijnde tot en met 13 januari 2026. Per 14 januari 2026 herleeft het raadslidmaatschap van mevrouw Van Hoof-Coolen weer van rechtswege.


    Overeenkomstig X11 en X12 van de Kieswet is dit besluit van de voorzitter van de gemeenteraad ter kennis van de voorzitter van het centraal stembureau gebracht, zodat een vervanger kan worden benoemd. Na benoeming van het vervangende raadslid door het centraal stembureau dient de gemeenteraad te besluiten over de toelating van het benoemde raadslid tot de gemeenteraad.


    Om een zo snel mogelijke invulling van de openstaande vacature in de gemeenteraad te kunnen realiseren wordt de toelating en beëdiging geagendeerd voor deze raadsvergadering.
    Het raadsvoorstel is onder voorbehoud van het daadwerkelijke benoemingsbesluit van het centraal stembureau op 24 september 2025.

    Voorgesteld besluit

    de heer D.H.F. (Dries) Zumker toe te laten als lid van de gemeenteraad van de gemeente Bladel en vervolgens te beëdigen.

  3. 2
    VASTSTELLEN AGENDA
  4. 3
    SPREEKRECHT BURGERS
  5. 4

    Besluitenlijsten

    Onderwerp
    Besluitenlijst Gemeenteraad 1 september 2025
  6. 5
    OVERZICHTEN
  7. 5.3

    Raadsplanning

    Onderwerp
    Bestuurlijke planning huidige bestuursperiode
  8. 6
    INGEKOMEN STUKKEN & MEDEDELINGEN TOT EN MET 21 AUGUSTUS 2025
  9. 6.1

    Ingekomen stukken zijn documenten die geadresseerd zijn aan de gemeenteraad en niet afkomstig zijn van het college van Burgemeester & Wethouders.

  10. 6.1.1

    Besluitenlijsten van de raadscommissies die betrekking hebben op deze raadscyclus worden ter kennisgeving gebracht.

    Besluitenlijsten

    Onderwerp
    Besluitenlijst commissie MAZ 11 september 2025
    Commissie Grondgebied 8 september 2025
    Commissie Inwoners 9 september 2025
  11. 6.2

    Mededelingen zijn documenten die geadresseerd zijn aan de gemeenteraad en die afkomstig zijn van het college van Burgemeester & Wethouders. Via mededelingen informeert het college de gemeenteraad.


    De volgende mededelingen zijn ter informatie voor de gemeenteraad door het college van burgemeester & wethouders vastgesteld:

    • Meer aandacht voor stimuleringsfonds MRE
    • Reconstructie N284: van voorkeursalternatief naar voorlopig ontwerp
    • Nieuwe aanbieders Taxbus-vervoer in Metropoolregio Eindhoven (MRE)
    • Regionaal jaarverslag leerplicht/doorstroompunt 2023-2024
    • Herziening KoopGarant-regeling
    • Impactbeoordeling Ontwikkelstrategie De Kempen 2024-2040
    • Anticiperende grondaankoop perceel Latestraat 12 te Netersel
    • Informatie- en archiefbeheer 2025
    • Vastgesteld “Programma kostenverhaal en financiële bijdragen Omgevingswet gemeente Bladel 2025” (heeft per abuis geen commissiebehandeling gehad)
    • Heroverweging verdeelsleutel KempenPlus
    • Stand van zaken werken met de Omgevingswet
    • Meicirculaire 2025

    Raadsmededelingen

    Onderwerp
    Mededeling: Anticiperende grondaankoop perceel Latestraat 12 te Netersel
    Mededeling: Heroverweging verdeelsleutel KempenPlus
    Mededeling: Herziening KoopGarant-regeling
    Mededeling: Impactbeoordeling Ontwikkelstrategie De Kempen 2024-2040
    Mededeling: Informatie- en archiefbeheer 2025
    Mededeling: Meer aandacht voor stimuleringsfonds MRE
    Mededeling: Meicirculaire 2025
    Mededeling: Nieuwe aanbieders Taxbus-vervoer in Metropoolregio Eindhoven (MRE)
    Mededeling: Reconstructie N284: van voorkeursalternatief naar voorlopig ontwerp
    Mededeling: Regionaal jaarverslag leerplicht/doorstroompunt 2023-2024
    Mededeling: Stand van zaken werken met de Omgevingswet
    Mededeling: Vastgesteld “Programma kostenverhaal en financiële bijdragen Omgevingswet gemeente Bladel 2025”
  12. 6.3

    De gemeenteraad wordt voorgesteld het overzicht van ingekomen stukken en mededelingen van 6 juni tot en met 21 augustus overeenkomstig de voorgestelde wijze van afdoening vast te stellen.

  13. 7
    VERTEGENWOORDIGING GEMEENSCHAPPELIJKE REGELINGEN
  14. 8
    ACTIEVE INFORMATIE VANUIT COLLEGE VAN BURGEMEESTER & WETHOUDERS
  15. 9
    HAMERSTUKKEN
  16. 9.1

    De initiatiefnemer exploiteert een pluimveehouderij aan de Groenstraat in Hoogeloon op twee naast elkaar gelegen locaties (Groenstraat 6 en op de locatie Groenstraat 4-4a). De ondernemer heeft de ambitie om zijn bedrijf op een duurzame wijze te ontwikkelen en past daarom op de locatie aan de Groenstraat 6 al nieuwe emissiearme stalsystemen toe. Hij wenst dit nieuwe stalsysteem ook door te voeren op de bedrijfslocatie aan Groenstraat 4-4a.


    De aanvraag ziet op het bouwen van een vierde kippenstal en een opslagloods naast de huidige drie stallen. Op de locatie Groenstraat 4-4a zijn een aantal verouderde gebouwen aanwezig die initiatiefnemer wenst te slopen om ruimte te maken voor de nieuwe gebouwen. Ook de oude bedrijfswoning wordt gesloopt en op een andere plaats op het perceel herbouwd. De nieuwe gebouwen worden verder van de weg geplaatst, evenwijdig aan de bestaande stallen. De oppervlakte aan bebouwing neemt niet toe ten opzichte van de huidige situatie. Met deze ontwikkeling wil de initiatiefnemer de locatie beter benutten, het bedrijf verduurzamen en het aanzicht van het bedrijf verbeteren.


    Uit de commissie Grondgebied 8 september 2025
    De commissie oordeelt het voorstel voldoende voorbereid voor finale standpuntbepaling en dat geen specifieke punten uit de commissie zijn overgebleven voor bediscussiëring door de gemeenteraad.
    De commissie adviseert de gemeenteraad om dit raadsvoorstel ongewijzigd als hamerstuk te behandelen in de raadsvergadering van 25 september 2025, en daarmee conform het voorstel van het college te stemmen.
    PRO5 heeft aangekondigd bij de stemming in de raadsvergadering te komen met een stemverklaring.
    Wethouder d’Haens geeft aan dat nog geen uitsluitsel vanuit de provincie Noord-Brabant en de Omgevingsdienst Zuidoost Brabant (ODZOB) is gegeven ten aanzien van de resultaten van de innovatieve stal aan de Groenstraat 6. De uitdaging ligt erin om de resultaten van de stal juridisch te borgen en vast te leggen. Vooruitlopend hierop wordt nu dit bindend advies gevraagd aan de gemeenteraad.

    Voorgesteld besluit

    1. Positief te adviseren ten aanzien van het verzoek tot afwijking van het (tijdelijk) Omgevingsplan voor wijziging van bedrijfsvoering van een intensieve veehouderij aan Groenstraat 4-4a te Hoogeloon onder de voorwaarden dat aan alle (milieu)vereisten kan worden voldaan en de Omgevingsdienst een positief advies afgeeft; 
    2. Het ontwerp bindend advies te beschouwen als een definitief bindend advies indien gedurende de inzagetermijn van het ontwerpbesluit geen zienswijzen worden ingediend die leiden tot wijziging van het plan.
  17. 9.2

    Op 16 december 2021 nam de gemeenteraad (via R21.139b) een besluit over het delegeren van bevoegdheden betreffende het vaststellen van het omgevingsplan. Het betrof een gecombineerd besluit met het vaststellen van de lijst waarop een bindend advies van de gemeenteraad van toepassing is. Deze besluitvorming vond plaats ter voorbereiding op de inwerkingtreding van de Omgevingswet. In de raadsvergadering van 1 februari 2024 werd, op basis van voortschrijdende inzichten, besloten tot het vaststellen van een (nieuwe) lijst met gevallen waarvoor een advies van de gemeenteraad nodig is bij buitenplanse omgevingsplanactiviteiten (via R24.003b).


    Hierbij werd, onbedoeld, het gehele besluit uit 2021 ingetrokken. Dus ook het onderdeel over het delegeren van bevoegdheden aan het college betreffende het vaststellen van het omgevingsplan.


    Uit de commissie Grondgebied 8 september 2025:
    De commissie oordeelt het voorstel voldoende voorbereid voor finale standpuntbepaling en dat geen specifieke punten uit de commissie zijn overgebleven voor bediscussiëring door de gemeenteraad.
    De commissie adviseert de gemeenteraad om dit raadsvoorstel ongewijzigd als hamerstuk te behandelen in de raadsvergadering van 25 september 2025, en daarmee conform het voorstel van het college te stemmen.
    Portefeuillehouder d’Haens geeft aan dat geen onrechtmatige besluiten zijn genomen als gevolg van het ingetrokken mandaat- en delegatiebesluit.
    Evaluatie van de lijst van bindend adviesrecht wordt geëvalueerd zodra er voldoende caseload is.

    Voorgesteld besluit

    1. Vast te stellen het delegatie- en mandaatbesluit Omgevingswet gemeente Bladel.
  18. 9.3

    Op 7 mei 2024 heeft de gemeenteraad de Brede Visie Welzijn vastgesteld, met daarin de door een intensief participatietraject tot stand gekomen 37 ambities om te werken aan het welzijn van de inwoners en gemeenschap van Bladel. Bij vaststelling van de visie heeft de gemeenteraad een amendement aangenomen waarin is opgenomen dat de raad een concreet uitvoeringsplan wenst vast te stellen om op die manier grip te hebben op de uitvoering van de visie. Ook is een monitoringsdocument uitgewerkt om vorm te geven aan de evaluatie van de gestelde ambities. Met dit voorstel worden het uitvoeringsplan en het monitoringsdocument ter vaststelling aangeboden.


    Uit de commissie Inwoners 9 september 2025:
    De commissie oordeelt het voorstel voldoende voorbereid voor finale standpuntbepaling en dat geen specifieke punten uit de commissie zijn overgebleven voor bediscussiëring door de gemeenteraad.
    De commissie adviseert de gemeenteraad om dit raadsvoorstel ongewijzigd als hamerstuk te behandelen in de raadsvergadering van 25 september 2025, en daarmee conform het voorstel van het college te stemmen.


    Wethouder Van der Hamsvoort geeft aan dat de gevraagde extra financiën benodigd is voor de ‘Bladelse toegang’ en ‘monitoring’.
    Het uitvoeringsplan zal iedere vier jaar worden geëvalueerd.
    Wethouder Van der Hamsvoort geeft aan dat nog niet duidelijk is op welke wijze de benodigde financiën gedekt worden. Dit wordt verwerkt in de begroting 2026.
    Wethouder Van Hulst geeft aan dat de besturen van de MFA’s verantwoordelijk zijn voor de invulling die zij geven aan ‘Jongeren’.
    Wethouder Van Hulst geeft aan dat de programmamanagers voor de MFA’s in Hapert en Bladel onderdeel uitmaken van de Brede visie Welzijn om de daarin gestelde ambities te kunnen realiseren.
    Wethouder Van Dongen geeft aan de afdoening van motie 81 Overkop-huis in Bladel opnieuw te bekijken.

    Voorgesteld besluit

    1. Het uitvoeringsplan Brede Visie Welzijn vast te stellen.
    2. Het monitoringsdocument Brede Visie Welzijn vast te stellen.
    3. Voor de uitvoering van het uitvoeringsplan en de monitoring extra middelen beschikbaar te stellen voor beleids- en uitvoeringscapaciteit. Structureel €153.138,- per jaar en incidenteel €28.408,- voor 2025, €93.633,- voor 2026 en €70.225,- voor 2027 en dit te verwerken in de najaarsnota/begroting.
  19. 9.4

    In juli 2016 heeft Nederland het VN-Verdrag rechten voor mensen met een handicap (verder: VN-Verdrag) geratificeerd. Het VN-Verdrag heeft als doel dat de wereld toegankelijk en inclusief wordt voor iedereen. De samenleving moet ervoor zorgen dat de achterstanden die mensen met een beperking ervaren om volwaardig mee te kunnen doen, worden weggenomen. Voor gemeenten betekent dit dat zij passende maatregelen moeten nemen zodat personen met een handicap zo zelfstandig en onafhankelijk mogelijk kunnen leven. Met de ratificatie van dit VN-Verdrag is aan de Jeugdwet, Wmo en Participatiewet de verplichting toegevoegd om in een periodiek plan op te nemen hoe de gemeenteraad uitvoering geeft aan het verdrag. Daarvoor is de Lokale Inclusie Agenda (LIA) Bladel 2025-2027 opgesteld. Deze LIA richt zicht niet alleen op de inhoud van het VN-Verdrag, maar – gelet op de wensen die uit het participatietraject van de Brede Visie Welzijn naar voren kwamen - ook op inwoners zonder handicap die belemmeringen kunnen ervaren om mee te doen, bijvoorbeeld omdat zij niet in gemeente Bladel geboren zijn.


    De gemeenteraad wordt voorgesteld de Lokale Inclusie Agenda gemeente Bladel vast te stellen.


    Uit de commissie Inwoners 9 september 2025:
    De commissie oordeelt het voorstel voldoende voorbereid voor finale standpuntbepaling en dat geen specifieke punten uit de commissie zijn overgebleven voor bediscussiëring door de gemeenteraad.
    De commissie adviseert de gemeenteraad om dit raadsvoorstel ongewijzigd als hamerstuk te behandelen in de raadsvergadering van 25 september 2025, en daarmee conform het voorstel van het college te stemmen.

    Voorgesteld besluit

    1. De Lokale Inclusie Agenda (LIA) gemeente Bladel 2025-2027 vast te stellen.
    2. Jaarlijks €5500,- en in 2026 aanvullend incidenteel €2500,- beschikbaar te stellen voor het uitvoeren van de ambities uit de Lokale Inclusie Agenda.
  20. 9.5

    e beleidsvisie ‘Cultuurhistorie Bladel Beleidsvisie 2011-2015’ (hierna te noemen: beleidsvisie) is in 2011 gepubliceerd. In 2019 heeft een evaluatie van het totale erfgoedbeleid plaatsgevonden. Er is toen geconcludeerd dat de beleidsvisie cultuurhistorie verouderd is. Hieraan is vervolgens geen opvolging gegeven. Tussen het opstellen van de beleidsvisie en nu ligt 14 jaar. In die tijd is er veel veranderd op het gebied van wet- en regelgeving, maar ook binnen gemeente Bladel. Met de komst van de Omgevingswet, heeft gemeente Bladel ook een Omgevingsvisie opgesteld: een alomvattende visie voor de fysieke leefomgeving. Deze omgevingsvisie moet vertaald worden in het omgevingsplan.
    Beoogd wordt om vanuit de Omgevingswet een uitvoeringsnotitie op het gebied van erfgoed in de fysieke leefomgeving op te stellen. Deze wordt vastgesteld door het college en ter kennisgeving gebracht van de gemeenteraad.
    Daarvoor is het belangrijk dat de verouderde Beleidsvisie Cultuurhistorie Bladel 2011-2015 wordt ingetrokken.



    Uit de commissie Inwoners 9 september 2025:
    De commissie oordeelt het voorstel voldoende voorbereid voor finale standpuntbepaling en dat geen specifieke punten uit de commissie zijn overgebleven voor bediscussiëring door de gemeenteraad.
    De commissie adviseert de gemeenteraad om dit raadsvoorstel ongewijzigd als hamerstuk te behandelen in de raadsvergadering van 25 september 2025, en daarmee conform het voorstel van het college te stemmen.


    Wethouder Van Dongen geeft aan dat geen nieuwe beleidsvisie wordt opgesteld. Er komt een notitie over bebouwing en archeologie zodra deze cultuurhistorische beleidsvisie is ingetrokken. Doel is om die eind 2025 in het college te hebben vastgesteld.

    Voorgesteld besluit

    1. Het document ‘Cultuurhistorie Bladel Beleidsvisie 2011-2015’ in te trekken.
  21. 9.6

    Inwoners en bezoekers kijken niet naar gemeentegrenzen als het aankomt op de besteding van hun vrije tijd. Mede hierom is in 2016 de samenwerking tussen de Kempengemeenten geïntensiveerd om zo een grotere slagkracht te krijgen op het gebied van recreatie en toerisme. De huidige Kempenvisie is hiervan het resultaat. De afgelopen jaren is vanuit deze visie gewerkt aan twee uitvoeringsprogramma’s. De huidige visie met bijbehorend uitvoeringsprogramma loopt komend jaar af. Tijd dus voor een actualisering.


    De geactualiseerde Kempenvisie met bijbehorend uitvoeringsprogramma ligt nu voor en is mede tot stand gekomen dankzij de input van vele stakeholders. De ambitie luidt: de Brabantse Kempen is eind 2033 een authentieke en levendige streek, waar het prettig wonen, recreëren en ondernemen is.


    Uit de commissie Middelen en Algemene Zaken 11 september 2025:
    De commissie oordeelt het voorstel voldoende voorbereid voor finale standpuntbepaling en dat geen specifieke punten uit de commissie zijn overgebleven voor bediscussiëring door de gemeenteraad.
    De commissie adviseert de gemeenteraad om dit raadsvoorstel ongewijzigd als hamerstuk te behandelen in de raadsvergadering van 25 september 2025, en daarmee conform het voorstel van het college te stemmen.


    Wethouder Van der Hamsvoort geeft aan dat de voorliggende visie een mooi resultaat is van goede samenwerking binnen de vier Kempengemeenten (Bergeijk, Bladel, Eersel, Reusel - De Mierden) en alle betrokken stakeholders.
    De wethouder licht toe dat niet alle kosten voor recreatie en toerisme zijn opgenomen in het bijbehorende budget (€160.000). Er worden ook lokaal financiële middelen (en uren) ingezet voor toerisme.
    Op verzoek van de VVD gaat portefeuillehouder Van der Hamsvoort na wat er aanvullend nodig is om toerisme in de gemeente Bladel te stimuleren en snelle resultaten te boeken.

    Voorgesteld besluit

    1. De geactualiseerde visie ‘Waardevolle recreatie en toerisme in de Brabantse Kempen 2026 – 2034’ vast te stellen.
  22. 9.7

    Met de inwerkingtreding van de Wet versterking participatie op decentraal niveau per 1 januari 2025 zijn gemeenten verplicht om een participatieverordening vast te stellen voor 1 januari 2027. Deze wet beoogt de betrokkenheid van inwoners bij de voorbereiding, uitvoering en evaluatie van beleid van de gemeente te versterken. Het uitdaagrecht wordt hierin ook wettelijk vastgelegd, hiermee kunnen inwoners de gemeente uitdagen om de uitvoering van een taak over te nemen. Tegelijkertijd hebben de uitkomsten van het Rekenkameronderzoek ‘Burgerinitiatieven in Bladel’ inzicht gegeven in de huidige stand van zaken rondom burgerinitiatieven binnen onze gemeente.


    Allereerst is een startnotitie opgesteld. De startnotitie beschrijft de huidige situatie, schetst het gewenste resultaat en bevat een globale planning voor het vervolgtraject om te komen tot nieuw beleid en een nieuwe verordening. Het doel van het nieuwe participatiebeleid is om inwoners van gemeente Bladel het vertrouwen te geven dat hun mening en initiatieven daadwerkelijk van betekenis zijn en een wezenlijk en waardevol onderdeel van besluitvorming vormen.


    Uit de commissie Middelen en Algemene Zaken 11 september 2025:
    De commissie oordeelt het voorstel voldoende voorbereid voor finale standpuntbepaling en dat geen specifieke punten uit de commissie zijn overgebleven voor bediscussiëring door de gemeenteraad.
    De commissie adviseert de gemeenteraad om dit raadsvoorstel ongewijzigd als hamerstuk te behandelen in de raadsvergadering van 25 september 2025, en daarmee conform het voorstel van het college te stemmen.


    Portefeuillehouder Van den Bosch geeft aan de gegeven tips en ideeën mee te zullen nemen.
    De burgemeester licht toe dat er aanvullingen komen op het bestaande participatiebeleid, zoals Right to challenge (het uitdaagrecht). Ook zal er een koppeling worden gemaakt met de lokale inclusieagenda en wordt gekeken hoe de Omgevingsdialoog verbeterd kan worden. Daarnaast wordt gekeken naar nieuwe (verfrissende) vormen van democratie/burgerparticipatie zoals het burgerberaad.
    Burgemeester Van den Bosch benadrukt dat het belangrijk is dat inwoners worden betrokken bij het vormgeven van het nieuwe participatiebeleid en dat zij weten welke wegen ze kunnen bewandelen.

    Voorgesteld besluit

    1. De startnotitie participatieverordening en -beleid vast te stellen en het college opdracht te geven om hier verder uitvoering aan te geven.
  23. 9.8

    Deze eerste wijziging van de begroting van de GGD Brabant-Zuidoost heeft betrekking op de inmiddels vastgestelde nieuwe CAO, in werking vanaf 1 april 2025. De GGD heeft berekend dat de indexering van de gemeentelijke bijdragen voor 2025 met 2,67% verlaagd kan worden vanwege die lagere index (namelijk 3,23% i.p.v. 5,9%). Dit betekent een verlaging van de gemeentelijke inwonerbijdragen over 2025 van in totaal ca. € 875.000,-.


    De gemeenteraad wordt in de gelegenheid gesteld voor 25 september een zienswijze in te dienen op de eerste begrotingswijziging van de GGD Brabant-Zuidoost. Het Algemeen Bestuur van de GGD neemt hierover op 29 oktober 2025 een besluit.


    Uit de commissie Middelen en Algemene Zaken 11 september 2025:
    De commissie oordeelt het voorstel voldoende voorbereid voor finale standpuntbepaling en dat geen specifieke punten uit de commissie zijn overgebleven voor bediscussiëring door de gemeenteraad.
    De commissie adviseert de gemeenteraad om dit raadsvoorstel ongewijzigd als hamerstuk te behandelen in de raadsvergadering van 25 september 2025, en daarmee conform het voorstel van het college te stemmen.

    Voorgesteld besluit

    1. Geen zienswijze in te dienen naar aanleiding van de 1e begrotingswijziging 2025 van GGD Brabant-Zuidoost.
  24. 9.9

    De (economische) groei legt in de hele MRE-regio druk op wonen, werklocaties, voorzieningen, talent en bereikbaarheid. Het AB heeft zich daarom op 3 juli 2024 positief uitgesproken over het verkennen van en zo mogelijk komen tot “bovenregionale samenwerkingen” met Meierijstad, Venlo en Weert met als doel om de druk te verlichten.


    De gesprekken tussen Metropoolregio Eindhoven (MRE) en voornoemde gemeenten hebben geleid tot de voorliggende samenwerkingsafspraken in drie “gemeenschappelijke regelingen zonder meer” en drie samenwerkingsagenda’s. Deze liggen ter besluitvorming voor bij MRE (en de daarin deelnemende gemeenten) en de gemeenten Meierijstad, Venlo en Weert.


    Op 11 juli 2025 heeft het Dagelijks Bestuur van de Metropoolregio Eindhoven (DB-MRE) de drie concept gemeenschappelijke regelingen en daaraan gekoppelde samenwerkingsagenda’s tussen DB-MRE en de gemeenten Meierijstad, Venlo en Weert aangeboden. De gemeenteraad is gevraagd om uiterlijk 31 oktober 2025 een zienswijze kenbaar te maken. De eventuele zienswijze wordt betrokken bij de formele besluitvorming over de regelingen in het DB-MRE op 8 december 2025 en over de samenwerkingsagenda’s in het Algemeen Bestuur (AB) op 17 december 2025.


    Uit de commissie Middelen en Algemene Zaken 11 september 2025:
    De commissie oordeelt het voorstel voldoende voorbereid voor finale standpuntbepaling en dat geen specifieke punten uit de commissie zijn overgebleven voor bediscussiëring door de gemeenteraad.
    De commissie adviseert de gemeenteraad om dit raadsvoorstel ongewijzigd als hamerstuk te behandelen in de raadsvergadering van 25 september 2025, en daarmee conform het voorstel van het college te stemmen.


    Portefeuillehouder Van den Bosch licht toe dat er géén sprake is van toetreding van de gemeenten Meierijstad, Venlo en Weert tot de Metropoolregio Eindhoven (MRE).
    De burgemeester geeft aan dat de besprekingen met onze zuiderburen zich nog in de oriënterende fase bevinden. Grensoverschrijdende mobiliteit is een belangrijk onderwerp waar de burgemeester extra aandacht voor zal vragen binnen de (boven)regionale samenwerkingen.

    Voorgesteld besluit

    1. Kennis te nemen van:
      a) de concept Samenwerkingsagenda Metropoolregio Eindhoven – Meierijstad;
      b) de concept Samenwerkingsagenda Metropoolregio Eindhoven – Venlo;
      c) de concept Samenwerkingsagenda Metropoolregio Eindhoven – Weert;
      d) de gemeenschappelijke regeling “zonder meer” Metropoolregio Eindhoven – gemeente Meierijstad;
      e) de gemeenschappelijke regeling “zonder meer” Metropoolregio Eindhoven – gemeente Venlo;
      f) de gemeenschappelijke regeling “zonder meer” Metropoolregio Eindhoven – gemeente Weert; 
    2. Hierop geen zienswijze in te dienen; 
    3. Het Dagelijks Bestuur van de Metropoolregio Eindhoven hiervan op te hoogte te brengen.
  25. 10
    BESPREEKSTUKKEN
  26. 10.1

    Nederlandse gemeenten hebben een gezamenlijke opgave met betrekking tot de opvang van asielzoekers. Ook de gemeente Bladel neemt haar deel van deze opgaven. Het realiseren van een opvanglocatie voor deze groep is ingewikkeld en heeft impact op de gemeenschap van gemeente Bladel en haar kernen. Het realiseren van de opgave vraagt om daadkrachtig handelen.


    Het voorliggende voorstel start met een korte schets van de opgave voor de gemeente Bladel. Daarna worden de uitgangspunten voor de opvang van asielzoekers in gemeente Bladel aangegeven. Na vaststelling van de uitgangspunten door de gemeenteraad, kan het college een concreet vervolgbesluit nemen, een locatie selecteren en een bestuursovereenkomst met het COA sluiten.


    Uit de commissie Middelen en Algemene Zaken 11 september 2025:
    De commissie adviseert de gemeenteraad om dit raadsvoorstel ongewijzigd als bespreekstuk te behandelen in de raadsvergadering van 25 september 2025.


    De commissie oordeelt dat de volgende punten uit de commissie zijn overgebleven voor bediscussiëring door de gemeenteraad:

    • Bladel Transparant en CDA Bladel oordelen het voorstel niet rijp voor finale standpuntbepaling en wensen de behandeling uit te stellen totdat er landelijk meer duidelijkheid is (over de mogelijke aanpassing of intrekking van de Spreidingswet en het wetsvoorstel Asielnoodmaatregelenwet). Daartoe kondigen zij aan het voorstel van de agenda af te willen voeren;
    • VVD kondigt een amendement aan om de uitgangspunten grotendeels te wijzigen;
    • PRO5 kondigt een amendement aan om uitgangspunt 9 te wijzigen naar een opvang met een (minimale) capaciteit van 150 bewoners (i.p.v. de voorgestelde 100) teneinde een volwaardige asielopvang-locatie (met alle bijbehorende voorzieningen) te realiseren;
    • de Vrije Hapertse Partij oordeelt het voorstel voldoende voorbereid voor finale standpuntbepaling en staat positief tegenover de voorgestelde uitgangspunten;
    • de algehele gemeentelijke opgave voor nieuwkomers, samenhang met huisvesting statushouders en Oekraïense ontheemden.

    Mw. Winters, dhr. Wiskie en mw. Van Hoof spreken de commissie toe.
    Portefeuillehouder Van der Hamsvoort licht toe dat een minimale capaciteit van 100 bewoners wordt voorgesteld om een eventuele hogere taakstelling in de toekomst op te kunnen vangen. Daarnaast wordt bij 100 personen permanente (24/7) beveiliging georganiseerd voor bewoners én inwoners. Er is dan altijd iemand aanwezig en aanspreekbaar op locatie.
    Wethouder Van der Hamsvoort verduidelijkt dat de gemeente afzonderlijke taakstellingen heeft voor de drie groepen nieuwkomers (asielzoekers, statushouders en Oekraïense ontheemden). De wethouder stelt dat uitruil van aantallen tussen deze drie groepen niet mogelijk is, maar uitruil tussen gemeenten wel.
    Burgemeester Van den Bosch benadrukt de wettelijke verplichting om asielzoekers op te vangen die voortvloeit uit de Spreidingswet.

    Voorgesteld besluit

    Als uitgangspunten voor een opvanglocatie voor asielzoekers vast te stellen: 

    1. De gemeente Bladel neemt haar verantwoordelijkheid met betrekking tot minimaal de eigen asielopvang.
    2. De gemeente heeft de regie bij het vinden en realiseren van opvanglocatie voor asielzoekers in de gemeente Bladel.
    3. Het college heeft de bevoegdheid een locatie vast te stellen.
    4. De raad wordt betrokken en volledig geïnformeerd bij het proces van het realiseren van de opvanglocatie.
    5. Asielzoekers voelen zich veilig, welkom en worden behandeld als nieuwe (al dan niet tijdelijke) inwoners van gemeente Bladel. De lokale gemeenschap wordt hier zo veel mogelijk bij betrokken.
    6. We dragen zorg voor een humane opvang die gericht is op zelfredzaamheid van de bewoners en deelname aan de maatschappij. Voor ons past kortdurende crisisopvang daar niet bij.
    7. De opvanglocatie is veilig en waarborgt de privacy voor de bewoners én omwonenden.
    8. Er is permanente aanwezigheid van COA personeel op de opvanglocatie.
    9. De opvang heeft een minimale capaciteit van 100 bewoners.
    10. Kinderen in de opvang hebben toegang tot onderwijs.
    11. De gemeente onderbouwt de keuze voor de uiteindelijke locatie.
    12. De inrichting van een locatie hangt af van de locatie en de doelgroep. Hierbij worden ook de uitgangspunten van het COA en het ruimtelijk functioneel programma van eisen voor opvang geraadpleegd.
    13. Inwoners, bedrijven en organisaties weten welke opgaven de gemeente heeft, wie daarbij betrokken zijn, welke afwegingen moeten worden gemaakt en hoe het besluitvormingsproces loopt.
    14. De gemeente draagt zorg voor een actieve informatievoorziening naar inwoners, bedrijven en organisaties bij het ontwikkelen van de opvanglocatie.
    15. De realisatiekosten van een locatie voor asielzoekers is in de basis budgetneutraal voor de gemeente.
    16. We zorgen dat dit besluitvormende proces op een voortvarende wijze verloopt.

    Schriftelijke vragen

    Onderwerp
    BT inzake bekostiging scholing asielzoekers
    BT inzake Rapport Inwonerspanel Bladel inzake Asielopvang
    VVD inzake Nota van uitgangspunten opvanglocatie asielzoekers
  27. 10.2

    Al geruime tijd bestaat het voornemen om op de locatie de Posthof een supermarkt met bovenwoningen te realiseren. Dit project heeft de werknaam Markthof gekregen. Om dit te kunnen realiseren werkt gemeente Bladel hierbij samen met SchipVast, Rialto vastgoedontwikkeling en Van de Huijgevoort Groep. De verkrijging van de panden aan Van Dissellaan 2-4 en Markt 10-11 te Bladel zijn hiervoor randvoorwaardelijk. De kosten hiervoor bedragen circa 1.6 miljoen euro.


    De huidige bebouwing (een kleinschalig, verouderd woon-/winkelcomplex) zal worden gesloopt voor de realisatie van een supermarkt en maximaal 75 woningen. Dit initiatief is niet mogelijk binnen het geldende planologische regime. Daarom is een nieuw bestemmingsplan opgesteld. Het ontwerpbestemmingsplan “Markthof” heeft van 29 december 2023 tot en met 8 februari 2024 ter inzage gelegen. Gedurende de termijn van terinzagelegging zijn vijftien zienswijzen ingediend en is duidelijk geworden dat het plan op onderdelen nog (ambtshalve) gewijzigd moet worden.


    Aangezien het ontwerpbestemmingsplan voor 31 december 2023 ter inzage is gelegd, wordt de procedure ingevolge de oude Wet ruimtelijke ordening als bestemmingsplan afgerond.


    De gemeenteraad wordt voorgesteld het Bestemmingsplan Markthof vast te stellen met inbegrip van de wijzigingen zoals opgenomen in de zienswijzenota en voor de aankoop van de panden een bedrag van €1.559 miljoen beschikbaar te stellen (waarvan 1.427 miljoen te dekken uit de algemene reserve).


    Uit de commissie Grondgebied 8 september 2025:
    De commissie oordeelt het voorstel voldoende voorbereid voor finale standpuntbepaling en dat de volgende punten uit de commissie zijn overgebleven voor bediscussiëring door de gemeenteraad:
    - Openstaande schriftelijke vragen van BT inzake waardebepaling en juridische houdbaarheid
    - Juridische toetsing en risico’s (staatssteun, Didam-arrest)
    - Gemeentelijke financiële bijdrage van 1,559 miljoen euro
    - Parkeernormen
    De commissie adviseert de gemeenteraad om dit raadsvoorstel ongewijzigd als bespreekstuk te behandelen in de raadsvergadering van 25 september 2025.


    Portefeuillehouder d’Haens geeft aan dat het voorstel voorligt om te kunnen komen tot realisatie van de centrumvisie. Daarvoor is het nodig om samen te werken met personen die in het gebied van de Markthof eigendommen hebben.
    Als het plan niet wordt gerealiseerd, dan heeft de gemeente grondpositie in het gebied en is het aan de eigenaren van het pand om te bezien wat er mee gedaan kan worden.
    Portefeuillehouder d’Haens geeft aan dat er geen sprake is van subsidie. De subsidie ‘impuls winkelgebieden’ was aangevraagd, maar niet toegekend. Door het mislopen van de subsidie is er een financieel gat ontstaan die met dit voorstel wordt gedicht. Er is middels het inbrengen en aankopen van eigendommen tot een deal gekomen, waarbij onder aan de streep een tekort van 1,559 miljoen euro is geconstateerd. De waardebepalingen van gronden ten tijde van de subsidieaanvraag zijn daarbij opnieuw gebruikt.
    Als gevolg van het mislopen van de subsidie hebben de ontwikkelaars het plan aangepast en dient de gemeente een financiële bijdrage te doen.
    De anterieure overeenkomst is door de huisadvocaat getoetst (ook op staatssteun) die positief heeft geadviseerd over het aangaan van de overeenkomst.
    Portefeuillehouder d’Haens geeft aan dat er geen 1,559 miljoen euro naar de ontwikkelaar gaat, maar dat deze kosten breder worden ingezet: aankoop van panden, overdrachtsbelasting, arbeid, groen.
    Wethouder d’Haens geeft aan dat een oplossing wordt gezocht voor Europalaan 79. Mogelijk dat hiervoor een BOPA benodigd is.
    Portefeuillehouder d’Haens geeft aan dat op p.31 in de toelichting van het bestemmingsplan wordt aangegeven dat er bodemonderzoek is gedaan en dat geen vervolgonderzoek naar bodemverontreiniging nodig is.
    Portefeuillehouder d’Haens geeft aan dat er op twee momenten een bijeenkomst (omgevingsdialoog) is georganiseerd en zegt toe in overleg te gaan met Unito om een extra overleg te organiseren met direct omwonenden.
    Portefeuillehouder d’Haens licht toe dat met Schipvast is afgesproken om binnen aantal jaren planologische medewerking te verlenen voor het realiseren van woningen op eigen grondposities. Indien hierbij vanuit de gemeente aantoonbaar tekort wordt geschoten, is een boetebedrag opgenomen in de anterieure overeenkomst.
    Portefeuillehouder d’Haens geeft aan dat de rechtmatigheid m.b.t. het ‘Didam-arrest’ is ondervangen met de publicatie in het gemeenteblad. Hierop heeft geen reactie plaatsgevonden.
    Portefeuillehouder d’Haens geeft aan dat het wenselijk zou zijn om van de Varkensmarkt een ‘Blauwe zone’ te maken. Portefeuillehouder zegt toe terug te komen op de parkeernormen rondom dit project en in hoeverre het aantal parkeerplaatsen tegemoet komt aan de te verwachte parkeerbehoefte.
    Portefeuillehouder d’Haens zegt toe voorafgaand aan de raadsvergadering van 25 september 2025 met een nadere juridische onderbouwing/toetsing te komen rondom de aspecten ‘staatssteun’ en ‘Didam-arrest’ en de mogelijke risico’s die de gemeente neemt indien dit raadsvoorstel wordt aangenomen.

    Voorgesteld besluit

    1. Een krediet van € 1.559.000,- beschikbaar te stellen voor
      a. de aankoop van de panden Van Dissellaan 2-4 en Markt 10-11 te Bladel (nu nog eigendom van SchipVast) (€ 1.100.000,-);
      b. overdrachtsbelasting (€ 114.000,-);
      c. sloopkosten van de betreffende panden (€ 210.000,-);
      d. kosten voor verleggen kabels, leidingen en transformatorkast Enexis (€ 135.000,-).
    2. De hier uit voortvloeiende incidentele kosten voor een bedrag van € 1.427.000,- te dekken vanuit de algemene reserve.
    3. De begroting dienovereenkomstig te wijzigen door vaststelling van de 8e begrotingswijziging 2025.
    4. Zienswijzen 1 t/m 8, 12, en 15 ongegrond te verklaren conform bijgevoegde zienswijzennota 
    5. Zienswijzen 9, 10, 11, 13, 14 deels gegrond en deels ongegrond te verklaren conform bijgevoegde zienswijzennota 
    6. Het bestemmingsplan Markthof gewijzigd vast te stellen conform bijgevoegde zienswijzennota.

    Schriftelijke vragen

    Onderwerp
    BT inzake Bestemmingsplan Markthof en aankoop panden SchipVast
    BT inzake Bestemmingsplan Markthof en aankoop panden SchipVast (aanvullende vragen deel 1)
    BT inzake Bestemmingsplan Markthof en aankoop panden SchipVast (aanvullende vragen deel 2)
    BT inzake Bestemmingsplan Markthof en aankoop panden SchipVast (aanvullende vragen deel 3)
    BT inzake Bestemmingsplan Markthof en aankoop panden SchipVast (aanvullende vragen deel 4)
    BT inzake Inzage in toetsing huisadvocaat en anterieure overeenkomst
    VVD inzake Bestemmingsplan Markthof en aankoop panden SchipVast
  28. 10.3

    Aanvullend op de Verkeersvisie 2035 is er parkeerbeleid geformuleerd. Op 2 december 2024 heeft de gemeenteraad aan de hand van 9 discussiepunten het ambitieniveau aangegeven.


    Het nieuwe parkeerbeleid bestaat uit 2 basisdocumenten.

    • Parkeerbeleidsplan gemeente Bladel
      Het belangrijkste doel is om de parkeermogelijkheden die reeds bestaan, beter te gaan benutten en slimmer in te zetten. Uitbreiden is geen doel op zich, maar indien noodzakelijk wel mogelijk.
    • Nota parkeernormen gemeente Bladel
      Een parkeernorm is een getal dat aangeeft hoeveel parkeerplaatsen voor een functie nodig zijn per winkel, woning, bedrijf, etc.. De parkeernormen die in deze nota worden voorgesteld, bieden houvast bij het bepalen van de benodigde parkeerruimte.

    Het nieuwe parkeerbeleid heeft ter inzage gelegen. Tijdens de terinzagelegging zijn drie zienswijzen ingediend die aanleiding geven het parkeerbeleid gewijzigd vast te stellen.
    De gemeenteraad wordt voorgesteld het nieuwe parkeerbeleid (zoals geformuleerd in het Parkeerbeleidsplan en de Nota parkeernormen) met de wijzigingen zoals opgenomen in de Nota van zienswijzen, vast te stellen.


    Uit de commissie Grondgebied 8 september 2025:
    De commissie oordeelt het voorstel voldoende voorbereid voor finale standpuntbepaling en dat de volgende punten uit de commissie zijn overgebleven voor bediscussiëring door de gemeenteraad:
    - Zienswijze van de ondernemers
    - Parkeerplan bij evenementen
    - Parkeerplaatsen voor zorgprofessionals
    De commissie adviseert de gemeenteraad om dit raadsvoorstel ongewijzigd als bespreekstuk te behandelen in de raadsvergadering van 25 september 2025.


    Wethouder Van Dongen geeft aan dat op dit moment nog niets geregeld is voor vergunningen in ‘blauwe zones’. In het parkeerbeleidsplan is wel opgenomen welke punten worden meegewogen bij het instellen van een blauwe zone, waarbij niet aan álle genoemde punten voldaan hoeft te worden.
    Wethouder Van Dongen geeft aan dat de ‘gemiddelde’ parkeernormen zijn aangehouden voor zowel de gebieden in het centrum als de schil.
    Wethouder Van Dongen geeft aan dat bij evenementen die veel impact hebben op parkeren, dat dan een parkeerplan benodigd is.

    Voorgesteld besluit

    1. Vaststellen van het nieuwe parkeerbeleid zoals dat is omschreven in de nota’s Parkeerbeleidsplan en Nota parkeernormen, 
    2. Vaststellen van de nota van zienswijzen.

    Schriftelijke vragen

    Onderwerp
    CDA inzake Parkeerbeleidsplan
  29. 10.4

    De omgevingsvisie is een integrale, langetermijnstrategie voor de fysieke leefomgeving van de gemeente Bladel.
    Tijdens de terinzagelegging van 7 maart tot en met 17 april 2025 zijn 19 zienswijzen ingediend. De zienswijzen hebben aanleiding gegeven om vijf ambtshalve wijzigingen door te voeren.


    De gemeenteraad wordt voorgesteld de Omgevingsvisie gewijzigd vast te stellen en de "Structuurvisie Bladel" en "Toekomstvisie Leven in de gemeente Bladel in 2030" in te trekken.


    Uit de commissie Grondgebied 8 september 2025:
    De commissie oordeelt het voorstel voldoende voorbereid voor finale standpuntbepaling en dat de volgende punten uit de commissie zijn overgebleven voor bediscussiëring door de gemeenteraad:
    - Aangekondigde amendement van VVD inzake bereikbaarheid en bedrijventerreinen
    De commissie adviseert de gemeenteraad om dit raadsvoorstel ongewijzigd als bespreekstuk te behandelen in de raadsvergadering van 25 september 2025.


    Wethouder d’Haens geeft aan dat het omgevingsplan meer geschikt is om precies vast te leggen hoe met de molen wordt omgegaan dan de omgevingsvisie. Borging van de windvang van de molen in Hapert vindt plaats in het omgevingsplan van Hapert-West.

    Voorgesteld besluit

    1. De nota zienswijze omgevingsvisie Bladel vast te stellen; 
    2. De “Omgevingsvisie Bladel 2040 - Vitaal Bladel, alles bij de hand” vast te stellen met inachtneming van de wijzigingen uit de nota zienswijzen; 
    3. De “structuurvisie Bladel Deel A en Deel B” in te trekken; 
    4. De “Toekomstvisie Leven in de gemeente Bladel in 2030” in te trekken; 
    5. De “Omgevingsvisie 1.1” van naam te wijzingen in “Gebiedsuitwerking Buitengebied.
  30. 10.5

    Het gemeentelijk onderwijsachterstandenbeleid (GOAB) is erop gericht om ontwikkel- en onderwijskansen van kinderen te vergroten. Door achterstanden zo vroeg mogelijk te signaleren, te voorkomen en terug te dringen worden ontwikkel- en onderwijskansen zo veel mogelijk vergroot. Gemeenten moeten in het kader van de bestrijding van onderwijsachterstanden voldoen aan de Wet Ontwikkelingskansen door Kwaliteit en Educatie (wet OKE). In deze wet staat dat de gemeente ontwikkel- en onderwijskansen van kinderen in de leeftijd van twee en een half jaar tot zes jaar, die een risico lopen op achterstand, moet vergroten. Met tevens een verplichting voor de gemeente om te zorgen voor een goed, dekkend voorschools aanbod voor alle jonge kinderen met een taalachterstand.


    Gemeente Bladel ontvangt voor de uitvoering van bovengenoemde taken een geoormerkt rijksbudget, Specifieke Uitkering GOAB. De middelen worden grotendeels ingezet voor plaatsen in de voorschoolse educatie (VE).


    In de Brede Visie Welzijn is de ambitie opgenomen dat ‘In onze gemeente kunnen alle kinderen en jongeren meedoen, op gebied van onderwijs/dagbesteding. We zetten in op een doorgaande ontwikkellijn (vanuit VVE), verstevigen ouderbetrokkenheid en er is aandacht voor nieuwkomers.’ (Brede Visie Welzijn, 2024).


    Met het OAB 2025-2028 dragen we bij aan de gestelde ambitie. De gemeenteraad wordt voorgesteld de Nota Onderwijsachterstandenbeleid 2025-2028 vast te stellen.


    Uit de commissie Inwoners 9 september 2025:
    De commissie oordeelt het voorstel voldoende voorbereid voor finale standpuntbepaling en dat de volgende punten uit de commissie zijn overgebleven voor bediscussiëring door de gemeenteraad:
    - Aangekondigde motie van BT inzake de realisatie van de ambitie van 100% dekking
    De commissie adviseert de gemeenteraad om dit raadsvoorstel ongewijzigd als bespreekstuk te behandelen in de raadsvergadering van 25 september 2025.


    Wethouder Van Dongen geeft aan dat taalontwikkeling wordt opgepakt door de bibliotheek.
    Emotieregulatie op jonge leeftijd in relatie tot centering parenting en taalontwikkeling is een idee waarvan wethouder Van Dongen aangeeft dit nader te zullen bekijken.
    Wethouder Van Dongen geeft aan dat niet voor het volledige bedrag aan ingekochte diensten gebruik is gemaakt.
    Wethouder Van Dongen geeft aan dat het belangrijk is om alle kinderdagverblijven te stimuleren om ook voorschoolse educatie aan te bieden, maar het blijft een utopie om 100% dekking te halen. Wel worden ouders zo veel als mogelijk op de mogelijkheden gewezen.
    Wethouder Van Dongen zegt toe alle andere aanbieders te gaan benaderen om te investeren om Vroegschoolse educatie aan te bieden.

    Voorgesteld besluit

    1. De nota Onderwijsachterstandenbeleid 2025-2028 vast te stellen.

  31. 11
    SLUITING