Ga naar de inhoud van deze pagina Ga naar het zoeken Ga naar het menu

De gemeenteraad staat als gekozen vertegenwoordiging van de inwoners aan het hoofd van de gemeente. De gemeenteraad stelt de begroting, het beleid en verordeningen vast en controleert de uitvoering van het beleid door het college van burgemeester en wethouders. De raadsleden worden om de vier jaar gekozen door de inwoners. De burgemeester is voorzitter van de gemeenteraad.

De commissie Grondgebied adviseert over raadsvoorstellen voordat deze in een raadsvergadering aan de orde komen en voert overleg met het college en de burgemeester.
Deze commissie richt zich op de onderwerpen openbare werken (groenonderhoud, riolering, aanleg en onderhoud van wegen), verkeerszaken, milieu, afval, ruimtelijke ontwikkeling, volkshuisvesting, economische zaken en toerisme en recreatie.

De commissie Inwoners adviseert over raadsvoorstellen voordat deze in een raadsvergadering aan de orde komen en voert overleg met het college en de burgemeester. 
Deze commissie richt zich op de onderwerpen onderwijs, jeugdzorg, ouderenbeleid, vrijwilligersbeleid, cultuur, gemeenschapshuizen, recreatie, maatschappelijke dienstverlening, volksgezondheid, sociale voorzieningen, werkgelegenheid en vluchtelingenbeleid.

De commissie Middelen en Algemene zaken adviseert over raadsvoorstellen voordat deze in een raadsvergadering aan de orde komen en voert overleg met het college en de burgemeester. 
Deze commissie richt zich op de onderwerpen algemene bestuurszaken, openbare orde en veiligheid, communicatie, samenwerkingsverbanden, financiën, belastingen, informatisering en automatisering, personeel en organisatie en facilitaire zaken.

De auditcommissie adviseert de raad in zijn controlerende taak. De auditcommissie richt zich op de planning- en controlcyclus (bestaande uit de jaarrekening, perspectiefnota, programmabegroting en bestuursrapportages), en met name op de jaarrekening, om de raad te ondersteunen en versterken in zijn taken.

De werkgeverscommissie oefent het werkgeverschap uit ten aanzien van de griffier en de overige op de griffie werkzame ambtenaren, zoals die door de raad aan haar zijn gedelegeerd.

De rekenkamer is een onafhankelijke commissie die onderzoekt of het gemeentelijke beleid goed is uitgevoerd en het gewenste effect heeft gehad. Er wordt hierbij ook gekeken of binnen het budget is gebleven. Het doel is om hiervan te leren voor de toekomst teneinde het functioneren van het gemeentebestuur te verbeteren en het gemeentelijk beleid te versterken. 


U kunt de Rekenkamer bereiken via rekenkamercommissie@bladel.nl / 0497 - 361636 / Postbus 11, 5530 AA Bladel.

Het presidium bepaalt - in zijn rol als agendacommissie - wat er tijdens raadsinformatiebijeenkomsten, in de raadscommissies en in de raadsvergadering besproken wordt. Daarnaast heeft het presidium een adviserende rol met betrekking tot aanbevelingen aan de raad inzake de organisatie en het functioneren van de raad en haar commissies.

De raadsgriffie(r) ondersteunt en adviseert de gemeenteraad en voert het secretariaat van de raad. U kunt bij de griffie terecht met uw vragen en voor advies over de gemeenteraad, zijn vergaderingen, raadsaangelegenheden en inspraak.