Ga naar de inhoud van deze pagina Ga naar het zoeken Ga naar het menu
Vorige pagina

Gemeenteraad

donderdag 22 mei 2025

19:30 - 22:57
Locatie

Gemeentehuis Bladel, Raadszaal, Markt 21, 5531 BC Bladel

Voorzitter
M.A.G. (Maurits) van den Bosch
Toelichting

De raadsvergadering vindt plaats om 19.30 uur in de Raadzaal van het gemeentehuis van Bladel. De conceptagenda voor deze vergadering tref je hier aan.


Het betreft een openbare raadsvergadering, die openstaat voor insprekers en die rechtstreeks te is volgen via deze pagina.
Insprekers die tijdens de vergadering wensen in te spreken op een geagendeerd agendapunt, melden zich vooraf aan via griffie@bladel.nl


De uitzending wordt automatisch ondertiteld waardoor woorden en zinnen fouten kunnen bevatten. De ondertiteling is een paar uur na de vergadering zichtbaar. Je kunt de ondertiteling aanzetten door links onderin het scherm op de CC knop te klikken.

Agenda documenten

Uitzending

Agendapunten

  1. 1

    Besluit

    De voorzitter opent de vergadering om 19.30 uur.
    Er is van niemand bericht van verhindering ontvangen. De gemeenteraad is voltallig.
    Stemcijfer: CDA

    Besluitenlijsten

    Onderwerp
    Besluitenlijst gemeenteraad 22 mei 2025
  2. 2

    Stemuitslag

    voor 100%
    voor
    BT (8), CDA (4), PRO5 (2), VHP (4), VVD (1)

    Besluit

    De conceptagenda wordt ongewijzigd en unaniem vastgesteld (19 stemmen voor, 0 stemmen tegen).

  3. 3

    Besluit

    -

    Vier personen hebben zich aangemeld voor het spreekrecht bij agendapunt 10.1 R25.027 Verklaring van geen bedenkingen omgevingsvergunning Leemskuilen 13 Bladel.

  4. 4

    Stemuitslag

    voor 100%
    voor
    BT (8), CDA (4), PRO5 (2), VHP (4), VVD (1)

    Besluit

    De besluitenlijst van de raadsvergadering van 3 april 2025 is ongewijzigd en unaniem vastgesteld (19 stemmen voor, 0 stemmen tegen).

  5. 5

    Besluit

    -

    De volgende overzichten zijn aan de raad ter kennisgeving gebracht:

    • Toezeggingen
    • Moties
    • Raadsplanning

    Hierover vindt geen woordvoering plaats.

  6. 5.3

    Raadsplanning

    Onderwerp
    Raadsplanning mei 2025
  7. 6
    INGEKOMEN STUKKEN & MEDEDELINGEN TOT EN MET 18 APRIL 2025
  8. 6.1

    Ingekomen stukken zijn documenten die geadresseerd zijn aan de gemeenteraad en niet afkomstig zijn van het college van Burgemeester & Wethouders.

    Besluit

    -

    Er vindt geen behandeling van een ingekomen stuk plaats.

  9. 6.1.1

    Besluitenlijsten van de raadscommissies die betrekking hebben op deze raadscyclus worden ter kennisgeving gebracht.

    Besluit

    -

    De volgende besluitenlijsten van raadscommissies zijn ter kennisgeving gebracht:

    • Commissie Inwoners_06052025
    • Commissie Grondgebied_07052025
    • Commissie Middelen & Algemene zaken_08052025
    • Presidium_Besluitenlijst_Openbaar van 18 maart 2025
    • Presidium_Besluitenlijst Openbaar van 25 februari 2025
      Er vindt geen behandeling van een (concept)besluitenlijsten plaats.
  10. 6.2

    Mededelingen zijn documenten die geadresseerd zijn aan de gemeenteraad en die afkomstig zijn van het college van Burgemeester & Wethouders. Via mededelingen informeert het college de gemeenteraad.


    De volgende mededelingen zijn ter informatie voor de gemeenteraad door het college van burgemeester & wethouders vastgesteld:

    • Mededeling: Wijziging organisatiestructuur t.b.v. toekomstbestendigheid organisatie
    • Mededeling: Participatiestrategie warmteprogramma gemeente Bladel 2026-2035
    • Mededeling: Jaarverslag bezwaarschriftencommissie 2024
    • Mededeling: Jaaroverzicht aanpak ondermijning Basisteam de Kempen 2024
    • Mededeling: Zwemonderwijs
    • Mededeling: Voortgangsrapportage Uitvoeringsagenda Klimaatadaptatie 2022 - 2026
    • Mededeling: Reactienota op de wensen en bedenkingenprocedure van de Ontwikkelstrategie Zuid-oost-Brabant
    • Mededeling: Budgetoverhevelingen 2024 naar 2025
    • Mededeling: Fietsverbindingen aan het Dominépad en Broekenseind te Hoogeloon
    • Mededeling: Vervolg toekomstverkenning KempenPlus

    Besluit

    -

    Er vindt geen behandeling van een mededeling plaats.

    Raadsmededelingen

    Onderwerp
    Mededeling: Budgetoverhevelingen 2024 naar 2025
    Mededeling: Fietsverbindingen aan het Dominépad en Broekenseind te Hoogeloon
    Mededeling: Jaaroverzicht aanpak ondermijning Basisteam de Kempen 2024
    Mededeling: Jaarverslag bezwaarschriftencommissie 2024
    Mededeling: Participatiestrategie warmteprogramma gemeente Bladel 2026-2035
    Mededeling: Reactienota op de wensen en bedenkingenprocedure van de Ontwikkelstrategie Zuid-oost-Brabant
    Mededeling: Vervolg toekomstverkenning KempenPlus
    Mededeling: Voortgangsrapportage Uitvoeringsagenda Klimaatadaptatie 2022 - 2026
    Mededeling: Wijziging organisatiestructuur t.b.v. toekomstbestendigheid organisatie
    Mededeling: Zwemonderwijs
  11. 6.3

    De gemeenteraad wordt voorgesteld het overzicht van ingekomen stukken en mededelingen van 21-03-2025 tot en met 18-04-2025 overeenkomstig de voorgestelde wijze van afdoening vast te stellen.

    Stemuitslag

    voor 100%
    voor
    BT (8), CDA (4), PRO5 (2), VHP (4), VVD (1)

    Besluit

    Het overzicht van ingekomen stukken en mededelingen van 21 maart tot en met 18 april 2025 is ongewijzigd en unaniem overeenkomstig de voorgestelde wijze van afdoening vastgesteld (19 stemmen voor, 0 stemmen tegen).

  12. 7

    Besluit

    -

    Raadslid Van Hulst (BT) als plaatsvervangend lid van de MRE Raadstafel21
    Dhr. Van Hulst geeft aan dat op 7 mei jl een extra vergadering van de Raadstafel21 plaatsvond. Deze bijeenkomst stond in het teken van het proces om te komen tot de Regionale Agenda 2027-2030, die iedere bestuursperiode wordt vastgesteld en waarin de strategie op de thema’s waarop binnen de MRE wordt samengewerkt is verwoord. De conceptversie van de Regionale Agenda wordt ter zienswijzen voorgelegd aan de gemeenteraden. De definitieve versie wordt door het Algemeen Bestuur vastgesteld. De Raadstafel21 adviseert het bestuur dat de gemeenteraden tijdig en vooraf input kunnen leveren. De regioconferentie van 19 november kan hiervoor benut worden. De RT21 zal ook een overdrachtsdocument opstellen voor de nieuwe gemeenteraden.

  13. 8

    Besluit

    -

    Vanuit het college van B&W wordt de volgende actieve informatie
    gegeven:

    • Portefeuillehouder Van der Hamsvoort inzake Onderzoeksboring geothermie
      Aangegeven wordt dat een seismisch onderzoek gaat plaatsvinden naar geothermie. Een tweetal locaties blijken uit onderzoek interessant: landbouwperceel aan de Hoogeloonse weg en Ingenieur Mettropweg. Voor een proef in het najaar van 2025 van 4-6 maanden komt een 50 meter hoge toren te staan. De proef op deze locaties betekent niet dat op deze locaties ook daadwerkelijk geothermie in de toekomst zal plaatsvinden. Van der Hamsvoort geeft aan de gemeenteraad te informeren via een raadsmededeling zodra de proef plaatsvindt.
      Wethouder Van der Hamsvoort zegt toe de gemeenteraad een website toe te sturen waarin alle informatie staat (o.a. over vergunningen).
    • Portefeuillehouder Jansen inzake pilot huisbezoeken vroegsignalering.
      Bij de kadernota Geldzorgen is de toezegging gedaan om in Q1 2025 de raad te informeren over de evaluatie van de pilot ‘huisbezoeken vroegsignalering’. Wethouder Jansen geeft aan dat de pilot is verlengd en dat momenteel geen huisbezoeken plaatsvinden. Dit komt door de wachtlijsten bij schuldhulpverlening. Het doen van (de pilot) huisbezoeken kost veel personele capaciteit. Verwacht wordt door GRSK dat de wachtlijsten voor de zomer zijn ingelopen, waarna de pilot gedraaid kan worden. Aan het einde van 2025 wordt de gemeenteraad geïnformeerd over de evaluatie.
    • Portefeuillehouder Jansen inzake afdoening motie Beleidsregel pré-mantelzorgwoning
      Aangegeven wordt dat de aangenomen motie is afgedaan met de wijziging van de beleidsregels Prémantelzorgwoning. De leeftijdsgrens om in aanmerking te kunnen komen voor een pré-mantelzorgwoning is daarmee verlaagd naar 60 jaar.

    Toezeggingen

    Titel
    Informatie over onderzoeksboringen
  14. 9
    HAMERSTUKKEN
  15. 9.1

    In het kader van het opstellen van de perspectiefnota 2025, de begroting 2026 en de meerjarenraming 2027 tot en met 2029 is het gebruikelijk dat er vooraf uitgangspunten worden vastgesteld voor de op te stellen documenten. De richtlijnen en kaders zijn, met het oog op een constante handelswijze, vergelijkbaar met voorgaande jaren. De financiële kaderstelling is in belangrijke mate bepalend voor het ramen van de lasten en baten en daarmee het begrotingsresultaat.


    Relevante eerdere besluitvorming:
    Verordening financieel beleid, beheer en organisatie van de gemeente Bladel 2023 (art. 4)


    Uit de commissie Middelen en Algemene Zaken d.d. 8 mei 2025:
    De commissie oordeelt het voorstel voldoende voorbereid voor finale standpuntbepaling en dat geen specifieke punten uit de commissie zijn overgebleven voor bediscussiëring door de gemeenteraad.
    De commissie adviseert de gemeenteraad om dit raadsvoorstel ongewijzigd als hamerstuk te behandelen in de raadsvergadering van 22 mei 2025, en daarmee conform het voorstel van het college te stemmen.

    Stemuitslag

    voor 100%
    voor
    BT (8), CDA (4), PRO5 (2), VHP (4), VVD (1)

    Voorgesteld besluit

    1. In te stemmen met de uitgangspunten zoals die zijn vermeld in de bij dit voorstel behorende nota van uitgangspunten voor de samenstelling van de perspectiefnota 2025 en begroting 2026.

    Besluit

    Het raadsvoorstel R25.021 is ongewijzigd en unaniem aangenomen (19 stemmen voor, 0 stemmen tegen).


    De gemeenteraad besluit:

    1. In te stemmen met de uitgangspunten zoals die zijn vermeld in de bij dit voorstel behorende nota van uitgangspunten voor de samenstelling van de perspectiefnota 2025 en begroting 2026.
  16. 9.2

    De auditcommissie zet zich – samen met diens adviseurs – in om de Planning & Control-stukken overzichtelijker (leesbaarder) én inzichtelijker (informatiever) te maken voor (onder andere) de gemeenteraad. Hierbij wordt wat we willen bereiken (het beoogd maatschappelijk effect, in relatie tot tijd en geld) centraal gesteld. Nu ligt een voorstel aan uw raad voor om de lijn, zoals uitgezet door en overeengekomen tussen raad (de auditcommissie namens deze), college en ambtelijke organisatie, te bekrachtigen. Het is de uitkomst van een gezamenlijk doorlopen traject, waarbij gekeken is naar wat nodig, mogelijk én wenselijk is voor de lange termijn.


    Uit de commissie Middelen en Algemene Zaken d.d. 8 mei 2025:
    De commissie oordeelt het voorstel voldoende voorbereid voor finale standpuntbepaling en dat geen specifieke punten uit de commissie zijn overgebleven voor bediscussiëring door de gemeenteraad.
    De commissie adviseert de gemeenteraad om dit raadsvoorstel ongewijzigd als hamerstuk te behandelen in de raadsvergadering van 22 mei 2025, en daarmee conform het voorstel van de auditcommissie te stemmen.

    Stemuitslag

    voor 100%
    voor
    BT (8), CDA (4), PRO5 (2), VHP (4), VVD (1)

    Voorgesteld besluit

    1. Het volgende gewenste scenario voor de Planning & Control-producten vast te stellen:
      Scenario Basis:
      a. Inrichten totaalkader
      implementatie van een totaalkader aan sturing en beheersing, waarbij de bestuurlijke P&C-cyclus nadrukkelijker wordt gekoppeld aan wettelijke kaders, gemeentelijke visies, het coalitieakkoord/collegeprogramma en de ambtelijke P&C-cyclus;
      b. Versterken van relatie tussen doelen, activiteiten en middelen
      een gefaseerde uitrol van de methode ‘Succesvol doelen bereiken’ om goede doelen te formuleren en de relatie met activiteiten en inzet van middelen te versterken, waarbij gestart wordt met de uitwerking van minimaal 2 programma’s in de begroting 2026;
      c. Focus op doelbereik
      een focus op doelbereik, waarbij vooral gekeken wordt of het ingezette middel daadwerkelijk bijdraagt aan het behalen van het gewenste doel;
      d. Rolneming raad
      een bewustere rolneming van de raad, waarbij de raad zich richt op strategie op de lange termijn en sturen op hoofdlijnen.
    2. De volgende stippen op de horizon vast te stellen uit de scenario’s ‘Midden’ en ‘Plus’:
      a. Inzicht in budgetten
      de P&C-stukken geven meer inzicht in (1) de mate waarin de gemeente ruimte heeft om eigen keuzes te maken en (2) óf, en op welke termijn, budgetten beïnvloedbaar zijn;
      b. Projectinzicht
      op projectniveau wordt begroot en gerapporteerd à la gemeente Delft (“Gelatinebrug”);
      c. Doelenbomen
      de programma’s worden omgezet in doelenbomen. 
    3. Het college opdracht te geven om binnen twee jaar uitvoering te geven aan het gewenste scenario voor de Planning & Control-producten, hierbij de 'stip op de horizon' in ogenschouw nemende.

    Besluit

    Het raadsvoorstel R25.015 is ongewijzigd en unaniem aangenomen (19 stemmen voor, 0 stemmen tegen).


    De gemeenteraad besluit:

    1. Het volgende gewenste scenario voor de Planning & Control-producten vast te stellen:
      Scenario Basis:
      a. Inrichten totaalkader
      implementatie van een totaalkader aan sturing en beheersing, waarbij de bestuurlijke P&C-cyclus nadrukkelijker wordt gekoppeld aan wettelijke kaders, gemeentelijke visies, het coalitieakkoord/collegeprogramma en de ambtelijke P&C-cyclus;
      b. Versterken van relatie tussen doelen, activiteiten en middelen
      een gefaseerde uitrol van de methode ‘Succesvol doelen bereiken’ om goede doelen te formuleren en de relatie met activiteiten en inzet van middelen te versterken, waarbij gestart wordt met de uitwerking van minimaal 2 programma’s in de begroting 2026;
      c. Focus op doelbereik
      een focus op doelbereik, waarbij vooral gekeken wordt of het ingezette middel daadwerkelijk bijdraagt aan het behalen van het gewenste doel;
      d. Rolneming raad
      een bewustere rolneming van de raad, waarbij de raad zich richt op strategie op de lange termijn en sturen op hoofdlijnen.
    2. De volgende stippen op de horizon vast te stellen uit de scenario’s ‘Midden’ en ‘Plus’:
      a. Inzicht in budgetten
      de P&C-stukken geven meer inzicht in (1) de mate waarin de gemeente ruimte heeft om eigen keuzes te maken en (2) óf, en op welke termijn, budgetten beïnvloedbaar zijn;
      b. Projectinzicht
      op projectniveau wordt begroot en gerapporteerd à la gemeente Delft (“Gelatinebrug”);
      c. Doelenbomen
      de programma’s worden omgezet in doelenbomen.
    3. Het college opdracht te geven om binnen twee jaar uitvoering te geven aan het gewenste scenario voor de Planning & Control-producten, hierbij de 'stip op de horizon' in ogenschouw nemende.
  17. 9.3

    In de begroting 2025 is door het college een extra formatieplaats gevraagd voor toezicht fysiek domein. De gemeenteraad heeft de gevraagde formatie-uitbreiding gewijzigd van een A- naar een B-rubricering. Dit betekent dat het college voor de functie toezichthouder fysiek domein separaat goedkeuring moet vragen aan de gemeenteraad. Het college beargumenteert in dit voorstel dat deze formatie noodzakelijk is voor een effectieve uitvoering van het handhavingsbeleid en de wettelijke toezichttaken. De raad wordt gevraagd het benodigde budget ad € 76.000 beschikbaar te stellen.


    Relevante eerdere besluitvorming:
    Amendement 'Uitbreiding FTE' bij Begroting Bladel 2025


    Uit de commissie Middelen en Algemene Zaken d.d. 8 mei 2025:
    Portefeuillehouder Van den Bosch geeft aan dat in de Perspectiefnota 2025 in het kader van de organisatieontwikkeling een integrale kwalitatieve doorkijk wordt gegeven naar wat de ambtelijke organisatie nodig heeft. De portefeuillehouder licht toe dat gezien de urgentie dit voorstel nu voorligt met meer argumentatie.
    Van den Bosch geeft aan dat sinds VTH weer in Bladel zit, er sprake is van externe inhuur om achterstanden weg te werken en te voorkomen.
    De burgemeester geeft aan dat het (volledige) budget voor het gehele kalenderjaar (€ 76.000 voor een extra toezichthouder) is opgenomen in de begroting. Hij licht toe dat bij de jaarstukken verrekening plaatsvindt en het overgebleven budget vrijvalt.
    Burgemeester Van den Bosch stelt dat controle een recht is en de gemeente volop aandacht heeft voor veiligheid. De burgemeester bepleit dat de constructieve houding van de gemeente bij (de vergunningaanvraag en -verlening van) evenementen wordt gewaardeerd.


    De commissie oordeelt het voorstel voldoende voorbereid voor finale standpuntbepaling en dat geen specifieke punten uit de commissie zijn overgebleven voor bediscussiëring door de gemeenteraad.
    De commissie adviseert de gemeenteraad om dit raadsvoorstel ongewijzigd als hamerstuk te behandelen in de raadsvergadering van 22 mei 2025, en daarmee conform het voorstel van het college te stemmen.

    Stemuitslag

    voor 100%
    voor
    BT (8), CDA (4), PRO5 (2), VHP (4), VVD (1)

    Voorgesteld besluit

    1. Het benodigde budget voor de invulling van de vacature toezichthouder vanuit het meerjarenprogramma 2025-2028 (MIP) beschikbaar te stellen.

    Besluit

    Het raadsvoorstel R25.017 is ongewijzigd en unaniem aangenomen (19 stemmen voor, 0 stemmen tegen).


    De gemeenteraad besluit:

    1. Het benodigde budget voor de invulling van de vacature toezichthouder vanuit het meerjarenprogramma 2025-2028 (MIP) beschikbaar te stellen.

    Schriftelijke vragen

    Onderwerp
    BT inzake Toezichthouder
    BT inzake Uitbreiding formatie Toezichthouder
  18. 9.4

    Ieder jaar stelt de Veiligheidsregio Brabant-Zuidoost (VRBZO) een begroting op waarin de plannen voor het volgende jaar en de daaraan gekoppelde financiële consequenties worden beschreven. Dit gebeurt volgens de kaders die door het Algemeen Bestuur in een kadernota zijn meegegeven. Het Dagelijks Bestuur heeft de ontwerpbegroting aangeboden aan de raden van de 21 deelnemende gemeenten voor zienswijze. De begroting wordt naar verwachting op 2 juli 2025 vastgesteld door het Algemeen Bestuur van de VRBZO.


    Relevante documenten
    Mededeling: Kadernota 2026 Veiligheidsregio Brabant-Zuidoost


    Uit de commissie Middelen en Algemene Zaken d.d. 8 mei 2025:
    De commissie oordeelt het voorstel voldoende voorbereid voor finale standpuntbepaling en dat geen specifieke punten uit de commissie zijn overgebleven voor bediscussiëring door de gemeenteraad.
    De commissie adviseert de gemeenteraad om dit raadsvoorstel ongewijzigd als hamerstuk te behandelen in de raadsvergadering van 22 mei 2025, en daarmee conform het voorstel van het college te stemmen.

    Stemuitslag

    voor 100%
    voor
    BT (8), CDA (4), PRO5 (2), VHP (4), VVD (1)

    Voorgesteld besluit

    1. Geen zienswijze in te dienen op de ontwerpbegroting 2026 van de Veiligheidsregio Brabant-Zuidoost. 
    2. De financiële gevolgen voor de gemeente Bladel mee te nemen in de perspectiefnota 2025 en daarmee te verwerken in de meerjarenbegroting 2026-2029.

    Besluit

    Het raadsvoorstel R25.018 is ongewijzigd en unaniem aangenomen (19 stemmen voor, 0 stemmen tegen).


    De gemeenteraad besluit:

    1. Geen zienswijze in te dienen op de ontwerpbegroting 2026 van de Veiligheidsregio Brabant-Zuidoost.
    2. De financiële gevolgen voor de gemeente Bladel mee te nemen in de perspectiefnota 2025 en daarmee te verwerken in de meerjarenbegroting 2026-2029.
  19. 9.5

    Het dagelijks bestuur van de Omgevingsdienst Zuidoost-Brabant (ODZOB) heeft de ontwerpbegroting 2026 aangeboden. In de (ontwerp)begroting 2026 staat wat de ODZOB wil bereiken, wat ze daarvoor gaan doen en wat dat gaat kosten. In de meerjarenraming 2027-2029 staat het financieel perspectief voor de middellange termijn. De raden van de deelnemende gemeenten en de staten van de deelnemende provincie zijn uitgenodigd om een eventuele zienswijze op de begroting 2026 en meerjarenraming 2027-2029 in te dienen. Op 11 september 2025 besluit het algemeen bestuur van de ODZOB over de definitieve begroting 2026.


    Relevante documenten:
    Mededeling: Kadernota 2026 Omgevingsdienst Zuidoost-Brabant


    Uit de commissie Middelen en Algemene Zaken d.d. 8 mei 2025:
    Portefeuillehouder d'Haens geeft aan dat in andere gemeenten eensluidende zienswijzen voorliggen.


    De commissie oordeelt het voorstel voldoende voorbereid voor finale standpuntbepaling en dat geen specifieke punten uit de commissie zijn overgebleven voor bediscussiëring door de gemeenteraad.
    De commissie adviseert de gemeenteraad om dit raadsvoorstel ongewijzigd als hamerstuk te behandelen in de raadsvergadering van 22 mei 2025, en daarmee conform het voorstel van het college te stemmen.

    Stemuitslag

    voor 100%
    voor
    BT (8), CDA (4), PRO5 (2), VHP (4), VVD (1)

    Voorgesteld besluit

    1. Kennis te nemen van de concept begroting 2026 en meerjarenraming 2027-2029 van de Omgevingsdienst Zuidoost-Brabant en hierop de volgende zienswijze in te dienen:
      "Gemeenten staan in 2026 (ravijnjaar) en de jaren daarna voor een financieel uitdagende periode. In de concept begroting 2026 ODZOB en meerjarenraming 2027-2029 en de bijlagen daarbij is zichtbaar dat u hiervoor oog heeft. Dat waarderen wij. We zien echter ruimte bij de gehanteerde indexeringsmethodiek. In voorliggende conceptbegroting 2026-2029 is gerekend met de indexeringen volgens de Kaderbrief 2026. De indexeringsmethodiek, zoals vastgelegd in de Beleidsnotitie kaders P&C-documenten 4GR, is bedoeld om, op basis van CPB ramingen, in de begroting anticiperend rekening te houden met stijging van lonen en prijzen. In uw begroting 2025 zijn de gemeentelijk bijdragen geïndexeerd met 5,7%, gebaseerd op een verwachte loonstijging van 6,7% en een verwachte prijsstijging van 3,5%. Voor 2026 wordt wederom een relatief hoge indexering toegepast die de voorgaande versterkt. Indien de daadwerkelijke ontwikkeling van de lonen en prijzen structureel afwijkt van deze ramingen, dan schiet deze methodiek haar doel voorbij. Wij verwachten van de Gemeenschappelijke Regelingen dat ze in het kader van realistisch begroten ook realistische indexpercentages toepassen. Wij vragen om de komende jaren de indexeringsmethodiek gezamenlijk te onderzoeken en aan te passen. Waarbij deze ingaat vanaf 2028"

    Besluit

    Het raadsvoorstel R25.023 is ongewijzigd en unaniem aangenomen (19 stemmen voor, 0 stemmen tegen).


    De gemeenteraad besluit:

    1. Kennis te nemen van de concept begroting 2026 en meerjarenraming 2027-2029 van de Omgevingsdienst Zuidoost-Brabant en hierop de volgende zienswijze in te dienen:
      "Gemeenten staan in 2026 (ravijnjaar) en de jaren daarna voor een financieel uitdagende periode. In de concept begroting 2026 ODZOB en meerjarenraming 2027-2029 en de bijlagen daarbij is zichtbaar dat u hiervoor oog heeft. Dat waarderen wij. We zien echter ruimte bij de gehanteerde indexeringsmethodiek. In voorliggende conceptbegroting 2026-2029 is gerekend met de indexeringen volgens de Kaderbrief 2026. De indexeringsmethodiek, zoals vastgelegd in de Beleidsnotitie kaders P&C-documenten 4GR, is bedoeld om, op basis van CPB ramingen, in de begroting anticiperend rekening te houden met stijging van lonen en prijzen. In uw begroting 2025 zijn de gemeentelijk bijdragen geïndexeerd met 5,7%, gebaseerd op een verwachte loonstijging van 6,7% en een verwachte prijsstijging van 3,5%. Voor 2026 wordt wederom een relatief hoge indexering toegepast die de voorgaande versterkt. Indien de daadwerkelijke ontwikkeling van de lonen en prijzen structureel afwijkt van deze ramingen, dan schiet deze methodiek haar doel voorbij. Wij verwachten van de Gemeenschappelijke Regelingen dat ze in het kader van realistisch begroten ook realistische indexpercentages toepassen. Wij vragen om de komende jaren de indexeringsmethodiek gezamenlijk te onderzoeken en aan te passen. Waarbij deze ingaat vanaf 2028"

    Schriftelijke vragen

    Onderwerp
    BT inzake Verzoektaken ODZOB
  20. 9.6

    Het Algemeen Bestuur van de GGD Brabant-Zuidoost biedt de ontwerpprogrammabegroting 2026 aan de gemeenteraden aan voor zienswijze. Op 25 juni 2025 stelt het Algemeen Bestuur van de GGD de Programmabegroting 2026 definitief vast en weegt daarbij de ingediende zienswijzen van de gemeenten mee.


    Relevante documenten:
    Mededeling: Kadernota 2026 GGD Brabant-Zuidoost


    Uit de commissie Middelen en Algemene Zaken d.d. 8 mei 2025:
    Portefeuillehouder Van Dongen meldt dat meerdere gemeenten deze oproep doen. De wethouder geeft aan dat het wegvallen van de medische arrestantenzorg zorgt voor een inkomstenverlies van 122.000 euro per jaar voor de GGD Brabant-Zuidoost. Op 7 mei jl. heeft het algemeen bestuur van de GGD BZO gesproken over hoe dit inkomstenverlies op te vangen. Mw. Van Dongen bericht dat een voorstel tot dekking vanuit het begrotingsoverschot 2024 het niet heeft gehaald.


    De commissie oordeelt het voorstel voldoende voorbereid voor finale standpuntbepaling en dat geen specifieke punten uit de commissie zijn overgebleven voor bediscussiëring door de gemeenteraad.
    De commissie adviseert de gemeenteraad om dit raadsvoorstel ongewijzigd als hamerstuk te behandelen in de raadsvergadering van 22 mei 2025, en daarmee conform het voorstel van het college te stemmen.

    Stemuitslag

    voor 100%
    voor
    BT (8), CDA (4), PRO5 (2), VHP (4), VVD (1)

    Voorgesteld besluit

    1. De volgende zienswijze in te dienen naar aanleiding van de Ontwerp Programmabegroting 2026 van de GGD Brabant-Zuidoost:
      “De gemeenteraad van Bladel verzoekt de GGD Brabant-Zuidoost om in de programmabegroting 2026 expliciet aandacht te besteden aan de financiële gevolgen van het niet gunnen van de opdracht voor de medische arrestantenzorg aan de GGD. Het wegvallen van deze taak kan gevolgen hebben voor de gemeentelijke bijdragen, en wij verzoeken de GGD om deze gevolgen duidelijk in de begroting inzichtelijk te maken. Dit verzoek komt voort uit de vorig jaar door ons ingediende zienswijze op de Programmabegroting 2025 van de GGD, waarin de gemeenteraad haar zorgen uitte over de afhankelijkheid van werkzaamheden zoals de arrestantenzorg. De gemeenteraad vraagt de GGD ook om aan te geven welke stappen er worden genomen om de gevolgen van het wegvallen van deze taak op de gemeentelijke bijdragen zoveel mogelijk te beperken.”; 
    2. De financiële consequenties meerjarig in de Perspectiefnota 2025 te verwerken

    Besluit

    Het raadsvoorstel R25.020 is ongewijzigd en unaniem aangenomen (19 stemmen voor, 0 stemmen tegen).


    De gemeenteraad besluit:

    1. De volgende zienswijze in te dienen naar aanleiding van de Ontwerp Programmabegroting 2026 van de GGD Brabant-Zuidoost:
      “De gemeenteraad van Bladel verzoekt de GGD Brabant-Zuidoost om in de programmabegroting 2026 expliciet aandacht te besteden aan de financiële gevolgen van het niet gunnen van de opdracht voor de medische arrestantenzorg aan de GGD. Het wegvallen van deze taak kan gevolgen hebben voor de gemeentelijke bijdragen, en wij verzoeken de GGD om deze gevolgen duidelijk in de begroting inzichtelijk te maken. Dit verzoek komt voort uit de vorig jaar door ons ingediende zienswijze op de Programmabegroting 2025 van de GGD, waarin de gemeenteraad haar zorgen uitte over de afhankelijkheid van werkzaamheden zoals de arrestantenzorg. De gemeenteraad vraagt de GGD ook om aan te geven welke stappen er worden genomen om de gevolgen van het wegvallen van deze taak op de gemeentelijke bijdragen zoveel mogelijk te beperken.”;
    2. De financiële consequenties meerjarig in de Perspectiefnota 2025 te verwerken
  21. 9.7

    Het bestuur van KempenPlus heeft de ontwerpbegroting 2026 inclusief meerjarenraming 2027-2029 en 1e begrotingswijziging 2025 aangeleverd. Het bestuur nodigt de gemeenteraad uit om een eventuele reactie (zienswijze) op de stukken vóór 26 juni 2025 aan KempenPlus kenbaar te maken. De zienswijzen van de gemeenten worden betrokken bij de definitieve vaststelling van de begrotingsstukken.


    Relevante eerdere besluitvorming
    R25.002 Kadernota 2026 KempenPlus


    Uit de commissie Middelen en Algemene Zaken d.d. 8 mei 2025:
    De commissie oordeelt het voorstel voldoende voorbereid voor finale standpuntbepaling en dat geen specifieke punten uit de commissie zijn overgebleven voor bediscussiëring door de gemeenteraad.
    De commissie adviseert de gemeenteraad om dit raadsvoorstel ongewijzigd als hamerstuk te behandelen in de raadsvergadering van 22 mei 2025, en daarmee conform het voorstel van het college te stemmen.

    Stemuitslag

    voor 100%
    voor
    BT (8), CDA (4), PRO5 (2), VHP (4), VVD (1)

    Voorgesteld besluit

    1. Geen zienswijze in te dienen op de Ontwerpbegroting KempenPlus 2026 incl. meerjarenraming 2027-2029
    2. Geen zienswijze in te dienen op de 1e begrotingswijziging 2025 KempenPlus

    Besluit

    Het raadsvoorstel R25.022 is ongewijzigd en unaniem aangenomen (19 stemmen voor, 0 stemmen tegen).


    De gemeenteraad besluit:

    1. Geen zienswijze in te dienen op de Ontwerpbegroting KempenPlus 2026 incl. meerjarenraming 2027-2029
    2. Geen zienswijze in te dienen op de 1e begrotingswijziging 2025 KempenPlus
  22. 10
    BESPREEKSTUKKEN
  23. 10.1

    Op 22 december 2023 is een aanvraag om omgevingsvergunning ingediend voor het uitbreiden van het bedrijfsgebouw op het adres Leemskuilen 13 te Bladel. De aanvrager heeft met de aanvraag er voor gekozen gebruik te maken van het oude recht op basis van de Wet algemene bepalingen omgevingsrecht (Wabo) en de Wet ruimtelijke ordening.
    Het plan voor de uitbreiding van de bedrijfsbebouwing wijkt af van het geldende bestemmingsplan Kom Bladel 2019, namelijk:

    • het bedrijfsgebouw wordt uitgebreid buiten het in het bestemmingsplan vastgelegde bouwvlak
    • afwijkende afstanden tot perceelgrenzen aan noord- en westkant
    • De hoogte bedraagt 6,80m, terwijl 3,5m is toegestaan.
    • De nieuwe bedrijfsactiviteiten vallen in de milieucategorie 4.1, terwijl op basis van het bestemmingsplan slechts bedrijven in de milieucategorieën 1 en 2 zijn toegelaten.

    Aangezien de bedrijfsactiviteiten op het adres Leemskuilen 13 niet beperkt blijven tot de maximaal toegelaten milieucategorie en de uitbreiding van de bebouwing de norm van 50% uitbreiding in ruime mate overschrijdt (uitbreiding van 990 m2 naar 2.387,6 m2 ) is voor het besluit tot het verlenen van de gevraagde omgevingsvergunning een aparte verklaring van geen bedenkingen van uw raad noodzakelijk.
    De gemeenteraad wordt voorgesteld te verklaren geen bedenkingen te hebben tegen de gevraagde omgevingsvergunning.




    Relevante eerdere besluitvorming:
    Algemene verklaring van geen bedenkingen Wabo gemeente Bladel 2018


    Uit de commissie Grondgebied d.d. 7 mei 2025:
    Wethouder d’Haens geeft aan dat Bestemmingsplan Kom Bladel 2019 een verouderd bestemmingsplan is, dat niet tijdig is herzien. Op korte termijn is dit ook niet voorzien, doordat dit op termijn onderdeel gaat uitmaken van het Omgevingsplan Stedelijk Gebied. Middels een vergunning voor een hogere milieucategorie aan Hendor is sinds 2005 reeds afgeweken van het bestemmingsplan. Het gaat daarbij om het produceren en assembleren van pompen.
    De verleende vergunning geldt voor de inrichting (functie op dit perceel) en het bedrijf. Als een ander bedrijf een andere activiteit wenst uit te voeren op dit perceel, dan is daar een nieuwe vergunning voor nodig.
    Hendor heeft nu de wens om uit te breiden. Wethouder d’Haens geeft aan dat er in de gemeente geen andere kavels voorhanden zijn waar deze activiteiten met deze omvang en deze milieucategorie uitgevoerd kunnen worden.
    Het college wenst het bedrijf te behouden in deze gemeente en dat de gewenste uitbreiding met de aangeleverde ruimtelijke onderbouwing passend is binnen een ‘gemengde omgeving’ en derhalve de gemeenteraad voorstelt een “verklaring van geen bedenkingen” af te geven.
    Toetsing van de ruimtelijke onderbouwing heeft plaatsgevonden door Omgevingsdienst Zuidoost Brabant (ODZOB). Geoordeeld is dat deze klopt.
    Wethouder d’Haens geeft aan dat deze casus volgens het oude recht een uitgebreide omgevingsvergunning betreft die door het college verleend wordt en dat dit collegebesluit open staat voor bezwaar en (hoger) beroep.
    De toegestane milieucategorie (4.1) en de bouwhoogte vormen de reden dat er dient te worden afgeweken van het bestemmingsplan.
    Aangegeven wordt dat de ODZOB geen onderzoek heeft gedaan naar lichtinval, maar wel naar de milieueffecten: geluid, transportbewegingen, stof, trillingen, e.d.
    Wethouder d’Haens geeft aan dat bij ieder bedrijf dat een vergunningsaanvraag doet afzonderlijk wordt gekeken of de activiteiten en het plan die beoogd zijn, passend zijn voor de omgeving en of de vergunning (in afwijking van het bestemmingsplan) kan worden verleend.




    De commissie oordeelt het voorstel voldoende voorbereid voor finale standpuntbepaling en dat de volgende punten uit de commissie zijn overgebleven voor bediscussiëring door de gemeenteraad:

    • Milieucategorie
    • Onderzoeksresultaten milieueffecten (ODZOB)
      De commissie adviseert de gemeenteraad om dit raadsvoorstel ongewijzigd als bespreekstuk te behandelen in de raadsvergadering van 22 mei 2025.

    Stemuitslag

    voor 95%
    tegen 5%
    voor
    BT (8), CDA (4), PRO5 (2), VHP (4)
    tegen
    VVD (1)

    Voorgesteld besluit

    1. Op basis van artikel 2.27 van de Wabo een ontwerpverklaring van geen bedenkingen af te geven en ter inzage te leggen voor het plan tot het uitbreiden van het bedrijfsgebouw op het adres Leemskuilen 13 te Bladel; 
    2. Indien gedurende de inzagetermijn van het ontwerpbesluit geen zienswijzen worden ingediend de ontwerpverklaring van geen bedenkingen te beschouwen als een definitieve verklaring van geen bedenkingen.

    Besluit

    Het raadsvoorstel R25.027 is ongewijzigd aangenomen met 18 stemmen voor (BT, CDA, VHP, PRO5) en 1 stem tegen (VVD).


    De gemeenteraad besluit:

    1. Op basis van artikel 2.27 van de Wabo een ontwerpverklaring van geen bedenkingen af te geven en ter inzage te leggen voor het plan tot het uitbreiden van het bedrijfsgebouw op het adres Leemskuilen 13 te Bladel;
    2. Indien gedurende de inzagetermijn van het ontwerpbesluit geen zienswijzen worden ingediend de ontwerpverklaring van geen bedenkingen te beschouwen als een definitieve verklaring van geen bedenkingen.

    Bij aanvang van het agendapunt maken de volgende personen gebruik van het spreekrecht:

    • Mw. Marja Kaethoven (Hendor Holding B.V.)
    • Dhr. Pieter Corstiaans (bewoner Bleijenhoek)
    • Dhr. Rob van Brakel (bewoner Bleijenhoek)
    • Mevr. Arlette Gijbels (bewoner Bleijenhoek)

    Wethouder d’Haens geeft aan dat het beeld over de omgevingsdialoog vanuit de initiatiefnemer en de gemeente positiever is dan dat vanuit de omwonenden.
    De omgevingsdialoog heeft geleid tot aanpassingen van het plan, maar die blijken niet te hebben geleid tot de gewenste uitkomst voor omwonenden.
    De vergunningsaanvraag van de initiatiefnemer is in de ogen van het college milieutechnisch en ruimtelijk verantwoord.
    Wethouder d’Haens geeft aan dat met de aanleg van de fietstunnel bij de Europalaan en het aanpassen van het fietspad de mogelijkheid vervalt om de randweg aan die kant via de Europalaan te ontsluiten. Op een later moment wordt de gemeenteraad hierover (bij de herinrichting van de N284) geïnformeerd.

    Schriftelijke vragen

    Onderwerp
    BT inzake Vvgb Leemskuilen 13
    CDA inzake Inzage vergunningsaanvragen Leemskuilen 13 en 15
    CDA inzake Verklaring van geen bedenkingen Leemskuilen 13 Bladel
  24. 10.2

    De gemeente heeft de wettelijke taak om voor goede onderwijshuisvesting te zorgen. Met het Integraal HuisvestingsPlan (IHP) (bijlage 1) wordt richting gegeven aan de opgaven op het gebied van onderwijshuisvesting en de wijze waarop de gemeente de zorgplicht voor goede schoolgebouwen samen met de schoolbesturen invult. Vaststellen van dit IHP betekent uitvoering geven aan de projecten die zijn opgenomen in het plan. Ook de aanvraag voor de permanente uitbreiding van basisschool het Palet (zie bijlage 3), die begin 2024 is ingediend door KempenKind, is opgenomen in het IHP. De benodigde investering met dit IHP bedraagt €8.356.049,-. De gemeenteraad wordt voorgesteld het IHP en het Programma onderwijshuisvesting (tabel 1 raadsvoorstel R25.011) vast te stellen en de financiële consequenties op te nemen in de Perspectiefnota 2025.


    Uit de commissie Inwoners d.d. 6 mei 2025
    Wethouder Van Dongen geeft aan dat financiële gegevens over het IHP reeds waren meegenomen in het ombuigingstraject en dat daarin de bezuiniging was opgenomen om de onderwijsgebouwen niet Energieneutraal (ENG) maar Bijna Energieneutraal (BENG) te maken. Hiervoor is vaststelling van het IHP benodigd alvorens een ombuiging kan worden vastgesteld.
    Wethouder Van Dongen geeft aan dat Het Palet heeft aangegeven dat als de akoestische problemen zijn opgelost er nog steeds ruimtetekort is. Het IHP gaat over de leerlingenprognoses in relatie tot de benodigde schoolgebouwruimte. Wethouder Van Dongen geeft aan dat de problematiek bij het Palet rondom spraakverstaanbaarheid hier los van staat.
    Dat er bij De Vest en Het Palet bij de oplevering van de school bleek dat het gebouw te klein was, heeft te maken met verouderde prognoses waarvan gebruik werd gemaakt. Wethouder Van Dongen geeft aan dat daarom in het IHP is opgenomen om jaarlijks de prognoses te actualiseren en eens per vier jaar het IHP bij te stellen.
    Beleidsmedewerker Kennis-Van Hove geeft aan dat er dit jaar een nieuwe modelverordening Onderhuisvesting door VNG wordt opgeleverd, waarna de verordening van Bladel kan worden geactualiseerd.
    Ten aanzien van een tweede basisschool in Hapert geeft wethouder Van Dongen aan dat KempenKind heeft aangegeven op de huidige locatie te willen blijven.
    Wethouder Van Dongen geeft aan dat eventuele uitbreidingsunits bij Het Palet worden geplaatst op de speelplaats en dus niet op een plek waar woningbouw voorzien is.
    Wethouder Van Dongen zegt toe voorafgaand aan de raadsvergadering (en na het overleg met het bestuur van Kempenkind) de gemeenteraad te informeren over Nieuwkomers onderwijs bij Het Palet.
    Vanwege de afschrijvingstermijn van 40 jaar zijn bedragen in het voorstel opgenomen voor nieuwbouw voor de Piramide. Wethouder Van Dongen zegt toe de gemeenteraad te informeren over de plannen en afspraken over nieuwbouw voor De Piramide.
    Wethouder Van Dongen geeft aan geen uitspraken te kunnen doen over het probleem rondom de spraakverstaanbaarheid bij Het Palet vanwege de juridische procedure die momenteel loopt.
    De gemeente Bladel krijgt geld ten behoeve van onderwijshuisvesting voor de leerlingen die staan ingeschreven in een school. De woonplaats van de leerling is daarbij niet van toepassing.


    De commissie oordeelt het voorstel voldoende voorbereid voor finale standpuntbepaling en dat de volgende punten uit de commissie zijn overgebleven voor bediscussiëring door de gemeenteraad:

    • (Lange termijn)visie
    • Financieel integrale afweging
      De commissie adviseert de gemeenteraad om dit raadsvoorstel ongewijzigd als bespreekstuk te behandelen in de raadsvergadering van 22 mei 2025.

    Stemuitslag

    voor 79%
    tegen 21%
    voor
    BT (8), CDA (4), PRO5 (2), VVD (1)
    tegen
    VHP (4)

    Voorgesteld besluit

    1. Het IHP Onderwijs 2025-2040 gemeente Bladel vast te stellen;
    2. Het IHP Onderwijs iedere vier jaar te herijken en hiervoor een bedrag van €10.000,- op te nemen in de Perspectiefnota 2025 vanaf planjaar 2028;
    3. Jaarlijks een leerlingenprognose op te stellen en hiervoor structureel een bedrag van €3.000,- op te nemen in de Perspectiefnota 2025 vanaf 2025;
    4. De financiële consequenties die uit het Integraal Huisvestingsplan 2025-2040 voortvloeien op te nemen in de Perspectiefnota 2025 (MIP-2025-2029);
    5. Het programma onderwijshuisvesting voor 2025 vast te stellen.

    In de bijlage "Toelichting op raadsvoorstel R25.011" worden het ontwerp-besluit en de financiële consequenties nader geduid.

    Besluit

    Het amendement van CDA inzake ‘Vervangende huisvesting De Piramide’ wordt aangenomen met 12 stemmen voor (CDA, BT) en 7 stemmen tegen (VHP, PRO5, VVD).


    Het geamendeerde raadsvoorstel R25.011 is aangenomen met 15 stemmen voor (BT, CDA, PRO5, VVD) en 4 stemmen tegen (VHP).


    De gemeenteraad besluit:

    1. Het IHP Onderwijs 2025-2040 gemeente Bladel vast te stellen;
    2. Het IHP Onderwijs iedere vier jaar te herijken en hiervoor een bedrag van €10.000,- op te nemen in de Perspectiefnota 2025 vanaf planjaar 2028;
    3. Jaarlijks een leerlingenprognose op te stellen en hiervoor structureel een bedrag van €3.000,- op te nemen in de Perspectiefnota 2025 vanaf 2025;
    4. De financiële consequenties die uit het Integraal Huisvestingsplan 2025-2040 voortvloeien op te nemen in de Perspectiefnota 2025 (MIP-2025-2029);
    5. Het college opdracht te geven voorafgaand aan het besluit tot vervangende huisvesting voor SSBO De Piramide, de gemeenteraad per raadsvoorstel in de gelegenheid te stellen om wensen en bedenkingen kenbaar te maken.
    6. Het programma onderwijshuisvesting voor 2025 vast te stellen.

    Wethouder Van Dongen geeft aan dat nu nog niet bekend is of er verbouw, nieuwbouw of verplaatsing van De Piramide gaat plaatsvinden.
    Aangegeven wordt dat zich bij Het Palet een tweetal problemen voordoen: Ruimtetekort en spraakverstaanbaarheid. Ook zonder de spraakverstaanbaarheid zou er bij Het Palet ruimtetekort zijn.
    Wethouder Van Dongen geeft aan dat het vraagstuk van 1 of 2 basisscholen in Hapert ligt bij het schoolbestuur, niet bij het gemeentebestuur. Op dit moment zijn er geen schoolbesturen die hebben aangegeven een tweede school in Hapert te willen oprichten.
    Met het vertrek van het nieuwkomersonderwijs kan de ruimte gebruikt worden door een reguliere onderwijsgroep.
    Wethouder Van Dongen geeft aan dat verplaatsing van De Piramide naar bijv. Pius-X onderdeel uitmaakt van de gesprekken.
    Wethouder Van Dongen geeft aan dat de genoemde financiën in het IHP worden verwerkt in de perspectiefnota. Indien financiën niet toereikend zijn, extra units of een bestemmingsplanwijziging benodigd is, dient er door de gemeenteraad een besluit genomen te worden. Bij ‘reguliere’ nieuw- of verbouw van De Piramide geeft de wethouder aan de gemeenteraad te kunnen meenemen via een informatiebijeenkomst of raadsmededeling.
    Wethouder Van Dongen zegt toe de gemeenteraad te informeren via een raadsmededeling over de ontwikkelingen bij Het Palet zodra bekend is wat er gaat gebeuren.
    Wethouder Van Dongen zegt toe de gemeenteraad jaarlijks via een raadsmededeling te informeren over leerlingenprognoses.

    Amendementen

    Titel
    Amendement_CDA Bladel_R25.011_Integraal huisvestingsplan Onderwijs_SSBO De Piramide_22052025_AANGENOMEN

    Schriftelijke vragen

    Onderwerp
    BT inzake Integraal Huisvestingsplan IHP
    CDA inzake IHP

    Toezeggingen

    Titel
    Jaarlijkse raadsmededeling over leerlingenprognoses
    Raadsmededeling over ontwikkelingen Het Palet
  25. 10.3

    Het Dagelijks Bestuur van de Metropoolregio Eindhoven (MRE) heeft de ontwerpbegroting 2026 MRE aangeboden aan de raden van de 21 deelnemende gemeenten voor zienswijze. De programmabegroting 2026 bevat een financiële uitwerking van het Samenwerkingsakkoord 2023-2026 en bestaat uit een overzicht van de programma’s, de financiële begroting en de (voorgeschreven) paragrafen. Het algemeen bestuur van de MRE betrekt de reacties/zienswijzen van de raden bij de vaststelling van de begroting op 2 juli 2025.


    Relevante eerdere besluitvorming:
    R24.095 Kadernota 2025 MRE


    Uit de commissie Middelen en Algemene Zaken d.d. 8 mei 2025:
    Portefeuillehouder Van den Bosch geeft aan dat een gelijkluidende zienswijze voorligt in andere gemeenten; dit maakt het signaal richting MRE krachtiger.
    Van den Bosch geeft aan dat de kleine dorpen niet expliciet aan de orde zijn geweest in het Algemeen Bestuur van de Metropoolregio. Wethouder d'Haens meldt dat er aandacht is voor de kleine kernen in het portefeuillehouders-overleg ruimte en wonen van de MRE.
    Burgemeester Van den Bosch geeft aan dat hij de 0-meting voorzieningen aan de raad zal doen toekomen.


    De commissie oordeelt het voorstel voldoende voorbereid voor finale standpuntbepaling en dat de volgende punten uit de commissie zijn overgebleven voor bediscussiëring door de gemeenteraad:

    • niet indexeren. VVD heeft een amendement aangekondigd.
    • aandacht voor kleine kernen en dorpen. BT overweegt een amendement in te dienen.
      De commissie adviseert de gemeenteraad om dit raadsvoorstel ongewijzigd als bespreekstuk te behandelen in de raadsvergadering van 22 mei 2025.

    Stemuitslag

    voor 95%
    tegen 5%
    voor
    BT (8), CDA (4), PRO5 (2), VHP (4)
    tegen
    VVD (1)

    Voorgesteld besluit

    1. Naar aanleiding van de conceptbegroting 2026 Metropoolregio Eindhoven de zienswijze als opgenomen in het document met kenmerk 25.07562 in te dienen.

    Besluit

    Het amendement van VVD inzake ‘geen zienswijze ontwerpbegroting 2026 MRE’ is verworpen met 1 stem voor (VVD) en 18 stemmen tegen (BT, CDA, VHP, PRO5).


    Het amendement van BT en CDA inzake ‘Aandacht voor kleine kernen in zienswijze ontwerpbegroting 2026 MRE’ is aangenomen met 18 stemmen voor (BT, CDA, VHP, PRO5) en 1 stem tegen (VVD).


    Het geamendeerde raadsvoorstel R25.019 is aangenomen met 18 stemmen voor (BT, CDA, VHP, PRO5) en 1 stem tegen (VVD).


    De gemeenteraad besluit:
    Naar aanleiding van de conceptbegroting 2026 Metropoolregio Eindhoven de volgende zienswijze in te dienen:
    Gemeenten staan in 2026 (ravijnjaar) en de jaren daarna voor een financieel uitdagende periode. In de concept programmabegroting 2026 MRE is zichtbaar dat u hiervoor oog heeft. Dat waarderen wij.
    Op een aantal punten geven wij in deze brief een zienswijze om de urgentie op de enorme financiële uitdaging te benadrukken.


    Terughoudend financieel beleid


    We willen nadrukkelijk vragen om de mogelijkheden van aanvullende middelen en besparingen voor de komende jaren te verkennen. 
    U stelt voor 2026 een terughoudend financieel beleid voor. Behoudens indexering en aanpassing aan gewijzigde inwoneraantallen veranderen de gemeentelijke bijdragen niet.
    Naast de inzet op het verkrijgen aanvullende middelen uit rijks-,provinciale- en Europese programma’s en uit de private sector benoemt u een aantal kansen waar mogelijk in 2026 en de jaren daarna financieel voordeel te behalen valt. Het is de moeite waard om dergelijke kansen voortvarend te verkennen. In het kader van de uitwerking van het gezamenlijk delen van bedrijfsvoeringsfuncties wijzen wij u voor de volledigheid op een in 2020, door de toenmalige directeuren van de vier GR-en, uitgevoerd onderzoek.



    Indexering
    Wij roepen de MRE op om geen indexering toe te passen voor in ieder geval 2026 en 2027.
    Zoals eerder verwoord staan gemeenten voor een grote financieel uitdaging. Gevolg hiervan zijn de begrenzingen van de financiële middelen van de gemeenten. Onze gemeente moet moeilijke keuzes maken en prioriteiten stellen. Het kan niet anders dan dat de gemeenschappelijke regeling hier ook in bijdraagt en zijn verantwoordelijkheid neemt.
    We begrijpen de uitdagingen waar MRE voor staat en dat het zeer lastig is om te besparen. Desondanks doen wij deze oproep. Mede gezien de oproep van de VNG en het principe van trap op trap af, waarbij de gemeenten niet alleen de zware bezuinigingen kunnen dragen. Hierdoor moet er ook gekeken worden naar het verlengd lokaal bestuur en moeten bezuinigingen ook plaats vinden bij verbonden partijen.


    We zien ook ruimte bij de gehanteerde indexeringsmethodiek. In voorliggende concept-begroting 2026-2029 is gerekend met de indexeringen volgens de Kadernota 2026. De indexeringsmethodiek, zoals vastgelegd in de Beleidsnotitie kaders P&C-documenten 4GR, is bedoeld om, op basis van CPB ramingen, in de begroting anticiperend rekening te houden met stijging van lonen en prijzen.
    In de MRE begroting 2025 zijn de gemeentelijk bijdragen geïndexeerd met 6,38%, gebaseerd op een verwachte loonstijging van 6,7% en een verwachte prijsstijging van 3,5%. Voor 2026 wordt wederom een relatief hoge indexering toegepast die de voorgaande versterkt. Indien de daadwerkelijke ontwikkeling van de lonen en prijzen structureel afwijkt van deze ramingen, dan schiet deze methodiek haar doel voorbij.


    Wij verwachten van de Gemeenschappelijke Regelingen dat ze in het kader van realistisch begroten ook realistische indexpercentages toepassen. Wij vragen om de komende jaren de indexeringsmethodiek gezamenlijk te onderzoeken en aan te passen. Waarbij deze ingaat vanaf 2028.


    Eerst de regionale basis op orde
    We zitten nog midden in de transformatie: de programmasturing vraagt zowel van de MRE organisatie als van de 21 gemeenten nog de nodige aanpassingen.
    Met de begrotingen van 2024 en 2025 zijn de voorwaarden gecreëerd om de rol van de MRE te transformeren van procesondersteuning naar  programmasturing. De kernopgave van de MRE organisatie blijft daarbij het faciliteren van de samenwerking tussen de 21 gemeenten in Zuidoost Brabant. Totdat deze regionale basis op orde is vragen wij om gepaste terughoudendheid met de (capaciteits)inzet op de bovenregionale samenwerking.


    Realisatie vraagt keuzes en prioriteiten
    We moeten als regio, de 21 gemeenten en MRE-organisatie samen, keuzes maken en heldere prioriteiten stellen, zodat we gezamenlijk de regionale schaalsprong maken die realistisch is en voor alle partijen uitvoerbaar is.
    De realisatie van de schaalsprong en de daarmee samenhangende opgaven zijn organisatorisch en financieel niet alleen voor de MRE-organisatie, maar ook voor iedere gemeente uitdagend. Uw conclusie is dat gezien de urgentie en noodzakelijke versnelling er weinig ruimte is voor uitstel. U geeft aan dat bij het heroverwegen van prioriteiten binnen de regionale opgaven er de is keuze is tussen vertraging, uitstel of het verlagen van het ambitieniveau. In de aanbiedingsbrief adviseert u de huidige lijn te bestendigen omdat de regionale opgaven groot zijn, juist om versnelling vragen en in het belang van alle 21 gemeenten zijn.


    Deze versnelling dient evenwel uiteindelijk door de 21 gemeenten geleverd\ uitgevoerd te worden. Ook zij moeten prioriteren vanwege de beperkte financiële ruimte en druk op de gemeentelijke uitvoeringscapaciteit. Dit vraagt om het maken van keuzes en het stellen van prioriteiten, niet alleen ten aanzien van ambities en fasering, maar ook ten aanzien van rolneming. Temeer omdat, zoals u ook aangeeft bij Regionale Strategie, u op realisatie wil focussen.
    De binnenkort op te starten voorbereiding van een nieuw samenwerkingsakkoord 2027-2030 biedt een geschikte mogelijkheid om die keuzes samen te gaan maken.


    21 gemeenten sterker verbinden op Brainport
    We vragen de MRE om alle gemeenten frequenter en eerder te verbinden op de uitvoering van het Meerjarenplan Brainport Development 2025-2032.
    Met het in 2025 genomen besluit over de MRE-bijdrage aan de meerjarenfinanciering Brainport Development 2025-2032 is ook de basisorganisatie van Brainport Development op orde gebracht. In het verlengde hiervan vragen wij de MRE, in haar
    hoedanigheid als aandeelhouder namens de 21 gemeenten, om
    alle gemeenten frequenter en eerder te verbinden op de uitvoering van het Meerjarenplan Brainport Development 2025-2032.


    Aandacht voor kleine kernen
    De MRE stelt in haar antwoord op de reactie van de gemeenteraad van Bladel op de kadernota dat ‘in onze verantwoording via de reguliere P&C-cyclus zullen we activiteiten van de MRE in het kader van een groei in balans met uw aandachtpunt nadrukkelijker meenemen’. Verwacht wordt dat de MRE in de ontwerpbegroting 2026 nog duidelijker en concreter opneemt op welke wijze ook de kleinere dorpen en kernen (kunnen) meeprofiteren van de schaalsprong en hoe de beschikbaar gestelde gelden worden ingezet in de diverse deelregio’s om de schaalsprong mogelijk te maken.

    Burgemeester Van den Bosch geeft aan dat het college heel veel investeert in de economische ontwikkeling van deze regio en creatief en constructief meedenkt in de regio.

    Amendementen

    Titel
    Amendement_BT_CDA_10.3_R25.019_Aandacht kleine kernen in zienswijze Ontwerpbegroting 2026 MRE_22052025_AANGENOMEN
    Amendement_VVD_R25.019_Geen zienswijze ontwerpbegroting 2026 MRE_22052025_VERWORPEN

    Schriftelijke vragen

    Onderwerp
    BT inzake toezenden 0-meting voorzieningen
  26. 10.4

    Op 16 april 2025 heeft het dagelijks bestuur van de Gemeenschappelijke Regeling Samenwerking Kempengemeenten (GRSK) de ontwerpbegroting 2026 en meerjarenraming 2027- 2029 GRSK en de begrotingswijziging 2025 aangeboden. Deze begroting is een uitwerking van de kadernota 2026, die werd vastgesteld door het Algemeen Bestuur in december 2024. In de kadernota 2026 is inzicht gegeven in de wijzigingen van wet- en regelgeving en autonome en organisatorische ontwikkelingen, die voorzien zijn voor 2026 en volgende jaren. In de ontwerpbegroting zijn de ontwikkelingen uit de kadernota financieel gemaakt. De conceptbegroting 2026 met meerjarenraming 2027 - 2029 met begrotingswijziging 2025 heeft als gevolg dat het lastentotaal toeneemt. De totale lastenstijging van de GRSK in 2026 bedraagt € 1.764.069. De stijging als gevolg van de begrotingswijziging 2025 bedraagt € 1.020.510.


    Relevante eerdere besluitvorming
    R24.098 Kadernota 2026 GRSK


    Uit de commissie Middelen en Algemene Zaken d.d. 8 mei 2025:
    Portefeuillehouder Van Dongen geeft aan dat het college van Bladel een taakstelling van 200.000 euro (per gemeente) voor de GRSK haalbaar acht. Hiervoor is echter wel de steun van de andere deelnemende gemeenten benodigd. Dit is een vereiste vanuit de provincie, licht de wethouder toe.
    Wethouder Van Dongen geeft aan dat het aan de GRSK is om invulling te geven aan een gevraagde bezuiniging. Hiervoor kan zowel naar de bedrijfsvoeringkosten (20% van de begroting van de GRSK) als naar de programmakosten (80%) gekeken worden.


    De commissie oordeelt het voorstel voldoende voorbereid voor finale standpuntbepaling en dat de volgende punten uit de commissie zijn overgebleven voor bediscussiëring door de gemeenteraad:

    • de oproep aan de GRSK om structureel € 200.000 aan extra besparingen voor gemeente Bladel te zoeken
      De commissie adviseert de gemeenteraad om dit raadsvoorstel ongewijzigd als bespreekstuk te behandelen in de raadsvergadering van 22 mei 2025.

    Stemuitslag

    voor 100%
    voor
    BT (8), CDA (4), PRO5 (2), VHP (4), VVD (1)

    Voorgesteld besluit

    1. Een zienswijze in te dienen op de begrotingswijziging 2025 die als volgt luidt:
      < em>De gemeenteraad van Bladel heeft kennisgenomen van de begrotingswijziging 2025 van de GRSK, zoals aangeboden op 16 april 2025.

      < u> Verwijzing naar eerdere standpunten< /u>
      Op 27 juni 2024 heeft de gemeenteraad middels raadsbesluit R24.043b een zienswijze vastgesteld op de begroting 2025 en de meerjarenraming 2026–2028 van de GRSK. Hierin is onder meer nadrukkelijk gewezen op de toenemende financiële druk op gemeenten door de zogeheten ‘ravijnjaren’. Dit met het oog op de houdbaarheid van de gemeentelijke bijdragen aan verbonden partijen. Deze lijn is in februari 2025 nogmaals herbevestigd via het unaniem aangenomen amendement op de Kadernota GRSK 2026 (R24.098). Daarin heeft de raad de GRSK verzocht om investeringen – zoals formatie-uitbreidingen op het gebied van jeugd en organisatieontwikkeling – beter te onderbouwen en in relatie te plaatsen tot eerdere taakstellingen zoals “Opnieuw Verbinden” en de doelstellingen uit de taakstelling van 2020.
      < u>
      Constateringen begrotingswijziging 2025< /u>
      Met de nu voorliggende begrotingswijziging 2025 constateren wij dat geen gehoor wordt gegeven aan deze eerdere oproepen. In plaats van concrete structurele besparingen, wordt een toename van de lasten gepresenteerd.

      Hoewel wij erkennen dat een deel van deze kosten voortkomt uit autonome ontwikkelingen, constateren wij dat de begrotingswijziging geen zichtbaar antwoord biedt op de eerder uitgesproken zorgen van de raad over de financiële koers van de GRSK.

      < /em>
    2. De volgende zienswijze in te dienen op de conceptbegroting 2026 en meerjarenraming 2027-2029:
      < em>De gemeenteraad van Bladel heeft kennis genomen van de conceptbegroting 2026 en meerjarenraming 2027-2029 van de GRSK. Hierbij is geconstateerd dat de GRSK het principe van “scherp aan de wind zeilen” hanteert en op verschillende vlakken voorstellen heeft gedaan om de gemeentelijke bijdragen te matigen zodat in de conceptbegroting 2026 voor € 162.000 aan ombuigingsmaatregelen is opgenomen. Dit waardeert de raad. We begrijpen ook de uitdagingen waar de GRSK voor staat en dat het zeer lastig is om verdere besparingen re realiseren. Desondanks doet de gemeenteraad de oproep om structureel € 200.000 aan extra besparingen (te verdelen over zowel de bedrijfsvoeringskosten als de programmakosten) voor de gemeente Bladel te zoeken. Deze oproep wordt mede ingegeven door de oproep van de VNG en het principe van trap op trap af, waarbij de gemeenten niet alleen de zware bezuinigingen kunnen dragen. Hiervoor moet ook gekeken worden naar het verlengd lokaal bestuur en moeten bezuinigingen ook plaats vinden bij verbonden partijen.< /em>

    Besluit

    Het amendement van VVD inzake ‘Zienswijze ontwerpbegroting 2026 GRSK’ is verworpen met 1 stem voor (VVD) en 18 stemmen tegen (BT, CDA, VHP, PRO5).


    Het raadsvoorstel R25.025 is ongewijzigd en unaniem aangenomen (19 stemmen voor, 0 stemmen tegen)


    De gemeenteraad besluit:

    1. Een zienswijze in te dienen op de begrotingswijziging 2025 die als volgt luidt:
      De gemeenteraad van Bladel heeft kennisgenomen van de begrotingswijziging 2025 van de GRSK, zoals aangeboden op 16 april 2025.
      ++
      Verwijzing naar eerdere standpunten++
      Op 27 juni 2024 heeft de gemeenteraad middels raadsbesluit R24.043b een zienswijze vastgesteld op de begroting 2025 en de meerjarenraming 2026–2028 van de GRSK. Hierin is onder meer nadrukkelijk gewezen op de toenemende financiële druk op gemeenten door de zogeheten ‘ravijnjaren’. Dit met het oog op de houdbaarheid van de gemeentelijke bijdragen aan verbonden partijen. Deze lijn is in februari 2025 nogmaals herbevestigd via het unaniem aangenomen amendement op de Kadernota GRSK 2026 (R24.098). Daarin heeft de raad de GRSK verzocht om investeringen – zoals formatie-uitbreidingen op het gebied van jeugd en organisatieontwikkeling – beter te onderbouwen en in relatie te plaatsen tot eerdere taakstellingen zoals “Opnieuw Verbinden” en de doelstellingen uit de taakstelling van 2020.
      < ins>
      Constateringen begrotingswijziging 2025< /ins>
      Met de nu voorliggende begrotingswijziging 2025 constateren wij dat geen gehoor wordt gegeven aan deze eerdere oproepen. In plaats van concrete structurele besparingen, wordt een toename van de lasten gepresenteerd.
      Hoewel wij erkennen dat een deel van deze kosten voortkomt uit autonome ontwikkelingen, constateren wij dat de begrotingswijziging geen zichtbaar antwoord biedt op de eerder uitgesproken zorgen van de raad over de financiële koers van de GRSK.

    2. De volgende zienswijze in te dienen op de conceptbegroting 2026 en meerjarenraming 2027-2029:

      De gemeenteraad van Bladel heeft kennis genomen van de conceptbegroting 2026 en meerjarenraming 2027-2029 van de GRSK. Hierbij is geconstateerd dat de GRSK het principe van “scherp aan de wind zeilen” hanteert en op verschillende vlakken voorstellen heeft gedaan om de gemeentelijke bijdragen te matigen zodat in de conceptbegroting 2026 voor € 162.000 aan ombuigingsmaatregelen is opgenomen. Dit waardeert de raad.

      We begrijpen ook de uitdagingen waar de GRSK voor staat en dat het zeer lastig is om verdere besparingen re realiseren. Desondanks doet de gemeenteraad de oproep om structureel € 200.000 aan extra besparingen (te verdelen over zowel de bedrijfsvoeringskosten als de programmakosten) voor de gemeente Bladel te zoeken. Deze oproep wordt mede ingegeven door de oproep van de VNG en het principe van trap op trap af, waarbij de gemeenten niet alleen de zware bezuinigingen kunnen dragen. Hiervoor moet ook gekeken worden naar het verlengd lokaal bestuur en moeten bezuinigingen ook plaats vinden bij verbonden partijen.

    Wethouder Van Dongen geeft aan dat op 17 april jl. overeenstemming is bereikt over de CAO, maar dat deze nog niet door de betrokken verenigingen is goedgekeurd. Op het moment dat de CAO definitief is vastgesteld, zullen de consequenties verwerkt worden in de begroting. 
    Wethouder Van Dongen geeft aan dat het Algemeen Bestuur van GRSK uiteindelijk een besluit neemt over de begroting 2026, op 8 juli 2025. Als de zienswijze met de bezuiniging van €200.000 voor Bladel bij GRSK niet wordt overgenomen, dan heeft dit financieel nadelige gevolgen voor de perspectiefnota 2025 van Bladel, waarin deze bezuiniging is verwerkt. De perspectiefnota wordt eveneens ter besluitvorming behandeld in de raadsvergadering van 8 juli 2025.

    Amendementen

    Titel
    Amendement_VVD_R25.025_Zienswijze ontwerpbegroting 2026 GRSK_22052025_VERWORPEN

    Schriftelijke vragen

    Onderwerp
    VVD Reusel-De Mierden inzake ontwerpbegroting 2026 GRSK
  27. 10.5

    Een 'motie vreemd aan de orde van de dag' is motie die gaat over een onderwerp dat niet op de agenda van de gemeenteraad staat. Een dergelijke motie wordt als laatste bespreekpunt toegevoegd aan de agenda (art. 35 RvO).

  28. 10.5.1

    Besluit

    -

    De motie van CDA inzake ‘Samenwerking Eersel en besluitvorming Ontwikkelstrategie’ wordt ingetrokken, en daarmee niet in stemming gebracht.


    Wethouder d’Haens geeft aan dat met het besluit van de gemeenteraad van Bladel voor eigenstandigheid en niet te herindelen, er automatisch is gekozen voor samenwerking met Kempengemeenten.
    Wethouder d’Haens benadrukt dat het besluit van de gemeenteraad van Eersel teleurstellend is voor het college van Bladel, maar dat Eersel het democratische recht heeft om de eigen koers te bepalen. Wethouder d’Haens vindt het ongepast om daarop kritiek te uiten en ontraadt derhalve de motie.
    Wethouder d’Haens geeft aan dat zowel Eersel als de andere drie Kempengemeenten starten met een impactanalyse om de gevolgen van het besluit van Eersel over de Ontwikkelstrategie te onderzoeken en te zien wat
    dit betekent (voor de ambities van Bladel). Over de uitkomsten van deze impactanalyse wordt de gemeenteraad in september 2025 geïnformeerd.

    Moties

    Titel
    Motie vreemd aan de orde van de dag_CDA_Samenwerking Eersel en besluitvorming Ontwikkelstrategie_22052025_INGETROKKEN
  29. 10.5.2

    Besluit

    De gewijzigde motie van BT inzake ‘Mobiliteitshub in gemeente Bladel’ wordt aangenomen met 13 stemmen voor (BT, CDA, VVD) en 6 stemmen tegen (VHP, PRO5).

    Wethouder d’Haens vraagt zich af welk signaal wordt afgegeven met deze motie op de relatie en roept de gemeenteraad op eerst de impactanalyse af te wachten.
    Wethouder d’Haens geeft aan dat verplaatsing van de mobiliteitshub naar de gemeente Bladel geen oplossing biedt voor de inwoners van de gemeenten Bergeijk en Eersel.

    Moties

    Titel
    Motie vreemd aan de orde van de dag_BT_Mobiliteitshub in gemeente Bladel_22052025_AANGENOMEN
  30. 11
    ART.41-VRAGEN REGLEMENT VAN ORDE
  31. 11.1

    De beantwoordingsbrief van het college is toegevoegd aan het agendapunt.

    Besluit

    -

    Er worden geen aanvullende vragen gesteld.

    Schriftelijke vragen

    Onderwerp
    Art.41_PRO5 inzake Publicatie via overheid.nl (Art.41)
  32. 11.2

    De beantwoordingsbrief van het college is toegevoegd aan het agendapunt.

    Besluit

    -

    CDA en PRO5 stellen enkele aanvullende vragen.


    Burgemeester Van den Bosch geeft aan dat de overlast in Bladel door jongeren op straat toeneemt. Het betreft doorgaans dezelfde groep. Aangegeven wordt dat een integrale aanpak wordt toegepast, waarbij ook STOP-gesprekken worden gevoerd.
    Wethouder Jansen geeft aan dat steeds meer jongeren gemeenschapshuis Bruis weten te vinden. De jongerenruimte in BRUIS is nog niet af. Aangegeven wordt dat de jeugd wel ondersteuning nodig heeft. Voor zowel BRUIS als Hart van Hapert wordt via Programmaregisseurs ook een programmalijn opgezet voor jeugd. 
    Wethouder Jansen geeft aan dat alle gemeenschapshuizen aan de slag gaan met het opstellen van huisregels, zodat er bij overlast kan worden opgetreden.
    Wethouder Jansen geeft aan dat in de Perspectiefnota wordt voorgesteld om extra middelen beschikbaar te stellen voor een jongerenwerker. Vergeleken met andere Kempengemeenten heeft de gemeente Bladel momenteel fors minder capaciteit beschikbaar.

    Schriftelijke vragen

    Onderwerp
    Art.41_CDA inzake Overlast jongeren MFA Hapert en Bruis (Art.41)
  33. 12

    Besluit

    -

    Onder dankzegging aan de aanwezigen sluit de voorzitter de vergadering op 22 mei 2025 om 22.57 uur.