- Locatie
Gemeentehuis Bladel, Raadszaal, Markt 21, 5531 BC Bladel
- Voorzitter
- M.A.G. (Maurits) van den Bosch
- Toelichting
-
De raadsvergadering vindt plaats om 19.30 uur in de Raadzaal van het gemeentehuis van Bladel. De conceptagenda voor deze vergadering tref je (twee weken voorafgaand aan de vergadering) hier aan.
Het betreft een openbare raadsvergadering, die openstaat voor insprekers en die rechtstreeks te is volgen via deze pagina.
Insprekers die tijdens de vergadering wensen in te spreken op een geagendeerd agendapunt, melden zich vooraf aan via griffie@bladel.nl
De uitzending wordt automatisch ondertiteld waardoor woorden en zinnen fouten kunnen bevatten. De ondertiteling is een paar uur na de vergadering zichtbaar. Je kunt de ondertiteling aanzetten door links onderin het scherm op de CC knop te klikken.
- Agenda documenten
Uitzending
Agendapunten
-
1OPENING EN AANWIJZING PRIMUS
-
2VASTSTELLEN AGENDA
-
3SPREEKRECHT BURGERS
-
4
Besluitenlijsten
Onderwerp Besluitenlijst Gemeenteraad 11-13 november 2025 Van het besloten gedeelte is een niet-openbare besluitenlijst gemaakt die ter inzage ligt bij de griffie. -
5OVERZICHTEN
-
5.1
Bijlagen
-
5.2
Bijlagen
-
5.3
Bijlagen
Raadsplanning
Onderwerp Raadsplanning december 2025 -
6
Ingekomen stukken zijn documenten die geadresseerd zijn aan de gemeenteraad en niet afkomstig zijn van het college van Burgemeester & Wethouders.
-
6.1Ingekomen stukken
-
6.1.1
Besluitenlijsten van de raadscommissies die betrekking hebben op deze raadscyclus worden ter kennisgeving gebracht.
Bijlagen
Besluitenlijsten
Onderwerp Besluitenlijst commissie Grondgebied 1 december 2025 Besluitenlijst commissie Inwoners 2 december 2025 Besluitenlijst commissie MAZ 4 december 2025 -
6.2
Mededelingen zijn documenten die geadresseerd zijn aan de gemeenteraad en die afkomstig zijn van het college van Burgemeester & Wethouders. Via mededelingen informeert het college de gemeenteraad.
De volgende mededelingen zijn ter informatie voor de gemeenteraad door het college van burgemeester & wethouders vastgesteld:
- Leidraad Planning & control cyclus 2026
- Financiële bijdrage aanpassingen basisschool Het Palet inzake spraakverstaanbaarheid
- Herijking Woondeal Zuidoost-Brabant 2025
- Besluitvorming Ontwikkelstrategie De Kempen
- Beleidskader Toezicht en Handhaving kinderopvang gemeente Bladel 2025
- Stand van zaken openstaande moties
- Aanbesteding exploitatie Zwembad de Egyptische Poort
Raadsmededelingen
Onderwerp Mededeling: Aanbesteding exploitatie Zwembad de Egyptische Poort Mededeling: Beleidskader Toezicht en Handhaving kinderopvang gemeente Bladel 2025 Mededeling: Besluitvorming Ontwikkelstrategie De Kempen Mededeling: Financiële bijdrage aanpassingen basisschool Het Palet inzake spraakverstaanbaarheid Mededeling: Herijking Woondeal Zuidoost-Brabant 2025 Mededeling: Leidraad Planning & control cyclus 2026 Mededeling: Stand van zaken openstaande moties Schriftelijke vragen
Onderwerp BT inzake Raadsmededeling Financiële bijdrage aanpassingen basisschool Het Palet inzake spraakverstaanbaarheid -
6.3
De gemeenteraad wordt voorgesteld het overzicht van ingekomen stukken en mededelingen van XX tot en met XX overeenkomstig de voorgestelde wijze van afdoening vast te stellen.
Bijlagen
-
7VERTEGENWOORDIGING GEMEENSCHAPPELIJKE REGELINGEN
-
8ACTIEVE INFORMATIE VANUIT COLLEGE VAN BURGEMEESTER & WETHOUDERS
-
9HAMERSTUKKEN
-
9.1
De voormalige locatie van Den Tref, Alexanderhof 7 te Hapert, is eigendom van de gemeente Bladel. WSZ en een samenwerking van verschillende zorgaanbieders hebben het plan deze locatie te herontwikkelen naar een gezondheidscentrum op de begane grond en op de eerste en tweede verdieping in totaal 30 appartementen.
De ontwikkeling bevat omgevingsplanactiviteiten die in strijd zijn met het omgevingsplan van de gemeente Bladel waar (onder andere) het bestemmingsplan 'Kom Hapert 2021' deel van uit maakt. Doordat het plan een toevoeging van meer dan 11 woningen betreft, dient er door de gemeenteraad 'bindend advies' te worden gegeven.
Behandeling Commissie Grondgebied d.d. 1 december 2025
De commissie oordeelt het voorstel voldoende voorbereid voor finale standpuntbepaling en dat geen specifieke punten uit de commissie zijn overgebleven voor bediscussiëring door de gemeenteraad.
De commissie adviseert de gemeenteraad om dit raadsvoorstel ongewijzigd als hamerstuk te behandelen in de raadsvergadering van 18 december 2025, en daarmee conform het voorstel van het college te stemmen.
Wethouder d’Haens geeft aan dat met dit plan de huisvesting van Oekraïners een probleem vormt. Er wordt gezocht naar een goede en duurzame oplossing.
Wethouder d’Haens geeft aan dat er al afspraken waren gemaakt met de ontwikkelaars voordat er een initiatief was voor CPO.Bijlagen
Voorgesteld besluit
- Positief te adviseren ten aanzien van het verzoek tot afwijking van het (tijdelijk) Omgevingsplan voor de herontwikkeling van Alexanderhof 7 te Hapert;
- Het ontwerp bindend advies te beschouwen als een definitief bindend advies indien gedurende de inzagetermijn van het ontwerpbesluit geen zienswijzen worden ingediend die leiden tot wijziging van het plan.
Schriftelijke vragen
Onderwerp CDA inzake Bindend advies BOPA Alexanderhof 7 Hapert -
9.2
De vier Kempengemeenten (Bergeijk, Bladel, Eersel en Reusel-de Mierden) en de Samenwerking Kempengemeenten (GRSK afdeling Maatschappelijke Dienstverlening) werken intensief samen op het gebied van jeugdhulp. De uitvoering van de Jeugdwet wordt gecentraliseerd binnen één uitvoeringsorganisatie (CJG+ de Kempen) uitgevoerd. De gezamenlijke koers en ambities zijn vastgelegd in het Meerjarenbeleidskader Jeugd (verder; MJBK). Eind 2023 heeft uw gemeenteraad ingestemd met een verlenging van het huidige kader tot en met 31 december 2025.
In het afgelopen jaar is samen met jeugdigen, ouders, (jeugdhulp) professionals en maatschappelijke partners gewerkt aan een nieuw beleidskader voor de periode 2026–2029. Dit kader geeft richting voor het gemeentelijk jeugdbeleid in de komende jaren en verbindt de thema’s preventie, ondersteuning, jeugdhulp en veiligheid.
Een transformatie van het jeugdbeleid en versterking van de samenwerking op het gebied van preventie is noodzakelijk. De gemeenteraad wordt voorgesteld het Meerjarenbeleidskader ‘Jeugd de Kempen 2026-2029’ vast te stellen en jaarlijks €42.405 beschikbaar te stellen voor de transformatie.
Behandeling Commissie Inwoners d.d. 2 december 2025
De commissie oordeelt het voorstel voldoende voorbereid voor finale standpuntbepaling en dat geen specifieke punten uit de commissie zijn overgebleven voor bediscussiëring door de gemeenteraad.
De commissie adviseert de gemeenteraad om dit raadsvoorstel ongewijzigd als hamerstuk te behandelen in de raadsvergadering van 18 december 2025, en daarmee conform het voorstel van het college te stemmen.
Wethouder Van Dongen geeft aan dat dit een beleidskader betreft, en dat de gemeenteraad op een later moment een besluit neemt over het uitvoeringsplan met concrete activiteiten.
Wethouder Van Dongen zegt toe terug te komen op de vraag vanuit PRO5 hoe het komt dat het zo lang duurt om een afspraak in te plannen met CJG+.Bijlagen
Voorgesteld besluit
- Het Meerjarenbeleidskader ‘Jeugd de Kempen 2026-2029’ vast te stellen als richtinggevend kader voor de gezamenlijke koers met de vier Kempengemeenten, gericht op een noodzakelijke transformatie van het jeugdbeleid en versterking van de samenwerking op het gebied van preventie;
- Voor de jaren 2026 tot en met 2029 voor gemeente Bladel jaarlijks een bedrag van € 42.405,- beschikbaar te stellen als ontwikkelbudget om de benodigde transformatie vorm te geven.
Schriftelijke vragen
Onderwerp BT inzake Meerjarenbeleidskader Jeugd de Kempen 2026-2029 PRO5 inzake Meerjarenbeleidskader Jeugd de Kempen 2026-2029 -
9.3
Gemeenten hebben op grond van de Wet maatschappelijke ondersteuning 2015 (Wmo) de verplichting om periodiek een beleidskader vast te stellen. Sinds de invoer van de Wmo 2015 heeft gemeente Bladel twee eerdere beleidskaders gekend. Bij het opstellen van de Brede Visie Welzijn in 2024 is de wens uitgesproken om te werken met minder losse kleinere beleidsstukken.
Het nieuwe Beleidskader Maatschappelijke Ondersteuning 2026-2030 borduurt daarom niet alleen voort op de ontwikkelingen uit het vorige beleidskader, aangevuld met nieuwe ontwikkelingen, maar neemt de relevante inhoud van het mantelzorgbeleid, ouderenbeleid en vrijwilligersbeleid op.
De gemeenteraad wordt voorgesteld het nieuwe beleidskader Maatschappelijke Ondersteuning Bladel 2026-2030 vast te stellen en de huidige beleidskaders voor WMO, Ouderen, Mantelzorg en Vrijwilligers in te trekken.
Behandeling Commissie Inwoners d.d. 2 december 2025
De commissie oordeelt het voorstel voldoende voorbereid voor finale standpuntbepaling en dat geen specifieke punten uit de commissie zijn overgebleven voor bediscussiëring door de gemeenteraad.
De commissie adviseert de gemeenteraad om dit raadsvoorstel ongewijzigd als hamerstuk te behandelen in de raadsvergadering van 18 december 2025, en daarmee conform het voorstel van het college te stemmen.
Wethouder Van Hulst geeft aan dat sinds 1 oktober een nieuwe ouderenconsulent is gestart en dat het nu nog te vroeg is voor uitbreiding van het aantal ouderenconsulenten.
Wethouder Van Hulst zegt toe te kijken naar een tijdige periodieke raadsinformatiebrief (bijv. na afronding van iedere genoemde stap).
Wethouder Van Hulst geeft aan dat diverse aanbevelingen van de ASD betrekking heeft op de uitvoering. Dit wordt later uitgewerkt. Ten aanzien van de effectiviteit van maatregelen, geeft wethouder Van Hulst aan te denken aan een ‘digitale sociale kaart’ om de gemeenteraad over de voortgang te kunnen informeren.Bijlagen
Voorgesteld besluit
- ‘Beleidskader Maatschappelijke Ondersteuning gemeente Bladel 2026-2030’ vast te stellen.
- ‘Beleidskader Maatschappelijke Ondersteuning gemeente Bladel 2022-2025’, Visiedocument ‘(Voorbereiden op) ouder worden in gemeente Bladel’, ‘Mantelzorgbeleid gemeente Bladel 2019-2020’, en ‘Vrijwilligersbeleid 2019+’ in te trekken.
Schriftelijke vragen
Onderwerp BT inzake Beleidskader maatschappelijke ondersteuning -
9.4
De verordening materiële financiële gelijkstelling onderwijs gemeente Bladel is sinds 2008 van kracht. De verordening is geen wettelijke verplichting, maar aanvullend beleid dat gemeenten in de gelegenheid stelt om materiële voorzieningen en financiële middelen gelijk te stellen voor openbaar en bijzonder onderwijs. De verordening komt voort uit de situatie dat openbaar onderwijs door gemeenten in stand werd gehouden. Inmiddels is deze situatie al lange tijd gewijzigd in gemeente Bladel en is het openbaar onderwijs in gemeente Bladel vermogensrechtelijk op afstand gezet. Dat betekent dat het openbaar onderwijs valt onder ‘niet door de gemeente in stand gehouden scholen’.
De voorzieningen (cultuureducatie, muziekonderwijs, conciërge) die zijn opgenomen in de huidige verordening zijn in de afgelopen jaren op een andere manier verankerd of vastgesteld als ombuigingsvoorstel. Daardoor heeft het verlengen van de verordening geen toegevoegde waarde en wordt voorgesteld de verordening in te trekken per 1 januari 2026.
Behandeling Commissie Inwoners d.d. 2 december 2025
De commissie oordeelt het voorstel voldoende voorbereid voor finale standpuntbepaling en dat geen specifieke punten uit de commissie zijn overgebleven voor bediscussiëring door de gemeenteraad.
De commissie adviseert de gemeenteraad om dit raadsvoorstel ongewijzigd als hamerstuk te behandelen in de raadsvergadering van 18 december 2025, en daarmee conform het voorstel van het college te stemmen.Bijlagen
Voorgesteld besluit
- Verordening Materiële financiële gelijkstelling onderwijs gemeente Bladel in te trekken per 01-01-2026.
-
9.5
De Rekenkamer Kempengemeenten heeft een onderzoek uitgevoerd naar verbonden partijen in de Kempen. Met dit onderzoek beantwoordt de rekenkamer de vraag: Hoe kan efficiënt en doelmatig grip worden gehouden op (de afspraken met de) verbonden partijen? Op basis van een viertal conclusies worden aanbevelingen gedaan om de grip op verbonden partijen te vergroten.
Behandeling Commissie Middelen en Algemene Zaken d.d. 4 december 2025
De commissie oordeelt het voorstel voldoende voorbereid voor finale standpuntbepaling en dat geen specifieke punten uit de commissie zijn overgebleven voor bediscussiëring door de gemeenteraad.
De commissie adviseert de gemeenteraad om dit raadsvoorstel ongewijzigd als hamerstuk te behandelen in de raadsvergadering van 18 december 2025, en daarmee conform het voorstel van het presidium te stemmen.
Dhr. Plat (onderzoeksbureau BMC) presenteert namens de Rekenkamer Kempengemeenten het onderzoeksrapport Verbonden partijen in Bladel.
Wethouder Van Dongen geeft aan dat volgende week woensdag een Kempenbrede informatiebijeenkomst over mobiliteit plaatsvindt voor de gemeenteraden.
Burgemeester Van den Bosch verklaart dat het college de conclusies uit het rekenkamerrapport onderschrijft en de aanbevelingen overneemt. De burgemeester licht toe dat er afgelopen jaar al flinke stappen zijn gezet met de informele werkgroep gemeenschappelijke regelingen (GR'en). De portefeuillehouder onderschrijft eveneens de zorgen van de commissie over tijdgebrek. De burgemeester adviseert te kijken naar wat wel kan.
Portefeuillehouder Van den Bosch geeft aan dat de planning voor de verdere uitwerking van de nota verbonden partijen nog niet bekend is. Naar verwachting de volgende bestuursperiode, vanwege de samenhang met de organisatieontwikkeling.Bijlagen
Voorgesteld besluit
- De volgende aanbevelingen uit het Rekenkamerrapport ‘Verbonden partijen’ over te nemen:
a. College: Zorg dat de Nota Verbonden Partijen wordt uitgewerkt, vastgesteld en geïmplementeerd (en vooral ook doorleeft door raadsleden).
b. College en raad: Zorg voor een sterkere inhoudelijke verantwoording over verbonden partijen.
c. College en raad: Onderzoek de mogelijkheden voor rapporteurschap en regionale adviescommissies.
d. Raad: Prioriteer de aandacht en maak gebruik van de governancedashboards.
e. Raad: Zet in op samenwerking in de (sub)regio, bijvoorbeeld door een werkgroep per verbonden partij. - Het college te verzoeken aan de eerste aanbeveling invulling te geven en met een voorstel naar de raad te komen;
- De aanbevelingen b. tot en met e. ter afdoening in handen van het presidium te stellen en voor advies voor te leggen aan de werkgroep Gemeenschappelijke Regelingen.
- De volgende aanbevelingen uit het Rekenkamerrapport ‘Verbonden partijen’ over te nemen:
-
9.6
Middels de najaarsnota wordt de gemeenteraad op de hoogte gesteld van de laatste stand van zaken met betrekking tot de uitvoering van de begroting 2025. Ook bij deze tweede tussentijdse rapportage is het uitgangspunt dat er gerapporteerd wordt op afwijkingen. De najaarsnota is (tevens) te benaderen via https://bladel.begrotingsapp.nl/
Behandeling Commissie Middelen en Algemene Zaken d.d. 4 december 2025
De commissie oordeelt het voorstel voldoende voorbereid voor finale standpuntbepaling en dat geen specifieke punten uit de commissie zijn overgebleven voor bediscussiëring door de gemeenteraad.
De commissie adviseert de gemeenteraad om dit raadsvoorstel ongewijzigd als hamerstuk te behandelen in de raadsvergadering van 18 december 2025, en daarmee conform het voorstel van het college te stemmen.
Plaatsvervangend voorzitter van de auditcommissie, dhr. Van Munster, geeft aan dat de auditcommissie geen opmerkingen of advies heeft over de najaarsnota. Dhr. Van Munster meldt dat de auditcommissie de board letter 2025 heeft besproken. Hij licht - in aanloop naar de jaarrekening 2025- een aantal aandachtspunten van de accountant uit:
- actualisatie onderhoudsplannen gebouwen
- doorrekeningen grondexploitaties
- fiscale toerekening Egyptische poort
- rechtmatigheid uitgaande subsidies (n.a.v. jurisprudentie)
- voorziening (oud) wethouders (ophogen)
- monitoring majeure projecten
Wethouder Van Dongen geeft aan dat het college aan de slag gaat met de aanbevelingen van de accountant.
Portefeuillehouder Van Dongen geeft aan dat het bedrag voor gladheidsbestrijding is af geraamd op basis van de kosten de afgelopen 5 jaar. In 2025 moet echter worden bij geraamd omdat begin dit jaar meer is gestrooid dan voorzien waardoor het budget niet toereikend is.
Wethouder van Dongen licht toe dat de geraamde middelen voor het Palet worden gebruikt voor de uitbreiding van MFA Hart van Hapert aan de zuidkant. Daarbij worden alvast twee lokalen gerealiseerd die in de toekomst benodigd zijn.
Wethouder Van der Hamsvoort geeft aan dat pleinen in 50 jaar tijd technisch worden afgeschreven. Conform het in 2021 vastgestelde beleid wordt deze afschrijvingstermijn gehanteerd, aldus de ambtelijke ondersteuning.
Portefeuillehouder Van der Hamsvoort geeft aan dat momenteel wordt onderzocht hoe de functie van sportparkbeheerder eruit moet komen te zien. In 2026 komt zij hier bij de raad op terug.
Portefeuillehouder Van der Hamsvoort geeft aan dat het college al een tijd bezig is met het zoeken naar een nieuwe locatie voor de opvang van Oekraïense ontheemden. Er leek een oplossing in zicht, maar die locatie blijkt toch niet beschikbaar. Nu worden alternatieve mogelijkheden onderzocht.
De portefeuillehouder geeft aan dat de huisvesting van asielzoekers, een verplichting die voortvloeit uit de Spreidingswet, afhankelijk is van de politiek.
Wethouder Van der Hamsvoort stelt dat het komen tot een definitief ontwerp voor het gezamenlijke verenigingsgebouw op sportpark de Smagtenbocht extra tijd vergt vanwege tegenvallende kosten.
Wethouder d'Haens onderschrijft het belang van het in kaart brengen en beheersen van risico's ten aanzien van het gemeentelijke grondbedrijf. De portefeuillehouder geeft aan een voorbereidingskrediet te willen maken voor alle actieve grondposities zodat de grondexploitaties pas naar de raad gebracht hoeven te worden als de woningbouwplannen concreter zijn.
Portefeuillehouder d'Haens licht toe dat tot dusver alleen een sluitende grondexploitatie (GREX) naar de raad wordt gebracht. De wethouder geeft aan dat de tweede subsidietranche voor de woningbouwimpuls in april opent. Gemeente Bladel is in gesprek met de Metropoolregio Eindhoven (MRE) over hoe een GREX eruit moet zien om in aanmerking te komen voor subsidie.
Wethouder d'Haens geeft aan dat de initiatiefnemers aan de lat staan voor het uitvoeren van hun eigen idee bij de Groene Long. Het college streeft naar een verbinding tussen de Groene Long en de Groene Akkers. De raad wordt te zijner tijd per raadsmededeling geïnformeerd over het vastgestelde plan, aldus de wethouder.
Wethouder Van Hulst geeft aan dat er extra capaciteit is ingezet op gebouwenbeheer ten behoeve van de actualisatie van het onderhoudsplan gemeentelijke gebouwen.
Portefeuillehouder Van Hulst licht toe dat bij BRUIS, net zoals destijds bij MFA Hart van Hapert, de laatste exploitatiesubsidie in de oude situatie (het voormalige Den Herd in dit geval) als uitgangspunt is genomen en in de loop der tijd wordt geactualiseerd op basis van de nieuwe situatie.
Wethouder Van Hulst geeft aan dat het geplande WKO-systeem niet geschikt bleek, waardoor een nieuwe warmte-installatie aangebracht moest worden.
De wethouder zegt toe de raad op de hoogte te houden van de financiële ontwikkelingen rondom BRUIS.Bijlagen
Voorgesteld besluit
- De najaarsnota 2025 vast te stellen.
- In te stemmen met de bij de beleidsvelden weergegeven toevoegingen en onttrekkingen aan reserves.
- De benodigde budgetten voor realisering van de voor 2025 en 2026 geplande activiteiten met een A-rubricering beschikbaar te stellen.
- De in de najaarsnota opgenomen financiële uitkomsten voor de dienstjaren 2025 en volgende te accepteren door vaststelling van de 8e begrotingswijziging 2025 en de 2e begrotingswijziging 2026.
Schriftelijke vragen
Onderwerp BT inzake Najaarsnota 2025 CDA inzake Najaarsnota 2025 -
9.7
Recent is de nieuwe kadernota Rechtmatigheid 2025 van de commissie BBV verschenen. Dit, tezamen met de ervaringen met de rechtmatigheidsverantwoording bij de jaarrekeningen 2023 en 2024, vormt aanleiding tot wijziging van onze financiële verordening. Het college stelt voor enkel artikel 10 en 12 van de financiële verordening (betreffende de rechtmatigheidsverantwoording) te wijzigen.
Behandeling Commissie Middelen en Algemene Zaken d.d. 4 december 2025
De commissie oordeelt het voorstel voldoende voorbereid voor finale standpuntbepaling en dat geen specifieke punten uit de commissie zijn overgebleven voor bediscussiëring door de gemeenteraad.
De commissie adviseert de gemeenteraad om dit raadsvoorstel ongewijzigd als hamerstuk te behandelen in de raadsvergadering van 18 december 2025, en daarmee conform het voorstel van het college te stemmen.
Dhr. Van Munster (plaatsvervangend voorzitter auditcommissie) meldt dat de auditcommissie positief adviseert over de voorliggende financiële verordening.
Bijlagen
Voorgesteld besluit
- De “Financiële verordening gemeente Bladel 2023” in te trekken.
- De “Financiële verordening gemeente Bladel 2025” vast te stellen.
-
9.8
Met het vaststellen van het normenkader bepaalt de raad de kaders voor de rechtmatigheid ten aanzien van de op te stellen financiële verantwoording door het college van B&W.
Behandeling Commissie Middelen en Algemene Zaken d.d. 4 december 2025
De commissie oordeelt het voorstel voldoende voorbereid voor finale standpuntbepaling en dat geen specifieke punten uit de commissie zijn overgebleven voor bediscussiëring door de gemeenteraad.
De commissie adviseert de gemeenteraad om dit raadsvoorstel ongewijzigd als hamerstuk te behandelen in de raadsvergadering van 18 december 2025, en daarmee conform het voorstel van het college te stemmen.
Plaatsvervangend voorzitter van de auditcommissie, dhr. Van Munster, geeft aan dat de auditcommissie geen opmerkingen heeft over het voorliggende normenkader.
Bijlagen
Voorgesteld besluit
- Het "Normenkader accountantscontrole 2025" vast te stellen.
-
9.9
Het Rechtspositiebesluit decentrale politieke ambtsdragers is inmiddels gewijzigd, waardoor het gewenst is de lokale verordening hierop aan te passen. De belangrijkste wijziging betreft de informatie- en communicatievoorzieningen. Politieke ambtsdragers krijgen ICT-middelen in bruikleen. De wijziging maakt het mogelijk om een in bruikleen gegeven ICT-middel ter overname aan te bieden aan raads- en commissieleden na afloop van de ambtstermijn of na tussentijds ontslag van betrokkene.
Behandeling Commissie Middelen en Algemene Zaken d.d. 4 december 2025
De commissie oordeelt het voorstel voldoende voorbereid voor finale standpuntbepaling en dat geen specifieke punten uit de commissie zijn overgebleven voor bediscussiëring door de gemeenteraad.
De commissie adviseert de gemeenteraad om dit raadsvoorstel ongewijzigd als hamerstuk te behandelen in de raadsvergadering van 18 december 2025, en daarmee conform het voorstel van het presidium te stemmen.Bijlagen
Voorgesteld besluit
De Verordening rechtspositie raads- en commissieleden gemeente Bladel 2023 als volgt te wijzigen:
- In artikel 4 lid 1 het woord "eenmaal" te schrappen;
- Aan artikel 6 lid 2 de volgende zin toe te voegen: “Overname van de informatie- en communicatievoorzieningen na schoning is mogelijk tegen vergoeding van de resterende waarde van de voorzieningen in het economisch verkeer.”
- De titel van artikel 9 te wijzigen in “Betaling en declaratie van onkosten”
- Aan artikel 9 lid 2 de volgende zin toe te voegen: “Het vereiste om bewijsstukken te overleggen geldt niet wanneer de vergoeding een forfaitair bedrag betreft.”
-
9.10
Vanaf 1 januari 2026 moeten overheden op hun website duidelijk maken hoe inwoners zaken digitaal kunnen regelen en via welk kanaal. Dat is het Aanwijzingsbesluit, onderdeel van de Wet modernisering elektronisch bestuurlijk verkeer (Wmebv). De wet beoogt duidelijkheid voor inwoners en bedrijven hoe zij de gemeente en de raad het beste kunnen benaderen met hun vragen en verzoeken.
Behandeling Commissie Middelen en Algemene Zaken d.d. 4 december 2025
De commissie oordeelt het voorstel voldoende voorbereid voor finale standpuntbepaling en dat geen specifieke punten uit de commissie zijn overgebleven voor bediscussiëring door de gemeenteraad.
De commissie adviseert de gemeenteraad om dit raadsvoorstel ongewijzigd als hamerstuk te behandelen in de raadsvergadering van 18 december 2025, en daarmee conform het voorstel van het college te stemmen.
Portefeuillehouder Van den Bosch geeft aan dat de organisatie aandacht heeft voor duidelijke taal en B1-taalniveau.
Bijlagen
Voorgesteld besluit
- het volgende aanwijzingsbesluit te nemen en op de contactpagina van de gemeentelijke website te plaatsen:
Aanwijzingsbesluit voor het digitaal regelen van zaken met gemeente Bladel
Op onze website staat bij elk product of dienst hoe je dit digitaal kunt aanvragen. Staat die uitleg er niet? Vul dan ons algemene contactformulier in en geef aan wat je nodig hebt. Wij zorgen dat je aanvraag op de juiste plek terechtkomt. Het aanwijzingsbesluit legt uit hoe je producten en diensten digitaal kunt aanvragen bij de gemeente Bladel. Dit is zo geregeld in de Wet modernisering elektronisch bestuurlijk verkeer.
Wil je meer weten over de Wet modernisering elektronisch bestuurlijk verkeer? Kijk dan op de website van de Digitale Overheid.
- het volgende aanwijzingsbesluit te nemen en op de contactpagina van de gemeentelijke website te plaatsen:
-
9.11
Op 27 oktober 2025 heeft de Metropoolregio Eindhoven (MRE) de voorgenomen inrichting van een BV-structuur voor fondsbeheer toegestuurd aan de deelnemende gemeenten. De voorgenomen inrichting behelst een robuuste en schaalbare fondsbeheerstructuur door oprichting van een overkoepelende Fondsbeheer B.V., Woonfonds B.V. (ter versnelling van de realisatie van 17.000 betaalbare woningen en 2.280 studentenwoningen) en een Bestuursstichting belast met de governance van Woonfonds B.V.
Gemeenten worden verzocht uiterlijk 23 januari 2026 eventuele wensen en bedenkingen kenbaar te maken. Het Algemeen Bestuur van MRE besluit op 25 februari 2026 over de voorgestelde inrichting.
Behandeling Commissie Middelen en Algemene Zaken d.d. 4 december 2025
De commissie oordeelt het voorstel voldoende voorbereid voor finale standpuntbepaling en dat geen specifieke punten uit de commissie zijn overgebleven voor bediscussiëring door de gemeenteraad.
De commissie adviseert de gemeenteraad om dit raadsvoorstel ongewijzigd als hamerstuk te behandelen in de raadsvergadering van 18 december 2025, en daarmee conform het voorstel van het college te stemmen.
Portefeuillehouder d'Haens geeft aan dat de Metropoolregio Eindhoven (MRE) subsidies beschikbaar stelt voor woningbouwprojecten. Hij licht toe dat de financiële structuur moet worden aangepast om niet alleen overheden maar ook bedrijven mee te laten betalen.
In reactie op de gestelde vragen, legt de wethouder uit dat dit voorstel sec over de voorgestelde financiële structuur gaat, niet over het in aanmerking komen voor subsidies.
De wethouder meldt dat zowel grondexploitaties als vastgoedexploitaties in aanmerking komen voor subsidie. Hij verklaart dat hierbij ook rekening is gehouden met kleine gemeenten, waardoor kleinere projecten ook in aanmerking komen en grondexploitaties gebundeld mogen worden.
De portefeuillehouder licht toe dat gekeken wordt naar het tekort op de exploitatie, de reden hiervan en in hoeverre een maatschappelijke bijdrage verantwoord is.
Dhr. d'Haens acht het redelijk dat een woningbouwproject van een projectontwikkelaar in combinatie met CPO subsidie kan krijgen bij een tekort op de exploitatie, in het kader van betaalbaar bouwen. Een gezamenlijke aanvraag door meerdere gemeenten is niet mogelijk, aldus de portefeuillehouder.Bijlagen
Voorgesteld besluit
- Geen wensen of bedenkingen in te brengen bij de Metropoolregio Eindhoven over het oprichten van de Fondsbeheer B.V., de Woonfonds B.V. en de Bestuursstichting Woonfonds.
-
10BESPREEKSTUKKEN
-
10.1
De doorstroom op de N284 staat onder toenemende druk en de bereikbaarheid in de regio komt hierdoor steeds verder in het gedrang. Na het vaststellen door de gemeenteraad van het Voorkeursalternatief N284 in maart 2024, heeft de stuurgroep N284 (Provincie N-Brabant, gemeente Reusel-De Mierden, gemeente Bladel) toegewerkt naar het Voorlopig Ontwerp (VO). Het VO biedt een toekomstbestendige oplossing voor de doorstromingsproblemen en houdt rekening met de voorziene schaalsprong in de regio.
Het VO voor de N284 wordt door de Stuurgroep N284 op 26 januari 2026 ter besluitvorming aangeboden.
Op dinsdag 11 november 2025 is in de gemeenteraad een motie aangenomen waarin het college wordt verzocht een raadsvoorstel aan te bieden waarin de gelegenheid wordt geboden om wensen en bedenkingen te uiten over het VO van de N284.
Daarnaast zijn neveneffecten van de herinrichting N284 voor het onderliggende wegennet in kaart gebracht en mogelijke oplossingsrichtingen. De belangrijkste aandachtspunten zijn;
- Vervallen gedeelte ventweg Rondweg nabij KSE
Door het vervallen van een gedeelte van de ventweg nabij KSE wordt het zwaar verkeer geadviseerd de route Postelweg –Bleijenhoek – Leemkuilen te volgen. Het kruispunt bij deLeemskuilen is nu verhoogd als verkeersremmer. - Vervallen gedeelte ventweg Industrieweg richting de Houtwinkel
Door het vervallen van een gedeelte van de ventweg nabij de Houtwinkel dient gemotoriseerdverkeer voortaan de route Raambrug – Hallenstraat te volgen. Op dit traject wordt het drukker met autoverkeer. De Raambrug kentvrijliggende fietspaden maar op de Hallenstraat ontbreken voorzieningen voor de fietser. - Afsluiten koude oversteek ter hoogte van De Uitgang / bereikbaarheid Bladel-Zuid
Door het afsluiten van de koude oversteek nabij De Uitgang wordt het naar verwachting op het onderliggend wegennet drukker met autoverkeer.
De gemeenteraad wordt voorgesteld geen wensen en bedenkingen aan het college mee te geven over het Voorlopig Ontwerp herinrichting N284 en het college opdracht te geven de opties 2,5 en 8 nader uit te werken.
Relevante eerdere besluitvorming:
- 11 november 2025: Aangenomen motie over ontwerp en neveneffecten N284.
- 21 maart 2024: Raadsbesluit R24.007 over instemmen met voorkeursalternatief N284
- 23 maart 2023: Raadsbesluit R23.003 over Herzien voorkeursalternatief N284 en drie aangenomen moties inzake (toegankelijkheid) tunnels, inpassing van snelfietspad en bushalte De Wijer.
Raadsvoorstel R25.088 heeft geen behandeling gehad in een raadscommissie.
Bijlagen
Voorgesteld besluit
- Geen wensen en bedenkingen aan het college mee te geven over het Voorlopig Ontwerp herinrichting N284
- Het college opdracht te geven de opties 2,5 en 8 nader uit te werken
Schriftelijke vragen
Onderwerp BT inzake R25.088 Voorlopig ontwerp N284 en onderliggend weggennet CDA inzake Ontsluitingsweg woongebied Egyptische Poort CDA inzake Ventweg bij N284 voor de Uitgang - Vervallen gedeelte ventweg Rondweg nabij KSE
-
10.2
In september 2023 heeft de gemeenteraad de grondexploitatie Egyptische Poort (50 woningen) te Bladel vastgesteld. De resultaten van onderzoeken en uitwerkingen vragen om herziening van deze grondexploitatie. Zo is in de grondexploitatie geen rekening gehouden met:
- de noordelijke ontsluitingsweg: €801.000
- de sloop van stallen: €166.000
- de sanering van stallen: €271.000
- de archeologische onderzoeken: €573.000
Door de opname van deze kosten in de grondexploitatie bedraagt de te verwachten positieve eindwaarde bij einde looptijd € 1.050.572. De gemeenteraad wordt voorgesteld de herziene grondexploitatie vast te stellen.
Relevante eerdere besluitvorming:
Behandeling commissie Grondgebied d.d. 1 december 2025
De commissie oordeelt het voorstel voldoende voorbereid voor finale standpuntbepaling en dat de volgende punten uit de commissie zijn overgebleven voor bediscussiëring door de gemeenteraad:
- Ontsluitingsweg i.r.t. onderdoorgang N284
- Ambities Egyptische Poort
De commissie adviseert de gemeenteraad om dit raadsvoorstel ongewijzigd als bespreekstuk te behandelen in de raadsvergadering van 18 december 2025.
Wethouder d’Haens geeft aan dat de extra kosten voor de ontsluitingsweg zijn besteld door de gemeenteraad, maar dat de overige extra kosten zuur zijn.
Wethouder d’Haens geeft aan dat de ontsluitingsweg in de woningbouwscenario’s was opgenomen vanaf 75 woningen.
Wethouder d’Haens geeft aan dat meer dan 50 woningen mogelijk is.
Wethouder d’Haens geeft aan dat in alle woningbouwscenario’s de stallen gesloopt hadden moeten worden. De sloop was ook voorzien in de grondexploitatie, maar te laag geraamd.
Wethouder d’Haens geeft aan dat de woningbouw in de Egyptische Poort andere kosten in de Egyptische Poort had moeten vereffenen, en dat dat met de herziene lagere grondexploitatie lastiger is. Of daardoor de ambities in de Egyptische Poort in het gedrang komen, is de vraag.
Wethouder d’Haens geeft aan dat deze week een Nieuwsbrief over de Egyptische Poort wordt gepubliceerd.Bijlagen
Voorgesteld besluit
- De herziene grondexploitatie Egyptische Poort te Bladel vast te stellen.
Schriftelijke vragen
Onderwerp CDA inzake Grondexploitatie Egyptische Poort CDA inzake Grondexploitatie Egyptische Poort PRO5 inzake Grondexploitatie Egyptische Poort -
11ART.41-VRAGEN REGLEMENT VAN ORDE
-
11.1
Bijlagen
-
12
De gemeenteraad heeft op 13 november 2025 bij het agendapunt 'Aanbesteding exploitatie zwembad Egyptische Poort' met gesloten deuren vergaderd. Overeenkomstig artikel 23 Gemeentewet en artikel 30 van het Reglement van Orde geldt dat het verslag van een besloten vergadering niet wordt rondgedeeld, maar ter inzage ligt voor de raadsleden en dat dit verslag zo spoedig mogelijk in een besloten vergadering ter vaststelling wordt aangeboden.
Vanwege de geheimhouding op de informatie vindt vaststelling van de niet-openbare besluitenlijst achter gesloten deuren plaats.
De niet-openbare besluitenlijst ligt ter inzage bij de griffie.
-
13SLUITING
[R25.087] - Raadsvoorstel_Rekenkameronderzoek Verbonden partijen