- Locatie
Gemeentehuis Bladel, Raadszaal, Markt 21, 5531 BC Bladel
- Voorzitter
- M.A.G. (Maurits) van den Bosch
- Toelichting
-
De raadsvergadering vindt plaats om 19.30 uur in de Raadzaal van het gemeentehuis van Bladel. De conceptagenda voor deze vergadering tref je hier aan.
Het betreft een openbare raadsvergadering, die openstaat voor insprekers en die rechtstreeks te is volgen via deze pagina.
Insprekers die tijdens de vergadering wensen in te spreken op een geagendeerd agendapunt, melden zich vooraf aan via griffie@bladel.nl
De uitzending wordt automatisch ondertiteld waardoor woorden en zinnen fouten kunnen bevatten. De ondertiteling is een paar uur na de vergadering zichtbaar. Je kunt de ondertiteling aanzetten door links onderin het scherm op de CC knop te klikken.
- Agenda documenten
Uitzending
Agendapunten
-
1
Besluitenlijsten
Onderwerp Besluitenlijst Gemeenteraad 20 februari 2025 -
2VASTSTELLEN AGENDA
-
3
4 insprekers hebben zich gemeld:
- Agendapunt 11.1 Zorgboerderij De Hooiberg:
- Mevr. Jennie Markestijn-Slijkerman (Omwonende)
- Mevr. Henny Kuijpers -Kint (Deelneemster Zorgboerderij De Hooiberg)
- Mevr. Corien Snijder (Omwonende) - Agendapunt 11.2 Principe-akkoord kantine VV Bladella: Dhr. Wim Ploeg (voorzitter VV Bladella)
- Agendapunt 11.1 Zorgboerderij De Hooiberg:
-
4
Bijlagen
-
5OVERZICHTEN
-
5.1
Bijlagen
-
5.2
Bijlagen
-
5.3
Bijlagen
Raadsplanning
Onderwerp Raadsplanning gemeente Bladel 2025_14012025 -
7INGEKOMEN STUKKEN & MEDEDELINGEN TOT EN MET 17 JANUARI 2025
-
7.1
Ingekomen stukken zijn documenten die geadresseerd zijn aan de gemeenteraad en niet afkomstig zijn van het college van Burgemeester & Wethouders.
-
7.1.1
Besluitenlijsten van de raadscommissies die betrekking hebben op deze raadscyclus worden ter kennisgeving gebracht.
Bijlagen
-
7.2
Mededelingen zijn documenten die geadresseerd zijn aan de gemeenteraad en die afkomstig zijn van het college van Burgemeester & Wethouders. Via mededelingen informeert het college de gemeenteraad.
De volgende mededelingen zijn ter informatie voor de gemeenteraad door het college van burgemeester & wethouders vastgesteld:
- Grondaankoop t.b.v. totaal woningbouwontwikkeling Hapert West (De Stuw ongenummerd)
- Grondaankoop t.b.v. totaal woningbouwontwikkeling Hapert West (De Stuw 5, 5A en ongenummerd)
- Afwijzing Subsidie Impulsaanpak Winkelgebieden
- Aankoop perceel Castersedijk 4 Hapert
- Uitkomst Algemene Ledenvergadering VNG t.a.v. resolutie Integraal Zorgakkoord
- Stand van zaken financiële problemen jeugdzorgaanbieder Pactum
- Addendum overeenkomst JeugdzorgPlus 2025 en verlenging samenwerkingsconvenant contractmanagement
- Gezamenlijke prestatieafspraken 2025 Kempengemeenten met WSZ en Stichting Huurdersraad de Kempen
- Update SPUK Integraal Zorgakkoord (IZA) en uitvoering IZA-resolutie
- Vervolg aanpak Kempenbranie
- Terugblik Kempisch Uitvoeringsprogramma Vrijetijdseconomie 2024
- Goedkeuring begroting 2025 door provincie
- Decembercirculaire
- Kadernota 2026 VRBZO
- Kadernota 2026 GGD
- Kadernota 2026 ODZOB
Raadsmededelingen
Onderwerp Mededeling: Aankoop perceel Castersedijk 4 Hapert Mededeling: Addendum overeenkomst JeugdzorgPlus 2025 en verlenging samenwerkingsconvenant contractmanagement Mededeling: Afwijzing Subsidie Impulsaanpak Winkelgebieden Mededeling: Decembercirculaire 2024 Mededeling: Gezamenlijke prestatieafspraken 2025 Kempengemeenten met WSZ en Stichting Huurdersraad de Kempen Mededeling: Goedkeuring begroting 2025 door provincie Mededeling: Grondaankoop t.b.v. totaal woningbouwontwikkeling Hapert West (De Stuw 5, 5A en ongenummerd) Mededeling: Grondaankoop t.b.v. totaal woningbouwontwikkeling Hapert West (De Stuw ongenummerd) Mededeling: Kadernota 2026 GGD Brabant-Zuidoost Mededeling: Kadernota 2026 Omgevingsdienst Zuidoost-Brabant Mededeling: Kadernota 2026 Veiligheidsregio Brabant-Zuidoost Mededeling: Stand van zaken financiële problemen jeugdzorgaanbieder Pactum Mededeling: Terugblik Kempisch Uitvoeringsprogramma Vrijetijdseconomie 2024 Mededeling: Uitkomst Algemene Ledenvergadering VNG t.a.v. resolutie Integraal Zorgakkoord Mededeling: Update SPUK Integraal Zorgakkoord (IZA) en uitvoering IZA-resolutie Mededeling: Vervolg aanpak Kempenbranie -
7.3
De gemeenteraad wordt voorgesteld het overzicht van ingekomen stukken en mededelingen van 22 november 2024 tot en met 17 januari 2025 overeenkomstig de voorgestelde wijze van afdoening vast te stellen.
Bijlagen
-
8VERTEGENWOORDIGING GEMEENSCHAPPELIJKE REGELINGEN
-
9ACTIEVE INFORMATIE VANUIT COLLEGE VAN BURGEMEESTER & WETHOUDERS
-
10HAMERSTUKKEN
-
10.1
De gebiedsontwikkeling “De Groene Akkers” Bladel is gelegen binnen de contouren Zwartakkers, Gozelinusbocht, Wilgenroosje en Vogelwikke. Het totale plangebied heeft een totale oppervlakte van 46.407 m². Gemeente Bladel wenst samen met aangrenzende grondeigenaren circa 154 woningen te realiseren in dit gebied. Om deze woningbouwontwikkeling mogelijk te maken heeft er een financieel, economische haalbaarheidsstudie plaatsgevonden met een verwacht positief resultaat van € 1.739.413,-. De gemeenteraad wordt voorgesteld de "Grondexploitatie De Groene Akkers" vast te stellen en hiervoor het benodigde krediet te voteren.
Uit de commissie Grondgebied d.d. 4 februari 2025
Portefeuillehouder d’Haens zegt toe in gesprek met Woningbouwstichting De Zaligheden (WSZ) de mogelijkheden van Koopgarant voor de ontwikkeling van De Groene Akkers te bespreken.
Portefeuillehouder d’Haens geeft aan dat een nieuw omgevingsplan wordt opgesteld.
Portefeuillehouder d’Haens geeft aan dat – als gevolg van het aangenomen amendement in 2017 – een gelijkwaardig sportveld als in de Groene Akkers behouden blijft en wordt beoogd in het gebied De Groene Long.
De commissie oordeelt het voorstel voldoende voorbereid voor finale standpuntbepaling en dat geen specifieke punten uit de commissie zijn overgebleven voor bediscussiëring door de gemeenteraad.
De commissie adviseert de gemeenteraad om dit raadsvoorstel ongewijzigd als hamerstuk te behandelen in de raadsvergadering van 20 februari 2025, en daarmee conform het voorstel van het college te stemmen.Bijlagen
Voorgesteld besluit
- de “Grondexploitatie De Groene Akkers" Bladel vast te stellen;
- krediet te voteren volgens de kosten-baten analyse van de “Grondexploitatie De Groene Akkers" Bladel; en
- het college van burgemeester en wethouders opdracht te geven tot verdere uitvoering van het plan.
-
10.2
De Rekenkamer Kempengemeenten heeft een onderzoek uitgevoerd naar jeugdhulp in de Kempengemeenten, waaronder in gemeente Bladel. Met dit onderzoek beantwoordt de rekenkamer de vraag: Is er sprake van doeltreffende en doelmatige jeugdhulp in de Kempengemeenten en wordt er goed voorgesorteerd op de afspraken uit de Hervormingsagenda Jeugd?
Uit de commissie Inwoners d.d. 5 februari 2025
Portefeuillehouder Van Dongen geeft aan het belangrijk te vinden om de cijfers te kunnen duiden en de verhalen achter de cijfers te weten te komen en geeft aan dat hiertoe eind vorig jaar een nieuwe aanbesteding heeft plaatsvonden met betrekking tot de clienttevredenheidsonderzoeken. Ingezet gaat worden op een hogere respons alsmede het doen van metingen op meerdere momenten van een behandeltraject.
Tijdens het Kempencongres in maart 2025 worden de gemeenteraden geïnformeerd over het Meerjarenbeleidskader Jeugdhulp De Kempen. In april wordt beoogd een bijeenkomst te organiseren voor de 11 gemeenteraden van Samen voor Jeugd over het meerjarenplan.
Portefeuillehouder Van Dongen geeft aan dat gevoelsmatig meer wordt ingezet op preventie met projecten als STORM, Kempenbranie, en laagdrempeligheid op de scholen.
Portefeuillehouder Van Dongen zegt toe de vragen van VVD schriftelijk te beantwoorden voorafgaand aan de raadsvergadering van 20 februari 2025, zijnde:
- Hoe interpreteert het college de cijfers inzake het aantal jongeren dat in aanraking komt met Jeugdzorg in 2021 en 2022 ten opzichte van nu?
- Er zijn veel organisaties betrokken bij Jeugdhulp hetgeen zorgt voor gelaagdheid, vertraging en bureaucratie. Wat zijn de ideeën van het college om regionaal efficiënter, slimmer en sneller samen te werken?
- In begroting 2024 is minder geld opgenomen voor preventie terwijl de (omvang van de) hulpvraag toeneemt. Hoe rijmt het college dit?
- Deelt het college de opvatting dat meer inzetten op preventie en maatwerkoplossingen kan leiden tot een lagere instroom en snellere uitstroom en daarmee tot lagere kosten?
- Hoe interpreteert het college de toenemende uitvoeringskosten met 20% en daling van de begroting op jeugdhulp en waar zit de zorg naar de toekomst toe?
De commissie oordeelt het voorstel voldoende voorbereid voor finale standpuntbepaling en dat geen specifieke punten uit de commissie zijn overgebleven voor bediscussiëring door de gemeenteraad.
De commissie adviseert de gemeenteraad om dit raadsvoorstel ongewijzigd als hamerstuk te behandelen in de raadsvergadering van 20 februari 2025, en daarmee conform het voorstel van het presidium te stemmen.Bijlagen
Voorgesteld besluit
- De volgende aanbevelingen uit het Rekenkamerrapport ‘Jeugdhulp in Bladel’ over te nemen:
a. College en raad: Formuleer scherpe doelstellingen, indicatoren, meetinstrumenten en streefwaarden.
b. College: Verbind de verschillende beleidsstukken nadrukkelijk met elkaar, in beleid en uitvoering.
c. College: Ga met Samen voor Jeugd en (een vertegenwoordiging van) maatschappelijke partners om tafel om de administratieve vertaling van de inhoud te stroomlijnen.
d. College: Richt een degelijke effectmeting in en betrek hierin cliëntervaring.
e. College: Betrek de gemeenteraad bij het inrichten van de informatievoorziening.
f. Raad: Initieer een regionaal platform voor raadsleden. - Het college te verzoeken aan de aanbevelingen a. t/m e. invulling te geven en de raad over de voortgang ervan te informeren;
- De aanbevelingen e. en f. ter afdoening in handen van het presidium te stellen.
Schriftelijke vragen
Onderwerp BT inzake Rekenkameronderzoek Jeugdhulp in Bladel VHP inzake ontwerpbesluit rekenkameronderzoek jeugdhulp - De volgende aanbevelingen uit het Rekenkamerrapport ‘Jeugdhulp in Bladel’ over te nemen:
-
10.3
In de Algemene Plaatselijke Verordening (hierna: APV) worden onder andere voorschriften gegeven op het gebied van de openbare orde en veiligheid in de breedste zin van het woord. Elke gemeente kan deze onderwerpen op haar eigen manier regelen. In de meeste gevallen wordt de Model-APV van de Vereniging Nederlandse Gemeenten (VNG) gebruikt om de eigen APV in te richten. Het is gebruikelijk dat de APV periodiek wordt geactualiseerd vanwege wijzigingen in wetgeving of ontwikkelingen in de rechtspraak. Afgelopen versie (APV 2024) was vooral gericht op de inwerkingtreding van de Omgevingswet. Hierdoor zijn niet alle voorgestelde wijzigingen van de VNG verwerkt (najaar 2023 en zomer 2024). De voorgestelde wijzigingen zijn in deze versie, voor zover dat nodig is, verwerkt.
Uit de commissie Middelen en Algemene Zaken d.d. 6 februari 2025:
Naar aanleiding van een vraag van PRO5, zegt portefeuillehouder Van den Bosch toe na te gaan wat de juridische gevolgen zijn van het gebruik van het woord "stad" (conform de model-APV) in plaats van "dorp".
De commissie oordeelt het voorstel voldoende voorbereid voor finale standpuntbepaling en dat geen specifieke punten uit de commissie zijn overgebleven voor bediscussiëring door de gemeenteraad.
De commissie adviseert de gemeenteraad om dit raadsvoorstel ongewijzigd als hamerstuk te behandelen in de raadsvergadering van 20 februari 2025, en daarmee conform het voorstel van het college te stemmen.Bijlagen
Voorgesteld besluit
- Vast te stellen de Algemene Plaatselijke Verordening Bladel 2025
- In te trekken op de dag van inwerkingtreding van de APV 2025 de APV 2024
-
10.4
Gedurende de zienswijzeprocedure omtrent de Begroting 2025 VRBZO is uw raad geïnformeerd over een aantal grote uitdagingen waar de veiligheidsregio in de komende jaren voor staat en de bestuurlijke opdracht die aan de directeur VRBZO is gegeven om in beeld te brengen wat de (financiële) consequenties van deze uitdagingen zijn. Deel 1 van deze bestuurlijke opdracht is inmiddels afgerond. Het effect daarvan is verwerkt in de 1e ontwerpbegrotingswijziging 2025 die na de vergadering van het Algemeen Bestuur van 12 december 2024 is toegezonden aan de raden van de deelnemende gemeenten met het verzoek om vóór 20 maart 2025 een zienswijze kenbaar te maken. Ook op het Regionaal Risicoprofiel kan een zienswijze ingediend worden. Hierbij is ook het verzoek om vóór 20 maart een zienswijze kenbaar te maken. Het bestuur betrekt de ingediende zienswijzen bij de voorbereiding van de besluitvorming over de 1e wijziging van de begroting en het Regionaal Risicoprofiel in het Algemeen Bestuur, gepland op 3 april 2025.
Uit de commissie Middelen en Algemene Zaken d.d. 6 februari 2025:
Mw. Wilms (directeur Veiligheidsregio Brabant-Zuidoost) geeft een mondelinge toelichting op de stukken.
Portefeuillehouder Van den Bosch onderschrijft de ernst van de situatie en de noodzaak van de voorgestelde maatregelen. Hij geeft aan goed geïnformeerd te worden door de Veiligheidsregio. De burgemeester stelt dat het op te stellen beleidsplan bepalend is voor het ambitieniveau en bijbehorende kostenplaatje van de Veiligheidsregio. Het al dan niet aanboren van de reserves van de VRBZO en/of het instellen van een Rekenkameronderzoek is een politieke afweging, aldus de portefeuillehouder.
De commissie oordeelt het voorstel voldoende voorbereid voor finale standpuntbepaling en dat geen specifieke punten uit de commissie zijn overgebleven voor bediscussiëring door de gemeenteraad.
De commissie adviseert de gemeenteraad om dit raadsvoorstel ongewijzigd als hamerstuk te behandelen in de raadsvergadering van 20 februari 2025, en daarmee conform het voorstel van het college te stemmen.Bijlagen
Voorgesteld besluit
- Geen zienswijze in te dienen op de 1e Begrotingswijziging 2025 van de Veiligheidsregio Brabant-Zuidoost.
- De volgende zienswijze in te dienen op het Regionaal Risicoprofiel van de Veiligheidsregio Brabant-Zuidoost:
“De gemeente Bladel wenst meer inzicht te krijgen in hoe de prioritering van de focusgebieden zal worden uitgevoerd. We zijn benieuwd naar het proces: wanneer en hoe de focusgebieden verder worden uitgewerkt en welke stappen er worden genomen om deze risico’s in de toekomst te adresseren. Daarnaast verzoekt de raad om regelmatig op de hoogte gehouden te worden van de voortgang, zodat we samen kunnen bijdragen aan een effectieve en toekomstbestendige crisisbeheersing”. - De financiële gevolgen voor de gemeente Bladel mee te nemen in de Perspectiefnota 2025 en daarmee te verwerken in de meerjarenbegroting 2023-2027.
-
10.5
Gemeenschappelijke regelingen (GR’en) maken, evenals gemeenten zelf, elk jaar een kadernota in voorbereiding op en als basis voor de volgende begroting. In de kadernota zijn de algemene financiële en beleidsmatige kaders opgenomen. Conform de Wet gemeenschappelijke regelingen zenden GR’en de kadernota vóór 30 april van het jaar voorafgaande aan dat waarvoor de begroting dient aan de raden van de deelnemende gemeenten. De Gemeenschappelijke Regeling Participatiebedrijf KempenPlus (verder: KempenPlus) heeft voor het jaar 2026 een kadernota opgesteld. De raad heeft het college verzocht om een reactie op deze kadernota voor te bereiden en ter besluitvorming aan de raad voor te leggen. De vastgestelde reactie kan dan worden meegenomen in de ontwerpbegroting 2026 van de GR KempenPlus.
Uit de commissie Middelen en Algemene Zaken d.d. 6 februari 2025:
Portefeuillehouder Jansen geeft aan dat er financiële ruimte zit bij KempenPlus. De (financiële) taakstelling wordt uitgevoerd zonder dat het ten koste gaat van de doelgroep.
Wethouder Jansen geeft aan dat er veranderingen binnen het management gaande zijn en kondigt aan de onderzoeksresultaten met de raad te delen.
De portefeuillehouder licht het spanningsveld tussen enerzijds zoveel mogelijk mensen naar werk begeleiden en anderzijds winstoptimalisatie toe.
De wethouder stelt dat KempenPlus tot de top van Nederland behoort en zegt hierover bij de raad terug te komen in het kader van de toekomstverkenning.
De portefeuillehouder geeft aan dat de burgemeester met het bestuur van KempenPlus in gesprek gaat over de aanwezigheid van raadsleden bij de bestuursvergaderingen van KempenPlus.
De commissie oordeelt het voorstel voldoende voorbereid voor finale standpuntbepaling en dat geen specifieke punten uit de commissie zijn overgebleven voor bediscussiëring door de gemeenteraad.
De commissie adviseert de gemeenteraad om dit raadsvoorstel ongewijzigd als hamerstuk te behandelen in de raadsvergadering van 20 februari 2025, en daarmee conform het voorstel van het college te stemmen.Bijlagen
Voorgesteld besluit
- Geen reactie te geven op de Kadernota KempenPlus 2026.
Schriftelijke vragen
Onderwerp BT inzake Kadernota 2026 KempenPlus -
10.6
Als gevolg van de Archiefwet 1995 dient het college zorg te dragen voor de papieren en digitale archieven van de gemeente Bladel. De Archiefverordening zorgt voor kaders die het archief- en informatiebeheer vorm geven. De huidige archiefverordening gemeente Bladel 2015 is verouderd. Het Regionaal Historisch Centrum (RHC) Eindhoven heeft als toezichthouder aangegeven dat een vernieuwde verordening noodzakelijk is; wachten op de nieuwe Archiefwet wordt afgeraden.
Uit de commissie Middelen en Algemene Zaken d.d. 6 februari 2025:
De commissie oordeelt het voorstel voldoende voorbereid voor finale standpuntbepaling en dat geen specifieke punten uit de commissie zijn overgebleven voor bediscussiëring door de gemeenteraad.
De commissie adviseert de gemeenteraad om dit raadsvoorstel ongewijzigd als hamerstuk te behandelen in de raadsvergadering van 20 februari 2025, en daarmee conform het voorstel van het college te stemmen.Bijlagen
Voorgesteld besluit
1. Vast te stellen de Archiefverordening gemeente Bladel
Schriftelijke vragen
Onderwerp VHP inzake Archiefverordening gemeente Bladel -
11BESPREEKSTUKKEN
-
11.1
In 2022 heeft initiatiefnemer een principeverzoek ingediend voor de locatie Latestraat 13 in Netersel. Het principeverzoek was tweeledig:
(1) een wijziging van de bestemming van ‘Agrarische bedrijf’ (veehouderij) naar ‘Maatschappelijk’ (zorgboerderij);
(2) een uitbreiding van de dienstverlening met een ‘beschermd wonen’ component.
Beoogd wordt een zorgboerderij te realiseren die gespecialiseerde herstel-ondersteunende zorg biedt aan een kwetsbare groep van patiënten met een psychische aandoening die moeilijk te plaatsen is binnen bestaande zorglocaties. Dit plan ziet daarnaast op een uitbreiding van die zorgverlening: het tijdelijk aanbieden van beschermd wonen. Hiervooris beoogd 14 tiny houses op het terrein te plaatsen en een vijftal logeerplekken te realiseren in de bestaande bedrijfswoning. Hiervoor zal een deel van de voormalige agrarische bedrijfsbebouwing worden gesloopt en het geheel moet landschappelijk worden ingepast in de omgeving.
Het principeverzoek is in afwijking van het Omgevingsplan en staat op de "Lijst van het Bindend adviesrecht" , vanwege de functie die gewijzigd moet worden van een agrarische bedrijf (veehouderij) naar een maatschappelijke zorgfunctie en doordat op het terrein meer dan vijf woon(zorg)eenheden worden toegevoegd. Dit betekent dat de omgevingsvergunning uitsluitend door het college kan worden verleend indien de gemeenteraad een positief advies afgeeft.
De gemeenteraad wordt voorgesteld positief te adviseren over het principeverzoek.
Relevante eerdere besluitvorming:
- R24.003 Adviesrecht gemeenteraad bij afwijkingen van het Omgevingsplan
Uit de commissie Grondgebied d.d. 4 februari 2025
Bij aanvang van het agendapunt wordt ingesproken door Dhr. H. Koning en Mevr. J. Markestijn-Slijkerman
Portefeuillehouder d’Haens geeft aan dat de beoogde doelgroep voor het nieuwe initiatief bij de zorgboerderij een dusdanig lichte indicatie heeft dat 24/7 toezicht niet benodigd/vereist is.
Portefeuillehouder d’Haens geeft aan dat een omgevingsdialoog vormvrij is, en dat de initiatiefnemer verantwoordelijk is voor het voeren van overleg met de omgeving.
Het raadsvoorstel richt zich op de buitenplanse omgevingsplanactiviteit (BOPA) waarin het gebruik van de locatie wordt veranderd waarbij de bestemming ‘maatschappelijk’ en ‘zorg’ mogelijk wordt gemaakt. Vervolgens is een vergunning nodig voor de plaatsing van de tiny houses.
De commissie oordeelt het voorstel voldoende voorbereid voor finale standpuntbepaling en dat de volgende punten uit de commissie zijn overgebleven voor bediscussiëring door de gemeenteraad:
- De doelgroep/indicatie in relatie tot toezicht
De commissie adviseert de gemeenteraad om dit raadsvoorstel ongewijzigd als bespreekstuk te behandelen in de raadsvergadering van 20 februari 2025.Bijlagen
Voorgesteld besluit
- positief te adviseren ten aanzien van het verzoek in afwijking van het (tijdelijk) Omgevingsplan vergunning te verlenen voor het vestigen van een zorgboerderij met dagbesteding en zorgwonen aan de Latestraat 13 te Netersel;
- het ontwerp bindend advies te beschouwen als een definitief bindend advies indien gedurende de inzagetermijn van het ontwerp-besluit geen zienswijzen worden ingediend die leiden tot wijziging van het plan.
Schriftelijke vragen
Onderwerp BT inzake Bindend advies Zorgboerderij Latestraat 13 in Netersel CDA inzake Bindend advies Zorgboerderij Latestraat 13 in Netersel CDA inzake procedure Bindend adviesrecht i.r.t. Zorgboerderij Latestraat 13 CDA inzake Zorgindicaties en toezicht CDA inzake Zorgwoningen tiny houses Netersel -
11.2
Op 21 maart 2024 stelde de gemeenteraad het uitvoeringsplan van sportpark de Smagtenbocht vast en stelde ruim 3 miljoen euro beschikbaar voor het verenigingsgebouw (kleedlokalen + gezamenlijke kantine), waarvan €1,3 miljoen voor de gezamenlijke kantine. VV Bladella gaat de gezamenlijke kantine exploiteren. Om de gezamenlijke kantine mogelijk te maken, moet de bestaande voetbalkantine verdwijnen. Het college en bestuur van VV Bladella hebben een principeakkoord bereikt. Hierin is opgenomen dat de gemeente aan VV Bladella €312.500 betaalt voor het beëindigen van de erfpacht van het huidige gebouw waar o.a. de voetbalkantine inzit.
Daarnaast zijn afspraken gemaakt over de financierings- en eigendomsconstructie van de gezamenlijke kantine. Het nieuwe verenigingsgebouw bestaat uit 2 percelen:
- Perceel 1: Kleedlokalen en deel van gebouwondersteunende voorzieningen.
- Perceel 2: Gezamenlijke kantine, terras, tribune en het deel van gebouwondersteunende voorzieningen.
Overeengekomen is dat de stichtingskosten van perceel 2 maximaal €1,08 miljoen bedragen. De stichtingskosten worden over 40 jaar verrekend in de verhuur aan VV Bladella. Na 40 jaar neemt VV Bladella perceel 2 over voor €1,-.
De gemeenteraad wordt voorgesteld in te stemmen met dit principeakkoord en van het reeds beschikbaar gestelde krediet van €1,3 miljoen euro een bedrag van € 227.000,- aan te wenden voor het beëindigen erfpacht voetbalkantine en een aanvullend krediet van € 88.000,- beschikbaar te stellen voor beëindigen van de erfpacht voetbalkantine.
Relevante eerdere besluitvorming:
- R24.006 Uitvoeringsplan Sportpark de Smagtenbocht
Uit de commissie Inwoners d.d. 5 februari 2025
Portefeuillehouder Van der Hamsvoort geeft aan dat VV Bladella 40 jaar lang huur betaalt en dat de hoogte is vastgesteld op basis van het maximaal te investeren bedrag + 3% rente.
Portefeuillehouder Van der Hamsvoort geeft aan een oprechte en zorgvuldige poging gedaan om er met VV Bladella uit te komen, en dat het college tevreden is over de uitkomst. Portefeuillehouder Van der Hamsvoort is er trots op dat VV Bladella dit initiatief wil ondersteunen.
Het bedrag van €312.500 voor het beëindigen van de erfpachtconstructie is de uitkomst van de onderhandeling.
Kosten die nog niet zijn verdeeld over perceel 1 of perceel 2, worden in een later stadium naar rato van het gebruik verdeeld (bijv. de technische installatie). De precieze uitwerking daarvan vindt plaats in de DO-fase (definitieve ontwerp).
Portefeuillehouder Van der Hamsvoort geeft aan dat beoogd wordt om ook fors te investeren in de accommodaties van VV Casteren en KVC Hapert. De uitgangspositie tussen de verenigingen is daarbij verschillend.
Portefeuillehouder Van der Hamsvoort zegt toe de vraag van VVD schriftelijk te beantwoorden: In hoeverre wordt de huur na 40 jaar door de verschillende sportverenigingen doorbetaald?
De commissie oordeelt het voorstel voldoende voorbereid voor finale standpuntbepaling en dat de volgende punten uit de commissie zijn overgebleven voor bediscussiëring door de gemeenteraad:
- Eigenaarschap van het verenigingsgebouw/kantine na 40 jaar
- Rechtvaardigheid van de 1-euro constructie
- Het onderhandelingsresultaat in het principe-akkoord
- Gelijkheid van verenigingen
De commissie adviseert de gemeenteraad om dit raadsvoorstel ongewijzigd als bespreekstuk te behandelen in de raadsvergadering van 20 februari 2025.Bijlagen
Voorgesteld besluit
- In te stemmen met het principeakkoord.
- Van het reeds beschikbaar gestelde krediet ‘gezamenlijke kantine’ uit raadsvoorstel R24.006 een bedrag van € 227.000,- aan te wenden voor het beëindigen erfpacht voetbalkantine.
- Een aanvullend krediet van € 88.000,- beschikbaar te stellen voor beëindigen erfpacht voetbalkantine.
- De financiële mutaties te verwerken in de 4e begrotingswijziging 2025.
Schriftelijke vragen
Onderwerp BT inzake Principeakkoord kantine VV Bladella CDA inzake Principeakkoord kantine VV Bladella VHP inzake Principeakkoord kantine VV Bladella -
11.3
Als onderdeel van het verbeteren van het (agrarisch) gebied Kroonvensche Heide is beoogd de landbouwenclave in de bossen te transformeren (extensiveren) naar natuur / natuur inclusieve landbouw. Om dit mogelijk te maken wordt voorgesteld een perceel strategisch te verwerven en hiervoor €315.000,- beschikbaar te stellen.
Relevante eerdere besluitvorming:
- Nota Grondbeleid Bladel 2019 (p20-21)
Uit de commissie Grondgebied d.d. 4 februari 2025
Portefeuillehouder d’Haens zegt toe de gemeenteraad schriftelijk te informeren over de waarde van de overige percelen die rondom het perceel liggen dat nu wordt voorgesteld voor de ontwikkeling van de Kroonvensche Heide en de transformatie naar natuur / natuurinclusieve landbouw.
Portefeuillehouder d’Haens geeft aan dat er bereidheid is bij de eigenaren van de overige percelen om eenzelfde overeenkomst te sluiten.
De commissie oordeelt het voorstel voldoende voorbereid voor finale standpuntbepaling en dat de volgende punten uit de commissie zijn overgebleven voor bediscussiëring door de gemeenteraad:
- De bereidheid tot realisatie van de ambitie bij de Kroonvensche Heide in relatie tot de benodigde (afwaardering van de) investering die dat vergt.
De commissie adviseert de gemeenteraad om dit raadsvoorstel ongewijzigd als bespreekstuk te behandelen in de raadsvergadering van 20 februari 2025 en kennis te nemen van het Plan van aanpak Kroonvensche Heide.Bijlagen
Voorgesteld besluit
- Tot het voteren van een krediet groot € 315.000,00 voor het verwerven van het landbouwperceel gemeente Bladel, sectie K, nummer 235, groot 23.205 m² binnen het enclavegebied Kroonvensche Heide.
- De financiële mutaties te verwerken in de 4e begrotingswijziging 2025.
Schriftelijke vragen
Onderwerp BT inzake aankoop landbouwperceel Kroonvensche heide CDA inzake aankoop gronden Kroonvensche Heide Bladel -
11.4
In dit voorstel worden de financiële mutaties van de 4e wijziging van de begroting 2025 verwerkt in de begroting 2025 en de meerjarenbegroting 2026-2028. Raadsvoorstellen R24.094 ‘Aankoop landbouwperceel Kroonvensche Heide Bladel’ en R25.001 ‘Kantine Bladella’ leiden tot een wijziging van de begroting 2025 en meerjarenraming 2026-2028.
Uit de commissie Middelen en Algemene Zaken d.d. 6 februari 2025:
De commissie oordeelt het voorstel voldoende voorbereid voor finale standpuntbepaling en dat geen specifieke punten uit de commissie zijn overgebleven voor bediscussiëring door de gemeenteraad.
De commissie adviseert de gemeenteraad om dit raadsvoorstel ongewijzigd als bespreekstuk te behandelen in de raadsvergadering van 20 februari 2025 gezien de samenhang met R24.094 'Aankoop landbouwperceel Kroonvensche Heide Bladel' en R25.001 'Principeakkoord Kantine VV Bladella'.Bijlagen
Voorgesteld besluit
1. De 4e wijziging van de begroting 2025 vast te stellen.
-
11.5
Gemeenschappelijke regelingen (GR’en) maken, evenals gemeenten zelf, elk jaar een kadernota in voorbereiding op en als basis voor de volgende begroting. In de kadernota zijn de algemene financiële en beleidsmatige kaders opgenomen. Conform de Wet gemeenschappelijke regelingen zenden GR’en de kadernota vóór 30 april van het jaar voorafgaande aan dat waarvoor de begroting dient aan de raden van de deelnemende gemeenten. De Metropoolregio Eindhoven (MRE) heeft de kadernota voor 2026 op 18 december 2024 vastgesteld. De raad heeft het college verzocht om een reactie op deze kadernota voor te bereiden en ter besluitvorming aan de raad voor te leggen. De vastgestelde reactie kan dan worden meegenomen in de ontwerpbegroting 2026 van de GR MRE.
Uit de commissie Middelen en Algemene Zaken d.d. 6 februari 2025:
Portefeuillehouder Van den Bosch geeft aan dat de kadernota 2026 van de MRE beleidsarm is. De burgemeester zegt toe terug te komen op de vraag wanneer en hoe de gemeenteraad (vroegtijdig) invloed kan uitoefen op het Samenwerkingsakkoord 2027-2030 van de MRE en hiertoe een voorstel te doen aan de nieuw op te richten werkgroep Gemeenschappelijke Regelingen.
Wethouder Van der Hamsvoort geeft aan dat weinig bedrijven (en géén Bladelse bedrijven) gebruikmaken van het Stimuleringsfonds. De wethouder licht toe dat het fonds onder de aandacht wordt gebracht middels nieuwsbrieven en bij bijeenkomsten. Portefeuillehouder Van der Hamsvoort zegt toe te onderzoeken hoe het stimuleringsfonds beter onder de aandacht kan worden gebracht, ook bij agrarische bedrijven, en hiervoor een plan op te stellen.
De commissie oordeelt het voorstel voldoende voorbereid voor finale standpuntbepaling en dat de volgende punten uit de commissie zijn overgebleven voor bediscussiëring door de gemeenteraad:
- de (on)bekendheid van het stimuleringsfonds en de bestemming van het overgebleven budget. CDA overweegt een motie in te dienen.
- een inhoudelijke reactie op de kadernota 2026 van de Metropoolregio Eindhoven. BT kondigt hiertoe een amendement aan.
De commissie adviseert de gemeenteraad om dit raadsvoorstel ongewijzigd als bespreekstuk te behandelen in de raadsvergadering van 20 februari 2025.
Bijlagen
Voorgesteld besluit
- Geen reactie te geven op de Kadernota 2026 van de Metropoolregio Eindhoven.
Schriftelijke vragen
Onderwerp BT inzake kadernota 2026 Metropoolregio Eindhoven -
11.6
Gemeenschappelijke regelingen (GR’en) maken, evenals gemeenten zelf, elk jaar een kadernota in voorbereiding op en als basis voor de volgende begroting. In de kadernota zijn de algemene financiële en beleidsmatige kaders opgenomen. Conform de Wet gemeenschappelijke regelingen zenden GR’en de kadernota vóór 30 april van het jaar voorafgaande aan dat waarvoor de begroting dient aan de raden van de deelnemende gemeenten. De Gemeenschappelijke regeling Samenwerking Kempengemeenten (GRSK) heeft de kadernota voor 2026 op 17 december 2024 vastgesteld. De raad heeft het college verzocht om een reactie op deze kadernota voor te bereiden en ter besluitvorming aan de raad voor te leggen. De vastgestelde reactie kan dan worden meegenomen in de ontwerpbegroting 2026 van de GR Samenwerking Kempengemeenten.
Uit de commissie Middelen en Algemene Zaken d.d. 6 februari 2025:
Wethouder Van Dongen geeft aan dat de Gemeenschappelijke Regeling Samenwerking Kempengemeenten (GRSK) geen rekening kan houden met het uittreden van gemeente Oirschot zolang er niets concreets ligt; er is wel aandacht voor in diverse overleggen.
Het college zegt toe schriftelijk terug te komen op de vraag hoeveel FTE er nog niet is ingevuld bij de afdeling Veiligheid, Toezicht en Handhaving (VTH).
Portefeuillehouder Van Dongen geeft aan niet inzichtelijk te hebben in hoeverre de taakstelling uit 2021 is uitgevoerd.
Wethouder Van Dongen kondigt aan dat in maart meer duidelijkheid komt over de benodigde FTE en kosten om de kadernota geldzorgen uit te voeren. De benodigde middelen worden opgenomen in de begroting van de GRSK.
Portefeuillehouder Van den Bosch zegt toe schriftelijk terug te komen op de relatie tussen de organisatieontwikkeling bij de GRSK en de organisatieontwikkeling van de gemeente Bladel.
Portefeuillehouder Van Dongen zegt toe schriftelijk terug te komen op de businesscase van de (preventie)pilot CJG+ op scholen.
De commissie oordeelt het voorstel voldoende voorbereid voor finale standpuntbepaling en dat de volgende punten uit de commissie zijn overgebleven voor bediscussiëring door de gemeenteraad:
- een inhoudelijke reactie op de kadernota 2026 van de GRSK. BT overweegt een amendement in te dienen.
De commissie adviseert de gemeenteraad om dit raadsvoorstel ongewijzigd als bespreekstuk te behandelen in de raadsvergadering van 20 februari 2024.
Bijlagen
Voorgesteld besluit
- Geen reactie te geven op de Kadernota 2026 van de Gemeenschappelijke Regeling Samenwerking Kempengemeenten.
Schriftelijke vragen
Onderwerp BT inzake Kadernota 2026 GR Samenwerking Kempengemeenten BT inzake Rekenkameronderzoek Jeugdhulp in Bladel CDA inzake Kadernota 2026 GR Samenwerking Kempengemeenten - een inhoudelijke reactie op de kadernota 2026 van de GRSK. BT overweegt een amendement in te dienen.
-
11.7
In de raadsvergadering van 6 december 2022 legde de gemeenteraad geheimhouding op omtrent alle informatie die behandeld is tijdens het besloten gedeelte, zijnde agendapunt 3.1: Ontwikkelingen Posthof. De redenen die ten grondslag lagen aan het besluit tot geheimhouding in die vergadering van 6 december 2022 zijn niet meer van toepassing. Op grond van artikel 89 Gemeentewet is uitsluitend de raad bevoegd om geheimhouding op te heffen, in gevallen waarin zij dit zelf opgelegd heeft.
Relevante eerdere besluitvorming
Bijlagen
Voorgesteld besluit
- de bij besluit van 6 december 2022 (kenmerk R22.081b.2) opgelegde geheimhouding op te heffen.
-
12SLUITING