- Locatie
Gemeentehuis Bladel, Raadszaal, Markt 21, 5531 BC Bladel
- Voorzitter
- M.A.G. (Maurits) van den Bosch
- Toelichting
-
De raadsvergadering wordt hervat om 19.30 uur in de Raadzaal van het gemeentehuis van Bladel. De conceptagenda voor deze vergadering tref je hier aan.
Het betreft een openbare raadsvergadering, die openstaat voor insprekers en die rechtstreeks te is volgen via deze pagina.
Insprekers die tijdens de vergadering wensen in te spreken op een geagendeerd agendapunt, melden zich vooraf aan via griffie@bladel.nl
De uitzending wordt automatisch ondertiteld waardoor woorden en zinnen fouten kunnen bevatten. De ondertiteling is een paar uur na de vergadering zichtbaar. Je kunt de ondertiteling aanzetten door links onderin het scherm op de CC knop te klikken.
- Agenda documenten
Agendapunten
-
6
De raadsvergadering van 11 november 2025 wordt hervat op 13 november om 19.30 uur.
-
7VASTSTELLEN AGENDA DEEL 2
-
8SPREEKRECHT BURGERS
-
9
Bijlagen
Besluitenlijsten
Onderwerp Besluitenlijst Gemeenteraad 25 september 2025 -
10OVERZICHTEN
-
10.1
Bijlagen
-
10.2
Bijlagen
-
10.3
Bijlagen
Raadsplanning
Onderwerp Bestuurlijke planning huidige bestuursperiode Vergaderschema gemeenteraad Bladel 2026_Vastgesteld door Presidium op 07-10-2025 -
11INGEKOMEN STUKKEN & MEDEDELINGEN 22 AUGUSTUS TOT EN MET 9 OKTOBER 2025
-
11.1
Ingekomen stukken zijn documenten die geadresseerd zijn aan de gemeenteraad.
-
11.1.1
Besluitenlijsten van de raadscommissies die betrekking hebben op deze raadscyclus worden ter kennisgeving gebracht.
Bijlagen
Besluitenlijsten
Onderwerp Besluitenlijst commissie Grondgebied - 27 oktober 2025 Besluitenlijst commissie Inwoners - 28 oktober 2025 Besluitenlijst commissie MAZ 30 oktober 2025 -
11.2
Mededelingen zijn documenten die geadresseerd zijn aan de gemeenteraad en die afkomstig zijn van het college van Burgemeester & Wethouders. Via mededelingen informeert het college de gemeenteraad.
De volgende mededelingen zijn ter informatie voor de gemeenteraad door het college van burgemeester & wethouders vastgesteld:
- Actieplan Dakloosheid regio Eindhoven 2024-2030 en resultaten ETHOS Light telling
- Septembercirculaire 2025
- Subsidiejaarprogramma welzijn 2026
- Wijziging beleidsregels bijzondere bijstand Bladel inclusief bijdrage collectieve ziektekostenverzekering
- Eerste wijziging omgevingsplan, kern Netersel
- Plan van aanpak visie en beleidsvorming KempenPlus (vervolg toekomstverkenning)
- Behandeling impact Ontwikkelstrategie De Kempen in Eersel
Raadsmededelingen
Onderwerp Mededeling: Actieplan Dakloosheid regio Eindhoven 2024-2030 en resultaten ETHOS Light telling Mededeling: Behandeling impact Ontwikkelstrategie De Kempen in Eersel Mededeling: Eerste wijziging omgevingsplan, kern Netersel Mededeling: Plan van aanpak visie en beleidsvorming KempenPlus (vervolg toekomstverkenning) Mededeling: Septembercirculaire 2025 Mededeling: Subsidiejaarprogramma welzijn 2026 Mededeling: Wijziging beleidsregels bijzondere bijstand Bladel inclusief bijdrage collectieve ziektekostenverzekering -
11.3
De gemeenteraad wordt voorgesteld het overzicht van ingekomen stukken en mededelingen van 22 augustus tot en met 9 oktober 2025 overeenkomstig de voorgestelde wijze van afdoening vast te stellen.
Bijlagen
-
12VERTEGENWOORDIGING GEMEENSCHAPPELIJKE REGELINGEN
-
13ACTIEVE INFORMATIE VANUIT COLLEGE VAN BURGEMEESTER & WETHOUDERS
-
14
Over raadsvoorstellen die als hamerstuk zijn geagendeerd wordt niet meer beraadslaagd. Over deze raadsvoorstellen vindt uitsluitend stemming plaats.
-
14.1
Met het vertrek van dhr. Van Hulst als raadslid is er een functie vacant gekomen in de Agendacommissie Kempenraden voor de gemeenteraad van Bladel. Dhr. Wouters heeft zich kandidaat gesteld.
De agendacommissie Kempenraden bereidt de 2-jaarlijkse Kempencongressen, die de samenwerking tussen de gemeenteraden in de Kempen dienen te bevorderen, mee voor.
Resultaat uit raadscommissie:
Dit raadsvoorstel is niet behandeld in een raadscommissie, maar direct geagendeerd voor besluitvorming in de raadsvergadering.Bijlagen
Voorgesteld besluit
- Dhr. P.J.A. (Paul) Wouters aan te wijzen tot vertegenwoordiger namens de gemeenteraad van Bladel in de Agendacommissie Kempenraden voor de resterende raadsperiode 2022-2026.
-
14.2
Sinds 1 januari 2024 is de Omgevingswet van kracht. Hierin zijn ook termijnen opgenomen waarbinnen een besluit (over bijv. een vergunning) moet worden genomen.
Met het raadsbesluit over de lijst van bindend advies heeft de raad een lijst vastgesteld met gevallen (omgevingsvergunningen) die niet passen in het huidige omgevingsplan. Bij deze gevallen is de raad bevoegd een advies te geven over de vergunningsverlening waarvan het college niet kan afwijken.
De raad heeft met de vastgestelde lijst niet geregeld via welke procedure dit advies wordt uitgebracht. Dit voorstel behelst een werkwijze met procedure-afspraken, waarbij zoveel als mogelijk rekening wordt gehouden met de huidige werkwijze van de gemeenteraad en met de termijnen van de Omgevingswet.
Resultaat uit commissie Grondgebied d.d. 27 oktober 2025:
De commissie oordeelt het voorstel voldoende voorbereid voor finale standpuntbepaling en dat geen specifieke punten uit de commissie zijn overgebleven voor bediscussiëring door de gemeenteraad.
De commissie adviseert de gemeenteraad om dit raadsvoorstel ongewijzigd als hamerstuk te behandelen in de raadsvergadering van 13 november 2025, en daarmee conform het voorstel van het college te stemmen.
Wethouder d’Haens zegt toe de lijst van Bindend advies te actualiseren inzake grootschalige opwek van duurzame energie in februari 2026.
Wethouder d’Haens geeft aan dat het nog maar de vraag is of deze besluitvormingsprocedure dient te worden toegepast, aangezien er geprobeerd wordt een reguliere besluitvormingsprocedure te realiseren door goede afstemming met de initiatiefnemer aan de voorkant.Bijlagen
Voorgesteld besluit
- Ervaringen op te doen met BOPA’s en de huidige lijst van bindend adviesrecht;
- Géén aanpassing te doen in het huidige vergaderschema van de raad;
- In beginsel de huidige procedure voor aanlevering en besluitvorming door de gemeenteraad te volgen, ook bij raadsvoorstellen die betrekking hebben op het bindend adviesrecht;
- Indien de huidige procedure van de raad niet past om tijdig te besluiten, wordt de volgende aanpassing gedaan in het proces/de termijnen voor aanlevering van raadsvoorstellen waarbij het bindend adviesrecht geldt;
--------------------------------------------------------------------------------
Aangepaste werkwijze gemeenteraad
a. Aangevraagde omgevingsvergunningen, waarop het adviesrecht van toepassing is, worden direct na complete ontvangst kenbaar gemaakt aan de gemeenteraad als ingekomen stuk en geplaatst op de conceptagenda van de commissie grondgebied, onder het sub-agendapunt ‘Ingekomen aanvragen bindend adviesrecht’. Dit wordt gedaan op het moment dat de stukken compleet zijn (na aanvulling).
b. Het college bereidt een voorstel voor aan de gemeenteraad. Dit advies wordt toegevoegd na vaststelling. Het advies omtrent het raadsbesluit kan beknopt zijn: advies om ’vergunning te verlenen’ of ‘vergunning te weigeren’;
c. Uitgangspunt is dat het raadsvoorstel vóór besluitvorming in de gemeenteraad, eerst wordt behandeld in de Commissie Grondgebied. Agendering kan, in afwijking van de normale aanlevertermijnen, tot uiterlijk dinsdag (5 dagen) voorafgaand aan de betreffende commissie Grondgebied.
d. In afwijking van het vorengaande kan een raadsvoorstel omtrent het adviesrecht ook direct worden geagendeerd voor een raadsvergadering. Dit kan enkel met voorafgaande schriftelijke toestemming van het presidium én indien de termijnen geen andere behandelwijze mogelijk maken.
nb. dit heeft wel gevolgen voor het inspreekrecht. Insprekers hebben dan eenmalig (uitsluitend in de raadsvergadering) de mogelijkheid om in te spreken.
-------------------------------------------------------------------------------- - De punten 1 t/m 4 na een jaar en minimaal vijf aanvragen waarop het Bindend advies van toepassing is, te evalueren;
- Op basis van de evaluatie (punt 5.) de gemeenteraad een raadsvoorstel met aanpassing/herbevestiging van de werkwijze voor te leggen.
-
14.3
De Participatiewet regelt dat inwoners die al jaren op een laag inkomen leven en die geen vermogen hebben om op korte termijn meer inkomen te verdienen, in aanmerking komen voor een Individuele Inkomenstoeslag (IIT). De bedragen van de IIT die op dit moment zijn opgenomen in de Verordening Participatiewet 2015. Het bedrag dat per jaar wordt toegekend hangt af van de leefsituatie:
- Alleenstaande € 375,-
- Alleenstaande ouder € 500,-
- Gehuwden/samenwonenden € 550,-
Bij de voorbereiding van de Kadernota Geldzorgen 2025-2028 is gesignaleerd dat deze bedragen sinds de vaststelling van de Verordening Participatiewet in 2015 niet zijn gewijzigd en dat geen indexatie is opgenomen. In de kadernota is opgenomen dat de bedragen per 1 januari 2026 met 30% worden verhoogd.
Om toch uitvoering te geven aan de Kadernota Geldzorgen ligt nu alleen actualisatie van hoofdstuk 2 van de Verordening Participatiewet 2015 ter vaststelling voor. Hiermee worden de bedragen als volgt aangepast: - Alleenstaande € 487,50
- Alleenstaande ouder € 650,-
- Gehuwden/samenwonenden € 715,-
De gemeenteraad wordt voorgesteld de wijziging van hoofdstuk 2 (individuele inkomenstoeslag) van de Verordening Participatiewet 2015 vast te stellen.
Resultaat uit commissie Inwoners d.d. 28 oktober 2025:
De commissie oordeelt het voorstel voldoende voorbereid voor finale standpuntbepaling en dat geen specifieke punten uit de commissie zijn overgebleven voor bediscussiëring door de gemeenteraad.
De commissie adviseert de gemeenteraad om dit raadsvoorstel ongewijzigd als hamerstuk te behandelen in de raadsvergadering van 25 september 2025, en daarmee conform het voorstel van het college te stemmen.
Wethouder Van Hulst geeft aan dat indexering destijds niet in het beleid stond. Met dit voorstel wordt eenmalig geïndexeerd met 30% en vanaf dan jaarlijks een indexatie toegepast.
Bijlagen
Voorgesteld besluit
- De ‘Wijziging Verordening Participatiewet 2015’ met daarin de wijziging van hoofdstuk 2 (Individuele inkomenstoeslag) vast te stellen.
Schriftelijke vragen
Onderwerp BT inzake Wijzigingsbesluit verordening Participatiewet 2015 inzake de individuele inkomenstoeslag -
15
Over een raadsvoorstel dat als bespreekstuk is geagendeerd wordt door de gemeenteraad beraadslaagd in twee termijnen. Na de beraadslagingen gaat de gemeenteraad over tot stemming over het raadsvoorstel.
-
15.1
Ieder kind heeft recht op passend onderwijs. In sommige gevallen is de afstand naar de passende school te groot voor het kind om zelfstandig te reizen. Als de ouders hun verantwoordelijkheid voor het vervoer van hun kind niet kunnen invullen, kan de gemeente (financiële) ondersteuning bieden voor het vervoer naar school.
In het kader van efficiëntie en klantgerichtheid wordt beoogd een uniform beleid te realiseren in de Kempengemeenten.
De Verordening leerlingenvervoer gemeente Bladel 2025 is op inhoud in grote lijnen een voortzetting op de huidige Verordening. De VNG-verordening is als uitgangspunt genomen. De grootste wijzigingen zijn:- Starten met opstapplaatsen in plaats van thuis ophalen (gedurende het basisonderwijs)
- Invoeren van minimumgrens: leerlingenvervoer alleen mogelijk bij afstanden groter dan 6 kilometer
- Niet de voorkeur van de ouders, maar de zelfstandigheid van de leerling staat voorop bij de keuze voor de vervoersvorm
- Invoeren van maximale afstand bij stage: 15 km
- Wachttijden: Van maximaal 1 klokuur naar één of meerdere klokuren.
De gemeenteraad wordt voorgesteld de Verordening leerlingenvervoer gemeente Bladel 2026 vast te stellen en de oude verordening in te trekken.
Eerdere relevante besluitvorming- 20 mei 2021: Verordening bekostiging Leerlingenvervoer gemeente Bladel 2021 (geamendeerd)
- 20 mei 2021: Motie 'Evaluatie leerlingenvervoer met tevredenheidsonderzoek'
- 11 mei 2023: Evaluatie Leerlingenvervoer Bladel
Resultaat commissie Inwoners d.d. 28 oktober 2025:
De commissie oordeelt het voorstel voldoende voorbereid voor finale standpuntbepaling en dat de volgende punten uit de commissie zijn overgebleven voor bediscussiëring door de gemeenteraad:- Wachttijden
- Opstapplaats versus thuis ophalen
- De verschillende doelgroepen van leerlingenvervoer
- Minimumgrens aantal kilometers
- Meerwaarde van nieuwe verordening
De commissie adviseert de gemeenteraad om dit raadsvoorstel ongewijzigd als bespreekstuk te behandelen in de raadsvergadering van 13 november 2025.
Wethouder Van Dongen benadrukt dat de nieuwe verordening geen bezuinigingsopgave betreft.
Wethouder Van Dongen geeft aan dat de voorbereiding op zelfstandigheid voorop staat en dat per kind wordt bekeken wat de mogelijkheden zijn ten aanzien van leerlingenvervoer.
Wethouder Van Dongen geeft aan dat met de nieuwe verordening kinderen niet meer automatisch thuis worden opgehaald.
Wethouder Van Dongen geeft aan dat deze wijziging van ‘thuis ophalen’ naar ‘ophalen vanaf opstapplaats’ in de gemeente Bergeijk positief is bevallen doordat het kind zelfstandiger is geworden.
Het oprekken van de kilometergrens is overgenomen uit de VNG-modelverordening en komt overeen met de gemeenten Eersel en Bergeijk.
Wethouder Van Dongen zegt toe opvolging te geven aan het advies van ASD met betrekking tot de afstandsgrens van 4km voor leerlingen uit Netersel.
Dhr. Peters geeft aan dat de doelgroep die in aanmerking komt voor leerlingenvervoer gaat om basisschool tot voortgezet onderwijs-kinderen die is op te splitsen in:
- Leerlingen die bijzonder onderwijs genieten (bijv. hindoe of joods)
- Cluster 1: visuele beperking
- Cluster 2: auditieve beperking
- Cluster 3: lichamelijk en/of verstandelijk gehandicapt
- Cluster 4: psychische stoornis en gedragsproblemen
Dhr. Peters geeft aan dat voor de 1e drie categorieën van leerlingen het geen probleem is om bij een vaste opstapplaats te worden opgehaald.
Dhr. Peters geeft aan dat de wachttijden zijn verruimd om de inzet van een tweede busje te voorkomen.
Dhr. Peters geeft aan dat de km-grens niet geldt voor gehandicapte leerlingen.
Met de huidige verordening dient er jaarlijks een aanvraag te worden gedaan voor leerlingenvervoer. Met de nieuwe verordening kan er een beschikking worden afgegeven voor een langere periode.
Wethouder Van Dongen geeft aan dat de Kempengemeenten momenteel ook samenwerken bij het leerlingenvervoer met bovendien eenzelfde vervoerder.
Bijlagen
Voorgesteld besluit
- De Verordening leerlingenvervoer gemeente Bladel 2026 met bijbehorende toelichting vast te stellen conform bijgevoegde verordening leerlingenvervoer gemeente Bladel 2026.
- De Verordening leerlingenvervoer gemeente Bladel 2026 in te laten gaan per 1-1- 2026 en op deze datum tevens de Verordening bekostiging leerlingenvervoer gemeente Bladel 2021 in te trekken.
Schriftelijke vragen
Onderwerp CDA inzake Verordening leerlingenvervoer gemeente Bladel 2026 BT inzake Verordening leerlingenvervoer gemeente Bladel 2026 PRO5 inzake Verordening leerlingenvervoer gemeente Bladel 2026 -
15.2
De kadernota Energiebeleid beschrijft het beleid voor (1) de energietransitie, en (2) de energiebesparing. De kadernota gaat niet over aanverwante thema’s zoals klimaatadaptatie, circulaire economie/grondstoffenbeleid en milieu/natuurbeleid. De nieuwe kadernota Energiebeleid geeft inzicht in de wijze waarop verdere klimaatverandering voorkomen wordt door de uitstoot (emissies) van broeikasgassen te verminderen. Dit kan door meer energie te besparen en/of meer duurzame energie op te wekken.
De kadernota Energiebeleid vervangt de huidige nota Energie & Klimaat en is een uitwerking van de keuzenota Energiebeleid die de gemeenteraad vaststelde op 10 juli 2025. Daarbij werd gekozen voor beleidsspoor 1: Vooral in te zetten op energiebesparing. Dit neemt niet weg dat Bladel daarnaast het energiesysteem klaar gaat maken voor de energietransitie en er aandacht is voor de opwek van hernieuwbare energie.
De gemeenteraad wordt voorgesteld de Kadernota Energiebeleid 2026-2030 vast te stellen, de vorige nota in te trekken en het college opdracht te geven een uitvoeringsprogramma op te stellen.
Eerdere relevante besluitvorming:
- 20 november 2020: Kadernota Energie en Klimaat (R20.098b)
- 7 oktober 2021: Uitvoeringsprogramma Klimaat & Energie
- 10 juli 2025: Keuzenota Energiebeleid 2026-2030
Resultaat commissie Grondgebied d.d. 27 oktober 2025
De commissie oordeelt het voorstel voldoende voorbereid voor finale standpuntbepaling en dat de volgende punten uit de commissie zijn overgebleven voor bediscussiëring door de gemeenteraad:
- Geen nadere uitbreiding van grootschalige opwek van duurzame energie op windpark De Pals
De commissie adviseert de gemeenteraad om dit raadsvoorstel ongewijzigd als bespreekstuk te behandelen in de raadsvergadering van 13 november 2025.
Wethouder Van der Hamsvoort geeft aan dat de subsidieregeling in december 2025 of in februari 2026 naar de gemeenteraad.
Wethouder Van der Hamsvoort geeft aan dat waterstof echt nog een brug te ver is voor de komende periode en dat daarom hier niet op wordt ingezet. Wel op energiehubs. Momenteel bezig met realisatie van een energiehub op bedrijventerrein De Sleutel.
Wethouder Van der Hamsvoort geeft aan dat Windpark De Pals wordt genoemd in de kadernota omdat realisatie plaatsvindt en hier sprake is van grootschalige opwek van duurzame energie. Over de ecozone A67 komt nog een einduitslag. Geprobeerd wordt hier opwek van zonne-energie te realiseren in combinatie met een ecozone.Bijlagen
Voorgesteld besluit
- De Kadernota Energiebeleid gemeente Bladel 2026-2030 vast te stellen.
- De Kadernota Energie en Klimaat in te trekken.
- Het college van burgemeester en wethouders opdracht te geven de beleidskaders te verwerken in een uitvoeringsprogramma.
Schriftelijke vragen
Onderwerp BT inzake Kadernota Energiebeleid i.r.t. Bindend advies rondom Grootschalige zon- en wind -
16SLUITING