Ga naar de inhoud van deze pagina Ga naar het zoeken Ga naar het menu

De gemeenteraad neemt besluiten bij een meerderheid (50% + 1 stem) van stemmen. Bij de gemeenteraad van Bladel met 19 zetels is dat bij 10 zetels. Om deze meerderheid te hebben is samenwerking tussen politieke fracties nodig. Na de verkiezingen gaan de fracties hierover met elkaar in gesprek: De zogeheten coalitieonderhandelingen.


De afspraken die de samenwerkende fracties maken vormen het coalitieakkoord. Op 12 mei 2022 heeft de gemeenteraad het coalitieakkoord ‘Met vertrouwen uitdagingen aangaan!’ van de fracties Bladel Transparant, VHP en CDA vastgesteld. Deze drie politieke fracties vormen de coalitie in de gemeenteraad van Bladel.


Coalitiefracties zijn ook de fracties die vertegenwoordigd zijn in het college van burgemeester en wethouders (college van B&W). Zo kent het college van B&W naast de burgemeester (voorzitter), 2 wethouders namens de fractie Bladel Transparant, 1 wethouder namens het CDA en 1 wethouder van de Vrije Hapertse Partij. Het college gaat aan de slag met de ambities en afspraken uit het coalitieakkoord. De gemeenteraad controleert of het college daar in slaagt.


Oppositiefracties zijn niet vertegenwoordigd in het college. In de gemeenteraad van Bladel zijn dat de fracties PRO5 en VVD.

Alle raadsinformatie vanaf oktober 2019 is op deze website te vinden.


Op Archiefweb vindt u alle commissie- en raadsvergaderingen tot 1 oktober 2019. Wanneer u op een bepaalde vergadering klikt, verschijnt de agenda met alle onderliggende stukken.


Voor alle informatie die voor u als inwoner van belang kan zijn, kunt u terecht op de website van de gemeente Bladel: www.bladel.nl

Commissie- en raadsvergaderingen zijn in principe openbaar. U bent van harte welkom om een vergadering bij te wonen op de publieke tribune.


De vergaderingen worden ook live uitgezonden en opgenomen. Om een vergadering digitaal te volgen of terug te kijken klikt u op de betreffende vergadering onder het kopje Agenda op de homepage (Dashboard). Onder het Tabblad Recente vergaderingen vindt u vergaderingen die al hebben plaatsgevonden. U kunt ook naar de betreffende vergadering gaan via de pagina Vergaderingen.


Via onderstaande link vindt u een overzicht van alle video-opnamen (inclusief videofragmenten per agendapunt):

De afdeling die de gemeenteraad ondersteunt heet de griffie. De griffier staat aan het hoofd van de griffie en is de eerste adviseur van en aanspreekpunt voor de gemeenteraad.
De kerntaak van de griffie is de gemeenteraad en de commissies terzijde te staan bij de uitvoering van hun taak.


Ook voor inwoners die in contact willen komen met de gemeenteraad, gebruik willen maken van het spreekrecht, of een vraag hebben over een besluit dat de gemeenteraad gaat nemen of heeft genomen, kan contact worden opgenomen met de griffier.


De griffier van de gemeente Bladel is Jelle van der Wiel (griffie@bladel.nl)

De vergaderingen van de gemeenteraad vinden doorgaans plaats in de raadzaal van het gemeentehuis aan de Markt 21 in Bladel. In de kalender vindt u alle bijeenkomsten van de gemeenteraad. Hier kunt u de aanvangstijd, locatie, agenda en stukken bekijken.

De gemeenteraad van Bladel vergadert volgens de zogenaamde BOB-structuur. Dit houdt in dat de raad in fasen vergadert: Beeldvorming, Oordeelsvorming en Besluitvorming.


Complexe onderwerpen die politiek en maatschappelijk relevant zijn, worden eerst in een raadsinformatiebijeenkomst behandeld. Deze beeldvormende bijeenkomsten zijn gericht op het vergaren van informatie over een bepaald onderwerp. Er worden nog geen standpunten ingenomen of discussies aangegaan.


Vrijwel alle onderwerpen worden in een commissie- en raadsvergadering behandeld. Het college van burgemeester en wethouders (hierna: het college) bereidt de meeste raadsvoorstellen voor.


Tijdens commissievergaderingen stellen raads- en burgerleden vragen aan het college over de voorstellen die op de agenda staan en gaan ze hierover met elkaar in discussie. Deze vergaderingen staan in het teken van oordeelsvorming. De commissieleden nemen een voorlopig standpunt in en geven een advies aan de gemeenteraad over de wijze van behandeling in de raadsvergadering.


In Bladel zijn er drie raadscommissies:

  • Commissie Grondgebied
  • Commissie Inwoners
  • Commissie Middelen & Algemene Zaken (MAZ)

Tijdens de raadsvergadering debatteren de raadsleden – indien nodig – verder (bij bespreekstukken) en nemen een besluit. Raadsleden stemmen 'voor' of 'tegen' een voorstel. Is de meerderheid 'voor' dan is het voorstel aangenomen. Is de meerderheid 'tegen' dan is het voorstel verworpen.


Alle regels over de orde van de vergaderingen en andere werkzaamheden van de gemeenteraad zijn vastgelegd in het Reglement van Orde.


Het reglement van orde is hier te raadplegen:

Spreek in tijdens een vergadering van de raad
Als inwoner van Bladel kunt u tijdens een raads- of commissievergadering de raads- en commissieleden toespreken over een onderwerp dat op de agenda staat. Dat heet spreekrecht. Wilt u hiervan gebruikmaken of hier meer over weten? Bekijk de vraag hieronder en/of neem contact op met de griffie.


Dien een burgerinitiatief in
Kiesgerechtigde inwoners kunnen (onder bepaalde voorwaarden) onderwerpen aandragen voor raadsvergaderingen. De raad moet het onderwerp vervolgens behandelen. Hierdoor hebben inwoners de mogelijkheid direct invloed uit te oefenen op de politieke agenda.
Als u van plan bent om een burgerinitiatief op te stellen, neem dan contact op met de griffier. Hij kan u hierbij helpen.


Start een petitie
Voor meer informatie over het indienen of beginnen van een petitie, kunt u terecht op www.petities.nl.

Burgerleden zijn commissieleden die géén lid zijn van de gemeenteraad. Zij worden door de politieke fractie voorgedragen en benoemd door de gemeenteraad. Commissieleden nemen deel aan commissievergaderingen, zijn aanwezig bij andere raadsbijeenkomsten en ondersteunen de raadsfracties.

De gemeenteraad beslist hoe het gemeentegeld wordt besteed en stelt daarvoor jaarlijks de begroting vast. Daarnaast heeft de raad ook budgetrecht. De raad beslist welk bedrag aan welk onderwerp wordt uitgegeven. Tot slot, controleert de raad aan de hand van de jaarrekening het gevoerde beleid van het college; is het geld goed en efficiënt besteed?


Via onderstaande link zijn de financiële stukken, de zogeheten Planning & Control-documenten, te raadplegen.

Over onderwerpen die op de agenda van de commissie- of raadsvergadering staan is spreekrecht mogelijk.
Als u gebruik wilt maken van het spreekrecht of als u meer informatie wilt over het spreekrecht, kunt u contact opnemen met de Raadsgriffier, de heer Jelle van der Wiel, tel. 088 497 05 37, e-mail: griffie@bladel.nl.


Algemene spelregels:

  • Mensen die willen inspreken, vragen (bij voorkeur minimaal 24 uur voorafgaand aan de vergadering) telefonisch of via griffie@bladel.nl spreekrecht aan met vermelding van naam, adres, telefoonnummer en agendapunt waarop men wil inspreken.
  • Iedere inspreker meldt zich voorafgaand aan de vergadering bij de griffier of voorzitter.
  • Bij aanvang van het agendapunt krijgt de inspreker het woord en kan hij/zij in maximaal 5 minuten zijn/haar verhaal vertellen.
  • Nadat er is ingesproken, krijgen raads-/commissieleden de mogelijkheid om verhelderende vragen te stellen aan de inspreker.
  • Bij commissievergaderingen krijgt de inspreker extra de gelegenheid om beknopt te reageren op hetgeen tijdens de eerste termijn van de beraadslagingen is ingebracht. 

Er kan geen spreekrecht worden aangevraagd:

  1. over een besluit van het gemeentebestuur waartegen bezwaar of beroep op de rechter openstaat of heeft opengestaan;
  2. over benoemingen, keuzen, voordrachten of aanbevelingen van personen;
  3. indien een klacht ex artikel 9:1 van de Algemene wet bestuursrecht kan of kon worden ingediend;
  4. over ingekomen stukken.

De gemeenteraad is het hoogste bestuursorgaan in de gemeente.


De gemeenteraad heeft drie hoofdtaken:

  • volksvertegenwoordiging
  • kaderstellen
  • controleren

De gemeenteraad is door de inwoners gekozen. Iedere vier jaar worden hiervoor gemeenteraadsverkiezingen georganiseerd. Als volksvertegenwoordiging van de inwoners van Bladel, Casteren, Hapert, Hoogeloon en Netersel stelt de gemeenteraad het algemeen belang voorop. Een lastige taak, want wat is dat, het algemeen belang? De meeste besluiten kennen zowel voor- als tegenstanders.


Kaderstellen betekent dat de raad de hoofdlijnen van het gemeentelijke beleid vaststelt. Het college van burgemeester en wethouders is het dagelijks bestuur van de gemeente die de besluitvorming van de gemeenteraad voorbereidt en uitvoert.


De raad controleert op zijn beurt de uitvoering door het college van burgemeester en wethouders. Worden de genomen besluiten goed uitgevoerd? Worden de plannen op tijd gerealiseerd? En blijft het college binnen het budget?


In onderstaand filmpje wordt uitgelegd wat de taken van de gemeente zijn.

De gemeenteraad van Bladel bestaat uit 19 leden. Zij zijn verkozen door de inwoners van de gemeente Bladel bij de gemeenteraadsverkiezingen van 16 maart 2022.


De raadsleden, de politieke partijen die vertegenwoordigd zijn in de raad en de zetelverdeling zijn te vinden via onderstaande link:

Als inwoner van Bladel kunt u de gemeenteraad benaderen om:

  • aandacht te vragen voor een probleem of onderwerp;
  • de raad te laten weten hoe u denkt over het beleid en de plannen van de gemeente;
  • een idee te introduceren voor nieuw beleid;
  • uw interesse in de lokale politiek kenbaar te maken;
    Er zijn verschillende manieren om in contact te komen met de gemeenteraad.

Stuur een brief aan de gemeenteraad
U kunt een brief of e-mail aan de gemeenteraad sturen om iets onder de aandacht van de raad te brengen. U kunt uw brief richten aan de gemeenteraad ter attentie van de griffie via griffie@bladel.nl of Postbus 11, 5530 AA Bladel. Uw brief of e-mail wordt op de lijst met ingekomen stukken voor de raad geplaatst in het zogeheten raadsinformatiesysteem. Raadsleden kunnen via het raadsinformatiesysteem kennisnemen van de inhoud van uw brief. De ingekomen stukken worden ook op de agenda van een commissie- en raadsvergadering geplaatst, zodat raads- en commissieleden deze – indien gewenst – kunnen bespreken.


Neem contact op met de griffie(r)
De griffie voert het secretariaat van de gemeenteraad. U kunt bij de griffie terecht met uw vragen en voor advies over de gemeenteraad, de vergaderingen en andere raadsaangelegenheden en inspraak.
Neem daarvoor contact op met Jelle van der Wiel (raadsgriffier Bladel) of Nicole Segers (raadsadviseur) via griffie@bladel.nl of bel 088 497 05 37


Neem contact op met een raadslid of raadsfractie
Ieder raadslid is volksvertegenwoordiger en staat een inwoner graag te woord. Via de 'wie-is-wie'-pagina kunt u de contactgegevens van de raadsleden vinden.


Bezoek een vergadering
Door te klikken op 'vergaderingen' kunt u zien wanneer de raad en de commissies vergadert. U bent van harte welkom om een vergadering bij te wonen op de publieke tribune. De vergaderingen zijn ook live online te volgen via deze website.