Ga naar de inhoud van deze pagina Ga naar het zoeken Ga naar het menu
Vorige pagina

Commissie Grondgebied

maandag 27 oktober 2025

19:30
Locatie

Gemeentehuis Bladel, Raadszaal, Markt 21, 5531 BC Bladel

Voorzitter
D. (Dick) Zumker
Toelichting

De commissievergadering Grondgebied vindt plaats om 19.30 uur in de Raadzaal van het gemeentehuis van Bladel. De conceptagenda voor deze vergadering tref je hier aan.


Het betreft een openbare commissievergadering, die openstaat voor insprekers en die rechtstreeks is te volgen via deze pagina.
Inwoners/belanghebbenden die tijdens de vergadering wensen in te spreken over een onderwerp op de agenda, melden zich vooraf aan via griffie@bladel.nl


De uitzending wordt automatisch ondertiteld waardoor woorden en zinnen fouten kunnen bevatten. De ondertiteling is een paar uur na de vergadering zichtbaar. Je kunt de ondertiteling aanzetten door links onderin het scherm op de CC knop te klikken.

Agenda documenten

Agendapunten

  1. 1
    OPENING VERGADERING
  2. 2
    VASTSTELLEN AGENDA
  3. 3
    SPREEKRECHT OVER OP DE AGENDA VERMELDE ONDERWERPEN
  4. 4

    Besluitenlijsten

    Onderwerp
    Commissie Grondgebied 8 september 2025
  5. 6

  6. 6.1

    Ingekomen stukken zijn documenten die geadresseerd zijn aan de gemeenteraad en niet afkomstig zijn van het college van Burgemeester & Wethouders.

  7. 6.2

    Mededelingen zijn documenten die geadresseerd zijn aan de gemeenteraad en die afkomstig zijn van het college van Burgemeester & Wethouders. Via mededelingen informeert het college de gemeenteraad.


    De volgende mededelingen zijn ter informatie voor de gemeenteraad door het college van burgemeester & wethouders vastgesteld:

    • Mededeling: Behandeling impact Ontwikkelstrategie De Kempen in Eersel
    • Mededeling: Eerste wijziging omgevingsplan, kern Netersel

    Raadsmededelingen

    Onderwerp
    Mededeling: Behandeling impact Ontwikkelstrategie De Kempen in Eersel
    Mededeling: Eerste wijziging omgevingsplan, kern Netersel
  8. 7
    ACTIEVE INFORMATIE VANUIT HET COLLEGE VAN BURGEMEESTER & WETHOUDERS
  9. 8
    RAADSVOORSTELLEN
  10. 8.1

    De kadernota Energiebeleid beschrijft het beleid op het Energie-thema en niet op aanverwante thema’s zoals klimaatadaptatie, circulaire economie/grondstoffenbeleid en milieu/natuurbeleid. De kadernota geeft inzicht in de wijze waarop verdere klimaatverandering voorkomen wordt door de uitstoot (emissies) van broeikasgassen te verminderen. Dit kan door meer energie te besparen en/of meer duurzame energie op te wekken.


    Het is daarmee een uitwerking van de keuzenota die de gemeenteraad vaststelde op 10 juli 2025. Daarbij werd gekozen voor beleidsspoor 1: Vooral in te zetten op energiebesparing. Dit neemt niet weg dat we daarnaast ons energiesysteem klaar gaan maken voor de energietransitie en we aandacht hebben voor de opwek van hernieuwbare energie.


    De gemeenteraad wordt voorgesteld de Kadernota Energiebeleid 2026-2030 vast te stellen, de vorige nota in te trekken en het college opdracht te geven een uitvoeringsprogramma op te stellen.


    Eerdere relevante besluitvorming:

    Voorgesteld besluit

    1. De Kadernota Energiebeleid gemeente Bladel 2026-2030 vast te stellen. 
    2. De Kadernota Energie en Klimaat in te trekken. 
    3. Het college van burgemeester en wethouders opdracht te geven de beleidskaders te verwerken in een uitvoeringsprogramma.
  11. 8.2

    Sinds 1 januari 2024 is de Omgevingswet van kracht. Onderdeel daarvan is het bindend adviesrecht van de gemeenteraad. De gemeenteraad van Bladel besloot op 1 februari 2024 eengewijzigde lijst vast te stellen (R24.003b) in welke gevallen de gemeenteraad advies wenst te geven op aangevraagde omgevingsvergunningen die in strijd zijn met het Omgevingsplan (per 1 januari 2024). Het advies van de gemeenteraad is bindend en het college zal in de besluitvorming op een aangevraagde omgevingsvergunning dit advies op moeten volgen. Met raadsbesluit R24.003b heeft de raad besloten in welke gevallen een advies van de raad nodig en participatie verplicht is. De raad heeft niet geregeld op welke wijze een advies wordt uitgebracht. Dit voorstel behelst een werkwijze en procedure-afspraken.

    Voorgesteld besluit

    1. Ervaringen op te doen met BOPA’s en de huidige lijst van bindend adviesrecht;
    2. Géén aanpassing te doen in het huidige vergaderschema van de raad;
    3. In beginsel de huidige procedure voor aanlevering en besluitvorming door de gemeenteraad te volgen, ook bij raadsvoorstellen die betrekking hebben op het bindend adviesrecht;
    4. Indien de huidige procedure van de raad niet past om tijdig te besluiten, wordt de volgende aanpassing gedaan in het proces/de termijnen voor aanlevering van raadsvoorstellen waarbij het bindend adviesrecht geldt;
      --------------------------------------------------------------------------------
      Aangepaste werkwijze gemeenteraad
      a. Aangevraagde omgevingsvergunningen, waarop het adviesrecht van toepassing is, worden direct na complete ontvangst kenbaar gemaakt aan de gemeenteraad als ingekomen stuk en geplaatst op de conceptagenda van de commissie grondgebied, onder het sub-agendapunt ‘Ingekomen aanvragen bindend adviesrecht’. Dit wordt gedaan op het moment dat de stukken compleet zijn (na aanvulling).
      b. Het college bereidt een voorstel voor aan de gemeenteraad. Dit advies wordt toegevoegd na vaststelling. Het advies omtrent het raadsbesluit kan beknopt zijn: advies om ’vergunning te verlenen’ of ‘vergunning te weigeren’;
      c. Uitgangspunt is dat het raadsvoorstel vóór besluitvorming in de gemeenteraad, eerst wordt behandeld in de Commissie Grondgebied. Agendering kan, in afwijking van de normale aanlevertermijnen, tot uiterlijk dinsdag (5 dagen) voorafgaand aan de betreffende commissie Grondgebied.
      d. In afwijking van het vorengaande kan een raadsvoorstel omtrent het adviesrecht ook direct worden geagendeerd voor een raadsvergadering. Dit kan enkel met voorafgaande schriftelijke toestemming van het presidium én indien de termijnen geen andere behandelwijze mogelijk maken.
      nb. dit heeft wel gevolgen voor het inspreekrecht. Insprekers hebben dan eenmalig (uitsluitend in de raadsvergadering) de mogelijkheid om in te spreken.
      --------------------------------------------------------------------------------
    5. De punten 1 t/m 4 na een jaar en minimaal vijf aanvragen waarop het Bindend advies van toepassing is, te evalueren;
    6. Op basis van de evaluatie (punt 5.) de gemeenteraad een raadsvoorstel met aanpassing/herbevestiging van de werkwijze voor te leggen.
  12. 9
    RONDVRAAG
  13. 10
    SLUITING