Ga naar de inhoud van deze pagina Ga naar het zoeken Ga naar het menu
Vorige pagina

Commissie Grondgebied

maandag 26 augustus 2024

19:30 - 21:50
Locatie

Gemeentehuis Bladel, Raadszaal, Markt 21, 5531 BC Bladel

Voorzitter
D. (Dick) Zumker
Toelichting

De commissievergadering Grondgebied vindt plaats om 19.30 uur in de Raadzaal van het gemeentehuis van Bladel. De conceptagenda voor deze vergadering tref je hier aan.


Het betreft een openbare commissievergadering, die openstaat voor insprekers en die rechtstreeks is te volgen via deze pagina.
Inwoners/belanghebbenden die tijdens de vergadering wensen in te spreken over een onderwerp op de agenda, melden zich vooraf aan via griffie@bladel.nl


De uitzending wordt automatisch ondertiteld waardoor woorden en zinnen fouten kunnen bevatten. De ondertiteling is een paar uur na de vergadering zichtbaar. Je kunt de ondertiteling aanzetten door links onderin het scherm op de CC knop te klikken.

Agenda documenten

Uitzending

Agendapunten

  1. 1

    Besluit

    -

    De voorzitter opent de vergadering om 19.30 uur.


    Bericht van verhindering:
    - Casper Valk (BT) wordt vervangen door Arnoud van Hulst
    - Koos van den Heuvel (CDA) wordt vervangen door Henri van Gorp
    - Joeri van Limpt (VHP) wordt vervangen door Hans van Munster

    Besluitenlijsten

    Onderwerp
    Besluitenlijst commissie Grondgebied 26 augustus 2024
  2. 2

    Besluit

    De conceptagenda wordt ongewijzigd vastgesteld.

  3. 3

    Besluit

    -

    Er hebben zich vier personen gemeld voor het spreekrecht.
    7.1 Bestemmingsplan Dennenoord II Hapert:
    - Pim Wieland (schriftelijk)



    7.2 Bestemmingsplan FHeijdenstraat:
    - Chris Spapens,
    - Ingrid Spapens
    - Lambert van Beukering

  4. 4

    Besluit

    De besluitenlijst van de commissie Grondgebied van 10 juni 2024 wordt ongewijzigd vastgesteld.

  5. 5

    Besluit

    De commissie adviseert de gemeenteraad de ingekomen stukken en mededelingen van de commissie Grondgebied conform de voorgestelde wijze van afdoening vast te stellen.

  6. 5.1

    Ingekomen stukken zijn documenten die geadresseerd zijn aan de gemeenteraad en niet afkomstig zijn van het college van Burgemeester & Wethouders.

    Besluit

    -

    VVD inzake ‘Advies dorpsraad Netersel inzake Kerktoren’:
    Portefeuillehouder Van Dongen antwoordt dat op basis van de kerkenvisie het gebouw blijft zoals het nu is. Op dit moment staat het gebouw nog niet in de verkoop.

    Schriftelijke vragen

    Onderwerp
    VVD inzake Kerktoren Netersel
  7. 5.2

    Mededelingen zijn documenten die geadresseerd zijn aan de gemeenteraad en die afkomstig zijn van het college van Burgemeester & Wethouders. Via mededelingen informeert het college de gemeenteraad.


    De volgende mededelingen zijn ter informatie voor de gemeenteraad door het college van burgemeester & wethouders vastgesteld:

    • Mededeling: Multicriteria analyse woningbouwlocaties
    • Mededeling: Leader Kempenland-West
    • Mededeling: Centrumplan Hapert
    • Mededeling: Tussentijdse evaluatie subsidieregeling duurzame energie en energiebesparing voor particulieren

    Besluit

    -

    PRO5: Mededeling tussentijdse evaluatie subsidieregeling duurzame energie en energiebesparing voor particulieren
    Portefeuillehouder Van der Hamsvoort zegt toe concrete informatie toe te sturen ten aanzien van de effectiviteit van de subsidie
    Indien er gekozen wordt de betaalbaarheid te doen toenemen, dan betekent dit dat er ook minder mensen gebruik van kunnen maken.


    CDA: Mededeling Voortgang centrumplan Hapert


    Portefeuillehouder d’Haens geeft aan het aantal bouwlagen in het centrum van Hapert stedenbouwkundig verantwoord moet zijn. Het is voorbarig om het aantal vast te pinnen op twee bouwlagen. Eventuele plannen zullen via een wijziging van een omgevingsplan of BOPA ter vaststelling aan de gemeenteraad worden voorgelegd.



    CDA: Mededeling Leader Kempenland-West

    Raadsmededelingen

    Onderwerp
    Mededeling: Centrumplan Hapert
    Mededeling: LEADER Kempenland-West
    Mededeling: Multicriteria analyse woningbouwlocaties
    Mededeling: Tussentijdse evaluatie subsidieregeling duurzame energie en energiebesparing voor particulieren

    Schriftelijke vragen

    Onderwerp
    CDA inzake Centrumplan Hapert

    Toezeggingen

    Titel
    Concretisering effectiviteit subsidie Duurzame energie
  8. 6

    Besluit

    -

    Portefeuillehouder Van der Hamsvoort over extra hoogspanningskabel van Eindhoven naar Hapert. Om de problemen rondom de netcongestie het hoofd te bieden wordt er een extra hoogspanningskabel gelegd van Eindhoven naar Hapert. Dit betreft een samenwerking met zeven gemeenten. De provincie Noord-Brabant zal hiervoor een projectbesluit moeten nemen.

  9. 7
    RAADSVOORSTELLEN
  10. 7.1

    Het voorliggende bestemmingsplan voorziet in een woningbouwontwikkeling van 123 woningen ter hoogte van De Wijer 52 te Hapert. Om de ontwikkeling mogelijk te maken is door de gemeente een perceel verworven. Door de verwerving maakt de gemeente op faciliterende wijze de ontwikkeling van woningbouw in Hapert door de initiatiefnemer en de gewenste reconstructie van de N284 mogelijk. Tijdens de periode van ter inzagelegging zijn twee zienswijzen ingediend. De gemeenteraad wordt voorgesteld het ontwerpbestemmingsplan "Dennenoord II te Hapert" gewijzigd vast te stellen.

    Voorgesteld besluit

    1. Geen exploitatieplan op grond van artikel 6.12 Wet ruimtelijke ordening vast te stellen, omdat het verhaal van kosten anderszins is geregeld; 
    2. De concept Nota zienswijzen en ambtshalve wijzigingen bestemmingsplan “Dennenoord II, Hapert” vast te stellen; 
    3. Het bestemmingsplan “Dennenoord II, Hapert” gewijzigd vast te stellen, met inachtneming van de wijzigingen uit de Nota zienswijzen en ambtshalve wijzigingen bestemmingsplan “Dennenoord II, Hapert”;

    Besluit

    De commissie oordeelt het voorstel voldoende voorbereid voor finale standpuntbepaling en dat geen specifieke punten uit de commissie zijn overgebleven voor bediscussiëring door de gemeenteraad.
    De commissie adviseert de gemeenteraad om dit raadsvoorstel ongewijzigd als hamerstuk te behandelen in de raadsvergadering van 12 september 2024, en daarmee conform het voorstel van het college te stemmen.

    Dhr. Wieland heeft zijn spreekrecht op schrift aan de commissie doen toekomen.
    Portefeuillehouder d’Haens geeft aan dat dit plan geen nadelige gevolgen heeft voor de doorstroming op de N284.
    Over de betaalbaarheid van de woningen zijn de afspraken opgenomen in de ondertekende anterieure overeenkomst
    Het plan heeft betrekking op reguliere woningen, niet bedoeld voor arbeidsmigranten.

    Schriftelijke vragen

    Onderwerp
    PRO5 inzake Bestemmingsplan Dennenoord II Hapert
  11. 7.2

    Het doel van het bestemmingsplan is om verschillende agrarische bedrijven, die in nabije omgeving van elkaar gelegen zijn, te saneren. Op deze wijze wordt een afname van emissies, stikstof en zware verkeersbewegingen geborgd. Bovendien zijn bij de ondernemers van de Hoenderberg 4 en de Fons van der Heijdenstraat 34 gronden verkocht aan de provincie voor de ontwikkeling van de Neterselse Heide. Met dit nieuwe bestemmingsplan wordt planologisch en juridisch geborgd dat de omgevingskwaliteit zal verbeteren en mogelijke gezondheidsrisico’s afkomstig van (agrarische) bedrijven zullen worden beperkt. Tijdens de ter inzage legging van het ontwerpbestemmingsplan zijn er 7 zienswijzen tegen het plan ingediend. De gemeenteraad wordt voorgesteld het ontwerpbestemmingsplan "Gebiedsuitwerking FHeijdenstraat-noord (Fons van der Heijdenstraat, Schotelven en Hoenderberg)" gewijzigd vast te stellen.

    Voorgesteld besluit

    1. Geen exploitatieplan op grond van artikel 6.12 Wet ruimtelijke ordening vast te stellen, omdat het verhaal van kosten anderszins is geregeld; 
    2. De concept Nota zienswijzen en ambtshalve wijzigingen bestemmingsplan gebiedsuitwerking FHeijdenstraat-noord (FvdHeijdenstraat-Schotelven-Hoenderberg) vast te stellen; 
    3. Het bestemmingsplan gebiedsuitwerking FHeijdenstraat-noord (FvdHeijdenstraatSchotelven-Hoenderberg) gewijzigd vast te stellen, met in achtneming van de wijzigingen uit de Nota zienswijzen en ambtshalve wijzigingen zoals opgenomen in de Nota zienswijzen en ambtshalve wijzigingen bestemmingsplan gebiedsuitwerking FHeijdenstraat-noord (FvdHeijdenstraat-Schotelven-Hoenderberg);

    Besluit

    De commissie oordeelt het voorstel voldoende voorbereid voor finale standpuntbepaling en dat de volgende punten uit de commissie zijn overgebleven voor bediscussiëring door de gemeenteraad:
    - Aandeel sociale huur/koop
    - Meekoppelkansen voor CPO en/of de bewoners van nr.42
    De commissie adviseert de gemeenteraad om dit raadsvoorstel ongewijzigd als bespreekstuk te behandelen in de raadsvergadering van 12 september 2024, en daarmee conform het voorstel van het college te stemmen.

    De volgende personen spreken in bij aanvang van het agendapunt:
    - Dhr. Chris Spapens (namens FvdHeijdenstraat 42)
    - Dhr. Chris Spapens (namens FvdHeijdenstraat 43)
    - Mw. Ingrid Spapens-Reijnders (namens FvdHeijdenstraat 51a)
    - Dhr. Lambert Van Beukering (namens FvdHeijdenstraat 30)


    Portefeuillehouder d’Haens geeft aan van mening te zijn dat koeien op deze locatie zeker zo passend zijn. Het saneren van melkveehouderijbedrijven is niet de ambitie, wel om emissies te doen verminderen. Het gevaar is ook dat het grondgebruik wijzigt van grasland naar intensieve akkerbouw.
    Portefeuillehouder d’Haens geeft aan dat nr.42 niet meedoet aan dit plan, doordat op die locatie geen vee wordt gehouden en de bewoners van nr. 42 te laat hebben aangegeven mee te willen doen.
    Toevoegen van woningen in het buitengebied gebeurt sporadisch, en zijn meestal ‘ruimte-voor-ruimte’-woningen. Deze woningen zijn 1000m2 en royale woningen. In het plan zijn geen afspraken gemaakt over de prijsklasse, maar de percelen van de 12 woningen zijn kleiner dan deze ‘ruimte-voor-ruimte’-woningen. Over het type of de betaalbaarheid van de woningen zijn in dit plan geen afspraken gemaakt. Portefeuillehouder d’Haens geeft aan dat het beleid in kleine kernen maatwerk mogelijk maakt. Portefeuillehouder d’Haens geeft aan dat CPO wordt toegepast bij plannen waar de gemeente zelf een grondpositie heeft. Dat is in dit plan niet het geval.
    Portefeuillehouder d’Haens geeft aan om de ambitie van 2900 extra woningen uitsluitend gerealiseerd kan worden door ook buiten de bebouwde kom woningbouwprojecten te realiseren.

    Schriftelijke vragen

    Onderwerp
    CDA inzake Bestemmingsplan F.vdHeijdenstraat Netersel
    CDA inzake Bestemmingsplan F.vdHeijdenstraat Netersel
  12. 7.3

    Eind 2021 stelden de colleges van de vier Kempengemeenten Bergeijk, Bladel, Eersel en Reusel-De Mierden de Ontwikkelstrategie De Kempen ‘Vanuit eigen kracht, een meerwaarde binnen de Brainportregio’ vast. Deze strategie op de thema’s wonen, werken en bereikbaarheid was een bundeling van bestaand beleid, exclusief de gevolgen van de schaalsprong, de snelle (economische) groei van de regio. In april/mei 2023 stelden de gemeenteraden van de gemeenten Bergeijk, Bladel, Eersel en Reusel-De Mierden de bestuursopdracht Ontwikkelstrategie De Kempen vast voor het gezamenlijk opstellen van een vervolg-ontwikkelstrategie. Het doel van de bestuursopdracht is het bepalen van de strategische koers van de Kempen tot 2040.
    Met dit raadsvoorstel wordt invulling gegeven aan de extra processtap waartoe de gemeenteraad in mei 2023 besloot.
    De gemeenteraad wordt voorgesteld om in te stemmen met de voorkeursrichting die is gebaseerd op de denkrichtingen ‘gelijk verdeelde groei’ en ‘groei nabij stedelijk gebied’ en deze uit te werken tot het voorkeursscenario dat in december 2024 ter besluitvorming aan de gemeenteraad wordt voorgelegd.


    Eerdere besluitvorming:

    Voorgesteld besluit

    1. In te stemmen met het rapport “Ontwikkelstrategie De Kempen 2024-2040” en meer specifiek met het in hoofdstuk 5 geschetste toekomstbeeld en de daaraan verbonden leidende (kaderstellende) principes. 
    2. Te concluderen dat de gegeven voorkeursrichting voldoet aan de leidende principes en het toekomstbeeld. 
    3. Het college opdracht te geven de voorkeursrichting uit te werken tot een voorkeursscenario.

    Besluit

    De commissie oordeelt het voorstel voldoende voorbereid voor finale standpuntbepaling en dat de volgende punten uit de commissie zijn overgebleven voor bediscussiëring door de gemeenteraad:
    - Oordeel en afwegingen van de andere gemeenteraden/commissies in de Kempen
    - Bladelse ambities in relatie tot Ontwikkelstrategie
    - Beslispunt 1 ‘Instemmen met het rapport’
    - Mobiliteit/OV (treinverbinding)
    De commissie adviseert de gemeenteraad om dit raadsvoorstel ongewijzigd als bespreekstuk te behandelen in de raadsvergadering van 12 september 2024, en daarmee conform het voorstel van het college te stemmen.

    Portefeuillehouder d’Haens geeft aan dat binnen de contouren van deze ontwikkelstrategie de eigen Bladelse ambities en beleid gerealiseerd kunnen worden. Intergemeentelijke afstemming is daarbij benodigd. Evenredige groei die de gemeenteraad als ambitie heeft vastgesteld wijkt af van hetgeen in de ontwikkelstrategie is opgenomen.
    Portefeuillehouder d’Haens geeft aan dat voor Bladel ook de bereikbaarheid van Eersel noodzakelijk is.
    Portefeuillehouder d’Haens geeft aan dat er gekozen wordt voor geleidelijke groei in Bladel, maar dat voor de Kempengemeenten als geheel er extra groei plaatsvindt bij het stedelijke gebied (in Eersel).
    Portefeuillehouder d’Haens geeft aan dat de hoogste ambities en uitdagingen in het stedelijke gebied liggen ten aanzien van mobiliteit en woningbouw. Als daar deze ambities niet worden gerealiseerd, dan zal dat ook zijn impact en gevolgen hebben voor Bladel.
    De terminologie ‘instemmen’ bij het ontwerp-besluit is gekozen om daarmee de gemeenteraad uit te nodigen om iets te vinden van het rapport.

    Schriftelijke vragen

    Onderwerp
    BT inzake Ontwikkelstrategie De Kempen
  13. 7.4

    Mede als gevolg van de economische groei en veranderende demografie staat de regio Zuidoost Brabant voor enkele grote opgaven. De Ontwikkelstrategie Zuidoost-Brabant is in MRE-verband voorbereid en is een richtinggevende visie van de 21 gemeenten over de manier van verstedelijking voor de regio waarin wonen, werken en mobiliteit centraal staan.


    Op de Omgevingsdag van 13 juli 2023 hebben de colleges van de 21 gemeenten en het dagelijks bestuur van waterschappen De Dommel en Aa en Maas ingestemd met de Ontwikkelstrategie Zuidoost-Brabant (bijlage 1). Gedeputeerde Staten Noord-Brabant heeft via een brief positief gereageerd op de Ontwikkelstrategie Zuidoost Brabant. Mede op basis van het advies van de MRE Raadstafel21 is in het portefeuillehouderoverleg Ruimte & Wonen van de Metropoolregio Eindhoven (MRE) afgesproken dat alle 21 gemeenten de Ontwikkelstrategie voorleggen aan hun gemeenteraad, om de wensen en bedenkingen ten aanzien van de vijf ontwikkelprincipes op te halen. 
    De gemeenten Bergeijk, Bladel, Eersel en Reusel-De Mierden stellen een eigen ontwikkelstrategie voor De Kempen op vanuit een bestuursopdracht van de vier gemeenteraden. Deze ontwikkelstrategie De Kempen (bijlage 2) vormt het uitgangspunt voor de voorgestelde 'Wensen en bedenkingen' op de Ontwikkelstrategie Zuidoost-Brabant.


    De gemeenteraad wordt voorgesteld een viertal 'wensen en bedenkingen' op de Ontwikkelstrategie Zuidoost Brabant kenbaar te maken aan de MRE.


    Relevante eerdere besluitvorming

    Voorgesteld besluit

    1. Kennis te nemen van de Ontwikkelstrategie Zuidoost-Brabant deel I Afsprakenkader.
    2. Wensen en bedenkingen in te dienen op de vijf ontwikkelprincipes uit de Ontwikkelstrategie Zuidoost-Brabant.
      I. Voor de vier Kempengemeenten Bergeijk, Bladel, Eersel en Reusel-De Mierden is de eigen Ontwikkelstrategie De Kempen 2024-2040 leidend boven Ontwikkelstrategie Zuidoost-Brabant.
      II. In Ontwikkelstrategie Zuidoost-Brabant wordt nog onvoldoende aandacht besteed aan brede welvaart, met name de (basis)voorzieningen, samenleving, welzijn, landschap en klimaat. Met de ingrepen in de fysieke leefomgeving worden immers sociaalmaatschappelijke doelen behaald. Dit sluit aan bij de zorgen van inwoners uit De Kempen op deze thema's.
      III. Woningbouw is de hefboom voor vitale kernen. Voor landelijke kernen met veel particulier woningbezit is dit met alleen inbreiding onvoldoende te bereiken. Ook uitbreiding is noodzakelijk, met behoud van de kracht van het (mozaïek)landschap.
      IV. Een subregionale knoop voor De Kempen en de noodzakelijke mobiliteitstransitie in de Kempen is alleen succesvol, als er sprake is van een hoogwaardige openbaar vervoer (HOV) verbinding vanuit het stedelijk gebied van en naar De Kempen. De Kempen is op dit moment de enige subregio in de MRE waar geen HOV of treinverbinding is. De gevraagde bijdrage aan de schaalsprong van de regio kan niet middels de huidige OV-structuren. Het doortrekken van de HOV-structuur vanaf De Run in Veldhoven minimaal tot aan Eersel is hierbij een noodzakelijke randvoorwaarde. Een mobiliteitsknoop in Eersel maakt een fijnmazig netwerk van ov naar de overige kernen in De Kempen mogelijk. Mede gezien de nieuwe ontwikkelingen bij het BIC en de te verwachten extra mobiliteit en sluipverkeer in De Kempen.

    Besluit

    De commissie oordeelt het voorstel voldoende voorbereid voor finale standpuntbepaling en dat de volgende punten uit de commissie zijn overgebleven voor bediscussiëring door de gemeenteraad:
    - Landschap & klimaat
    - Trein-/tramverbinding
    De commissie adviseert de gemeenteraad om dit raadsvoorstel ongewijzigd als bespreekstuk te behandelen in de raadsvergadering van 12 september 2024, en daarmee conform het voorstel van het college te stemmen.

    Portefeuillehouder d’Heans geeft aan dat een trein-/tramverbinding van Eindhoven naar Turnhout niet reëel is voor de korte termijn.

  14. 7.5

    Wie een woning, bedrijfspand of ander gebouw bouwt of verbouwt, moet hiervoor in veel gevallen een bijdrage betalen aan de gemeente. Deze bijdrage is onder andere voor de kosten van het opstellen van plannen, het aanleggen van openbare voorzieningen en het inrichten van de openbare ruimte. Dit noemen we kostenverhaal. Overheden zijn verplicht om de kosten te verhalen. Het afsluiten van een overeenkomst tussen de initiatiefnemer van de bouwactiviteit en de gemeente heeft daarbij de voorkeur. Als het niet mogelijk is een overeenkomst af te sluiten, is de publiekrechtelijke weg verplicht. Dan verhaalt het college de kosten op basis van de regels in een omgevingsplan, een omgevingsvergunning voor een buitenplanse omgevingsplanactiviteit of een projectbesluit.
    De Nota Kostenverhaalsregeling betreft de beleidsmatige kant over het toepassen van de regeling en de financiële bijdragen, vast te stellen door de raad. De financieel-cijfermatige uitwerking wordt uitgewerkt in een dynamisch uitvoeringsdocument, vast te stellen door het college van burgemeester en wethouders.

    Voorgesteld besluit

    1. De Nota Kostenverhaalsregeling en regeling Financiële bijdragen Omgevingswet gemeente Bladel 2024 vast te stellen.

    Besluit

    De commissie oordeelt het voorstel voldoende voorbereid voor finale standpuntbepaling en dat geen specifieke punten uit de commissie zijn overgebleven voor bediscussiëring door de gemeenteraad.
    De commissie adviseert de gemeenteraad om dit raadsvoorstel ongewijzigd als hamerstuk te behandelen in de raadsvergadering van 12 september 2024, en daarmee conform het voorstel van het college te stemmen.

  15. 8

    Besluit

    -

    BT vraagt wie de mountainbikeroutes in de gemeente Bladel onderhoudt


    Het college geeft aan deze vraag schriftelijk door te geleiden naar de wethouder ‘Sport en recreatie’.

    Toezeggingen

    Titel
    Onderhoud MTB-routes
  16. 9

    Besluit

    De voorzitter sluit de vergadering van de commissie Grondgebied om 21.50 uur.
    Besluitvorming over de geagendeerde raadsvoorstellen vindt plaats op donderdag 12 september 2024