- Locatie
Gemeentehuis Bladel, Raadszaal, Markt 21, 5531 BC Bladel
- Voorzitter
- M.C. (Marco) Schoenmakers
- Toelichting
-
De commissievergadering Middelen & Algemene Zaken (MAZ) vindt plaats om 19.30 uur in de Raadzaal van het gemeentehuis van Bladel. De conceptagenda voor deze vergadering tref je hier aan.
Het betreft een openbare commissievergadering, die openstaat voor insprekers en die rechtstreeks is te volgen via deze pagina.
Inwoners/belanghebbenden die tijdens de vergadering wensen in te spreken over een onderwerp op de agenda, melden zich vooraf aan via griffie@bladel.nl
De uitzending wordt automatisch ondertiteld waardoor woorden en zinnen fouten kunnen bevatten. De ondertiteling is een paar uur na de vergadering zichtbaar. Je kunt de ondertiteling aanzetten door links onderin het scherm op de CC knop te klikken.
- Agenda documenten
Agendapunten
-
1OPENING VERGADERING
-
2VASTSTELLEN AGENDA
-
3SPREEKRECHT OVER OP DE AGENDA VERMELDE ONDERWERPEN
-
4
Bijlagen
-
5
Bijlagen
-
6
Bijlagen
-
6.1
Ingekomen stukken zijn documenten die geadresseerd zijn aan de gemeenteraad en niet afkomstig zijn van het college van Burgemeester & Wethouders.
-
6.2
Mededelingen zijn documenten die geadresseerd zijn aan de gemeenteraad en die afkomstig zijn van het college van Burgemeester & Wethouders. Via mededelingen informeert het college de gemeenteraad.
De volgende mededelingen zijn ter informatie voor de gemeenteraad door het college van burgemeester & wethouders vastgesteld:
- Wijziging organisatiestructuur t.b.v. toekomstbestendigheid organisatie
- Jaarverslag bezwaarschriftencommissie 2024
- Jaaroverzicht aanpak ondermijning Basisteam de Kempen 2024
- Budgetoverhevelingen 2024 naar 2025
Raadsmededelingen
Onderwerp Mededeling: Budgetoverhevelingen 2024 naar 2025 Mededeling: Jaaroverzicht aanpak ondermijning Basisteam de Kempen 2024 Mededeling: Jaarverslag bezwaarschriftencommissie 2024 Mededeling: Wijziging organisatiestructuur t.b.v. toekomstbestendigheid organisatie -
7ACTIEVE INFORMATIE VANUIT HET COLLEGE VAN BURGEMEESTER & WETHOUDERS
-
8RAADSVOORSTELLEN
-
8.1
In het kader van het opstellen van de perspectiefnota 2025, de begroting 2026 en de meerjarenraming 2027 tot en met 2029 is het gebruikelijk dat er vooraf uitgangspunten worden vastgesteld voor de op te stellen documenten. De richtlijnen en kaders zijn, met het oog op een constante handelswijze, vergelijkbaar met voorgaande jaren. De financiële kaderstelling is in belangrijke mate bepalend voor het ramen van de lasten en baten en daarmee het begrotingsresultaat.
Relevante eerdere besluitvorming:
Verordening financieel beleid, beheer en organisatie van de gemeente Bladel 2023 (art. 4)Bijlagen
Voorgesteld besluit
- In te stemmen met de uitgangspunten zoals die zijn vermeld in de bij dit voorstel behorende nota van uitgangspunten voor de samenstelling van de perspectiefnota 2025 en begroting 2026.
-
8.2
De auditcommissie zet zich – samen met diens adviseurs – in om de Planning & Control-stukken overzichtelijker (leesbaarder) én inzichtelijker (informatiever) te maken voor (onder andere) de gemeenteraad. Hierbij wordt wat we willen bereiken (het beoogd maatschappelijk effect, in relatie tot tijd en geld) centraal gesteld. Nu ligt een voorstel aan uw raad voor om de lijn, zoals uitgezet door en overeengekomen tussen raad (de auditcommissie namens deze), college en ambtelijke organisatie, te bekrachtigen. Het is de uitkomst van een gezamenlijk doorlopen traject, waarbij gekeken is naar wat nodig, mogelijk én wenselijk is voor de lange termijn.
Bijlagen
Voorgesteld besluit
- Het volgende gewenste scenario voor de Planning & Control-producten vast te stellen:
Scenario Basis:
a. Inrichten totaalkader
implementatie van een totaalkader aan sturing en beheersing, waarbij de bestuurlijke P&C-cyclus nadrukkelijker wordt gekoppeld aan wettelijke kaders, gemeentelijke visies, het coalitieakkoord/collegeprogramma en de ambtelijke P&C-cyclus;
b. Versterken van relatie tussen doelen, activiteiten en middelen
een gefaseerde uitrol van de methode ‘Succesvol doelen bereiken’ om goede doelen te formuleren en de relatie met activiteiten en inzet van middelen te versterken, waarbij gestart wordt met de uitwerking van minimaal 2 programma’s in de begroting 2026;
c. Focus op doelbereik
een focus op doelbereik, waarbij vooral gekeken wordt of het ingezette middel daadwerkelijk bijdraagt aan het behalen van het gewenste doel;
d. Rolneming raad
een bewustere rolneming van de raad, waarbij de raad zich richt op strategie op de lange termijn en sturen op hoofdlijnen. - De volgende stippen op de horizon vast te stellen uit de scenario’s ‘Midden’ en ‘Plus’:
a. Inzicht in budgetten
de P&C-stukken geven meer inzicht in (1) de mate waarin de gemeente ruimte heeft om eigen keuzes te maken en (2) óf, en op welke termijn, budgetten beïnvloedbaar zijn;
b. Projectinzicht
op projectniveau wordt begroot en gerapporteerd à la gemeente Delft (“Gelatinebrug”);
c. Doelenbomen
de programma’s worden omgezet in doelenbomen. - Het college opdracht te geven om binnen twee jaar uitvoering te geven aan het gewenste scenario voor de Planning & Control-producten, hierbij de 'stip op de horizon' in ogenschouw nemende.
- Het volgende gewenste scenario voor de Planning & Control-producten vast te stellen:
-
8.3
In de begroting 2025 is door het college een extra formatieplaats gevraagd voor toezicht fysiek domein. De gemeenteraad heeft de gevraagde formatie-uitbreiding gewijzigd van een A- naar een B-rubricering. Dit betekent dat het college voor de functie toezichthouder fysiek domein separaat goedkeuring moet vragen aan de gemeenteraad. Het college beargumenteert in dit voorstel dat deze formatie noodzakelijk is voor een effectieve uitvoering van het handhavingsbeleid en de wettelijke toezichttaken. De raad wordt gevraagd het benodigde budget ad € 76.000 beschikbaar te stellen.
Relevante eerdere besluitvorming:
Amendement 'Uitbreiding FTE' bij Begroting Bladel 2025Bijlagen
Voorgesteld besluit
- Het benodigde budget voor de invulling van de vacature toezichthouder vanuit het meerjarenprogramma 2025-2028 (MIP) beschikbaar te stellen.
-
8.4
Het Dagelijks Bestuur van de Metropoolregio Eindhoven (MRE) heeft de ontwerpbegroting 2026 MRE aangeboden aan de raden van de 21 deelnemende gemeenten voor zienswijze. De programmabegroting 2026 bevat een financiële uitwerking van het Samenwerkingsakkoord 2023-2026 en bestaat uit een overzicht van de programma’s, de financiële begroting en de (voorgeschreven) paragrafen. Het algemeen bestuur van de MRE betrekt de reacties/zienswijzen van de raden bij de vaststelling van de begroting op 2 juli 2025.
Relevante eerdere besluitvorming:
R24.095 Kadernota 2025 MREBijlagen
Voorgesteld besluit
- Naar aanleiding van de conceptbegroting 2026 Metropoolregio Eindhoven de zienswijze als opgenomen in het document met kenmerk 25.07562 in te dienen.
-
8.5
Ieder jaar stelt de Veiligheidsregio Brabant-Zuidoost (VRBZO) een begroting op waarin de plannen voor het volgende jaar en de daaraan gekoppelde financiële consequenties worden beschreven. Dit gebeurt volgens de kaders die door het Algemeen Bestuur in een kadernota zijn meegegeven. Het Dagelijks Bestuur heeft de ontwerpbegroting aangeboden aan de raden van de 21 deelnemende gemeenten voor zienswijze. De begroting wordt naar verwachting op 2 juli 2025 vastgesteld door het Algemeen Bestuur van de VRBZO.
Relevante documenten
Mededeling: Kadernota 2026 Veiligheidsregio Brabant-ZuidoostBijlagen
Voorgesteld besluit
- Geen zienswijze in te dienen op de ontwerpbegroting 2026 van de Veiligheidsregio Brabant-Zuidoost.
- De financiële gevolgen voor de gemeente Bladel mee te nemen in de perspectiefnota 2025 en daarmee te verwerken in de meerjarenbegroting 2026-2029.
-
8.6
Het dagelijks bestuur van de Omgevingsdienst Zuidoost-Brabant (ODZOB) heeft de ontwerpbegroting 2026 aangeboden. In de (ontwerp)begroting 2026 staat wat de ODZOB wil bereiken, wat ze daarvoor gaan doen en wat dat gaat kosten. In de meerjarenraming 2027-2029 staat het financieel perspectief voor de middellange termijn. De raden van de deelnemende gemeenten en de staten van de deelnemende provincie zijn uitgenodigd om een eventuele zienswijze op de begroting 2026 en meerjarenraming 2027-2029 in te dienen. Op 11 september 2025 besluit het algemeen bestuur van de ODZOB over de definitieve begroting 2026.
Relevante documenten:
Mededeling: Kadernota 2026 Omgevingsdienst Zuidoost-BrabantBijlagen
Voorgesteld besluit
- Kennis te nemen van de concept begroting 2026 en meerjarenraming 2027-2029 van de Omgevingsdienst Zuidoost-Brabant en hierop de volgende zienswijze in te dienen:
"Gemeenten staan in 2026 (ravijnjaar) en de jaren daarna voor een financieel uitdagende periode. In de concept begroting 2026 ODZOB en meerjarenraming 2027-2029 en de bijlagen daarbij is zichtbaar dat u hiervoor oog heeft. Dat waarderen wij. We zien echter ruimte bij de gehanteerde indexeringsmethodiek. In voorliggende conceptbegroting 2026-2029 is gerekend met de indexeringen volgens de Kaderbrief 2026. De indexeringsmethodiek, zoals vastgelegd in de Beleidsnotitie kaders P&C-documenten 4GR, is bedoeld om, op basis van CPB ramingen, in de begroting anticiperend rekening te houden met stijging van lonen en prijzen. In uw begroting 2025 zijn de gemeentelijk bijdragen geïndexeerd met 5,7%, gebaseerd op een verwachte loonstijging van 6,7% en een verwachte prijsstijging van 3,5%. Voor 2026 wordt wederom een relatief hoge indexering toegepast die de voorgaande versterkt. Indien de daadwerkelijke ontwikkeling van de lonen en prijzen structureel afwijkt van deze ramingen, dan schiet deze methodiek haar doel voorbij. Wij verwachten van de Gemeenschappelijke Regelingen dat ze in het kader van realistisch begroten ook realistische indexpercentages toepassen. Wij vragen om de komende jaren de indexeringsmethodiek gezamenlijk te onderzoeken en aan te passen. Waarbij deze ingaat vanaf 2028"
- Kennis te nemen van de concept begroting 2026 en meerjarenraming 2027-2029 van de Omgevingsdienst Zuidoost-Brabant en hierop de volgende zienswijze in te dienen:
-
8.7
Het Algemeen Bestuur van de GGD Brabant-Zuidoost biedt de ontwerpprogrammabegroting 2026 aan de gemeenteraden aan voor zienswijze. Op 25 juni 2025 stelt het Algemeen Bestuur van de GGD de Programmabegroting 2026 definitief vast en weegt daarbij de ingediende zienswijzen van de gemeenten mee.
Relevante documenten:
Mededeling: Kadernota 2026 GGD Brabant-ZuidoostBijlagen
Voorgesteld besluit
- De volgende zienswijze in te dienen naar aanleiding van de Ontwerp Programmabegroting 2026 van de GGD Brabant-Zuidoost:
“De gemeenteraad van Bladel verzoekt de GGD Brabant-Zuidoost om in de programmabegroting 2026 expliciet aandacht te besteden aan de financiële gevolgen van het niet gunnen van de opdracht voor de medische arrestantenzorg aan de GGD. Het wegvallen van deze taak kan gevolgen hebben voor de gemeentelijke bijdragen, en wij verzoeken de GGD om deze gevolgen duidelijk in de begroting inzichtelijk te maken. Dit verzoek komt voort uit de vorig jaar door ons ingediende zienswijze op de Programmabegroting 2025 van de GGD, waarin de gemeenteraad haar zorgen uitte over de afhankelijkheid van werkzaamheden zoals de arrestantenzorg. De gemeenteraad vraagt de GGD ook om aan te geven welke stappen er worden genomen om de gevolgen van het wegvallen van deze taak op de gemeentelijke bijdragen zoveel mogelijk te beperken.”; - De financiële consequenties meerjarig in de Perspectiefnota 2025 te verwerken
- De volgende zienswijze in te dienen naar aanleiding van de Ontwerp Programmabegroting 2026 van de GGD Brabant-Zuidoost:
-
8.8
Het bestuur van KempenPlus heeft de ontwerpbegroting 2026 inclusief meerjarenraming 2027-2029 en 1e begrotingswijziging 2025 aangeleverd. Het bestuur nodigt de gemeenteraad uit om een eventuele reactie (zienswijze) op de stukken vóór 26 juni 2025 aan KempenPlus kenbaar te maken. De zienswijzen van de gemeenten worden betrokken bij de definitieve vaststelling van de begrotingsstukken.
Relevante eerdere besluitvorming
R25.002 Kadernota 2026 KempenPlusBijlagen
Voorgesteld besluit
- Geen zienswijze in te dienen op de Ontwerpbegroting KempenPlus 2026 incl. meerjarenraming 2027-2029
- Geen zienswijze in te dienen op de 1e begrotingswijziging 2025 KempenPlus
-
8.9
Op 16 april 2025 heeft het dagelijks bestuur van de Gemeenschappelijke Regeling Samenwerking Kempengemeenten (GRSK) de ontwerpbegroting 2026 en meerjarenraming 2027- 2029 GRSK en de begrotingswijziging 2025 aangeboden. Deze begroting is een uitwerking van de kadernota 2026, die werd vastgesteld door het Algemeen Bestuur in december 2024. In de kadernota 2026 is inzicht gegeven in de wijzigingen van wet- en regelgeving en autonome en organisatorische ontwikkelingen, die voorzien zijn voor 2026 en volgende jaren. In de ontwerpbegroting zijn de ontwikkelingen uit de kadernota financieel gemaakt. De conceptbegroting 2026 met meerjarenraming 2027 - 2029 met begrotingswijziging 2025 heeft als gevolg dat het lastentotaal toeneemt. De totale lastenstijging van de GRSK in 2026 bedraagt € 1.764.069. De stijging als gevolg van de begrotingswijziging 2025 bedraagt € 1.020.510.
Relevante eerdere besluitvorming
R24.098 Kadernota 2026 GRSKBijlagen
Voorgesteld besluit
Een zienswijze in te dienen op de begrotingswijziging 2025 die als volgt luidt:
De gemeenteraad van Bladel heeft kennisgenomen van de begrotingswijziging 2025 van de GRSK, zoals aangeboden op 16 april 2025.
Verwijzing naar eerdere standpunten
Op 27 juni 2024 heeft de gemeenteraad middels raadsbesluit R24.043b een zienswijze vastgesteld op de begroting 2025 en de meerjarenraming 2026–2028 van de GRSK. Hierin is onder meer nadrukkelijk gewezen op de toenemende financiële druk op gemeenten door de zogeheten ‘ravijnjaren’. Dit met het oog op de houdbaarheid van de gemeentelijke bijdragen aan verbonden partijen. Deze lijn is in februari 2025 nogmaals herbevestigd via het unaniem aangenomen amendement op de Kadernota GRSK 2026 (R24.098). Daarin heeft de raad de GRSK verzocht om investeringen – zoals formatie-uitbreidingen op het gebied van jeugd en organisatieontwikkeling – beter te onderbouwen en in relatie te plaatsen tot eerdere taakstellingen zoals “Opnieuw Verbinden” en de doelstellingen uit de taakstelling van 2020. Constateringen begrotingswijziging 2025 Met de nu voorliggende begrotingswijziging 2025 constateren wij dat geen gehoor wordt gegeven aan deze eerdere oproepen. In plaats van concrete structurele besparingen, wordt een toename van de lasten gepresenteerd.
Hoewel wij erkennen dat een deel van deze kosten voortkomt uit autonome ontwikkelingen, constateren wij dat de begrotingswijziging geen zichtbaar antwoord biedt op de eerder uitgesproken zorgen van de raad over de financiële koers van de GRSK.De volgende zienswijze in te dienen op de conceptbegroting 2026 en meerjarenraming 2027-2029:
De gemeenteraad van Bladel heeft kennis genomen van de conceptbegroting 2026 en meerjarenraming 2027-2029 van de GRSK. Hierbij is geconstateerd dat de GRSK het principe van “scherp aan de wind zeilen” hanteert en op verschillende vlakken voorstellen heeft gedaan om de gemeentelijke bijdragen te matigen zodat in de conceptbegroting 2026 voor € 162.000 aan ombuigingsmaatregelen is opgenomen. Dit waardeert de raad. We begrijpen ook de uitdagingen waar de GRSK voor staat en dat het zeer lastig is om verdere besparingen re realiseren. Desondanks doet de gemeenteraad de oproep om structureel € 200.000 aan extra besparingen (te verdelen over zowel de bedrijfsvoeringskosten als de programmakosten) voor de gemeente Bladel te zoeken. Deze oproep wordt mede ingegeven door de oproep van de VNG en het principe van trap op trap af, waarbij de gemeenten niet alleen de zware bezuinigingen kunnen dragen. Hiervoor moet ook gekeken worden naar het verlengd lokaal bestuur en moeten bezuinigingen ook plaats vinden bij verbonden partijen.
-
9RONDVRAAG
-
10SLUITING