- Locatie
Gemeentehuis Bladel, Raadszaal, Markt 21, 5531 BC Bladel
- Voorzitter
- M.C. (Marco) Schoenmakers
- Toelichting
-
De commissievergadering Middelen & Algemene Zaken (MAZ) vindt plaats om 19.30 uur in de Raadzaal van het gemeentehuis van Bladel. De conceptagenda voor deze vergadering tref je hier aan.
Het betreft een openbare commissievergadering, die openstaat voor insprekers en die rechtstreeks is te volgen via deze pagina.
Inwoners/belanghebbenden die tijdens de vergadering wensen in te spreken over een onderwerp op de agenda, melden zich vooraf aan via griffie@bladel.nl
De uitzending wordt automatisch ondertiteld waardoor woorden en zinnen fouten kunnen bevatten. De ondertiteling is een paar uur na de vergadering zichtbaar. Je kunt de ondertiteling aanzetten door links onderin het scherm op de CC knop te klikken.
- Agenda documenten
Uitzending
Agendapunten
-
1
Besluit
De voorzitter opent de vergadering om 19:30 uur.
Er is bericht van verhindering binnengekomen van:
- dhr. Reijnhard (VVD)
- dhr. Evers (PRO5)
- mw. Van Rijthoven (CDA) wordt vervangen door mw. Van de Huygevoort
- dhr. Wouters (BT) vult de plek in van dhr. Van Hulst, die tot wethouder is benoemd.
-
2
Besluit
De agenda wordt ongewijzigd vastgesteld.
De conceptagenda is op vrijdag 22 augustus 2025 gepubliceerd.
-
3
2025-08-26: mw. Winters heeft zich aangemeld voor het spreekrecht bij agendapunt 8.1 R25.054 Nota van uitgangspunten opvanglocatie asielzoekers.
2025-09-08: dhr. Wiskie wenst in te spreken bij agendapunt 8.1 R25.054 Nota van uitgangspunten opvanglocatie asielzoekers.
2025-09-09: mw. Van Hoof heeft zich aangemeld voor het spreekrecht bij agendapunt 8.1 R25.054 Nota van uitgangspunten opvanglocatie asielzoekers.Besluit
-
Mw. Winters, dhr. Wiskie en mw. Van Hoof hebben zich aangemeld voor het spreekrecht betreffende agendapunt 8.1 Nota van uitgangspunten opvanglocatie asielzoekers.
-
4
Bijlagen
Besluit
De besluitenlijst van de commissie MAZ van 26 juni 2025 wordt ongewijzigd vastgesteld.
Besluitenlijsten
Onderwerp Besluitenlijst commissie MAZ 26 juni 2025 -
5
Bijlagen
Besluit
-
Er vindt geen behandeling van een toezegging plaats.
-
6
Bijlagen
Besluit
De commissie adviseert de gemeenteraad de ingekomen stukken en mededelingen van de commissie MAZ conform de voorgestelde wijze van afdoening vast te stellen.
-
6.1
Ingekomen stukken zijn documenten die geadresseerd zijn aan de gemeenteraad en niet afkomstig zijn van het college van Burgemeester & Wethouders.
Besluit
-
Er vindt geen behandeling van een ingekomen stuk plaats.
-
6.2
Mededelingen zijn documenten die geadresseerd zijn aan de gemeenteraad en die afkomstig zijn van het college van Burgemeester & Wethouders. Via mededelingen informeert het college de gemeenteraad.
De volgende mededelingen zijn ter informatie voor de gemeenteraad door het college van burgemeester & wethouders vastgesteld:
- Meicirculaire 2025
- Heroverweging verdeelsleutel KempenPlus
- Informatie- en archiefbeheer 2025
- Meer aandacht voor stimuleringsfonds MRE
Besluit
-
Er vindt geen behandeling van een mededeling plaats.
Raadsmededelingen
Onderwerp Mededeling: Heroverweging verdeelsleutel KempenPlus Mededeling: Informatie- en archiefbeheer 2025 Mededeling: Meer aandacht voor stimuleringsfonds MRE Mededeling: Meicirculaire 2025 -
7
Besluit
-
Er vindt geen actieve informatie vanuit het college plaats.
-
8RAADSVOORSTELLEN
-
8.1
Nederlandse gemeenten hebben een gezamenlijke opgave met betrekking tot de opvang van asielzoekers. Ook de gemeente Bladel neemt haar deel van deze opgaven. Het realiseren van een opvanglocatie voor deze groep is ingewikkeld en heeft impact op de gemeenschap van gemeente Bladel en haar kernen. Het realiseren van de opgave vraagt om daadkrachtig handelen.
Het voorliggende voorstel start met een korte schets van de opgave voor de gemeente Bladel. Daarna worden de uitgangspunten voor de opvang van asielzoekers in gemeente Bladel aangegeven. Na vaststelling van de uitgangspunten door de gemeenteraad, kan het college een concreet vervolgbesluit nemen, een locatie selecteren en een bestuursovereenkomst met het COA sluiten.
2025-08-26: mw. Winters heeft zich aangemeld voor het spreekrecht.
2025-09-08: dhr. Wiskie heeft zich aangemeld voor het spreekrecht.
2025-09-09: mw. Van Hoof heeft zich aangemeld voor het spreekrecht.Bijlagen
Voorgesteld besluit
Als uitgangspunten voor een opvanglocatie voor asielzoekers vast te stellen:
- De gemeente Bladel neemt haar verantwoordelijkheid met betrekking tot minimaal de eigen asielopvang.
- De gemeente heeft de regie bij het vinden en realiseren van opvanglocatie voor asielzoekers in de gemeente Bladel.
- Het college heeft de bevoegdheid een locatie vast te stellen.
- De raad wordt betrokken en volledig geïnformeerd bij het proces van het realiseren van de opvanglocatie.
- Asielzoekers voelen zich veilig, welkom en worden behandeld als nieuwe (al dan niet tijdelijke) inwoners van gemeente Bladel. De lokale gemeenschap wordt hier zo veel mogelijk bij betrokken.
- We dragen zorg voor een humane opvang die gericht is op zelfredzaamheid van de bewoners en deelname aan de maatschappij. Voor ons past kortdurende crisisopvang daar niet bij.
- De opvanglocatie is veilig en waarborgt de privacy voor de bewoners én omwonenden.
- Er is permanente aanwezigheid van COA personeel op de opvanglocatie.
- De opvang heeft een minimale capaciteit van 100 bewoners.
- Kinderen in de opvang hebben toegang tot onderwijs.
- De gemeente onderbouwt de keuze voor de uiteindelijke locatie.
- De inrichting van een locatie hangt af van de locatie en de doelgroep. Hierbij worden ook de uitgangspunten van het COA en het ruimtelijk functioneel programma van eisen voor opvang geraadpleegd.
- Inwoners, bedrijven en organisaties weten welke opgaven de gemeente heeft, wie daarbij betrokken zijn, welke afwegingen moeten worden gemaakt en hoe het besluitvormingsproces loopt.
- De gemeente draagt zorg voor een actieve informatievoorziening naar inwoners, bedrijven en organisaties bij het ontwikkelen van de opvanglocatie.
- De realisatiekosten van een locatie voor asielzoekers is in de basis budgetneutraal voor de gemeente.
- We zorgen dat dit besluitvormende proces op een voortvarende wijze verloopt.
Besluit
De commissie adviseert de gemeenteraad om dit raadsvoorstel ongewijzigd als bespreekstuk te behandelen in de raadsvergadering van 25 september 2025.
De commissie oordeelt dat de volgende punten uit de commissie zijn overgebleven voor bediscussiëring door de gemeenteraad:
- Bladel Transparant en CDA Bladel oordelen het voorstel niet rijp voor finale standpuntbepaling en wensen de behandeling uit te stellen totdat er landelijk meer duidelijkheid is (over de mogelijke aanpassing of intrekking van de Spreidingswet en het wetsvoorstel Asielnoodmaatregelenwet). Daartoe kondigen zij aan het voorstel van de agenda af te willen voeren;
- VVD kondigt een amendement aan om de uitgangspunten grotendeels te wijzigen;
- PRO5 kondigt een amendement aan om uitgangspunt 9 te wijzigen naar een opvang met een (minimale) capaciteit van 150 bewoners (i.p.v. de voorgestelde 100) teneinde een volwaardige asielopvang-locatie (met alle bijbehorende voorzieningen) te realiseren;
- de Vrije Hapertse Partij oordeelt het voorstel voldoende voorbereid voor finale standpuntbepaling en staat positief tegenover de voorgestelde uitgangspunten;
- de algehele gemeentelijke opgave voor nieuwkomers, samenhang met huisvesting statushouders en Oekraïense ontheemden.
Mw. Winters, dhr. Wiskie en mw. Van Hoof spreken de commissie toe.
Portefeuillehouder Van der Hamsvoort licht toe dat een minimale capaciteit van 100 bewoners wordt voorgesteld om een eventuele hogere taakstelling in de toekomst op te kunnen vangen. Daarnaast wordt bij 100 personen permanente (24/7) beveiliging georganiseerd voor bewoners én inwoners. Er is dan altijd iemand aanwezig en aanspreekbaar op locatie.
Wethouder Van der Hamsvoort verduidelijkt dat de gemeente afzonderlijke taakstellingen heeft voor de drie groepen nieuwkomers (asielzoekers, statushouders en Oekraïense ontheemden). De wethouder stelt dat uitruil van aantallen tussen deze drie groepen niet mogelijk is, maar uitruil tussen gemeenten wel.
Burgemeester Van den Bosch benadrukt de wettelijke verplichting om asielzoekers op te vangen die voortvloeit uit de Spreidingswet.Schriftelijke vragen
Onderwerp BT inzake bekostiging scholing asielzoekers BT inzake Rapport Inwonerspanel Bladel inzake Asielopvang VVD inzake Nota van uitgangspunten opvanglocatie asielzoekers -
8.2
Inwoners en bezoekers kijken niet naar gemeentegrenzen als het aankomt op de besteding van hun vrije tijd. Mede hierom is in 2016 de samenwerking tussen de Kempengemeenten geïntensiveerd om zo een grotere slagkracht te krijgen op het gebied van recreatie en toerisme. De huidige Kempenvisie is hiervan het resultaat. De afgelopen jaren is vanuit deze visie gewerkt aan twee uitvoeringsprogramma’s. De huidige visie met bijbehorend uitvoeringsprogramma loopt komend jaar af. Tijd dus voor een actualisering.
De geactualiseerde Kempenvisie met bijbehorend uitvoeringsprogramma ligt nu voor en is mede tot stand gekomen dankzij de input van vele stakeholders. De ambitie luidt: de Brabantse Kempen is eind 2033 een authentieke en levendige streek, waar het prettig wonen, recreëren en ondernemen is.
Bijlagen
Voorgesteld besluit
- De geactualiseerde visie ‘Waardevolle recreatie en toerisme in de Brabantse Kempen 2026 – 2034’ vast te stellen.
Besluit
De commissie oordeelt het voorstel voldoende voorbereid voor finale standpuntbepaling en dat geen specifieke punten uit de commissie zijn overgebleven voor bediscussiëring door de gemeenteraad.
De commissie adviseert de gemeenteraad om dit raadsvoorstel ongewijzigd als hamerstuk te behandelen in de raadsvergadering van 25 september 2025, en daarmee conform het voorstel van het college te stemmen.Wethouder Van der Hamsvoort geeft aan dat de voorliggende visie een mooi resultaat is van goede samenwerking binnen de vier Kempengemeenten (Bergeijk, Bladel, Eersel, Reusel - De Mierden) en met alle betrokken stakeholders.
De wethouder licht toe dat niet alle kosten voor recreatie en toerisme zijn opgenomen in het bijbehorende budget (€160.000). Er worden ook lokaal financiële middelen (en uren) ingezet voor toerisme.
Op verzoek van de VVD gaat portefeuillehouder Van der Hamsvoort na wat er aanvullend nodig is om toerisme in de gemeente Bladel te stimuleren en snelle resultaten te boeken. -
8.3
Met de inwerkingtreding van de Wet versterking participatie op decentraal niveau per 1 januari 2025 zijn gemeenten verplicht om een participatieverordening vast te stellen voor 1 januari 2027. Deze wet beoogt de betrokkenheid van inwoners bij de voorbereiding, uitvoering en evaluatie van beleid van de gemeente te versterken. Het uitdaagrecht wordt hierin ook wettelijk vastgelegd, hiermee kunnen inwoners de gemeente uitdagen om de uitvoering van een taak over te nemen. Tegelijkertijd hebben de uitkomsten van het Rekenkameronderzoek ‘Burgerinitiatieven in Bladel’ inzicht gegeven in de huidige stand van zaken rondom burgerinitiatieven binnen onze gemeente.
Allereerst is een startnotitie opgesteld. De startnotitie beschrijft de huidige situatie, schetst het gewenste resultaat en bevat een globale planning voor het vervolgtraject om te komen tot nieuw beleid en een nieuwe verordening. Het doel van het nieuwe participatiebeleid is om inwoners van gemeente Bladel het vertrouwen te geven dat hun mening en initiatieven daadwerkelijk van betekenis zijn en een wezenlijk en waardevol onderdeel van besluitvorming vormen.
Bijlagen
Voorgesteld besluit
- De startnotitie participatieverordening en -beleid vast te stellen en het college opdracht te geven om hier verder uitvoering aan te geven.
Besluit
De commissie oordeelt het voorstel voldoende voorbereid voor finale standpuntbepaling en dat geen specifieke punten uit de commissie zijn overgebleven voor bediscussiëring door de gemeenteraad.
De commissie adviseert de gemeenteraad om dit raadsvoorstel ongewijzigd als hamerstuk te behandelen in de raadsvergadering van 25 september 2025, en daarmee conform het voorstel van het college te stemmen.Portefeuillehouder Van den Bosch geeft aan de gegeven tips en ideeën mee te zullen nemen.
De burgemeester licht toe dat er aanvullingen komen op het bestaande participatiebeleid, zoals Right to challenge (het uitdaagrecht). Ook zal er een koppeling worden gemaakt met de lokale inclusieagenda en wordt gekeken hoe de Omgevingsdialoog verbeterd kan worden. Daarnaast wordt gekeken naar nieuwe (verfrissende) vormen van democratie/burgerparticipatie zoals het burgerberaad.
Burgemeester Van den Bosch benadrukt dat het belangrijk is dat inwoners worden betrokken bij het vormgeven van het nieuwe participatiebeleid en dat zij weten welke wegen ze kunnen bewandelen. -
8.4
Deze eerste wijziging van de begroting van de GGD Brabant-Zuidoost heeft betrekking op de inmiddels vastgestelde nieuwe CAO, in werking vanaf 1 april 2025. De GGD heeft berekend dat de indexering van de gemeentelijke bijdragen voor 2025 met 2,67% verlaagd kan worden vanwege die lagere index (namelijk 3,23% i.p.v. 5,9%). Dit betekent een verlaging van de gemeentelijke inwonerbijdragen over 2025 van in totaal ca. € 875.000,-.
De gemeenteraad wordt in de gelegenheid gesteld voor 25 september een zienswijze in te dienen op de eerste begrotingswijziging van de GGD Brabant-Zuidoost. Het Algemeen Bestuur van de GGD neemt hierover op 29 oktober 2025 een besluit.
Bijlagen
Voorgesteld besluit
- Geen zienswijze in te dienen naar aanleiding van de 1e begrotingswijziging 2025 van GGD Brabant-Zuidoost.
Besluit
De commissie oordeelt het voorstel voldoende voorbereid voor finale standpuntbepaling en dat geen specifieke punten uit de commissie zijn overgebleven voor bediscussiëring door de gemeenteraad.
De commissie adviseert de gemeenteraad om dit raadsvoorstel ongewijzigd als hamerstuk te behandelen in de raadsvergadering van 25 september 2025, en daarmee conform het voorstel van het college te stemmen. -
8.5
De (economische) groei legt in de hele MRE-regio druk op wonen, werklocaties, voorzieningen, talent en bereikbaarheid. Het AB heeft zich daarom op 3 juli 2024 positief uitgesproken over het verkennen van en zo mogelijk komen tot “bovenregionale samenwerkingen” met Meierijstad, Venlo en Weert met als doel om de druk te verlichten.
De gesprekken tussen Metropoolregio Eindhoven (MRE) en voornoemde gemeenten hebben geleid tot de voorliggende samenwerkingsafspraken in drie “gemeenschappelijke regelingen zonder meer” en drie samenwerkingsagenda’s. Deze liggen ter besluitvorming voor bij MRE (en de daarin deelnemende gemeenten) en de gemeenten Meierijstad, Venlo en Weert.
Op 11 juli 2025 heeft het Dagelijks Bestuur van de Metropoolregio Eindhoven (DB-MRE) de drie concept gemeenschappelijke regelingen en daaraan gekoppelde samenwerkingsagenda’s tussen DB-MRE en de gemeenten Meierijstad, Venlo en Weert aangeboden. De gemeenteraad is gevraagd om uiterlijk 31 oktober 2025 een zienswijze kenbaar te maken. De eventuele zienswijze wordt betrokken bij de formele besluitvorming over de regelingen in het DB-MRE op 8 december 2025 en over de samenwerkingsagenda’s in het Algemeen Bestuur (AB) op 17 december 2025.
Bijlagen
Voorgesteld besluit
- Kennis te nemen van:
a) de concept Samenwerkingsagenda Metropoolregio Eindhoven – Meierijstad;
b) de concept Samenwerkingsagenda Metropoolregio Eindhoven – Venlo;
c) de concept Samenwerkingsagenda Metropoolregio Eindhoven – Weert;
d) de gemeenschappelijke regeling “zonder meer” Metropoolregio Eindhoven – gemeente Meierijstad;
e) de gemeenschappelijke regeling “zonder meer” Metropoolregio Eindhoven – gemeente Venlo;
f) de gemeenschappelijke regeling “zonder meer” Metropoolregio Eindhoven – gemeente Weert; - Hierop geen zienswijze in te dienen;
- Het Dagelijks Bestuur van de Metropoolregio Eindhoven hiervan op te hoogte te brengen.
Besluit
De commissie oordeelt het voorstel voldoende voorbereid voor finale standpuntbepaling en dat geen specifieke punten uit de commissie zijn overgebleven voor bediscussiëring door de gemeenteraad.
De commissie adviseert de gemeenteraad om dit raadsvoorstel ongewijzigd als hamerstuk te behandelen in de raadsvergadering van 25 september 2025, en daarmee conform het voorstel van het college te stemmen.Portefeuillehouder Van den Bosch licht toe dat er géén sprake is van toetreding van de gemeenten Meierijstad, Venlo en Weert tot de Metropoolregio Eindhoven (MRE).
De burgemeester geeft aan dat de besprekingen met onze zuiderburen zich nog in de oriënterende fase bevinden. Grensoverschrijdende mobiliteit is een belangrijk onderwerp waar de burgemeester extra aandacht voor zal vragen binnen de (boven)regionale samenwerkingen. - Kennis te nemen van:
-
9
Besluit
-
Er wordt geen gebruik gemaakt van de rondvraag.
-
10
Besluit
Met dankzegging aan alle aanwezigen sluit de voorzitter de vergadering om 21:08 uur.
Besluitvorming over de geagendeerde raadsvoorstellen vindt plaats op 25 september 2025.