- Locatie
Gemeentehuis Bladel, Raadszaal, Markt 21, 5531 BC Bladel
- Voorzitter
- H.A.L.B. (Hugo) Maas
- Toelichting
-
De commissievergadering Middelen & Algemene Zaken (MAZ) vindt plaats om 19.30 uur in de Raadzaal van het gemeentehuis van Bladel. De conceptagenda voor deze vergadering tref je hieronder aan.
Het betreft een openbare commissievergadering, die openstaat voor insprekers en die rechtstreeks is te volgen via deze pagina.
Inwoners/belanghebbenden die tijdens de vergadering wensen in te spreken over een onderwerp op de agenda, melden zich vooraf aan via griffie@bladel.nl
De uitzending wordt automatisch ondertiteld waardoor woorden en zinnen fouten kunnen bevatten. De ondertiteling is een paar uur na de vergadering zichtbaar. Je kunt de ondertiteling aanzetten door links onderin het scherm op de CC knop te klikken.
- Agenda documenten
Uitzending
Agendapunten
-
1OPENING VERGADERING
-
2VASTSTELLEN AGENDA
-
3SPREEKRECHT OVER OP DE AGENDA VERMELDE ONDERWERPEN
-
4
Bijlagen
Besluitenlijsten
Onderwerp Besluitenlijst commissie MAZ 30 oktober 2025 -
5
Bijlagen
-
6
Bijlagen
-
6.1
Ingekomen stukken zijn documenten die geadresseerd zijn aan de gemeenteraad en niet afkomstig zijn van het college van Burgemeester & Wethouders.
-
6.2
Via mededelingen informeert het college de gemeenteraad. Het college heeft de volgende mededelingen aan de raad aangeboden:
- Stand van zaken openstaande moties
- Leidraad Planning & control cyclus 2026
Raadsmededelingen
Onderwerp Mededeling: Leidraad Planning & control cyclus 2026 Mededeling: Stand van zaken openstaande moties -
7ACTIEVE INFORMATIE VANUIT HET COLLEGE VAN BURGEMEESTER & WETHOUDERS
-
8RAADSVOORSTELLEN
-
8.1
De Rekenkamer Kempengemeenten heeft een onderzoek uitgevoerd naar verbonden partijen in de Kempen. Met dit onderzoek beantwoordt de rekenkamer de vraag: Hoe kan efficiënt en doelmatig grip worden gehouden op (de afspraken met de) verbonden partijen? Op basis van een viertal conclusies worden aanbevelingen gedaan om de grip op verbonden partijen te vergroten.
Bijlagen
Voorgesteld besluit
- De volgende aanbevelingen uit het Rekenkamerrapport ‘Verbonden partijen’ over te nemen:
a. College: Zorg dat de Nota Verbonden Partijen wordt uitgewerkt, vastgesteld en geïmplementeerd (en vooral ook doorleeft door raadsleden).
b. College en raad: Zorg voor een sterkere inhoudelijke verantwoording over verbonden partijen.
c. College en raad: Onderzoek de mogelijkheden voor rapporteurschap en regionale adviescommissies.
d. Raad: Prioriteer de aandacht en maak gebruik van de governancedashboards.
e. Raad: Zet in op samenwerking in de (sub)regio, bijvoorbeeld door een werkgroep per verbonden partij. - Het college te verzoeken aan de eerste aanbeveling invulling te geven en met een voorstel naar de raad te komen;
- De aanbevelingen b. tot en met e. ter afdoening in handen van het presidium te stellen en voor advies voor te leggen aan de werkgroep Gemeenschappelijke Regelingen.
- De volgende aanbevelingen uit het Rekenkamerrapport ‘Verbonden partijen’ over te nemen:
-
8.2
Middels de najaarsnota wordt de gemeenteraad op de hoogte gesteld van de laatste stand van zaken met betrekking tot de uitvoering van de begroting 2025. Ook bij deze tweede tussentijdse rapportage is het uitgangspunt dat er gerapporteerd wordt op afwijkingen.
De najaarsnota is (tevens) te benaderen via https://bladel.begrotingsapp.nl/
2025-12-02: Er is een nieuwe versie van de najaarsnota toegevoegd. De tekst op pagina 5 “In meerjarig perspectief bezien, sluit de meerjarenraming met een structureel voordeel van € 1.000,-.” is gewijzigd in “In meerjarig perspectief bezien, sluit de meerjarenraming met een structureel nadeel van € 45.000,-.”
Bijlagen
Voorgesteld besluit
- De najaarsnota 2025 vast te stellen.
- In te stemmen met de bij de beleidsvelden weergegeven toevoegingen en onttrekkingen aan reserves.
- De benodigde budgetten voor realisering van de voor 2025 en 2026 geplande activiteiten met een A-rubricering beschikbaar te stellen.
- De in de najaarsnota opgenomen financiële uitkomsten voor de dienstjaren 2025 en volgende te accepteren door vaststelling van de 8e begrotingswijziging 2025 en de 2e begrotingswijziging 2026.
Schriftelijke vragen
Onderwerp BT inzake Najaarsnota 2025 CDA inzake Najaarsnota 2025 -
8.3
Recent is de nieuwe kadernota Rechtmatigheid 2025 van de commissie BBV verschenen. Dit, tezamen met de ervaringen met de rechtmatigheidsverantwoording bij de jaarrekeningen 2023 en 2024, vormt aanleiding tot wijziging van onze financiële verordening. Het college stelt voor enkel artikel 10 en 12 van de financiële verordening (betreffende de rechtmatigheidsverantwoording) te wijzigen.
Bijlagen
Voorgesteld besluit
- De “Financiële verordening gemeente Bladel 2023” in te trekken.
- De “Financiële verordening gemeente Bladel 2025” vast te stellen.
-
8.4
Met het vaststellen van het normenkader bepaalt de raad de kaders voor de rechtmatigheid ten aanzien van de op te stellen financiële verantwoording door het college van B&W.
Bijlagen
Voorgesteld besluit
- Het "Normenkader accountantscontrole 2025" vast te stellen.
-
8.5
Het Rechtspositiebesluit decentrale politieke ambtsdragers is inmiddels gewijzigd, waardoor het gewenst is de lokale verordening hierop aan te passen. De belangrijkste wijziging betreft de informatie- en communicatievoorzieningen. Politieke ambtsdragers krijgen ICT-middelen in bruikleen. De wijziging maakt het mogelijk om een in bruikleen gegeven ICT-middel ter overname aan te bieden aan raads- en commissieleden na afloop van de ambtstermijn of na tussentijds ontslag van betrokkene.
Bijlagen
Voorgesteld besluit
De Verordening rechtspositie raads- en commissieleden gemeente Bladel 2023 als volgt te wijzigen:
- In artikel 4 lid 1 het woord "eenmaal" te schrappen;
- Aan artikel 6 lid 2 de volgende zin toe te voegen: “Overname van de informatie- en communicatievoorzieningen na schoning is mogelijk tegen vergoeding van de resterende waarde van de voorzieningen in het economisch verkeer.”
- De titel van artikel 9 te wijzigen in “Betaling en declaratie van onkosten”
- Aan artikel 9 lid 2 de volgende zin toe te voegen: “Het vereiste om bewijsstukken te overleggen geldt niet wanneer de vergoeding een forfaitair bedrag betreft.”
-
8.6
Vanaf 1 januari 2026 moeten overheden op hun website duidelijk maken hoe inwoners zaken digitaal kunnen regelen en via welk kanaal. Dat is het Aanwijzingsbesluit, onderdeel van de Wet modernisering elektronisch bestuurlijk verkeer (Wmebv). De wet beoogt duidelijkheid voor inwoners en bedrijven hoe zij de gemeente en de raad het beste kunnen benaderen met hun vragen en verzoeken.
Bijlagen
Voorgesteld besluit
- het volgende aanwijzingsbesluit te nemen en op de contactpagina van de gemeentelijke website te plaatsen:
Aanwijzingsbesluit voor het digitaal regelen van zaken met gemeente Bladel
Op onze website staat bij elk product of dienst hoe je dit digitaal kunt aanvragen. Staat die uitleg er niet? Vul dan ons algemene contactformulier in en geef aan wat je nodig hebt. Wij zorgen dat je aanvraag op de juiste plek terechtkomt. Het aanwijzingsbesluit legt uit hoe je producten en diensten digitaal kunt aanvragen bij de gemeente Bladel. Dit is zo geregeld in de Wet modernisering elektronisch bestuurlijk verkeer.
Wil je meer weten over de Wet modernisering elektronisch bestuurlijk verkeer? Kijk dan op de website van de Digitale Overheid.
- het volgende aanwijzingsbesluit te nemen en op de contactpagina van de gemeentelijke website te plaatsen:
-
8.7
Op 27 oktober 2025 heeft de Metropoolregio Eindhoven (MRE) de voorgenomen inrichting van een BV-structuur voor fondsbeheer toegestuurd aan de deelnemende gemeenten. De voorgenomen inrichting behelst een robuuste en schaalbare fondsbeheerstructuur door oprichting van een overkoepelende Fondsbeheer B.V., Woonfonds B.V. (ter versnelling van de realisatie van 17.000 betaalbare woningen en 2.280 studentenwoningen) en een Bestuursstichting belast met de governance van Woonfonds B.V.
Gemeenten worden verzocht uiterlijk 23 januari 2026 eventuele wensen en bedenkingen kenbaar te maken. Het Algemeen Bestuur van MRE besluit op 25 februari 2026 over de voorgestelde inrichting.
Tip! Op 26 november 2025 is er een webinar voor raads- en collegeleden met verdere verdieping en ruime gelegenheid voor vragen.
Bijlagen
Voorgesteld besluit
- Geen wensen of bedenkingen in te brengen bij de Metropoolregio Eindhoven over het oprichten van de Fondsbeheer B.V., de Woonfonds B.V. en de Bestuursstichting Woonfonds.
-
9RONDVRAAG
-
10SLUITING
[R25.087] - Raadsvoorstel_Rekenkameronderzoek Verbonden partijen