Ga naar de inhoud van deze pagina Ga naar het zoeken Ga naar het menu
Vorige pagina

Gemeenteraad

dinsdag 7 mei 2024

19:30
Locatie

Gemeentehuis Bladel, Raadszaal, Markt 21, 5531 BC Bladel

Voorzitter
M.A.G. (Maurits) van den Bosch
Toelichting

De raadsvergadering vindt plaats om 19.30 uur in de Raadzaal van het gemeentehuis van Bladel. De conceptagenda voor deze vergadering tref je hier aan.


Het betreft een openbare raadsvergadering, die openstaat voor insprekers en die rechtstreeks te is volgen via deze pagina.
Insprekers die tijdens de vergadering wensen in te spreken op een geagendeerd agendapunt, melden zich vooraf aan via griffie@bladel.nl


De uitzending wordt automatisch ondertiteld waardoor woorden en zinnen fouten kunnen bevatten. De ondertiteling is een paar uur na de vergadering zichtbaar. Je kunt de ondertiteling aanzetten door links onderin het scherm op de CC knop te klikken.

Agenda documenten

Agendapunten

  1. 1
    OPENING EN AANWIJZING PRIMUS
  2. 1.1

    Wethouder C.H.A.M. (Cees) van de Ven heeft op 5 april 2024 een schriftelijk verzoek ingediend bij het college om hem voor de derde maal ziekteverlof te verlenen. Het college van B&W heeft ingestemd met dit verzoek op 9 april jl. De raad kan vanaf 2 mei 2024 (wederom) een vervanger benoemen voor de wethouder aan wie verlof is verleend. Of daartoe wordt overgegaan staat ter beoordeling van de gemeenteraad. Een vervanger voor de afwezige wethouder wordt door de gemeenteraad benoemd en eindigt van rechtswege aan het eind van die periode van 16 weken, zijnde op 22 augustus 2024. De fractie VHP beveelt mevrouw J.M. (Hanneke) van Dongen-Hermans aan als vervangend wethouder.

    Voorgesteld besluit

    1. De wethouder aan wie met ingang van 2 mei 2024 ziekteverlof is verleend, dhr. C.H.A.M. (Cees) van de Ven, te vervangen;
    2. Te benoemen tot wethouder van de gemeente Bladel, ingaande 7 mei 2024, met een tijdsbestedingsnorm van 100%, ter vervanging van wethouder C.H.A.M. (Cees) van de Ven wegens ziekteverlof:
    Mevrouw J.M. (Hanneke) van Dongen-Hermans,
    geboren te Bladel op 25-09-1968 en woonachtig te Hapert

  3. 2
    VASTSTELLEN AGENDA
  4. 3
    SPREEKRECHT BURGERS
  5. 4
    VASTSTELLEN VAN BESLUITEN- EN AFSPRAKENLIJSTEN
  6. 4.1

  7. 5
    INGEKOMEN STUKKEN & MEDEDELINGEN TOT EN MET 4 APRIL 2024
  8. 5.1

    Ingekomen stukken zijn documenten die geadresseerd zijn aan de gemeenteraad en niet afkomstig zijn van het college van Burgemeester & Wethouders.

  9. 5.2

    Mededelingen zijn documenten die geadresseerd zijn aan de gemeenteraad en die afkomstig zijn van het college van Burgemeester & Wethouders. Via mededelingen informeert het college de gemeenteraad.


    De volgende mededelingen zijn ter informatie voor de gemeenteraad door het college van burgemeester & wethouders vastgesteld:
    Mededeling: Klimaatcorridor A67 – OER (Opwek Energie op Rijksvastgoed)
    Mededeling: Woningbouwprogramma 2024-2033
    Mededeling: Invoering Landelijke tarieven Gecertificeerde Instellingen
    Mededeling: Toekomst kermissen gemeente Bladel
    Mededeling: Aankoop woningen t.b.v. huisvesting statushouders
    Mededeling: Actieplan Dakloosheid regio Eindhoven 2024 – 2030
    Mededeling: Jaaroverzicht aanpak ondermijning Basisteam De Kempen 2023
    Mededeling: ENSIA-verantwoording 2023
    Mededeling: Overheveling budgetten van 2023 naar 2024
    Mededeling: Jaarverslag bezwaarschriftencommissie 2023

    Raadsmededelingen

    Onderwerp
    Mededeling: Aankoop woningen t.b.v. huisvesting statushouders
    Mededeling: Actieplan Dakloosheid regio Eindhoven 2024 – 2030
    Mededeling: ENSIA-verantwoording 2023
    Mededeling: Invoering Landelijke tarieven Gecertificeerde Instellingen
    Mededeling: Jaaroverzicht aanpak ondermijning Basisteam De Kempen 2023
    Mededeling: Jaarverslag bezwaarschriftencommissie 2023
    Mededeling: Klimaatcorridor A67 – OER (Opwek Energie op Rijksvastgoed)
    Mededeling: Overheveling budgetten van 2023 naar 2024
    Mededeling: Toekomst kermissen
    Mededeling: Woningbouwprogramma 2024-2033
  10. 5.3

  11. 6
    VERTEGENWOORDIGING GEMEENSCHAPPELIJKE REGELINGEN
  12. 7
    ACTIEVE INFORMATIE VANUIT COLLEGE VAN BURGEMEESTER & WETHOUDERS
  13. 8
    HAMERSTUKKEN
  14. 8.1

    Met het bestemmingsplan Polaris-De Wijer te Hapert wordt het planologisch kader geboden voor de bouw van een extra woning aan de Polaris. Het ontwerpbestemmingsplan heeft in de periode van 29 december 2023 tot 9 februari 2024 ter inzage gelegen. Tijdens deze inzagetermijn is een zienswijze over het ontwerpbestemmingsplan ingediend.

    Voorgesteld besluit

    1. Geen exploitatieplan op grond van artikel 6.12 Wet Ruimtelijke ordening vast te stellen voor het bestemmingsplan 'Polaris-De Wijer Hapert', omdat het verhaal van kosten anderszins is geregeld; 
    2. De Nota zienswijzen en wijzigingen bestemmingsplan 'Polaris-De Wijer Hapert' vast te stellen;
    3. Het bestemmingsplan 'Polaris-De Wijer Hapert' gewijzigd vast te stellen.

    Besluit

    Advies van de raadscommissie:
    De commissie oordeelt het voorstel voldoende voorbereid voor finale standpuntbepaling en dat geen specifieke punten uit de commissie zijn overgebleven voor bediscussiëring door de gemeenteraad.


    De commissie adviseert de gemeenteraad om dit raadsvoorstel ongewijzigd als hamerstuk te behandelen in de raadsvergadering van 7 mei 2024, en daarmee conform het voorstel van het college te stemmen.

  15. 8.2

    Op de locatie Heuvel 8 is een (voormalige) rundveehouderij aanwezig. De initiatiefnemer wil de agrarische bedrijvigheid staken en de locatie omzetten naar een woonfunctie. Daarbij komt het agrarisch bouwvlak te vervallen en zullen de overtollige bedrijfsopstallen worden gesloopt. De agrarische gronden van initiatiefnemer die grenzen aan de Kleine Beerze worden ingericht voor natuurontwikkeling en herbestemd naar Natuur. Met toepassing van de provinciale Beleidsregel maatwerk omgevingskwaliteit 2023 Noord-Brabant wordt op de locatie Heuvel ongenummerd (tussen nummer 19 en 21) een vrijstaande woning opgericht. Op 29 december 2023 is de procedure gestart met de terinzagelegging van een ontwerpbestemmingsplan. Dit ontwerp heeft van 29 december 2023 tot en met 8 februari 2024 (bijlagen 03 t/m 06) voor een ieder ter inzage gelegen. Tijdens deze periode is één zienswijze ontvangen. Deze zienswijze geeft weliswaar aanleiding om de onderbouwing van het plan aan te vullen, maar leidt niet tot wijziging van het plan. Het voorstel is daarom het plan ongewijzigd vast te stellen.

    Voorgesteld besluit

    1. Geen exploitatieplan op grond van artikel 6.12 Wet ruimtelijke ordening vast te stellen; 
    2. De “Nota zienswijze bestemmingsplan Heuvel 8 en ongenummerd Hoogeloon” vast te stellen; 
    3. Het bestemmingsplan “Heuvel 8 en ongenummerd Hoogeloon” ongewijzigd vast te stellen, met inachtneming van de aanvullingen die voortvloeien uit de Nota zienswijzen.

    Besluit

    Advies van de raadscommissie:
    De commissie oordeelt het voorstel voldoende voorbereid voor finale standpuntbepaling en dat geen specifieke punten uit de commissie zijn overgebleven voor bediscussiëring door de gemeenteraad.
    De commissie adviseert de gemeenteraad om dit raadsvoorstel ongewijzigd als hamerstuk te behandelen in de raadsvergadering van 7 mei 2024, en daarmee conform het voorstel van het college te stemmen.

    Portefeuillehouder d’Haens geeft aan dat er in beginsel geen woningen worden toegevoegd in het buitengebied. Alleen bij het toepassen van ruimte-voor-ruimtewoningen is dit mogelijk. Dit kan alleen bij bebouwingsconcentraties of kernrandzones. Deze zijn aangeduid in het bestemmingsplan.

  16. 8.3

    Het bestemmingsplan Heieind 6 Hoogeloon voorziet in het veranderen van de bestemming ‘recreatie’ in de bestemming ‘wonen’. Daarbij wordt de bestaande bedrijfswoning gehandhaafd en worden bestaande bedrijfsgebouwen omgezet naar woningen. Het ontwerpbestemmingsplan heeft van 30 november 2023 tot en met 10 januari 2024 ter inzage gelegen. Tijdens deze periode van ter inzagelegging is één zienswijze ingediend, afkomstig van de Provincie Noord-Brabant.

    Voorgesteld besluit

    1. Geen exploitatieplan op grond van artikel 6.12 Wet ruimtelijke ordening vast te stellen, omdat het verhaal van kosten anderszins is geregeld; 
    2. De concept Nota zienswijzen bestemmingsplan “Heieind 6 Hoogeloon” vast te stellen; 
    3. Het bestemmingsplan “Heieind 6 Hoogeloon” gewijzigd vast te stellen, met inachtneming van de wijzigingen uit de Nota zienswijzen bestemmingsplan “Heieind 6 Hoogeloon”.

    Besluit

    Advies van de raadscommissie:
    De commissie oordeelt het voorstel voldoende voorbereid voor finale standpuntbepaling en dat geen specifieke punten uit de commissie zijn overgebleven voor bediscussiëring door de gemeenteraad.
    De commissie adviseert de gemeenteraad om dit raadsvoorstel ongewijzigd als hamerstuk te behandelen in de raadsvergadering van 7 mei 2024, en daarmee conform het voorstel van het college te stemmen.

    Portefeuillehouder d’Haens geeft aan heel restrictief te zijn met het toevoegen van woningen in het buitengebied. Portefeuillehouder d’Haens geeft aan dat steeds meer veehouderijen saneren en dat daarvoor bepaald moet worden wat de ontwikkelmogelijkheden zijn. Onderzocht wordt om een ‘menukaart met mogelijkheden’ te ontwikkelen en/of te sturen op een specifieke bestemming, zoals bijvoorbeeld zorg of recreatie in bepaalde gebieden.

  17. 8.4

    Het ontwerpbestemmingsplan “Herziening Kerkeneind - Wagenbroeken, Casteren” lag vanaf 15 december 2023 gedurende zes weken ter inzage. De herziening maakt in het plangebied de bouw van 50 in plaats van 37 woningen mogelijk. Daarnaast is 1 perceel toegevoegd (D4101) waarin 2 in plaats van 1 woning mogelijk worden gemaakt.

    Voorgesteld besluit

    1. Geen nieuw exploitatieplan op grond van artikel 6.12 Wet ruimtelijke ordening vast te stellen, omdat het verhaal van de kosten deels anderszins is geregeld;
    2. De concept Nota zienswijzen “Herziening Kerkeneind - Wagenbroeken, Casteren” vast te stellen;
    3. Het bestemmingsplan “Herziening Kerkeneind – Wagenbroeken, Casteren” gewijzigd vast te stellen, met inachtneming van de wijzigingen uit de Nota zienswijzen “Herziening Kerkeneind – Wagenbroeken, Casteren”;
    4. De provincie Noord Brabant te verzoeken om binnen de termijn van 6 weken na vaststelling over te mogen gaan tot bekendmaking van het plan.

    Besluit

    Advies van de raadscommissie:
    De commissie oordeelt het voorstel voldoende voorbereid voor finale standpuntbepaling en dat geen specifieke punten uit de commissie zijn overgebleven voor bediscussiëring door de gemeenteraad.
    De commissie adviseert de gemeenteraad om dit raadsvoorstel ongewijzigd als hamerstuk te behandelen in de raadsvergadering van 7 mei 2024, en daarmee conform het voorstel van het college te stemmen.

    Dhr. Leo van Lippen spreekt in bij aanvang van het agendapunt.


    Portefeuillehouder d’Haens geeft aan dat na vaststelling van het bestemmingsplan de locatievereniging Bladel voornemens is om hier te ontwikkelen overeenkomstig het CPO-beleid.
    Portefeuillehouder d’Haens geeft aan met de gemeenteraad van gedachten te willen wisselen inzake het huidige CPO-beleid.

  18. 8.5

    9 november 2023 heeft de Gemeenteraad van Bladel de Afvalstoffenverordening gemeente Bladel 2024 vastgesteld. Deze verordening is vastgesteld apart van de Verordening Fysieke Leefomgeving. Per abuis zijn de artikelen omtrent de sanctiebepaling en overgangsbepaling, bij het loshalen van de Afvalstoffenverordening uit de Verordening Fysieke Leefomgeving, niet toegevoegd en deze dienen alsnog te worden toegevoegd.
    Daarnaast heeft de Gemeenteraad bij het vaststellen van de verordening via een amendement artikel 15a gewijzigd. Hierbij is het oorspronkelijke 2e lid met de bepaling over het verspreiden van huis-aan-huisbladen vervangen door het lid met de bepaling over het verspreiden van ongeadresseerd reclamedrukwerk. Dit dient te worden gecorrigeerd, waarbij artikel 15a zowel lid 2 m.b.t. huis-aan-huisbladen als lid 3 m.b.t. ongeadresseerd reclamedrukwerk bevat.


    Relevante eerdere besluitvorming:
    R23.066 Afvalstoffenverordening gemeente Bladel 2024 (9 november 2023)

    Voorgesteld besluit

    De Afvalstoffenverordening gemeente Bladel 2024, 1e wijziging vast te stellen onder gelijktijdige intrekking van de Afvalstoffenverordening gemeente Bladel 2024.

    Besluit

    Advies van de raadscommissie:
    De commissie oordeelt het voorstel voldoende voorbereid voor finale standpuntbepaling en dat geen specifieke punten uit de commissie zijn overgebleven voor bediscussiëring door de gemeenteraad.
    De commissie adviseert de gemeenteraad om dit raadsvoorstel ongewijzigd als hamerstuk te behandelen in de raadsvergadering van 7 mei 2024, en daarmee conform het voorstel van het college te stemmen.

    Portefeuillehouder d’Haens geeft aan dat met dit voorstel het amendement van 9 november 2023 technisch correct is verwerkt met aandacht voor het verschil tussen reclamedrukwerk en huis-aan-huisdrukwerk.
    Portefeuillehouder d’Haens leeft in de veronderstelling dat de ‘Ja-stickers’ met toelichtende brief is verstuurd naar alle huishoudens en zegt toe dit spoedig te zullen realiseren indien dit nog niet is gebeurd.
    Portefeuillehouder d’Haens geeft aan dat samenwerking met vrijwilligers wordt meegenomen als voorwaarde bij de aanbesteding. De marktconsultatie leert dat er momenteel maar één partij is die hier aan tegemoet kan komen, zijnde de huidige contractant. Portefeuillehouder d’Haens geeft aan dat dit ook uitdagingen en veiligheidsvraagstukken met zich meebrengt waardoor papierinzamelaars huiverig zijn om met vrijwilligers te werken. Portefeuillehouder d’Haens kan zodoende niet garanderen dat bij een volgende aanbesteding deze constructie kan worden voortgezet.

  19. 8.6

    Ontwikkelingen op allerlei gebieden hebben invloed op de taak die de overheid heeft als het gaat om zorg- en ondersteuningsvragen van inwoners. Vaak hebben deze thema’s overlap of beïnvloeden ze elkaar. Dit vraagt om een integrale en brede kijk op het gebied van ‘welzijn’. Sinds de decentralisatie van de Wmo, Jeugdwet en Participatiewet in 2015 geeft gemeente Bladel uitvoering aan deze drie wetten vanuit diverse beleidskaders. Daarmee hebben we feitelijk beschreven hoe we om gaan met maatwerkoplossingen vanuit deze wetten. In het visiedocument dat nu ter besluitvorming voorligt, wordt gekeken naar aspecten die álle inwoners raken. Voor inwoners die gewezen zijn op de drie bovengenoemde wetten betekent dit dat in dit visiedocument voornamelijk gekeken wordt naar factoren die van invloed zijn vóórdat ze een beroep moeten doen op maatwerkoplossingen. Deze factoren zijn gericht op de eigen kracht, het sociaal netwerk en voorliggende voorzieningen. Door de focus op deze factoren te leggen zal niet alleen minder vaak een beroep gedaan hoeven te worden op de ondersteuning vanuit de Wmo, Jeugdwet en Participatiewet, maar hiermee draagt het ook bij aan een fijn woon- en leefklimaat in Bladel.


    Relevante eerdere besluitvorming:
    - R23.033 Startnotitie en participatieplan Brede visie welzijn (5 juli 2023)
    - Raadsinformatiebijeenkomst Brede visie Welzijn (20 november 2023)
    - Discussienota Brede visie Welzijn (Commissie Inwoners 5 maart 2024)

    Voorgesteld besluit

    Het visiedocument ‘Welzijn Bladel – een brede visie op welzijn’ vast te stellen

    Besluit

    Advies van de raadscommissie:
    De commissie oordeelt het voorstel voldoende voorbereid voor finale standpuntbepaling en dat geen specifieke punten uit de commissie zijn overgebleven voor bediscussiëring door de gemeenteraad.
    De commissie adviseert de gemeenteraad om dit raadsvoorstel ongewijzigd als hamerstuk te behandelen in de raadsvergadering van 7 mei 2024, en daarmee conform het voorstel van het college te stemmen.

    Portefeuillehouder Jansen geeft aan dat het college nog niet zo ver is om een ontmoetingsplek voor jongeren zoals het overkop-huis te realiseren.
    Portefeuillehouder Jansen geeft aan dat het beleidsstuk een hoog abstractieniveau heeft en dat de financiën en planning worden verwerkt in de uitvoeringsagenda. Die agenda wordt vervolgens vertaald in de P&C-cyclus. Daar zit de sturing voor de gemeenteraad.
    Portefeuillehouder Jansen geeft aan dat de omgevingsvisie en brede visie op welzijn goed op elkaar aansluiten.

  20. 8.7

    Ingevolge artikel 4 van de "Financiële verordening gemeente Bladel 2023” dient het college jaarlijks een nota aan te bieden met daarin de (financiële) kaders voor het volgende begrotingsjaar en de drie opvolgende jaren als 'voorloper' op de komende begrotingsbehandeling. Het is gebruikelijk dat er vooraf afspraken gemaakt worden die duidelijk aangeven wat de uitgangspunten zijn voor de op te stellen perspectiefnota 2024, begroting 2025 en meerjarenraming 2026 t/m 2028. De richtlijnen en kaders zijn, gelet op een te hanteren bestendige gedragslijn, niet wezenlijk anders dan vorige jaren. Hooguit heeft er een verfijning of geringe aanpassing plaatsgevonden.

    Voorgesteld besluit

    In te stemmen met de uitgangspunten zoals die zijn vermeld in de bij dit voorstel behorende nota van uitgangspunten voor de samenstelling van de perspectiefnota 2024 en begroting 2025.

    Besluit

    Advies van de raadscommissie:
    De commissie oordeelt het voorstel voldoende voorbereid voor finale standpuntbepaling en dat geen specifieke punten uit de commissie zijn overgebleven voor bediscussiëring door de gemeenteraad.
    De commissie adviseert de gemeenteraad om dit raadsvoorstel ongewijzigd als hamerstuk te behandelen in de raadsvergadering van 7 mei 2024, en daarmee conform het voorstel van het college te stemmen.

    In reactie op een vraag van dhr. Maas (PRO5) geeft wethouder d'Haens aan dat een paragraaf majeure projecten wordt opgenomen in de programmabegroting 2025 als deze afspraak is gemaakt met de auditcommissie.
    Wethouder d'Haens geeft aan samen met de griffie te kijken naar de nummering van het raadsvoorstel.

  21. 8.8

    Per 1 juli 2022 is de Wet Gemeenschappelijke Regelingen (Wgr) gewijzigd. Een gevolg van deze wetswijziging is dat de tekst van de Gemeenschappelijke Regeling GGD Brabant-Zuidoost (GGD BZO) vóór 1 juli 2024 aangepast moet worden. De gemeenteraad van Bladel heeft in zijn vergadering van 21 september 2023 besloten geen zienswijze in te dienen. De tekst van de gemeenschappelijke regeling is naar aanleiding van zienswijzen die door andere gemeenten zijn ingediend echter nog enigszins aangepast. De volgende stap conform de Wgr is dat de raad aan het college toestemming verleent om de gewijzigde tekst van de gemeenschappelijke regeling vast te stellen.

    Voorgesteld besluit

    Het college toestemming te verlenen tot het vaststellen van de vijfde wijziging van de gemeenschappelijke regeling GGD Brabant Zuidoost.

    Besluit

    Advies van de raadscommissie:
    De commissie oordeelt het voorstel voldoende voorbereid voor finale standpuntbepaling en dat geen specifieke punten uit de commissie zijn overgebleven voor bediscussiëring door de gemeenteraad.
    De commissie adviseert de gemeenteraad om dit raadsvoorstel ongewijzigd als hamerstuk te behandelen in de raadsvergadering van 7 mei 2024, en daarmee conform het voorstel van het college te stemmen.

  22. 8.9

    Het proces om tot een gewijzigde gemeenschappelijke regeling te komen is vastgelegd in de Wet Gemeenschappelijke Regelingen (Wgr). Bij een gemeenschappelijke regeling die zowel door de gemeenteraden als de colleges van de deelnemende gemeenten is aangegaan, dient de gemeenteraad zowel de gewijzigde regeling zelf vast te stellen als het college toestemming te verlenen om de gewijzigde regeling vast te stellen. De toestemming kan slechts worden onthouden wegens strijd met het recht of het algemeen belang.


    De gemeenteraad van Bladel heeft in zijn vergadering van 21 september 2023 besloten geen zienswijze in te dienen op het concept van de gewijzigde regeling van de Metropoolregio Eindhoven (MRE). Op grond van de ontvangen reacties van andere gemeenten heeft het Algemeen Bestuur op 20 december 2023 over acht onderwerpen een richtinggevend besluit genomen. Deze zijn vervolgens verwerkt in de definitieve gewijzigde regeling. Nu wordt uw raad gevraagd de gewijzigde regeling vast te stellen en eveneens het college hiertoe toestemming te verlenen.

    Voorgesteld besluit

    1. In te stemmen met het treffen van de gewijzigde gemeenschappelijke regeling Metropoolregio Eindhoven;
    2. Toestemming te verlenen aan het college voor het treffen van de gewijzigde gemeenschappelijke regeling;
    3. Anticiperend op de inwerkingtreding van de gemeenschappelijke regeling Metropoolregio Eindhoven kennis te nemen van de voorgenomen aanpassingen van het Statuut Overlegorganen Metropoolregio Eindhoven.

    Besluit

    Advies van de raadscommissie:
    De commissie oordeelt het voorstel voldoende voorbereid voor finale standpuntbepaling en dat geen specifieke punten uit de commissie zijn overgebleven voor bediscussiëring door de gemeenteraad.
    De commissie adviseert de gemeenteraad om dit raadsvoorstel ongewijzigd als hamerstuk te behandelen in de raadsvergadering van 7 mei 2024, en daarmee conform het voorstel van het college te stemmen.

  23. 8.10

    Per 1 juli 2022 is de Wet Gemeenschappelijke Regelingen (Wgr) gewijzigd. Een gevolg van deze wetswijziging is het aanpassen van de tekst van de Gemeenschappelijke Regeling Veiligheidsregio Brabant-Zuidoost (VRBZO) voor 1 juli 2024. In de raadsvergadering van 21 september 2023 heeft de gemeenteraad van Bladel besloten geen zienswijze in te dienen op de gewijzigde conceptregeling. Vanuit de regio zijn verschillende zienswijzen ontvangen en dit heeft geleid tot aanpassingen van de gemeenschappelijke regeling. In dit voorstel worden alleen de aanpassingen benoemd. De colleges worden nu gevraagd te besluiten over de voorgelegde gewijzigde gemeenschappelijke regeling. De Wgr schrijft voor dat een college pas tot een wijziging kan besluiten, nadat toestemming is verkregen van de raad. Na het verkrijgen van de toestemming van de raad kan het college definitief besluiten over de wijziging van de gemeenschappelijke regeling.

    Voorgesteld besluit

    Het college van burgemeester en wethouders toestemming te verlenen om de gemeenschappelijke regeling Veiligheidsregio Brabant-Zuidoost 2024 te wijzigen.

    Besluit

    Advies van de raadscommissie:
    De commissie oordeelt het voorstel voldoende voorbereid voor finale standpuntbepaling en dat geen specifieke punten uit de commissie zijn overgebleven voor bediscussiëring door de gemeenteraad.
    De commissie adviseert de gemeenteraad om dit raadsvoorstel ongewijzigd als hamerstuk te behandelen in de raadsvergadering van 7 mei 2024, en daarmee conform het voorstel van het college te stemmen.

  24. 8.11

    Per 1 juli 2022 is de Wet Gemeenschappelijke Regelingen (Wgr) gewijzigd. Een gevolg van deze wetswijziging is dat de tekst van de Gemeenschappelijke Regeling Omgevingsdienst Zuidoost Brabant (ODZOB) vóór 1 juli 2024 aangepast moet worden. De gemeenteraad van Bladel heeft in zijn vergadering van 21 september 2023 besloten geenzienswijze in te dienen (R23.060b). De tekst van de gemeenschappelijke regeling is naar aanleiding van zienswijzen die door andere deelnemers zijn ingediend echter nog aangepast. De volgende stap conform de Wgr is dat de raad aan het college toestemming verleent tot het treffen van de gewijzigde gemeenschappelijke regeling.

    Voorgesteld besluit

    Toestemming te verlenen aan het college tot het treffen van de gewijzigde gemeenschappelijke regeling Omgevingsdienst Zuidoost Brabant.

    Besluit

    Advies van de raadscommissie:
    De commissie oordeelt het voorstel voldoende voorbereid voor finale standpuntbepaling en dat geen specifieke punten uit de commissie zijn overgebleven voor bediscussiëring door de gemeenteraad.
    De commissie adviseert de gemeenteraad om dit raadsvoorstel ongewijzigd als hamerstuk te behandelen in de raadsvergadering van 7 mei 2024, en daarmee conform het voorstel van het college te stemmen.

  25. 8.12

    In het kader van efficiënte en doelmatige samenwerking stelde de MRE een Samenwerkingsovereenkomst Regionale Mobiliteit op. Deze samenwerkingsovereenkomst betreft een lichte gemeenschappelijke regeling zoals bedoeld in artikel 1, eerste lid, van de Wet gemeenschappelijke regelingen. De 21 regiogemeenten moeten instemmen met de Samenwerkingsovereenkomst voordat deze in werking kan treden. Eerder is de gemeenteraden de mogelijkheid geboden om een zienswijze in te dienen op deze samenwerkingsovereenkomst. Deze zienswijzen zijn al dan niet verwerkt in de definitieve versie van de samenwerkingsovereenkomst. Omdat de samenwerkingsovereenkomst aangegaan wordt door de colleges van de 21 deelnemende gemeenten, is de volgende stap in het proces om tot een vastgestelde samenwerkingsovereenkomst te komen dat de gemeenteraden daartoe toestemming verlenen aan hun colleges.

    Voorgesteld besluit

    Toestemming te verlenen aan het college om in te stemmen met de Samenwerkingsovereenkomst Regionale Mobiliteit.

    Besluit

    Advies van de raadscommissie:
    De commissie oordeelt het voorstel voldoende voorbereid voor finale standpuntbepaling en dat geen specifieke punten uit de commissie zijn overgebleven voor bediscussiëring door de gemeenteraad.
    De commissie adviseert de gemeenteraad om dit raadsvoorstel ongewijzigd als hamerstuk te behandelen in de raadsvergadering van 7 mei 2024, en daarmee conform het voorstel van het college te stemmen.

    Wethouder d'Haens geeft aan dat er geen bevoegdheden van de raden overgaan naar MRE. Wat dat betreft verandert er niets ten opzichte van de bestaande regelingen op het gebied van regionale mobiliteit, aldus de wethouder.
    In reactie op een vraag van dhr. Beerens (CDA) over project Beethoven en de voordelen voor gemeente Bladel, licht wethouder d'Haens toe dat op het gebied van mobiliteit gewerkt wordt aan optimalisatie van knooppunt De Hogt en verbreding van de A67 van Venlo naar Eindhoven. Dit zou de bereikbaarheid van de regio ten goede moeten komen. De wethouder benoemt eveneens de twee andere pijlers van project Beethoven: woningbouwversnelling en talentontwikkeling. De wethouder benadrukt dat gemeente Bladel met name kan profiteren van deze laatste pijler gezien de bedrijvigheid in de maakindustrie in onze regio, maar ook op het gebied van woningbouw heeft Bladel ambities uitgesproken.

  26. 9
    BESPREEKSTUKKEN
  27. 9.1

    Op 6 juli 2023 heeft de gemeenteraad een besluit genomen over het procesvoorstel en het startdocument omgevingsvisie. In het procesvoorstel om te komen tot een volwaardige omgevingsvisie is aangegeven wat er nodig is om het startdocument verder te ontwikkelen. Als onderdeel van het proces is een participatietraject doorlopen en zijn toekomstscenario’s opgesteld die kunnen helpen tot het komen tot een heldere koers voor de lange termijn. In een raadsinformatiebijeenkomst op 25 maart 2024 zijn de vier toekomstscenario’s aan de raad gepresenteerd.


    Relevante eerdere besluitvorming:
    - Procesvoorstel Omgevingsvisie (6 juli 2023, agendapunt 9.4)
    - Informatiebijeenkomst Input omgevingsvisie (25 maart 2024)

    Voorgesteld besluit

    Het toekomstscenario “Vitaal Bladel alles bij de hand” vast te stellen als richtinggevend voor de omgevingsvisie.

    Besluit

    Advies van de raadscommissie:
    De commissie oordeelt het voorstel voldoende voorbereid voor finale standpuntbepaling en dat de volgende punten uit de commissie zijn overgebleven voor bediscussiëring door de gemeenteraad:
    - Extra processtap door de gemeenteraad in aanloop naar de vaststelling van de omgevingsvisie
    - Klimaatadaptatie en energievoorziening
    - Verschillende scenario’s voor de verschillende kernen
    - Haalbaarheid van voorzieningen en woningaantal in kleine kernen
    - Mobiliteit
    De commissie adviseert de gemeenteraad om dit raadsvoorstel ongewijzigd als bespreekstuk te behandelen in de raadsvergadering van 7 mei 2024.

    Portefeuillehouder adviseert de gemeenteraad om richting te geven met de keuze voor een voorkeursscenario en daarmee dus niet te gaan voor ‘cherry picking’.
    Met de keuze voor een voorkeursscenario ligt de nadruk op andere accenten. Portefeuillehouder d’Haens geeft aan dat het scenario ‘Vitaal Bladel’ wordt voorgesteld, en dat daarmee de nadruk niet komt te liggen op mobiliteit (scenario Verbonden met de regio), uitbreiding en ruime grondgebonden woningen (scenario Landelijk wonen) of bestrijding van hittestress (scenario Groene gemeente), maar op de beschikbaarheid van voorzieningen in alle kernen en woningverdichting en inbreiding. Deze voorkeur van het college komt voort uit de burgerraadpleging, past bij de nieuwe Brede visie op Welzijn, en sluit aan bij de prognose dat de schaalsprong zal plaatsvinden in Bladel met mensen uit de werkzame bevolkingsgroep.
    Portefeuillehouder d’Haens geeft aan dat ook in het scenario ‘Vitaal Bladel’ nieuwe wijken dienen te worden gebouwd om de ambitie van 2900 extra woningen te kunnen realiseren. Ongeveer de helft zal buiten de bestaande kom landen.
    Portefeuillehouder d’Haens geeft aan dat de keuze voor het toekomstscenario ook raakvlakken heeft voor de keuze voor het scenario in de bestuursopdracht Ontwikkelstrategie die met de Kempengemeenten wordt opgesteld ten behoeve van de regionale schaalsprong.
    Portefeuillehouder d’Haens geeft aan dat het scenario ‘Vitaal Bladel’ tot gevolg heeft dat er meer nodig is ten aanzien van voorzieningen op het gebied van zorg en onderwijs.

  28. 9.2

    De GGD Brabant-Zuidoost geeft voor 21 gemeenten in de regio Brabant-Zuidoost uitvoering aan de Wet Publieke Gezondheid. Hiermee levert zij een bijdrage aan het vergroten van de kwaliteit van leven en de zelfredzaamheid van inwoners, bijvoorbeeld door in te zetten op preventie, uitvoering van de jeugdgezondheidszorg en bestrijding van algemene infectieziekten. Daarnaast verzorgt de GGD ook de acute zorg: zij verzorgt 24/7 de ambulancezorg in de regio. 


    Het Algemeen Bestuur van de GGD Brabant-Zuidoost biedt de eerste wijziging programmabegroting 2024 en de Ontwerp Programmabegroting 2025 aan. Conform artikel 35 van de Wet op de Gemeenschappelijke Regelingen wordt de raad in de gelegenheid gesteld om hierop een zienswijze in te dienen.

    Voorgesteld besluit

    Geen zienswijze in te dienen naar aanleiding van de 1e begrotingswijziging 2024 van de GGD Brabant-Zuidoost en de Ontwerp Programmabegroting 2025 van de GGD Brabant-Zuidoost.

    Besluit

    Advies van de raadscommissie:
    De commissie oordeelt het voorstel voldoende voorbereid voor finale standpuntbepaling en dat de volgende punten zijn overgebleven voor bediscussiëring door de gemeenteraad:

    • stijgende kosten van de gemeenschappelijke regelingen in relatie tot de voorspelde ravijnjaren
    • financiële risico's betreffende (verliezen) aanbesteding Arrestantenzorg
      De commissie adviseert de gemeenteraad om dit raadsvoorstel ongewijzigd als bespreekstuk te behandelen in de raadsvergadering van 7 mei 2024.

    Wethouder d'Haens geeft aan dat de gestegen kosten een gevolg zijn van indexering van (loon)kosten en de uitkomst van Cao-onderhandelingen.
    Wethouder d'Haens geeft aan dat de financiële afhankelijkheid van de GGD van secundaire taken op het gebied van arrestantenzorg zorgelijk is en dit te zullen bespreken in het college.


    Bladel Transparant is nog in afwachting van de beantwoording van de gestelde technische vragen. De fracties beraden zich op een mogelijk amendement of motie.

  29. 9.3

    Op 15 maart 2024 heeft het dagelijks bestuur van de Metropoolregio Eindhoven (MRE) de conceptbegroting 2025 MRE aangeboden. In de begroting 2025 is de financiële uitwerking van het Samenwerkingsakkoord 2023-2026 opgenomen. De raad is uitgenodigd een zienswijze te geven op de programmabegroting 2025. De programmabegroting 2025 bestaat uit een overzicht van de programma’s, de financiële begroting en de (voorgeschreven) paragrafen.

    Voorgesteld besluit

    De volgende zienswijze in te dienen op het concept van de Programmabegroting MRE 2025: 
    “De gemeenteraad stemt in met de verhoging van de inwonerbijdrage als gevolg van de indexering, de uitbreiding van de basisorganisatie van de MRE en de meerjarenstrategie 2025-2032 “Brainport in balans”. Wel verwacht de gemeenteraad dat de door de verhoging van de inwonerbijdrage mogelijk gemaakte inspanningen rondom deze zeven extra prioriteiten ook in de deelregio’s en de kleinere dorpen en kernen landen.”

    Besluit

    Advies van de raadscommissie:
    De commissie oordeelt het voorstel voldoende voorbereid voor finale standpuntbepaling en dat het volgende punt is overgebleven voor bediscussiëring door de gemeenteraad:

    • aanscherping van de voorgestelde zienswijze

    De commissie adviseert de gemeenteraad om dit raadsvoorstel ongewijzigd als bespreekstuk te behandelen in de raadsvergadering van 7 mei 2024.

    Portefeuillehouder Van den Bosch benadrukt het belang van een constructief kritische houding en wederkerigheid bij regionale samenwerking. Van den Bosch stelt dat innovatie, zoals de Energyhub, kansen biedt voor onze gemeente.
    De burgemeester geeft aan dat de stijgende kosten in lijn zijn met de ambities. In dat kader wijst hij op het multiplier effect en de voordelen van een eigen robuuste MRE-organisatie.
    Burgemeester Van den Bosch nodigt raad en inwoners van harte uit om op donderdag 30 mei met dhr. Dijsselbloem, MRE-voorzitter en burgemeester van gemeente Eindhoven, in gesprek te gaan over regionale groei en samenwerking.
    Van den Bosch geeft aan de hand van een voorbeeld aan dat het Algemeen Bestuur kritisch kijkt naar benodigde uitgaven.
    Burgemeester Van den Bosch zegt toe in aanloop naar de raadsvergadering een aantal voorbeelden te verzamelen van "oogsten" van de MRE-samenwerking door gemeente Bladel.

  30. 9.4

    De Veiligheidsregio Brabant Zuidoost (VRBZO) behartigt de belangen van de gemeente op de terreinen van brandweerzorg, geneeskundige hulp bij ongevallen en rampen en crisisbeheersing. Het Dagelijks Bestuur van de VRBZO biedt haar ontwerpbegroting 2025 aan de raden van de 21 deelnemende gemeenten aan, welke in de gelegenheid worden gesteld om voor 8 juni 2024 hierop een zienswijze kenbaar te maken ofwel aan te geven hierop geen zienswijze te geven.

    Voorgesteld besluit

    Geen zienswijze in te dienen op de ontwerpbegroting 2025 van de Veiligheidsregio Brabant Zuid Oost.

    Besluit

    Advies van de raadscommissie:
    De commissie oordeelt het voorstel voldoende voorbereid voor finale standpuntbepaling en dat het volgende punt is overgebleven voor bediscussiëring door de gemeenteraad:

    • het mogelijke amendement/motie, zoals aangekondigd door Bladel Transparant, in afwachting van beantwoording van de gestelde technische vragen.
      De commissie adviseert de gemeenteraad om dit raadsvoorstel ongewijzigd als bespreekstuk te behandelen in de raadsvergadering van 7 mei 2024.
  31. 9.5

    De gemeente Bladel is, samen met 20 andere gemeenten en de provincie, eigenaar en opdrachtgever voor de Omgevingsdienst Zuidoost-Brabant (ODZOB). Doel van de gemeenschappelijke regeling is de verbetering van de kwaliteit van de vergunningverlening, het toezicht op deze milieuvergunningen en de handhaving daarvan. In de begroting van de ODZOB worden jaarlijkse de beleidsmatige en financiële kaders vastgesteld. In deze (ontwerp)begroting 2025 staat wat we willen bereiken, wat we daarvoor gaan doen en wat dat gaat kosten. In de meerjarenraming 2026-2028 staat het financieel perspectief voor de middellange termijn.


    De raden van de deelnemende gemeenten en de staten van de deelnemende provincie hebben de mogelijkheid om een zienswijze in te dienen op de ontwerpbegroting. Het is de bedoeling dat het dagelijks bestuur van de ODZOB naar aanleiding van de ingediende zienswijzen de reactienota vaststelt in de vergadering van 3 juli 2024. De vastgestelde reactienota wordt meteen daarna naar alle gemeenteraden en provinciale staten verzonden. Dit vloeit voort uit recente wijzigingen in de Wet gemeenschappelijke regelingen. Na het zomerreces, op 12 september 2024, wordt de definitieve versie van de begroting 2025 aan het Algemeen Bestuur (AB) van de ODZOB ter besluitvorming voorgelegd.

    Voorgesteld besluit

    1. De ontwerp-begroting ODZOB 2025 met meerjarenraming 2026-2028 voor kennisgeving aan te nemen;
    2. Een zienswijze in te dienen op de ontwerpbegroting ODZOB 2025 via bijgaande zienswijzebrief

    Besluit

    Advies van de raadscommissie:
    De commissie oordeelt het voorstel voldoende voorbereid voor finale standpuntbepaling en dat het volgende punt is overgebleven voor bediscussiëring door de gemeenteraad:

    • het mogelijke amendement/motie, zoals aangekondigd door Bladel Transparant, in afwachting van beantwoording van de gestelde technische vragen.
      De commissie adviseert de gemeenteraad om dit raadsvoorstel ongewijzigd als bespreekstuk te behandelen in de raadsvergadering van 7 mei 2024.

    Portefeuillehouder d'Haens geeft aan dat het signaal over de ravijnjaren, zoals afgegeven bij de ontwerpbegroting 2024, is aangekomen bij de Omgevingsdienst.
    Portefeuillehouder d'Haens licht toe dat er een Rijksopdracht ligt (robuustere organisatie) waaraan de Omgevingsdienst dient te voldoen. De bijbehorende kosten dienen door de deelnemende gemeenten gefinancierd te worden en is daarmee in strijd met de oproep van gemeenten om de kosten te reduceren. De wethouder is van mening dat het onverstandig is om op dit moment teveel te sturen op efficiëntie en kostenreductie om het huidige personeel te beschermen.
    Daarnaast benoemt wethouder d'Haens de huidige problemen rondom de uitvoering van de kerntaak door ODZOB, vergunningverlening.
    Wethouder d'Haens licht toe dat gemeente Bladel belang hecht aan innovatie maar geen blanco cheque wil geven aan ODZOB. Daarom wordt onder punt 2 van de zienswijze verzocht om een financiële onderbouwing van het gevraagde budget.

  32. 9.6

    Naar aanleiding van het verzoek van wethouder A.P. (Fons) d’Haens op 13 maart 2024 aan de gemeenteraad tot verlenging van de ontheffingstermijn van de woonverplichting, wordt beoordeeld door de raad of sprake is van een bijzonder geval dat afwijking van de wettelijke norm van het vereiste van ingezetenschap rechtvaardigt en wordt gemotiveerd besloten tot het al dan niet verlengen van de ontheffing van de woonplaatsvereiste voor de wethouder.

    Voorgesteld besluit

    De ontheffingstermijn van het vereiste van ingezetenschap voor wethouder dhr. A.P. (Fons) d’Haens met één jaar te verlengen tot en met 9 mei 2025.

    Besluit

    Advies van de raadscommissie:
    De commissie oordeelt het voorstel voldoende voorbereid voor finale standpuntbepaling en dat het volgende punt is overgebleven voor bediscussiëring door de gemeenteraad:

    • de mogelijke motie van VVD betreffende criteria ter definiëring van "een bijzondere geval"
      De commissie adviseert de gemeenteraad om dit raadsvoorstel ongewijzigd als bespreekstuk te behandelen in de raadsvergadering van 7 mei 2024.

    In reactie op vragen van dhr. Van Weert (VVD) over de definitie en toetsingscriteria van "een bijzonder geval" geven de commissieleden aan dat een ontheffingsverzoek per persoon en situatie bekeken wordt. In het geval van wethouder d'Haens staat (de meerderheid van) de commissie positief tegenover zijn verzoek. In de afweging van de verschillende raadsfracties spelen argumenten als nabijheid (wethouder d'Haens is woonachtig in een aangrenzende gemeente en weet goed wat er speelt binnen de gemeente en regio), integriteit (wethouder d'Haens is altijd open en eerlijk geweest over zijn gewenste woonplaats) en kundigheid/expertise een belangrijke rol, aldus de andere commissieleden.

  33. 10
    ARTIKEL 41 REGLEMENT VAN ORDE: SCHRIFTELIJKE VRAGEN
  34. 10.1

    De PRO5-fractie heeft op 3 mei 2024 vragen gesteld over huurbeëindiging bewoners Kempenland en heeft het college verzocht om mondelinge beantwoording.

    Schriftelijke vragen

    Onderwerp
    Art.41_PRO5 inzake Huurbeëindiging bewoners Kempenland
  35. 11
    SLUITING