Ga naar de inhoud van deze pagina Ga naar het zoeken Ga naar het menu
Vorige pagina

Commissie Inwoners

dinsdag 11 juni 2024

19:30 - 20:31
Locatie

Gemeentehuis Bladel, Raadszaal, Markt 21, 5531 BC Bladel

Voorzitter
D. (Dick) Zumker
Toelichting

De commissievergadering Inwoners vindt plaats om 19.30 uur in de Raadzaal van het gemeentehuis van Bladel. De conceptagenda voor deze vergadering tref je hier aan.


Het betreft een openbare commissievergadering, die openstaat voor insprekers en die rechtstreeks is te volgen via deze pagina.
Inwoners/belanghebbenden die tijdens de vergadering wensen in te spreken over een onderwerp op de agenda, melden zich vooraf aan via griffie@bladel.nl


De uitzending wordt automatisch ondertiteld waardoor woorden en zinnen fouten kunnen bevatten. De ondertiteling is een paar uur na de vergadering zichtbaar. Je kunt de ondertiteling aanzetten door links onderin het scherm op de CC knop te klikken.

Agenda documenten

Uitzending

Agendapunten

  1. 1

    Besluit

    -

    De voorzitter opent de vergadering om 19.30 uur.
    Bericht van verhindering:
    - Diede Michiels (PRO5) wordt vervangen door Jan Evers
    - Ward Kolman (VVD)
    Dries Zumker (BT) wordt vervangen door Nicole Bohncke

    Besluitenlijsten

    Onderwerp
    Besluitenlijst commissie Inwoners 11 juni 2024
  2. 2

    Besluit

    De agenda wordt ongewijzigd vastgesteld.

  3. 3

    Besluit

    -

    Er heeft zich 1 persoon gemeld voor het spreekrecht:
    Dhr. Loek van Bergen (agendapunt 7.1: Businesscase Praktijkhuis)

  4. 4
    VASTSTELLEN BESLUITENLIJST 16 APRIL 2024 EN AFSPRAKENLIJST
  5. 4.1

    Besluit

    De besluitenlijst van 16 april 2024 wordt ongewijzigd vastgesteld.

  6. 4.2

    Besluit

    -

    Op navraag van de VVD-fractie geeft portefeuillehouder Jansen aan de toezegging (ID: 88) over MFA Hapert na te zullen kijken.

  7. 5

    Besluit

    De commissie adviseert de gemeenteraad de ingekomen stukken van de commissie Inwoners conform de voorgestelde wijze van afdoening vast te stellen.

  8. 5.1

    Ingekomen stukken zijn documenten die geadresseerd zijn aan de gemeenteraad en niet afkomstig zijn van het college van Burgemeester & Wethouders.

    Besluit

    -

    Er vindt geen behandeling van een ingekomen stuk plaats.

  9. 5.2

    Mededelingen zijn documenten die geadresseerd zijn aan de gemeenteraad en die afkomstig zijn van het college van Burgemeester & Wethouders. Via mededelingen informeert het college de gemeenteraad.
    De volgende mededelingen zijn ter informatie voor de gemeenteraad door het college van burgemeester & wethouders vastgesteld:
    - Geen mededelingen voor deze commissie.

  10. 6

    Besluit

    -

    Er vindt actieve informatie vanuit het college plaats:



    Portefeuillehouder Jansen inzake Kermis Netersel:


    Portefeuillehouder Jansen geeft aan welke attracties aanwezig waren bij de kermis in Netersel en geeft aan dat het evenement naar tevredenheid van de exploitant en het college is verlopen. Portefeuillehouder Jansen geeft aan tijdig op de hoogte te worden gesteld door de kermisexploitant over de attracties die op de aankomende kermissen in Hapert en Hoogeloon aanwezig zullen zijn.

  11. 7
    RAADSVOORSTELLEN
  12. 7.1

    Uit de evaluatie Praktijkhuis van 2023 blijkt nut en noodzaak van aandacht voor maatschappelijke participatie voor diverse doelgroepen. Tegelijkertijd worden kanttekeningen geplaatst bij de wijze waarop het Praktijkhuis momenteel georganiseerd is. Zo worden in de evaluatie vraagtekens geplaatst over de rol van KempenPlus en overige maatschappelijke organisaties versus de taak van de gemeente.


    De gemeenteraad besloot op 21 september 2023 dat het college begeleiding op maat gaat organiseren op de manier zoals genoemd in scenario 3 van het commissieblad, en om dit in een businesscase aan de raad voor te leggen.


    Uit de businesscase blijkt dat Bladel binnen het lokale voorliggende en professionele veld beschikt over een dekkend aanbod voor huidige en toekomstige hulpvragen in het kader van arbeids- en maatschappelijke participatie. In het eerder opgeleverde evaluatierapport over het Praktijkhuis is reeds beschreven dat dit deels te maken heeft met veranderingen in het aanbod die zijn ontstaan vanwege de introductie van de Wet Inburgering 2021 en de vorming van Participatiebedrijf KempenPlus in 2019. Daarnaast is de omvang van het aantal huidige en eventuele toekomstige deelnemers in het Praktijkhuis zodanig klein, dat het niet in verhouding staat tot de kosten van de voorziening (gebouw, personeel, vaste lasten etc.). Samenvattend wordt geconcludeerd dat de meerwaarde van het Praktijkhuis niet langer aanwezig blijft en de voorziening niet langer passend is bij de huidige uitvoeringspraktijk en het vigerend lokaal beleid.

    Voorgesteld besluit

    1. Te blijven investeren in het activeren van inwoners richting maatschappelijke participatie of arbeidsparticipatie. 
    2. De businesscase Praktijkhuis, zoals in de bijlage opgenomen, vast te stellen; en hiermee:
      a. Akkoord te gaan met beëindigen van de pilot Praktijkhuis per 1-1-2025.
      b. Akkoord te gaan met het procesvoorstel zoals beschreven in de businesscase.

    Besluit

    Advies raadscommissie
    De commissie oordeelt het voorstel voldoende voorbereid voor finale standpuntbepaling en dat de volgende punten uit de commissie zijn overgebleven voor bediscussiëring door de gemeenteraad:
    - Kringloopwinkel/-functie
    - Aandacht voor/borging van de vrijwilligers
    - De beëindigingsdatum van 1 januari 2025
    - De praktijkhuisfunctie in brede zin
    De commissie adviseert de gemeenteraad om dit raadsvoorstel ongewijzigd als bespreekstuk te behandelen in de raadsvergadering van 27 juni 2024.

    Bij aanvang van het agendapunt spreekt dhr. Loek van Bergen (namens de vrijwilligers van het Praktijkhuis) in.
    Portefeuillehouder Jansen geeft aan dat de beëindigingsdatum van 1 januari 2025 is voorgesteld omdat het college verwacht voldoende tijd te hebben om de deelnemers en vrijwilligers onder te kunnen brengen op een passende locatie. Indien later blijkt dat deze datum niet haalbaar is, zegt portefeuillehouder Jansen toe de raad tijdig te informeren.
    Portefeuillehouder Jansen geeft aan dat deze datum niets te maken heeft met woningbouwplannen of huisvesting voor het Pius-X college. Portefeuillehouder Jansen geeft aan dat het Pius-X college kenbaar heeft gemaakt geen interesse meer te hebben in de locatie van het huidige praktijkhuis.
    Portefeuillehouder Jansen geeft aan dat voor iedere deelnemer van het praktijkhuis een passende alternatieve voorziening voorhanden is in de gemeente Bladel. De deelnemers/doelgroep met arbeidsperspectief kunnen terecht bij KempenPlus. Er is voldoende plek bij KempenPlus.
    Voor de doelgroep/deelnemers zonder arbeidsperspectief is KempenPlus niet de juiste plek. Hiervoor dient – in overleg met de deelnemers - een goed alternatief gevonden te worden. Vanwege het zelfbeschikkingsrecht kan niet gegarandeerd worden dat alle deelnemers ook daadwerkelijk worden ondergebracht bij een alternatieve voorziening.
    Voor de vrijwilligers wordt onderzocht of een kringloopwinkel/-functie tot de mogelijkheden behoort. Ondanks dat dit in de ogen van het college geen gemeentelijke taak is, is het college actief aan de slag om een kringloopfunctie in het centrum te realiseren. Mogelijk gebeurt dit in samenwerking met Stichting Kringloop De Kempen en KempenPlus.

    Schriftelijke vragen

    Onderwerp
    BT inzake Praktijkhuis
    PRO5 inzake Praktijkhuis
    VHP inzake Businesscase Praktijkhuis

    Toezeggingen

    Titel
    Beëindigingsdatum pilot Praktijkhuis
  13. 7.2

    Vanuit de Wet Maatschappelijke Ondersteuning (Wmo) wordt ondersteuning geboden aan inwoners die hun beperking in de zelfredzaamheid en/of participatie niet zelf kunnen oplossen. In de verordening en beleidsregels Maatschappelijke Ondersteuning is vastgelegd hoe we deze ondersteuning in de Kempengemeenten vormgeven en wat de rechten en plichten zijn voor inwoners die zich tot de gemeente wenden met een hulpvraag. De verordening kan worden gewijzigd door de gemeenteraad en de beleidsregels door het college. Door gewijzigde wet- en regelgeving en een gewijzigd standpunt vanuit de Centrale Raad van Beroep (CRvB) uit recente jurisprudentie is het noodzakelijk om de verordening en beleidsregels hierop aan te passen. Tegelijkertijd zijn enkele andere wijzigingen doorgevoerd in het kader van een betere leesbaarheid en verduidelijking.

    Voorgesteld besluit

    1. In te stemmen met de Verordening Maatschappelijke Ondersteuning gemeente Bladel 2024 
    2. Per gelijke datum de Verordening Maatschappelijke Ondersteuning gemeente Bladel 2019 in te trekken.

    Besluit

    Advies raadscommissie
    De commissie oordeelt het voorstel voldoende voorbereid voor finale standpuntbepaling en dat geen specifieke punten uit de commissie zijn overgebleven voor bediscussiëring door de gemeenteraad.
    De commissie adviseert de gemeenteraad om dit raadsvoorstel ongewijzigd als hamerstuk te behandelen in de raadsvergadering van 27 juni 2024, en daarmee conform het voorstel van het college te stemmen.

  14. 7.3

    De gemeenten Bergeijk, Bladel, Eersel en Reusel-De Mierden werken samen binnen de gemeenschappelijke regeling Bedrijfsvoeringsorganisatie Participatiebedrijf KempenPlus (hierna: KempenPlus) op het gebied van werk en inkomen.
    De Participatiewet werd in de Kempen door twee organisaties uitgevoerd: de bijzondere bijstand door de Gemeenschappelijke Regeling Samenwerking Kempengemeenten (verder: GRSK), de overige taken door de KempenPlus. Hierbij waren knelpunten ontstaan. Om deze knelpunten op te lossen is vorig jaar besloten om uitvoering van de bijzondere bijstand te verplaatsen van de GRSK naar KempenPlus. Hiervoor zijn beide GR-en aangepast. Alleen de Participatieregeling 18+ bleef achter bij de GRSK.
    In december 2023 hebben de besturen van beide GR-en besloten dat het wenselijk is de uitvoering van de Participatieregeling 18+ samen te houden met de andere regelingen voor minima. Daarom heeft gemeente Bladel eind 2023 de beleidsregels Participatieregeling 18+ laten vaststellen met als grondslag art.35 van de Participatiewet (bijzondere bijstand). Op die manier kon KempenPlus de regeling namens gemeente Bladel uitvoeren. 
    Met dit voorliggend wijzigingsvoorstel wordt de uitvoering van de Participatieregeling 18+ Kempengemeenten formeel opgenomen in het takenpakket van KempenPlus. De raad wordt in een later stadium gevraagd om het college toestemming te verlenen in te stemmen met de definitieve tekst van de regeling. Dit is tevens een wettelijk vereiste op basis van de Wet gemeenschappelijke regelingen.

    Voorgesteld besluit

    1. Géén zienswijze in te dienen op de wijziging van de gemeenschappelijke regeling Bedrijfsvoeringsorganisatie Participatiebedrijf KempenPlus door het toevoegen van de participatieregeling 18+.

    Besluit

    Advies raadscommissie
    De commissie oordeelt het voorstel voldoende voorbereid voor finale standpuntbepaling en dat geen specifieke punten uit de commissie zijn overgebleven voor bediscussiëring door de gemeenteraad.
    De commissie adviseert de gemeenteraad om dit raadsvoorstel ongewijzigd als hamerstuk te behandelen in de raadsvergadering van 27 juni 2024, en daarmee conform het voorstel van het college te stemmen.

  15. 8

    Besluit

    -

    Er vindt geen rondvraag plaats.

  16. 9

    Besluit

    Met dankzegging aan alle aanwezigen sluit de voorzitter de vergadering om 20.31 uur.
    Besluitvorming over de geagendeerde raadsvoorstellen vindt plaats op 27 juni 2024.