Ga naar de inhoud van deze pagina Ga naar het zoeken Ga naar het menu
Vorige pagina

Commissie Inwoners

dinsdag 4 februari 2025

19:30 - 21:25
Locatie

Gemeentehuis Bladel, Raadszaal, Markt 21, 5531 BC Bladel

Voorzitter
D. (Dick) Zumker
Toelichting

De commissievergadering Inwoners vindt plaats om 19.30 uur in de Raadzaal van het gemeentehuis van Bladel. De conceptagenda voor deze vergadering tref je hier aan.


Het betreft een openbare commissievergadering, die openstaat voor insprekers en die rechtstreeks is te volgen via deze pagina.
Inwoners/belanghebbenden die tijdens de vergadering wensen in te spreken over een onderwerp op de agenda, melden zich vooraf aan via griffie@bladel.nl


De uitzending wordt automatisch ondertiteld waardoor woorden en zinnen fouten kunnen bevatten. De ondertiteling is een paar uur na de vergadering zichtbaar. Je kunt de ondertiteling aanzetten door links onderin het scherm op de CC knop te klikken.

Agenda documenten

Uitzending

Agendapunten

  1. 1

    Besluit

    -

    De voorzitter opent de vergadering om 19.30 uur.
    Bericht van verhindering:
    - Dries Zumker wordt vervangen door Niek Panjoel (BT)
    - Corry Stoelinga wordt vervangen door Joeri van Limpt (VHP)

    Besluitenlijsten

    Onderwerp
    Besluitenlijst commissie Inwoners 4 februari 2025
  2. 2

    Besluit

    De agenda wordt ongewijzigd vastgesteld.

  3. 3

    Besluit

    -

    Niemand heeft zich gemeld voor het spreekrecht.
    De brief namens de besturen van de Handbalvereniging Saturnus, Korfbalvereniging Bladella, Volleybalclub Bladel en Voetbal Vereniging Bladella over raadsvoorstel Principeakkoord kantine VV Bladella (agendapunt 8.2) is op 31 januari 2025 toegevoegd aan het agendapunt.

  4. 4

    Besluit

    De besluitenlijst van 3 december 2024 wordt ongewijzigd vastgesteld.

  5. 5

    Besluit

    -

    CDA en VHP inzake toezegging “Problemen basisschool Het Palet in Integraal Huisvestingsplan”
    Portefeuillehouder Van Dongen geeft aan dat tweewekelijks overleg plaatsvindt tussen Kempenkind, de gemeente en Het Palet. Er is een onderzoek gestart naar de benodigde maatregelen. Daarbij is vertraging opgelopen doordat het vorige onderzoeksbureau heeft afgezien van de opdracht.

  6. 6

    Besluit

    -

    De commissie adviseert de gemeenteraad de ingekomen stukken en de mededelingen van de commissie Inwoners conform de voorgestelde wijze van afdoening vast te stellen.

  7. 6.1

    Ingekomen stukken zijn documenten die geadresseerd zijn aan de gemeenteraad en niet afkomstig zijn van het college van Burgemeester & Wethouders.

    Besluit

    -

    Het volgende stuk is behandeld bij agendapunt 5:
    Het Palet_Onwerkbare situatie in unit 1 op basisschool Het Palet en urgent verzoek_12-11-2024

  8. 6.2

    Mededelingen zijn documenten die geadresseerd zijn aan de gemeenteraad en die afkomstig zijn van het college van Burgemeester & Wethouders. Via mededelingen informeert het college de gemeenteraad.


    De volgende mededelingen zijn ter informatie voor de gemeenteraad door het college van burgemeester & wethouders vastgesteld:

    • Mededeling: Uitkomst Algemene Ledenvergadering VNG t.a.v. resolutie Integraal Zorgakkoord
    • Mededeling: Stand van zaken financiële problemen jeugdzorgaanbieder Pactum
    • Mededeling: Addendum overeenkomst JeugdzorgPlus 2025 en verlenging samenwerkingsconvenant contractmanagement
    • Mededeling: Gezamenlijke prestatieafspraken 2025 Kempengemeenten met WSZ en Stichting Huurdersraad de Kempen
    • Mededeling: Update SPUK Integraal Zorgakkoord (IZA) en uitvoering IZA-resolutie
    • Mededeling: Vervolg aanpak Kempenbranie

    Besluit

    -

    De inhoud van de mededeling “Vervolg aanpak Kempenbranie” wordt betrokken bij agendapunt 8.1
    Wethouder Van der Hamsvoort zegt toe de vragen van CDA over “Gezamenlijke prestatieafspraken 2025 Kempengemeenten met WSZ en SHK” inzake de inzet van Koopgarant schriftelijk te beantwoorden.

    Raadsmededelingen

    Onderwerp
    Mededeling: Addendum overeenkomst JeugdzorgPlus 2025 en verlenging samenwerkingsconvenant contractmanagement
    Mededeling: Gezamenlijke prestatieafspraken 2025 Kempengemeenten met WSZ en Stichting Huurdersraad de Kempen
    Mededeling: Stand van zaken financiële problemen jeugdzorgaanbieder Pactum
    Mededeling: Uitkomst Algemene Ledenvergadering VNG t.a.v. resolutie Integraal Zorgakkoord
    Mededeling: Update SPUK Integraal Zorgakkoord (IZA) en uitvoering IZA-resolutie
    Mededeling: Vervolg aanpak Kempenbranie

    Toezeggingen

    Titel
    Inzet van koopgarant
  9. 7

    Besluit

    -

    Door het college worden geen mondelinge mededelingen gedaan ten behoeve van actieve informatie.

  10. 8
    RAADSVOORSTELLEN
  11. 8.1

    De Rekenkamer Kempengemeenten heeft een onderzoek uitgevoerd naar jeugdhulp in de Kempengemeenten, waaronder in gemeente Bladel. Met dit onderzoek beantwoordt de rekenkamer de vraag: Is er sprake van doeltreffende en doelmatige jeugdhulp in de Kempengemeenten en wordt er goed voorgesorteerd op de afspraken uit de Hervormingsagenda Jeugd?


    De Rekenkamer is aanwezig om het rapport toe te lichten.

    Voorgesteld besluit

    1. De volgende aanbevelingen uit het Rekenkamerrapport ‘Jeugdhulp in Bladel’ over te nemen:
      a. College en raad: Formuleer scherpe doelstellingen, indicatoren, meetinstrumenten en streefwaarden.
      b. College: Verbind de verschillende beleidsstukken nadrukkelijk met elkaar, in beleid en uitvoering.
      c. College: Ga met Samen voor Jeugd en (een vertegenwoordiging van) maatschappelijke partners om tafel om de administratieve vertaling van de inhoud te stroomlijnen.
      d. College: Richt een degelijke effectmeting in en betrek hierin cliëntervaring.
      e. College: Betrek de gemeenteraad bij het inrichten van de informatievoorziening.
      f. Raad: Initieer een regionaal platform voor raadsleden.
    2. Het college te verzoeken aan de aanbevelingen a. t/m e. invulling te geven en de raad over de voortgang ervan te informeren;
    3. De aanbevelingen e. en f. ter afdoening in handen van het presidium te stellen.

    Besluit

    De commissie oordeelt het voorstel voldoende voorbereid voor finale standpuntbepaling en dat geen specifieke punten uit de commissie zijn overgebleven voor bediscussiëring door de gemeenteraad.
    De commissie adviseert de gemeenteraad om dit raadsvoorstel ongewijzigd als hamerstuk te behandelen in de raadsvergadering van 20 februari 2025, en daarmee conform het voorstel van het presidium te stemmen.

    Dhr. Tobias Hendriks van onderzoeksbureau BMC geeft bij aanvang van het agendapunt een toelichting op het rapport.
    Portefeuillehouder Van Dongen geeft aan het belangrijk te vinden om de cijfers te kunnen duiden en de verhalen achter de cijfers te weten te komen en geeft aan dat hiertoe eind vorig jaar een nieuwe aanbesteding heeft plaatsvonden met betrekking tot de clienttevredenheidsonderzoeken. Ingezet gaat worden op een hogere respons alsmede het doen van metingen op meerdere momenten van een behandeltraject.
    Tijdens het Kempencongres in maart 2025 worden de gemeenteraden geïnformeerd over het Meerjarenbeleidskader Jeugdhulp De Kempen. In april wordt beoogd een bijeenkomst te organiseren voor de 11 gemeenteraden van Samen voor Jeugd over het meerjarenplan.
    Portefeuillehouder Van Dongen geeft aan dat gevoelsmatig meer wordt ingezet op preventie met projecten als STORM, Kempenbranie, en laagdrempeligheid op de scholen.
    Portefeuillehouder Van Dongen zegt toe de vragen van VVD schriftelijk te beantwoorden voorafgaand aan de raadsvergadering van 20 februari 2025, zijnde:
    - Hoe interpreteert het college de cijfers inzake het aantal jongeren dat in aanraking komt met Jeugdzorg in 2021 en 2022 ten opzichte van nu?
    - Er zijn veel organisaties betrokken bij Jeugdhulp hetgeen zorgt voor gelaagdheid, vertraging en bureaucratie. Wat zijn de ideeën van het college om regionaal efficiënter, slimmer en sneller samen te werken?
    - In begroting 2024 is minder geld opgenomen voor preventie terwijl de (omvang van de) hulpvraag toeneemt. Hoe rijmt het college dit?
    - Deelt het college de opvatting dat meer inzetten op preventie en maatwerkoplossingen kan leiden tot een lagere instroom en snellere uitstroom en daarmee tot lagere kosten?
    - Hoe interpreteert het college de toenemende uitvoeringskosten met 20% en daling van de begroting op jeugdhulp en waar zit de zorg naar de toekomst toe?

    Schriftelijke vragen

    Onderwerp
    BT inzake Rekenkameronderzoek Jeugdhulp in Bladel
    VHP inzake ontwerpbesluit rekenkameronderzoek jeugdhulp

    Toezeggingen

    Titel
    Beantwoording vragen VVD inzake Rekenkamerrapport Jeugdhulp
  12. 8.2

    Op 21 maart 2024 stelde de gemeenteraad het uitvoeringsplan van sportpark de Smagtenbocht vast en stelde ruim 3 miljoen euro beschikbaar voor het verenigingsgebouw (kleedlokalen + gezamenlijke kantine), waarvan €1,3 miljoen voor de gezamenlijke kantine. VV Bladella gaat de gezamenlijke kantine exploiteren. Om de gezamenlijke kantine mogelijk te maken, moet de bestaande voetbalkantine verdwijnen. Het college en bestuur van VV Bladella hebben een principeakkoord bereikt. Hierin is opgenomen dat de gemeente aan VV Bladella €312.500 betaalt voor het beëindigen van de erfpacht van het huidige gebouw waar o.a. de voetbalkantine inzit. 
    Daarnaast zijn afspraken gemaakt over de financierings- en eigendomsconstructie van de gezamenlijke kantine. Het nieuwe verenigingsgebouw bestaat uit 2 percelen:
    - Perceel 1: Kleedlokalen en deel van gebouwondersteunende voorzieningen.
    - Perceel 2: Gezamenlijke kantine, terras, tribune en het deel van gebouwondersteunende voorzieningen.
    Overeengekomen is dat de stichtingskosten van perceel 2 maximaal €1,08 miljoen bedragen. De stichtingskosten worden over 40 jaar verrekend in de verhuur aan VV Bladella. Na 40 jaar neemt VV Bladella perceel 2 over voor €1,-.


    De gemeenteraad wordt voorgesteld in te stemmen met dit principeakkoord en van het reeds beschikbaar gestelde krediet van €1,3 miljoen euro een bedrag van € 227.000,- aan te wenden voor het beëindigen erfpacht voetbalkantine en een aanvullend krediet van € 88.000,- beschikbaar te stellen voor beëindigen van de erfpacht voetbalkantine.


    Relevante eerdere besluitvorming:

    Voorgesteld besluit

    1. In te stemmen met het principeakkoord.
    2. Van het reeds beschikbaar gestelde krediet ‘gezamenlijke kantine’ uit raadsvoorstel R24.006 een bedrag van € 227.000,- aan te wenden voor het beëindigen erfpacht voetbalkantine.
    3. Een aanvullend krediet van € 88.000,- beschikbaar te stellen voor beëindigen erfpacht voetbalkantine.
    4. De financiële mutaties te verwerken in de 4e begrotingswijziging 2025 (zie agendapunt 8.2 raadscommissie MAZ, 6 februari 2025)

    Besluit

    De commissie oordeelt het voorstel voldoende voorbereid voor finale standpuntbepaling en dat de volgende punten uit de commissie zijn overgebleven voor bediscussiëring door de gemeenteraad:
    - Eigenaarschap van het verenigingsgebouw/kantine na 40 jaar
    - Rechtvaardigheid van de 1-euro constructie
    - Het onderhandelingsresultaat in het principe-akkoord
    - Gelijkheid van verenigingen
    De commissie adviseert de gemeenteraad om dit raadsvoorstel ongewijzigd als bespreekstuk te behandelen in de raadsvergadering van 20 februari 2025.

    Portefeuillehouder Van der Hamsvoort geeft aan dat VV Bladella 40 jaar lang huur betaalt en dat de hoogte is vastgesteld op basis van het maximaal te investeren bedrag + 3% rente.
    Portefeuillehouder Van der Hamsvoort geeft aan een oprechte en zorgvuldige poging gedaan om er met VV Bladella uit te komen, en dat het college tevreden is over de uitkomst. Portefeuillehouder Van der Hamsvoort is er trots op dat VV Bladella dit initiatief wil ondersteunen.
    Het bedrag van €312.500 voor het beëindigen van de erfpachtconstructie is de uitkomst van de onderhandeling.
    Kosten die nog niet zijn verdeeld over perceel 1 of perceel 2, worden in een later stadium naar rato van het gebruik verdeeld (bijv. de technische installatie). De precieze uitwerking daarvan vindt plaats in de DO-fase (definitieve ontwerp).
    Portefeuillehouder Van der Hamsvoort geeft aan dat beoogd wordt om ook fors te investeren in de accommodaties van VV Casteren en KVC Hapert. De uitgangspositie tussen de verenigingen is daarbij verschillend.
    Portefeuillehouder Van der Hamsvoort zegt toe de vraag van VVD schriftelijk te beantwoorden: In hoeverre wordt de huur na 40 jaar door de verschillende sportverenigingen doorbetaald?

    Schriftelijke vragen

    Onderwerp
    BT inzake Principeakkoord kantine VV Bladella
    CDA inzake Principeakkoord kantine VV Bladella
    VHP inzake Principeakkoord kantine VV Bladella

    Toezeggingen

    Titel
    Huur sportverenigingen na 40 jaar
  13. 9

    Besluit

    -

    Fractie CDA vraagt zich af met het oog op de wegwerkzaamheden in het centrum van Casteren, of de carnavalsoptocht dit jaar kan rondtrekken.
    Portefeuillehouder Van Dongen-Hermans zegt toe dat de optocht dit jaar in het centrum van Casteren doorgaat.

    Toezeggingen

    Titel
    Carnavalsoptocht in Casteren
  14. 10

    Besluit

    -

    Met dankzegging aan alle aanwezigen sluit de voorzitter de vergadering om 20.25 uur.
    Besluitvorming over de geagendeerde raadsvoorstellen vindt plaats op 20 februari 2025.