Ga naar de inhoud van deze pagina Ga naar het zoeken Ga naar het menu
Vorige pagina

Commissie Inwoners

dinsdag 28 oktober 2025

19:30 - 21:06
Locatie

Gemeentehuis Bladel, Raadszaal, Markt 21, 5531 BC Bladel

Voorzitter
D. (Dick) Zumker
Toelichting

De commissievergadering Inwoners vindt plaats om 19.30 uur in de Raadzaal van het gemeentehuis van Bladel. De conceptagenda voor deze vergadering tref je hier aan.


Het betreft een openbare commissievergadering, die openstaat voor insprekers en die rechtstreeks is te volgen via deze pagina.
Inwoners/belanghebbenden die tijdens de vergadering wensen in te spreken over een onderwerp op de agenda, melden zich vooraf aan via griffie@bladel.nl


De uitzending wordt automatisch ondertiteld waardoor woorden en zinnen fouten kunnen bevatten. De ondertiteling is een paar uur na de vergadering zichtbaar. Je kunt de ondertiteling aanzetten door links onderin het scherm op de CC knop te klikken.

Agenda documenten

Uitzending

Agendapunten

  1. 1

    Besluit

    -

    De voorzitter opent de vergadering om 19.30 uur.
    Bericht van verhindering:
    - Corry Stoelinga wordt vervangen door Toon van Dun (VHP)
    - Joep Mennen (BT) wordt vervangen door Niek Panjoel (BT)

    Besluitenlijsten

    Onderwerp
    Besluitenlijst commissie Inwoners - 28 oktober 2025
  2. 2

    Besluit

    De agenda wordt ongewijzigd vastgesteld.

  3. 3

    Besluit

    -

    Er heeft zich 1 persoon gemeld voor het spreekrecht:
    Dhr. Adriaanse (agendapunt 8.1 Verordening Leerlingenvervoer Bladel 2025)

  4. 4

    Besluit

    De besluitenlijst van 9 september 2025 wordt ongewijzigd vastgesteld.

    Besluitenlijsten

    Onderwerp
    Commissie Inwoners 9 september 2025
  5. 5

    Besluit

    -

    Er vindt geen behandeling plaats van de lijst van toezeggingen.

  6. 6

    Besluit

    -

    De commissie adviseert de gemeenteraad de ingekomen stukken en mededelingen van de commissie Inwoners conform de voorgestelde wijze van afdoening vast te stellen.

  7. 6.1

    Ingekomen stukken zijn documenten die geadresseerd zijn aan de gemeenteraad en niet afkomstig zijn van het college van Burgemeester & Wethouders.

    Besluit

    -

    Er vindt geen behandeling van een ingekomen stuk plaats.

  8. 6.2

    Mededelingen zijn documenten die geadresseerd zijn aan de gemeenteraad en die afkomstig zijn van het college van Burgemeester & Wethouders. Via mededelingen informeert het college de gemeenteraad.


    De volgende mededelingen zijn ter informatie voor de gemeenteraad door het college van burgemeester & wethouders vastgesteld:

    • Mededeling: Plan van aanpak visie en beleidsvorming KempenPlus (vervolg toekomstverkenning)
    • Mededeling: Wijziging beleidsregels bijzondere bijstand Bladel inclusief bijdrage collectieve ziektekostenverzekering
    • Mededeling: Subsidiejaarprogramma welzijn 2026
    • Mededeling: Actieplan Dakloosheid regio Eindhoven 2024-2030 en resultaten ETHOS Light telling

    Besluit

    -

    Mededeling: Subsidiejaarprogramma welzijn 2026
    Op de vraag van BT over de ruimte die er is voor nieuwe initiatieven zoals Bladel Creatief binnen het subsidiejaarprogramma, geeft wethouder Van der Hamsvoort aan dat bedragen kunnen worden opgehoogd, en dat de subsidie aan Bladel Creatief al is verhoogd, maar dat er een tekort is in de begroting en dat dit mogelijk komt door het succes van het kinderatelier waardoor er meer middelen nodig zijn.

    Raadsmededelingen

    Onderwerp
    Mededeling: Actieplan Dakloosheid regio Eindhoven 2024-2030 en resultaten ETHOS Light telling
    Mededeling: Plan van aanpak visie en beleidsvorming KempenPlus (vervolg toekomstverkenning)
    Mededeling: Subsidiejaarprogramma welzijn 2026
    Mededeling: Wijziging beleidsregels bijzondere bijstand Bladel inclusief bijdrage collectieve ziektekostenverzekering
  9. 7

    Besluit

    -

    Door het college wordt geen mededeling gedaan ten behoeve van actieve informatie.

  10. 8
    RAADSVOORSTELLEN
  11. 8.1

    Ieder kind heeft recht op passend onderwijs. In sommige gevallen is de afstand naar de passende school te groot voor het kind om zelfstandig te reizen. Als de ouders hun verantwoordelijkheid voor het vervoer van hun kind niet kunnen invullen, kan de gemeente (financiële) ondersteuning bieden voor het vervoer naar school.
    In het kader van efficiëntie en klantgerichtheid wordt beoogd een uniform beleid te realiseren in de Kempengemeenten.
    De Verordening leerlingenvervoer gemeente Bladel 2025 is op inhoud in grote lijnen een voortzetting op de huidige Verordening. De VNG-verordening is als uitgangspunt genomen. De grootste wijzigingen zijn:

    • Starten met opstapplaatsen in plaats van thuis ophalen (gedurende het basisonderwijs)
    • Invoeren van minimumgrens: leerlingenvervoer alleen mogelijk bij afstanden groter dan 6 kilometer
    • Niet de voorkeur van de ouders, maar de zelfstandigheid van de leerling staat voorop bij de keuze voor de vervoersvorm
    • Invoeren van maximale afstand bij stage: 15 km
    • Wachttijden: Van maximaal 1 klokuur naar één of meerdere klokuren.
      De gemeenteraad wordt voorgesteld de Verordening leerlingenvervoer gemeente Bladel 2026 vast te stellen en de oude verordening in te trekken.


    Eerdere relevante besluitvorming

    Voorgesteld besluit

    1. De Verordening leerlingenvervoer gemeente Bladel 2026 met bijbehorende toelichting vast te stellen conform bijgevoegde verordening leerlingenvervoer gemeente Bladel 2026. 
    2. De Verordening leerlingenvervoer gemeente Bladel 2026 in te laten gaan per 1-1- 2026 en op deze datum tevens de Verordening bekostiging leerlingenvervoer gemeente Bladel 2021 in te trekken.

    Besluit

    De commissie oordeelt het voorstel voldoende voorbereid voor finale standpuntbepaling en dat de volgende punten uit de commissie zijn overgebleven voor bediscussiëring door de gemeenteraad:

    • Wachttijden
    • Opstapplaats versus thuis ophalen
    • De verschillende doelgroepen van leerlingenvervoer
    • Minimumgrens aantal kilometers
    • Meerwaarde van nieuwe verordening

    De commissie adviseert de gemeenteraad om dit raadsvoorstel ongewijzigd als bespreekstuk te behandelen in de raadsvergadering van 13 november 2025.

    Dhr. Patrick Adriaanse spreekt in bij aanvang van het agendapunt.



    Wethouder Van Dongen benadrukt dat de nieuwe verordening geen bezuinigingsopgave betreft.
    Wethouder Van Dongen geeft aan dat de voorbereiding op zelfstandigheid voorop staat en dat per kind wordt bekeken wat de mogelijkheden zijn ten aanzien van leerlingenvervoer.
    Wethouder Van Dongen geeft aan dat met de nieuwe verordening kinderen niet meer automatisch thuis worden opgehaald.
    Wethouder Van Dongen geeft aan dat deze wijziging van ‘thuis ophalen’ naar ‘ophalen vanaf opstapplaats’ in de gemeente Bergeijk positief is bevallen doordat het kind zelfstandiger is geworden.


    Het oprekken van de kilometergrens is overgenomen uit de VNG-modelverordening en komt overeen met de gemeenten Eersel en Bergeijk.
    Wethouder Van Dongen zegt toe opvolging te geven aan het advies van ASD met betrekking tot de afstandsgrens van 4km voor leerlingen uit Netersel.


    Dhr. Peters geeft aan dat de doelgroep die in aanmerking komt voor leerlingenvervoer gaat om basisschool tot voortgezet onderwijs-kinderen die is op te splitsen in:
    - Leerlingen die bijzonder onderwijs genieten (bijv. hindoe of joods)
    - Cluster 1: visuele beperking
    - Cluster 2: auditieve beperking
    - Cluster 3: lichamelijk en/of verstandelijk gehandicapt
    - Cluster 4: psychische stoornis en gedragsproblemen


    Dhr. Peters geeft aan dat voor de 1e drie categorieën van leerlingen het geen probleem is om bij een vaste opstapplaats te worden opgehaald.
    Dhr. Peters geeft aan dat de wachttijden zijn verruimd om de inzet van een tweede busje te voorkomen.
    Dhr. Peters geeft aan dat de km-grens niet geldt voor gehandicapte leerlingen.
    Met de huidige verordening dient er jaarlijks een aanvraag te worden gedaan voor leerlingenvervoer. Met de nieuwe verordening kan er een beschikking worden afgegeven voor een langere periode.


    Wethouder Van Dongen geeft aan dat de Kempengemeenten momenteel ook samenwerken bij het leerlingenvervoer met bovendien eenzelfde vervoerder.

    Schriftelijke vragen

    Onderwerp
    CDA inzake Verordening leerlingenvervoer gemeente Bladel 2026
    BT inzake Verordening leerlingenvervoer gemeente Bladel 2026
    PRO5 inzake Verordening leerlingenvervoer gemeente Bladel 2026

    Toezeggingen

    Titel
    Opvolgen advies ASD bij uitvoering Verordening Leerlingenvervoer
  12. 8.2

    De Participatiewet regelt dat inwoners die al jaren op een laag inkomen leven en die geen vermogen hebben om op korte termijn meer inkomen te verdienen, in aanmerking komen voor een Individuele Inkomenstoeslag (IIT). De bedragen van de IIT die op dit moment zijn opgenomen in de Verordening Participatiewet 2015. Het bedrag dat per jaar wordt toegekend hangt af van de leefsituatie:  

    • Alleenstaande € 375,-  
    • Alleenstaande ouder € 500,-  
    • Gehuwden/samenwonenden € 550,- 


    Bij de voorbereiding van de Kadernota Geldzorgen 2025-2028 is gesignaleerd dat deze bedragen sinds de vaststelling van de Verordening Participatiewet in 2015 niet zijn gewijzigd en dat geen indexatie is opgenomen. In de kadernota is opgenomen dat de bedragen per 1 januari 2026 met 30% worden verhoogd.
    Om toch uitvoering te geven aan de Kadernota Geldzorgen ligt nu alleen actualisatie van hoofdstuk 2 van de Verordening Participatiewet 2015 ter vaststelling voor. Hiermee worden de bedragen als volgt aangepast:  

    • Alleenstaande € 487,50  
    • Alleenstaande ouder € 650,-  
    • Gehuwden/samenwonenden € 715,-

    De gemeenteraad wordt voorgesteld de wijziging van hoofdstuk 2 (individuele inkomenstoeslag) van de Verordening Participatiewet 2015 vast te stellen.

    Voorgesteld besluit

    1. De ‘Wijziging Verordening Participatiewet 2015’ met daarin de wijziging van hoofdstuk 2 (Individuele inkomenstoeslag) vast te stellen.

    Besluit

    De commissie oordeelt het voorstel voldoende voorbereid voor finale standpuntbepaling en dat geen specifieke punten uit de commissie zijn overgebleven voor bediscussiëring door de gemeenteraad.
    De commissie adviseert de gemeenteraad om dit raadsvoorstel ongewijzigd als hamerstuk te behandelen in de raadsvergadering van 25 september 2025, en daarmee conform het voorstel van het college te stemmen.

    Wethouder Van Hulst geeft aan dat indexering destijds niet in het beleid stond. Met dit voorstel wordt eenmalig geïndexeerd met 30% en vanaf dan jaarlijks een indexatie toegepast.

    Schriftelijke vragen

    Onderwerp
    BT inzake Wijzigingsbesluit verordening Participatiewet 2015 inzake de individuele inkomenstoeslag
  13. 9

    Besluit

    -

    Er vindt geen rondvraag plaats.

  14. 10

    Besluit

    -

    Met dankzegging aan alle aanwezigen sluit de voorzitter de vergadering om 21.06 uur.
    Besluitvorming over de geagendeerde raadsvoorstellen vindt plaats op 13 november 2025.