Ga naar de inhoud van deze pagina Ga naar het zoeken Ga naar het menu
Vorige pagina

Commissie Middelen & Algemene zaken

donderdag 17 oktober 2024

19:30 - 23:37
Locatie

Gemeentehuis Bladel, Raadszaal, Markt 21, 5531 BC Bladel

Voorzitter
M.C. (Marco) Schoenmakers
Toelichting

De commissievergadering Middelen & Algemene Zaken (MAZ) vindt plaats om 19.30 uur in de Raadzaal van het gemeentehuis van Bladel. De conceptagenda voor deze vergadering tref je hieronder aan.


Het betreft een openbare commissievergadering, die openstaat voor insprekers en die rechtstreeks is te volgen via deze pagina.
Inwoners/belanghebbenden die tijdens de vergadering wensen in te spreken over een onderwerp op de agenda, melden zich vooraf aan via griffie@bladel.nl


De uitzending wordt automatisch ondertiteld waardoor woorden en zinnen fouten kunnen bevatten. De ondertiteling is een paar uur na de vergadering zichtbaar. Je kunt de ondertiteling aanzetten door links onderin het scherm op de CC knop te klikken.

Agenda documenten

Uitzending

Agendapunten

  1. 1

    Besluit

    De voorzitter opent de vergadering om 19:30 uur.

    Er is bericht van verhindering binnengekomen van:

    • dhr. Spoelstra (Bladel Transparant) wordt vervangen door dhr. Wouters
  2. 2

    Besluit

    De agenda wordt ongewijzigd vastgesteld.

    De conceptagenda is op vrijdag 27 september 2024 gepubliceerd.

  3. 3

    Besluit

    -

    Er hebben zich geen insprekers gemeld.

  4. 4

    Besluitenlijsten

    Onderwerp
    Besluitenlijst commissie MAZ 13 juni 2024
  5. 4.1

    Besluit

    De besluitenlijst van de commissie MAZ van 13 juni 2024 wordt ongewijzigd vastgesteld.

  6. 4.2

    Besluit

    -

    Er vindt geen behandeling van de lijst van toezeggingen plaats.

  7. 5

    Besluit

    De commissie adviseert de gemeenteraad de ingekomen stukken en mededelingen van de commissie MAZ conform de voorgestelde wijze van afdoening vast te stellen.

  8. 5.1

    Ingekomen stukken zijn postdocumenten die geadresseerd zijn aan de gemeenteraad.

    Besluit

    -

    Er vindt geen behandeling van een ingekomen stuk plaats.

  9. 5.1.1
    Ingekomen stukken Commissie Inwoners
  10. 5.1.2
    Ingekomen stukken Commissie Middelen en Algemene Zaken
  11. 5.2
    MEDEDELINGEN
  12. 5.2.1

    De volgende mededelingen zijn ter informatie voor de gemeenteraad door het college van burgemeester & wethouders vastgesteld:

    • Mededeling: Regionaal jaarverslag leerplicht/doorstroompunt 2022-2023

    • Mededeling: Subsidieregeling peuteropvang en voorschoolse educatie

    • Mededeling: Toekomstverkenning KempenPlus

    • Mededeling: Evaluatie Indicatievrije Inloop De Hooiberg

    • Mededeling: Evaluatie invoering Wet inburgering in de Kempen

    • Mededeling: Subsidiejaarprogramma welzijn 2025

    • Mededeling: Start van het programma STORM: Depressie- en Suïcidepreventie voor jongeren

    Besluit

    -

    Mededeling Subsidiejaarprogramma welzijn 2025
    Portefeuillehouder Jansen geeft aan bij de raad terug te komen wanneer het subsidiebudget voor de carnavalsverenigingen niet toereikend meer is.
    Wethouder Jansen geeft aan dat met één muziekvereniging is afgesproken dat zij volgend jaar een hogere, onderbouwde, subsidieaanvraag indienen. Het college zal de subsidieaanvraag te zijner tijd beoordelen en toetsen aan de gestelde (financiële) kaders.
    Mededeling: Evaluatie invoering Wet inburgering in de Kempen
    Wethouder Jansen zegt toe schriftelijk terug te komen op de vraag van het CDA wat het college tot dusver heeft gedaan om inburgeraars en verenigingen aan elkaar te koppelen.

    Raadsmededelingen

    Onderwerp
    Mededeling: Evaluatie Indicatievrije Inloop De Hooiberg
    Mededeling: Evaluatie invoering Wet inburgering in de Kempen
    Mededeling: Regionaal jaarverslag leerplicht/doorstroompunt 2022-2023
    Mededeling: Start van het programma STORM: Depressie- en Suïcidepreventie voor jongeren
    Mededeling: Subsidiejaarprogramma welzijn 2025
    Mededeling: Subsidieregeling peuteropvang en voorschoolse educatie
    Mededeling: Toekomstverkenning KempenPlus

    Schriftelijke vragen

    Onderwerp
    CDA inzake Subsidiejaarprogramma Welzijn 2025

    Toezeggingen

    Titel
    Inburgeraars en verenigingen
  13. 5.2.2

    De volgende mededeling is ter informatie voor de gemeenteraad door het college van burgemeester & wethouders vastgesteld:

    • Mededeling: Inspiratiepunt Visit Bladel

    Raadsmededelingen

    Onderwerp
    Mededeling: Inspiratiepunt Visit Bladel
  14. 6

    Besluit

    -

    Er vindt geen actieve informatie vanuit het college plaats.

  15. 7
    RAADSVOORSTELLEN
  16. 7.1

    De Rekenkamer Kempengemeenten heeft een onderzoek uitgevoerd naar burgerinitiatieven in gemeente Bladel. Met dit onderzoek beantwoordt de rekenkamer de vraag: Welke ervaringen heeft de gemeente Bladel sinds de vaststelling van de nota Participatiebeleid gemeente Bladel 2021 opgedaan met overheidsparticipatie en welke lessen zijn daaruit te trekken voor de komende jaren? De rekenkamer doet op basis van de conclusies en overige bevindingen aanbevelingen.

    Voorgesteld besluit

    1. De volgende aanbevelingen uit het Rekenkamerrapport ‘Burgerinitiatieven in Bladel’ over te nemen:
      Aanbevelingen aan het college van B&W
      a. Geef aandacht aan de verdere uitwerking van de Nota Participatiebeleid. Stel op basis daarvan kaders en richtlijnen vast voor het ondersteunen van initiatieven in de samenleving en maak deze eenvoudig toegankelijk. Gebruik de nota mede om een participatieverordening voor te bereiden.
      b. Geef het ambtelijk apparaat een duidelijke werkwijze en kaders mee bij het ondersteunen van burgerinitiatieven om de afhankelijkheid van de specifieke betrokken ambtenaar kleiner te maken.
      c. Zorg voor een duidelijke (formele) ingang voor burgers met ideeën bij de gemeente, dit om willekeur welke burgerinitiatieven wel en niet ondersteund worden te voorkomen.
      d. Ga over de kaders en richtlijnen vooraf ook het gesprek met de raad aan.
      e. Besteed binnen de organisatie meer aandacht aan het vastleggen van ervaringen met initiatieven en gebruik deze inzichten om het beleid te evalueren en zo nodig te versterken.
      f. Versterk de informatievoorziening door een jaarlijks overzicht aan de gemeenteraad te verstrekken van de aangevraagde en ondersteunde initiatieven en de gerealiseerde opbrengsten.
      Aanbevelingen aan de gemeenteraad
      g. Voer in de raad het gesprek over de uitwerking van de Nota Participatiebeleid en de daaruit af te leiden kaders en richtlijnen voor concrete initiatieven.
      h. Benut het jaarlijkse overzicht van aangevraagde en ondersteunde initiatieven om tot een oordeel te komen of de bijdragen van de gemeente voldoende aansluiten bij de wensen in de gemeenschap.
    2. Het college te verzoeken aan de aanbevelingen (gericht aan het college) invulling te geven en de raad over de voortgang ervan te informeren, waarna de raad opvolging zal/kan geven aan de aanbevelingen (gericht aan de gemeenteraad).

    Besluit

    De commissie oordeelt het voorstel voldoende voorbereid voor finale standpuntbepaling en dat geen specifieke punten uit de commissie zijn overgebleven voor bediscussiëring door de gemeenteraad.
    De commissie adviseert de gemeenteraad om dit raadsvoorstel ongewijzigd als hamerstuk te behandelen in de raadsvergadering van (6 en) 7 november 2024, en daarmee conform het voorstel van het presidium te stemmen.

    Rekenkamervoorzitter dhr. Vlemmix en onderzoeker Van de Ven (PBLQ) geven een mondelinge toelichting op het onderzoeksrapport 'Burgerinitiatieven in Bladel'.
    Portefeuillehouder Van den Bosch geeft aan ambitieus te zijn op het gebied van burgerparticipatie en het rapport als een steuntje in de rug te zien. 
    Van den Bosch geeft aan dat gestart is met veldonderzoek naar de verschillende mogelijkheden om participatiebeleid en -budget vorm te geven. De aanbevelingen van de Rekenkamer worden meegenomen en stakeholders, waaronder de raad, worden betrokken in het proces.
    Burgemeester Van den Bosch zegt toe met een startnotitie naar de raad te komen voor de herijking van het participatiebeleid en terug te komen met een voortvarende doch realistische tijdsplanning.

    Toezeggingen

    Titel
    Startnotitie participatiebeleid
  17. 7.2

    De gemeente Bladel heeft drie dorpsraden in de kernen Casteren, Hoogeloon en Netersel en één klankbordgroep in Hapert. Dorpsraden zijn een vorm van vertegenwoordiging van een aantal inwoners op het niveau van dorpen en kernen. In de regelgeving over de dorpsraden van de gemeente Bladel is vastgelegd dat ze een adviesorgaan voor de gemeenteraad, het college van burgemeester en wethouders en/of de burgemeester zijn. Dit is vastgelegd in een verordening voor de publieke dorpsraden en een toetsingskader voor de private dorpsraden. De taak en de positionering van de dorpsraden is besproken tijdens de bijeenkomst ‘Samenspel Raad & College’. Hieruit is de vraag of de huidige situatie nog overeenkomt met de gewenste situatie gekomen. Een ander vraagstuk over de dorpsraden is of de betreffende regelgeving nog voldoet aan de normen en waarden van de huidige tijdsgeest. Naar aanleiding hiervan is de startnotitie over de herijking van de taak en positionering van de dorpsraden opgesteld.

    Voorgesteld besluit

    De startnotitie vast te stellen en het college opdracht te geven om hier verder uitvoering aan te geven.

    Besluit

    De commissie oordeelt het voorstel voldoende voorbereid voor finale standpuntbepaling en dat geen specifieke punten uit de commissie zijn overgebleven voor bediscussiëring door de gemeenteraad.
    De commissie adviseert de gemeenteraad om dit raadsvoorstel ongewijzigd als hamerstuk te behandelen in de raadsvergadering van (6 en) 7 november 2024, en daarmee conform het voorstel van het college te stemmen.

    Portefeuillehouder Van den Bosch geeft aan te kijken waar mogelijke tijdswinst behaald kan worden in het proces. De burgemeester ziet hiertoe met name mogelijkheden in de fase van input ophalen, maar is hierbij afhankelijk van de beschikbaarheid van derden.
    Portefeuillehouder Van den Bosch zegt toe schriftelijk terug te komen op de vraag wie beslissingsbevoegd is.

    Toezeggingen

    Titel
    Beslissingsbevoegde herijking positie dorpsraden
  18. 7.3

    De begroting 2025 is de beleidsmatige en financiële vertaling van de lijnen die zijn uitgezet vanaf de perspectiefnota 2024.
    De begroting is te benaderen via https://bladel.begrotingsapp.nl/.


    Met het vaststellen van de begroting 2025 stelt de gemeenteraad de bedragen voor 2025 vast en geeft de raad aan welke beleidseffecten de komende jaren worden nagestreefd en welke activiteiten hiervoor worden uitgevoerd. Daarnaast stelt de raad de financiële kaders vast waarbinnen het college deze activiteiten moet realiseren.


    De programmabegroting wordt integraal in de commissie MAZ behandeld op volgorde van programma.

    Voorgesteld besluit

    1. de begroting 2025 vast te stellen en kennis te nemen van de meerjarenraming 2026-2028; 
    2. in te stemmen met de bij de programma’s weergegeven toevoegingen en onttrekkingen aan reserves, alsmede om de meerjarige begrotingsresultaten te verrekenen met de algemene reserve; 
    3. het beschikbaar stellen van de benodigde budgetten en investeringen voor realisering van de voor 2025 geplande activiteiten met een A-rubricering, zoals opgenomen in het meerjarenprogramma.

    Besluit

    De commissie oordeelt het voorstel voldoende voorbereid voor finale standpuntbepaling en dat de volgende punten uit de commissie zijn overgebleven voor bediscussiëring door de gemeenteraad:

    • CDA heeft een amendement/motie aangekondigd inzake aanpak (gehele) Wagenbroeken ter bevordering van de veiligheid van sporters die van en naar de Lemelvelden gaan
    • Bladel Transparant overweegt een motie/amendement in te dienen om een zienswijzeprocedure voor de kadernota's van (een aantal) gemeenschappelijke regelingen te realiseren.

    De commissie adviseert de gemeenteraad om dit raadsvoorstel ongewijzigd als bespreekstuk te behandelen in de raadsvergadering van 6 (en 7) november 2024.

    Bestuur en organisatie
    Portefeuillehouder Van den Bosch stelt dat het te vroeg is om (extra) budget te vragen voor burgerinitiatieven, nu nog niet duidelijk is hoe het participatiebeleid eruit gaat zien.
    Portefeuillehouder Van Dongen geeft aan begin volgend jaar, na het besluit van de raad over het zwembad (december 2024) en vaststelling van de najaarsnota, met de raad in gesprek te gaan over ombuigingsmaatregelen.
    Portefeuillehouder Jansen geeft aan dat de huurinkomsten van het multifunctionele sportcentrum Egyptische Poort, zoals opgenomen in de begroting, zullen wijzigen. Het raadsvoorstel over het zwembad zal hier (financiële) duidelijkheid over scheppen.
    Veiligheid
    Burgemeester Van den Bosch geeft aan in gesprek te zullen gaan met zijn collega in Eersel over een gezamenlijke aanpak jeugdoverlast en een mogelijke Kempenbrede inzet van Backbone.
    Portefeuillehouder Van den Bosch stelt dat structureel extra inzet van toezichthouders benodigd is voor controles.
    Portefeuillehouder Van Dongen geeft aan in gesprek te zullen gaan met de jeugdcoach over zijn inzet in de andere kernen (naast Hapert (MFA Hart van Hapert) en straks Bladel (BRUIS)).
    Verkeer en Vervoer
    Portefeuillehouder Van Dongen zegt toe schriftelijk terug te komen op de resultaten van F'kes meerijden.
    Portefeuillehouder Van Dongen geeft aan dat momenteel ambtelijk gekeken wordt naar de verlichting en weginrichting Wagenbroeken.
    Portefeuillehouder Van der Hamsvoort geeft aan dat in november gestart wordt met de herinrichting van het marktgebied. Aansluitend wordt de Sniederslaan heringericht.
    Wethouder d'Haens stelt dat de gerechtelijke uitspraak betreffende de Posthof gunstig is. De parkeerberekeningen blijken te kloppen, wat gunstig is voor de projecten Bruis en Markthof. De portefeuillehouder verwacht dat uitvoering van plan Markthof aantrekkelijker is voor de eigenaren dan het voormalige plan. Het college komt met een bestemmingsplan naar de raad zodra er zekerheid is over de financiële haalbaarheid van plan Markthof. Dit is afhankelijk van subsidietoekenning Impulsaanpak Winkelgebieden.
    Economie
    Wethouder Van der Hamsvoort geeft aan in april/mei 2025 naar de raad te komen met een voorstel voor arbeidsmarktbeleid.
    Wethouder Jansen geeft aan dat de raad op 11 of 12 november geïnformeerd wordt over centrumplan Hapert tijdens een raadsinformatiebijeenkomst.
    Portefeuillehouder Van der Hamsvoort stelt uren en middelen tekort te komen voor vrijetijdseconomie.
    Wethouder Van der Hamsvoort geeft aan dat er een nieuwe detailhandelsvisie komt waarbij de centrumvisie Bladel en supermarktvisie het uitgangspunt vormen.
    Portefeuillehouder Van der Hamsvoort zegt toe schriftelijk terug te komen op de vraag van de VVD welke informatie (cijfers) met de raad gedeeld kan worden als het gaat om het totaal ontvangen bedrag aan toeristenbelasting uit SNF-certificering de afgelopen jaren. In december 2024 volgt een voorstel aan de raad voor de verordening toeristenbelasting inclusief evaluatie.
    Onderwijs
    Wethouder Van Dongen kondigt aan de raad te informeren over het nieuwe Integraal Huisvestingsplan voor onderwijshuisvesting tijdens de raadsinformatiebijeenkomst op 11/12 november 2024. De wethouder zegt toe de vragen van CDA en BT over de mogelijkheden om voor te sorteren op groei van leerlingaantallen en hoe om te gaan met de prognoses vanuit het Rijk hierin mee te nemen.
    Sport, cultuur en recreatie
    Portefeuillehouder Jansen geeft aan dat een kunst- en cultuurcommissie wordt opgericht, die vervolgens gaat adviseren over een nieuw cultuurbeleid voor gemeente Bladel. De wethouder geeft aan de raad hiervan op de hoogte te houden.
    Wethouder Jansen geeft aan dat er nog geen tijdsplanning bekend is voor de evaluatie en actualisatie van het beleid gemeenschapshuizen.
    Sociaal Domein
    Portefeuillehouder Jansen kondigt aan dat de nieuwe kadernota geldzorgen 120% van de bijstandsnorm hanteert en vooral inzet op meer bekendheid genereren voor de regeling om een grotere groep te bereiken.
    Wethouder Jansen zegt toe de vragen van PRO5 over GGZ-expertise (inzicht in verwijzingen) schriftelijk te beantwoorden.
    Wethouder Jansen biedt aan de raad graag te informeren over wat we allemaal doen als gemeente om iedereen mee te laten doen.
    Volksgezondheidszorg en milieu
    Wethouder Jansen licht toe dat EHBO-verenigingen met capaciteitsproblemen kampen. De gemeente probeert te ondersteunen en regionale samenwerking te stimuleren waar mogelijk, aldus de wethouder.
    Wethouder Jansen geeft aan dat het Gezond en Actief Leven Akkoord (GALA) en het Integraal Zorgakkoord (IZA) niet onder de uitvoeringsagenda brede visie welzijn vallen, maar onder de brede SPUK regeling (dit is geen structurele financieringsstroom).
    Portefeuillehouder d’Haens meldt dat de kadernota grondstoffen volgend jaar wordt geëvalueerd en de evaluatieresultaten met de raad worden gedeeld. Dan wordt eveneens gekeken hoe een toekomstige milieustraat eruit ziet.
    Van der Hamsvoort zegt toe voortvarend met een hitteplan aan de slag te gaan.
    Volkshuisvesting, Ruimtelijke ordening en Stedelijke vernieuwing
    Wethouder Jansen geeft aan dat het college achter de schermen bezig is om te komen tot een besluit over huisvesting asielzoekers.
    Burgemeester Van den Bosch geeft aan dat er voldoende formatie is om de huidige ambities en plannen te realiseren. Er is nog ruimte in de formatie om extra personeel aan te trekken. Er ligt vooral een uitdaging in het aantrekken van geschikt personeel. Daartoe wordt volop ingezet op arbeidsmarktcommunicatie.
    Gemeentesecretaris Lathouwers geeft aan dat in het eerste kwartaal van 2025 een beeld gepresenteerd wordt aan de raad over wat nodig is om een toekomstbestendige organisatie neer te zetten.
    Burgemeester Van den Bosch stelt dat een inhaalslag is gemaakt ten aanzien van principeverzoeken.
    Paragraaf verbonden partijen
    Portefeuillehouder Van den Bosch zegt toe in het college te bespreken wat de mogelijkheden zijn om de raad in staat te stellen een zienswijze te geven op de kadernota's van de gemeenschappelijke regelingen en hier op terug te komen.
    Paragraaf Energietransitie
    Portefeuillehouder Van der Hamsvoort geeft aan dat komend jaar een voorstel of discussienota over energiebeleid naar de raad komt. De thuisbatterij wordt hierin meegenomen.
    Subsidieprogramma welzijn 2025
    Wethouder Jansen zegt toe schriftelijk terug te komen op de vragen van de VVD over de subsidiëring van de gemeenschapshuizen (stichtingen en verenigingen).

    Raadsmededelingen

    Onderwerp
    Mededeling: Septembercirculaire 2024

    Schriftelijke vragen

    Onderwerp
    BT inzake Begroting 2025
    CDA inzake Burgemeester van Woenseldreef (1)
    CDA inzake Burgemeester van Woenseldreef (2)
    CDA inzake Ontwerpbegroting 2025 (1)
    CDA inzake Ontwerpbegroting 2025 (2)
    CDA inzake Sportvelden, kosten
    CDA inzake Subsidiejaarprogramma Welzijn 2025
    PRO5 inzake Ontwerpbegroting 2025
    VVD inzake Ontwerpbegroting 2025

    Toezeggingen

    Titel
    Evaluatieresultaten F'kes meerijden
    Hitteplan
    Schaalsprong i.r.t. onderwijshuisvesting
    Subsidiëring gemeenschapshuizen
    Toeristenbelasting uit SNF-certificering
    Verwijzingen GGZ
    Zienswijze kadernota's GR'en
  19. 7.4

    In de ontwerpbegroting 2025, paragraaf 5.2 Lokale heffingen, zijn de meerjarige uitgangspunten van het voorgenomen tarievenbeleid geformuleerd. Op basis hiervan is tot het volgende voorstel ten aanzien van belasting- en tarievenmaatregelen gekomen.

    Voorgesteld besluit

    De volgende belasting- en tarievenmaatregelen 2025 vast te stellen:

    • Verordening onroerendezaakbelastingen 2025
    • Verordening afvalstoffenheffing 2025 met bijbehorende tarieventabel
    • Verordening rioolheffing 2025

    2024-10-17 Een nieuwe versie van het raadsvoorstel is gepubliceerd (op pagina 3 is de per saldo hogere bijdrage Reusel- de Mierden aan de Milieustraat gecorrigeerd naar € 49.000 (was: €44.000)).

    Besluit

    De commissie oordeelt het voorstel voldoende voorbereid voor finale standpuntbepaling en dat geen specifieke punten uit de commissie zijn overgebleven voor bediscussiëring door de gemeenteraad.
    De commissie adviseert de gemeenteraad om dit raadsvoorstel ongewijzigd als bespreekstuk te behandelen in de raadsvergadering van 6 (en 7) november 2024.

    Verordening afvalstoffenheffing 2025
    Portefeuillehouder d'Haens geeft aan dat het afvalbeleid gebaseerd is op het principe 'de vervuiler betaalt' en dat de afvalstoffenheffing een gesloten huishouding kent. De wethouder benoemt de gestegen kosten voor de milieustraat, maar is niet bevreesd voor een toename van afvaldumping. Wethouder d'Haens stelt dat een oplossing in samenwerking met buurgemeente Reusel-De Mierden nog niet in beeld is.

    Schriftelijke vragen

    Onderwerp
    BT inzake afvalstoffenheffing (1)
    BT inzake afvalstoffenheffing (2)
  20. 7.5

    In dit voorstel wordt de actuele financiële positie van de gemeente inzichtelijk gemaakt. De financiële consequenties zijn verwerkt in de 1e wijziging van de begroting 2025 en de meerjarenraming 2026 t/m 2028. De belangrijkste wijzigingen in deze 1e wijziging van de begroting 2025 zijn: mutaties subsidiejaarprogramma welzijn 2025, belasting- en tarievenmaatregelen 2025 en septembercirculaire 2024.


    03-10-2024 Nieuwe versie van raadsvoorstel en ontwerpbesluit, waarin de financiële gevolgen van de septembercirculaire zijn verwerkt, zijn gepubliceerd.
    14-10-2024 De technische begrotingswijziging 1-2025 is toegevoegd aan de stukken.

    Voorgesteld besluit

    De 1e wijziging van de begroting 2025 vast te stellen.

    Besluit

    De commissie oordeelt het voorstel voldoende voorbereid voor finale standpuntbepaling en dat geen specifieke punten uit de commissie zijn overgebleven voor bediscussiëring door de gemeenteraad.
    De commissie adviseert de gemeenteraad om dit raadsvoorstel ongewijzigd als bespreekstuk te behandelen in de raadsvergadering van 6 (en 7) november 2024.

    Raadsmededelingen

    Onderwerp
    Mededeling: Septembercirculaire 2024
  21. 7.6

    In de Verordening ambtelijke bijstand en fractieondersteuning wordt het recht op ambtelijke bijstand en fractieondersteuning (artikel 33 Gemeentewet) verankerd. Een voorbeeld van ambtelijke bijstand is hulp bij het opstellen van amendementen of initiatiefvoorstellen. De fractieondersteuning komt neer op een financiële bijdrage: de fractievergoeding. Elke fractie kan aanspraak maken op een bepaald bedrag. De huidige verordening ambtelijke bijstand en fractieondersteuning Bladel dateert uit 2014 en dient geactualiseerd te worden.

    Voorgesteld besluit

    De verordening Ambtelijke bijstand en fractieondersteuning Bladel 2024 vast te stellen.

    Besluit

    De commissie oordeelt het voorstel voldoende voorbereid voor finale standpuntbepaling en dat geen specifieke punten uit de commissie zijn overgebleven voor bediscussiëring door de gemeenteraad.
    De commissie adviseert de gemeenteraad om dit raadsvoorstel ongewijzigd als hamerstuk te behandelen in de raadsvergadering van (6 en) 7 november 2024, en daarmee conform het voorstel van het presidium te stemmen.

  22. 8

    Besluit

    -

    Er wordt geen gebruik gemaakt van de rondvraag.

  23. 9

    Besluit

    Met dankzegging aan alle aanwezigen sluit de voorzitter de vergadering om 23:37 uur.

    Besluitvorming over de geagendeerde raadsvoorstellen vindt plaats op 6 en 7 november 2024.