Ga naar de inhoud van deze pagina Ga naar het zoeken Ga naar het menu
Vorige pagina

Raadsinformatiebijeenkomst

Vergadersystematiek

dinsdag 10 december 2024

19:30 - 21:30
Locatie

Gemeentehuis Bladel, Raadszaal, Markt 21, 5531 BC Bladel

Voorzitter
M.A.G. (Maurits) van den Bosch
Toelichting

Het betreft een extra raadsinformatiebijeenkomst over de vergadersystematiek van de gemeenteraad.


Beeldvorming door en informatieverstrekking aan de raads-, college- en commissieleden staat centraal.


De fractievoorzitters, de raadsvoorzitter, een collegelid, de gemeentesecretaris en de griffier zijn op 11 april, 9 juli en 8 oktober 2024 bijeen geweest om te spreken over de Bladelse vergadersystematiek vanuit de vraag “Wanneer is er sprake van een goed raadsbesluit en wat is daarvoor nodig?”.


Sinds 2022 vergadert de gemeenteraad volgens het BOB-model met informatiebijeenkomsten (beeldvorming), commissievergaderingen (oordeelsvorming) en raadsvergaderingen (besluitvorming). De werkgroep heeft gesproken over de huidige werkwijze en besproken wat de sterktes en zwaktes hiervan zijn.
Beoogd wordt het BOB-vergadermodel aan te houden en verder door te ontwikkelen.


Om een goed beeld en inzicht te krijgen bij de mogelijkheden en ‘best practices’ van het BOB-model, wordt er op 10 december 2024 een informatiebijeenkomst georganiseerd. Tijdens deze bijeenkomst krijgt u nader inzicht in hoe andere gemeenteraden met het BOB-model vergaderen en hoe dat bevalt. De griffier en raadslid van de gemeente Best en de griffier van Altena zijn aanwezig om hun ervaringen te delen.

Agenda documenten

Agendapunten

  1. 1

    Door Maurits van den Bosch (Burgemeester)

  2. 2

  3. 3

    Door Hans Peet (Griffier gemeente Altena)

  4. 4
    Pauze
  5. 5

    Door Rian Swinkels (griffier) en Marieke Gondrie (raadslid) van de gemeente Best

  6. 6

    Door Maurits van den Bosch (Burgemeester)